تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804838870




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشتی در تجلیل از محمدحسین فدایی «شیخ‌الشعرای طبس» در آغوش فرشتگان آخرین کتابش را رونمایی می‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشتی در تجلیل از محمدحسین فدایی
«شیخ‌الشعرای طبس» در آغوش فرشتگان آخرین کتابش را رونمایی می‌کند
هنگامی که تن سفید کفن، شیخ‌الشعرای طبس را با حسرتی در دل در آغوش می‌گیرد، و آخرین کتابش در کوچه‌های آسمان به‌دست فرشتگان رونمایی می‌شود، همراه مسئولان فرهنگی‌مان بیشتر بیندیشیم تا دیگر شاعری حسرتی را با خود نبرد.

خبرگزاری فارس: «شیخ‌الشعرای طبس» در آغوش فرشتگان آخرین کتابش را رونمایی می‌کند



به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، ستاره‌ای از آسمان شعر و ادب طبس فروغش را به زمین بخشید و راهی آسمان شد؛ آسمانیان امروز دست‌هایشان را به‌سوی زمین می‌گیرند و محمدحسین فدایی را همراه با تمامی اشعارش به آغوش می‌کشند، شاید ما که زمین‌گیر خاک گرم زمین هستیم، بفهمیم چه دُرِّ یگانه‌ای را که تا دیروز، آرام نزدیکمان زندگی می‌کرد و از او غافل بودیم را از دست داده‌ایم.





مردان بزرگی نظیر محمدحسین همیشه آرام و بی‌صدا زندگی را طی می‌کنند تا ثابت کنند که بزرگی در هیاهو نیست؛ محمدحسین فدایی مردی بزرگ بود که بزرگی‌اش را فدای شهرت نکرد، حتی وقتی آرام زمزمه کرد که تنها آرزویش، چاپ شدن آخرین کتابش است هم، کسی نفهمید بزرگی و آرامش را می‌توان در کنار یکدیگر داشت، گرچه توان فریاد نیز داشته باشی... و سرانجام هم چاپ آخرین کتابش را ندید.





9 دی 1304 چیروک هنگامی که وجود محمدحسین را در خود حس کرد، شاید نمی‌دانست این روستای کوچک می‌تواند چنین مردی بزرگ را بپروراند که روزی اشعارش در مدح ائمه تا این حد در دل‌ها جای گیرد. محمدحسین در میان دیوارهای کاه‌گلی و نم‌گرفته‌ همین روستا رشد کرد و بالید؛ او با تک تک چه‌چه بلبلان چیروک و صدای آب روان جوی‌ها، بیتی شعر سرود، و آن‌گاه که تمام ابیاتش در خدمت به دین و مردم خلاصه شد و در جایگاه‌های مختلف از او تجلیل شد باز هم به خود غره نشد و آرام و بی‌صدا در گوشه‌ خانه‌ محقرش بزرگوارانه زندگی کرد.





حتی وقتی که جوان رشیدش هنگام تعمیر دودکش بخاری مدرسه‌ روستای‌شان برای نجات دانش‌آموزان از سرمای زمستان، جان خود را از دست داد، باز هم محمدحسین لب به شکوه نگشود و خم به ابرو نیاورد و دوباره برای تسکین دردش، آرام در کنار قبر فرزندش شعر گفت، همانند زمانی که برایش لالایی می‌خواند.





تا زمانی که کتاب «راهی به‌سوی دوست» را در دست گرفت و به‌ سوی دوست قدم برداشت تا کتابی را که زمینیان به سرانجام نرساندند را در کوچه‌های آسمان رونمایی کند و بگوید دنیا و قول‌های آن نمی‌تواند مانع مردان بزرگ شود؛ او وعده‌های زیادی از برخی مسئولان فرهنگی شنید، مسئولانی که حتی در مراسم تشییع‌اش هم حضور نداشتند.



او می‌رود و اشعارش را برای آسمانیان زمزمه می‌کند، همانند زمانی که در روستای کوچکش چیروک دغدغه دین را داشت و با جان و دل، ذاکر اهل بیت می‌شد؛ تا جایی که «حدیث کسا» ریسمانی شد برای چنگ زدن شعردوستان به پنج تن آل‌عبا. او لبخند را هم فراموش نکرد و تک تک ابیات «لبخند کویر»ش لبخندی زیبا را بر لبان کویرنشینان صبور آورد و آنچه از خود داشت را در «کشکول فدایی» جمع کرد تا به غره‌شدگان به دنیا و مافیهای آن بفهماند که تمام هستی بزرگ‌مردان می‌تواند کشکولی مانند کشکول فدایی باشد.





امروز که تابوت رها از وابستگی به دنیایش را بر دوش‌هایمان حمل می‌کنیم، حسرت می‌خوریم که کجا بودیم؛ زمانی که دغدغه‌های محمدحسین فدایی به ‌خاطر از دست دادن فرزند و حتی نداشتن اندک استطاعت مالی برای چاپ آخرین کتابش با وجود وعده مسئولان، هر لحظه چین و چروکی بر صورتش می‌انداخت.





حال که محمدحسین و جوانش را از دست داده‌ایم؛ اما کاش به جبران تمام کم‌کاری‌های‌مان، اکنون همسرش را که تمامی لحظه‌های محمدحسین با او پر شده بود را دریابیم... با دل‌جویی‌ها و کمک‌هایمان به او بگوییم کسانی هستند که قدر شعر و شاعران بزرگ را می‌دانند؛ شاید این‌طور کمی از غم نبود فرزند و از دست دادن همسر مهربانش را التیام بخشیده باشیم.





گرچه اشعارم به‌ پای تک‌بیت کشکول فدایی هم نمی‌رسد، اما در حد توان خود شعری را در مدحش می‌گویم تا اعلام کنم که تا تاریخ پابرجاست بزرگ‌مردان زنده‌اند. فدا کردی چه آرام و چه ساده زندگی را ؛ برای آنچه نامیدی تو در دل هَمِّ مولا تو را و شعر و نامت را همه در خاطر آرند ؛ زمانی که به لب آرند هر حرف فدا را تو یک موج بزرگی در سرای خانه‌هامان ؛ که از آرامش تو موج‌ها گیرند غوغا خداوندا من و همشهریان غافلم را ؛ برای آنچه دادی و نکردیم شکر آن را ببخشا و مکن ما را به تاوانش گرفتار ؛ چرا که هرچه داریم از برای هر دو دنیا به مