تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834416200
نگاهی به آلبوم «باده تویی» خطری که حسین علیزاده را تهدید میکند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به آلبوم «باده تویی»
خطری که حسین علیزاده را تهدید میکند
حالا نزدیک بیست سال از تشکیل گرو هم آوایان توسط حسین علیزاده میگذرد و بر کسی پوشیده نیست که این حرکت موسیقایی دست آوردهای بسیاری برای موسیقی و سلیقه شنیداری مخاطبین جدی موسیقی داشته است.
خبرگزاری فارس - حسین سلیمی: حالا نزدیک بیست سال از تشکیل گرو هم آوایان توسط حسین علیزاده میگذرد. و بر کسی پوشیده نیست که این حرکت موسیقایی دست آوردهای بسیاری برای موسیقی و سلیقه شنیداری مخاطبین جدی موسیقی داشته است. اما باید این نمودار را در طی این بیست سال بر روی صفحهای رسم کرد تا چگونگی پیشرفت، رکود و پسرفت این مسیر پر پیچ و خم مشخص گردد. حسین علیزاده با خلاقیت و ذهنی چند وجهی در موسیقی ایرانی اندیشههایی دست نیافتنی را برای موسیقی ما به ارمغان آورده است که تا سالهای سال برای نسلهای مختلف الگو و منشا الهام قرار میگیرد و خواهد گرفت. این اندیشه که بر پایه موسیقی اصیل ردیفی ایران، چنین نو اندیشی و دگردیسی بیافرینی کار ذهنی پویا و در عین حال اصیل است. پس بر همگان مبرهن است که نه تنها طرفداران و مخاطبین جدی آثار علیزاده بلکه منتقدین ایشان هم در برابر هنر اصیل و خلاقیت بی حد و مرز این موسیقیدان و آخرین رهرو واقعی موسیقی اصیل ایرانی، سر تعظیم فرود میآورند، اما این احترام و شان والای علیزاده مانع ازین نمیشود که مخاطب چشم و گوش بسته پای هر اثری از ایشان بنشیند و همیشه یک عکس العمل از خود نشان دهد. در موسیقی ایرانی سخت است که موسیقیدانی در تمام سالهایی که در اوج هست بتواند بدیع بودن و خلاقیتش را آن هم بر پایه موسیقی چند هزار ساله و مکتوب، حفظ کند، بی آنکه به ورطه تکرار برسد و آرام آرام در باتلاق کلیشهها فرو رود، حتی کلیشهای که روزی خودش آن را با آثاری فراگیر ساخته است. یکی از خواص موسیقی اصیل به خصوص نوع ایرانی آن، این است که هیچ وقت تکراری نمیشود و همیشه آن طراوت و در عین حال عمق و زیبایی خود را دارد و اگر چنین نبود هنر ردیف نوازی در همان اوان تولد خود از بین توده مردم حذف میگردید و به تاریخ میپیوست. اما چنین نشد و نیست و هنوز هم آثاری که کاملا بر پاییه ردیف ساخته میشوند و بعضا گوشههایی از موسیقی دستگاهی مارا، برای چند هزارمین بار اجرا میکنند، باز هم شنیدنی هستند و البته شنیدن هر گوشه موسیقی از هرنوازنده لطف خاص خود را دارد. اما این موضوع در ارتباط با موسیقیهای ساخته شده در قلب موسیقی ایرانی که بیشتر بر پایه احساس و خلاقیت و دانش موسیقایی و تنظیم آهنگساز صورت میگیرد، صدق نمیکند. بطوری که میتوان گفت هرچقدر از مرکز موسیقی دستگاهی ایران یعنی ردیف دورتر شوید این خطر احساس میشود که دیگر با تکرار نتوانید آن زیبایی را که خاص اجرا و ماهیت ردیف است در شنونده به وجود بیاورید و باید هر بار با خلاقیت و احساسی جدید مخاطب را سر ذوق آورید و نگذارید او ادامه ملودی را حدس زده و حتی از نوع تنظیم و صدا دهی گروه به یاد آثار قبلی همان آهنگساز بیافتد. در مورد آهنگسازی هم چون علیزاده نیز باید چنین گفت که استاد بر مبنای اندیشههای دگرگون و خلاقه در موسیقی ایرانی هرچند با رشتههایی قطور متصل به موسیقی ایرانی و ردیفی است اما به همان میزان هم از آن دور است و سعی کرده و استفاده از المانهای مختلفی چون چند صدایی کردن سازها و آواها، در امتداد یکدیگر فضایی جدید و جدا از هسته مرکزی موسیقی اصیل به وجود آورد. اما همین کافی است تا این خلاقیت و نوآوری در چند دهه به عناوین مختلف تکرار شود و یک کلیشهای را به وجود آورد که حتی آهنگساز را هم در خود فرو برد و مخاطب راهی جز مقایسه اثر پیش رویش با آثار پیشتر آهنگساز نداشته باشد. و به آنجا برسد که گوش کردن این آلبوم حس یا تفکر موسیقایی خاص و منحصر به فردی را در وی به وجود نمیآورد و نه تنها در امتداد تفکر و سلیقه پیشین آهنگساز نیست بلکه شاید بتوان آن را کمی هم عقبتر از آثاری با همین قواعد دانست که بعضا چندین سال از تولد آنها میگذرد. اما آلبوم باده تویی را نباید تنها تکرار اندیشه و سلیقه علیزاده در تفکر هم آوایان دانست چراکه حداقل از چند لحاظ بدعت دارد و سلیقه جدید را به وجود میآورد که پیش از این در آثار او نبوده است و آن استفاده از رنگهای صدایی سازهای مختلف است که به وضوح تنوع بیشتری نسبت به آثار دیگر او با رویکرد هم آوایی دارد که خود موجب آن میشود که دست آهنگساز چه در پیش برد ملودی چه در تنظیم و چه در ارائه حس کلی اثر بازتر باشد و بتواند اندیشه هم آوایی را نیز هرچه بیشتر و با همان مفهوم و کاربرد غنیاش در موسیقی در ساز هم گسترش دهد و فقط در آوا و صدای خوانندگان محصور نشود. اما دیگر نوآوری و حسن اثر را که میتوان در جای خود نقدهایی هم بر آن داشت باید استفاده از صدای محمد معتمدی دانست که رنگی منحصر خود را در دنیای کوچک آواز ایران دارد. صدایی که قدرت و سلابت صدای استاد ناظری دهه 60 و 70 را در خود دارد و توامان قدرت مانور و تحریر دیگر اساتید موسیقی ایران را. اما برای خود شخصیت صدایی جدایی دارد که هم اصیل است و هم بدیع. حالا در کنار هم آمدن اصلالت فکری و بداعت اجرایی علیزاد با اصالت صدا و بدعت آوازی محمد معتمدی چه دست آوردی را میتواند به ارمغان بیاورد؟ در تئوری باید گفت که این ترکیب و تلفیق جواب میدهد و به اثری منجر خواهد شد که در عین حال هم بر پایه اصالت بنا شده و هم از بدعت خالی نیست و میتواند در نوع خود اتفاقی در موسیقی ایران باشد. آن هم در این چند سال اخیر که موسیقی جدی ما در یک جمود فکری و احساسی فرو رفته که به ندرت میتوان اثری درخور با این مشخصات را در آن یافت. اما در عمل وقتی با اثر مواجه میشویم به وضوح مشخص میشود که روی دیگر سکه بر روح کلی اثر حکم فرما شده و اثر از هر دو حیص بر روی خط نازک کلیشه قدم زده اند. معتمدی اسیر گونهای از تحریرهایش شده که به زعم هم سو بودن با سلیقه علیزاده و تفکر هم آوایان به شدت برای مخاطب او تکراری است. به خصوص در این موقعیت که آثار اپرایی معتمدی در همین فاصله زمانی یک ماهه اخیر هر روز در صحنه تالار فردوسی بود و گوش مخاطب فهیم را از تحریرهای یک نواخت پر کرده است. البته لازم به ذکر است که همین گونه تحریری ارائه آواز دستگاهی ایرانی در نوع خود قابل ستایش است اما هنگامی که هنرمند در مواجهه با جریانی بدیع ساز و خلاقه مانند حسین علیزاده قرار میگیرد انتظارها را فراتر از حد معمول میبرد و نکته این جاست که اثر ما را به غایت انتظارمان از این هم نیشنی و هم اندیشی دو متفکر در موسیقی ایرانی نمیرساند و آنگاه که روح و ذهن مخاطب از دو قله موسیقی ایران ارضا نشود در یک جمود فکری و احساسی قرار میگیرد که رفته رفته با تکرار شدنش باعث کاهش تنوع و تفکر سلیقهای گشته و سواد سلیقهای مخاطب را کاهش میدهد و این خطری است که برای موسیقی ایرانی احساس میشود. انتهای پیام/
93/04/18 - 12:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
با آهنگسازی محسن یگانه، محمد علیزاده و میلاد ترابی؛ آلبوم «تب» با صدای «محمد بابایی» منتشر
با آهنگسازی محسن یگانه محمد علیزاده و میلاد ترابی آلبوم تب با صدای محمد بابایی منتشر شدمحمد بابایی توانست نخستین آلبوم رسمی خود را در بازار موسیقی کشور منتشر کند در این آلبوم محسن یگانه محمد علیزاده و میلاد ترابی آهنگسازی کردهاند به گزارش خبرگزاری فارس محمد بابایی که پیش ازحجتالاسلام حسینی در گفتوگو با فارس: بهترین عامل پالایش روح در ماه رمضان «ترک گناه» است
حجتالاسلام حسینی در گفتوگو با فارس بهترین عامل پالایش روح در ماه رمضان ترک گناه استاستاد دانشگاه امام صادق ع گفت یکی از مهمترین کارهایی که باید در ماه مبارک رمضان انجام دهیم توبه و ترک گناه است که این اعمال عاملی برای پالایش روح و روان انسان از گناه و زشتی میشود حجتالاسلا«30 روز 30 قاری» تلاوت جزء یک قرآن با صدای استاد «محمدحسین سعیدیان»+دانلود
30 روز 30 قاریتلاوت جزء یک قرآن با صدای استاد محمدحسین سعیدیان دانلوددر نخستین روز ماه مبارک رمضان تلاوت ترتیل جزء اول قرآن کریم با صدای استاد محمدحسین سعیدیان تقدیم روزهداران میشود خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی امام جعفرصادق ع فرموده پیامبر اسلام ص روایت کردهقرارگاه شهید باقری دوره کاربردی «رسانه» برگزار میکند
قرارگاه شهید باقری دوره کاربردی رسانه برگزار میکندهسته توانمندسازی حرکتهای جهادی وابسته به قرارگاه شهیدباقری به منظور تقویت گروههای جهادی در حوزه رسانه دوره کاربردی رسانه را از 22 تا 24 تیرماه برگزار میکند به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس هسته توانمندسازی حرکت هارونمایی نسخه عربی «پایی که جا ماند» در مترجم عراق: «پایی که...» به «ریشهها» و &
رونمایی نسخه عربی پایی که جا ماند در خبرگزاری فارسمترجم عراق پایی که به ریشهها و ساعت 25 تنه میزند حسینیپور ترجمه ظرفیتی برای نشان دادن حقانیتهای ایران استکمال السید مترجم عراقی کتاب پایی که جا ماند در مراسم رونمایی این کتاب در خبرگزاری فارس گفت پایی که جا ماند به رماندلیل تاخیر انتشار آلبوم «پاروی بیقایق» چاووشی چیست؟/اصلاحات ارشاد و تنظیم مجدد بعضی قطعهها
دلیل تاخیر انتشار آلبوم پاروی بیقایق چاووشی چیست اصلاحات ارشاد و تنظیم مجدد بعضی قطعههاتیر ماه سال گذشته محسن چاووشی با بیان جمله با پاروی بیقایق ناگفتههای زیادی برای گفتن دارم خبر انتشار آلبوم جدیدش را رسما اعلام کرد اما با گذشت یک سال از اعلام این خبر هنوز این آلبوم منتاختتامیه جایزه قلم زرین/1 حداد عادل: جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست/ «قلم زرین» همبستگی میان نویسندگ
اختتامیه جایزه قلم زرین 1حداد عادل جایگاه انجمن قلم تشریفاتی نیست قلم زرین همبستگی میان نویسندگان متعهد ایجاد میکندرئیس فرهنگستان زبان جایگاه انجمن قلم را تشریفاتی ندانست و گفت انجمن با سلامت بدنه و اخلاصی که در ارکان دارد بدون هیچ شائبهای در خدمت انقلاب است و میان صاحبان قلرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: «تبر» صنایع کشور را تهدید میکند / دولت تکلیف خود را با صنعت خودرو
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تبر صنایع کشور را تهدید میکند دولت تکلیف خود را با صنعت خودرو مشخص کندرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت صنایع کشور این روزها با چند پدیده تورم و بیکاری مواجه است که حرف اول این دو کلمه تب میشود و با اضافه شدن کلمه رکود به آنها هم به تبر میریادداشتی در تجلیل از محمدحسین فدایی «شیخالشعرای طبس» در آغوش فرشتگان آخرین کتابش را رونمایی میکند
یادداشتی در تجلیل از محمدحسین فداییشیخالشعرای طبس در آغوش فرشتگان آخرین کتابش را رونمایی میکندهنگامی که تن سفید کفن شیخالشعرای طبس را با حسرتی در دل در آغوش میگیرد و آخرین کتابش در کوچههای آسمان بهدست فرشتگان رونمایی میشود همراه مسئولان فرهنگیمان بیشتر بیندیشیم تا دیگرآغاز فروش بلیت کنسرت «چرا رفتی» از فردا تالار وزارت کشور میزبان کنسرت آلبوم «نه فرشتهام نه شیط
آغاز فروش بلیت کنسرت چرا رفتی از فرداتالار وزارت کشور میزبان کنسرت آلبوم نه فرشتهام نه شیطانفروش بلیت کنسرت چرا رفتی به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری از فردا پنجشنبه 19 تیرماه از ساعت 10 شب آغاز خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس فروش بلیت کنسرت چرا رفتیگزارشی درباره بازماندگان مسلمانان آندلس «موریسکو»ها به دنبال بازگشت به سرزمین اجدادی/آیا اسپانیا موا
گزارشی درباره بازماندگان مسلمانان آندلسموریسکوها به دنبال بازگشت به سرزمین اجدادی آیا اسپانیا موافقت میکندموریسکوها همچون یهودیان سفاردی هستند که در پی دادگاههای تفتیش عقاید و اخراج از اسپانیا در شمال آفریقا زندگی میکنند و اینک که دولت اسپانیا مسیر شهروندی را برای آنها باز کردمؤسسه ملی آمار فرانسه: تحقق وعده اولاند برای تعطیلی نیروگاه «فسنهیم» ۲۰۰۰ فرصت شغلی را تهدید میکند
مؤسسه ملی آمار فرانسه تحقق وعده اولاند برای تعطیلی نیروگاه فسنهیم ۲۰۰۰ فرصت شغلی را تهدید میکندمؤسسه ملی آمار فرانسه امروز طی گزارشی اعلام کرد که تحقق وعده انتخاباتی رئیسجمهور فرانسه درباره تعطیلی نیروگاه هستهای قدیمی این کشور دو هزار فرصت شغلی را در معرض تهدید قرار میدهد بهیچ خطری تخت جمشید را تهدید نمیکند
سازمان میراث فرهنگی هیچ خطری تخت جمشید را تهدید نمیکند سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در پی انتشار مطلبی در خصوص فرونشست زمین در اطراف تخت جمشید توضیحاتی داده است به گزارش مهر این سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفته است اکنون هیچ خطری تخت جمشید و نقش روالت دیزنی انیمیشن «دامبو» را بازسازی میکند
والت دیزنی انیمیشن دامبو را بازسازی میکندکمپانی والت دیزنی انیمیشن پرطرفدار دامبو را پس از ۷۳ سال در فرمت لیو اکشن بازسازی میکند به گزارش خبرگزاری فارس کمپانی والت دیزنی اولین بار انیمیشن کلاسیک دامبو را در سال 1941 ساخت اکنون پس از گذشت بیش از 7 قرن این کمپانی به فکر باز«عقل و عشق در حریم عاشورا» به روایت غلامحسین دینانی منتشر شد
عقل و عشق در حریم عاشورا به روایت غلامحسین دینانی منتشر شدنخستین جلد از مجموعه بیست جلدی کتابهای برنامه معرفت با عنوان عقل و عشق در حریم عاشورا حاوی دیدگاه های فلسفی غلامحسین ابراهیمی دینانی با تدوین و تحقیق اسماعیل منصوری لاریجانی از سوی انتشارات سروش منتشر شد به گزارش خبرگزارسازمان اوقاف و امور خیریه برگزار میکند حضور ۴۰۰۰ مبلغ در طرح «ضیافت الهی»/ اجرای ترتیلخوانی در ۱۷۲
سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار میکندحضور ۴۰۰۰ مبلغ در طرح ضیافت الهی اجرای ترتیلخوانی در ۱۷۲۳ امامزادهطرح ضیافت الهی در ایام ماه مبارک رمضان در آستان مقدس امامزادگان کشور برگزار میشود و در آن ۴ هزار مبلغ مشارکت دارند به گزارش خبرگزاری فارس طرح ضیافت الهی در ایام ماه مباخطر خشک شدن، درختان سعدآباد را تهدید نمیکند
سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد خطر خشک شدن درختان سعدآباد را تهدید نمیکند سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با بیان اینکه خطر خشک شدن درختان این مجموعه را تهدید نمی کند گفت دغدغه کمبود آب با لایروبی قناتهای مجموعه برطرف شده است وجود ندارد به گزارش حوزه میراث فرهنگی با-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها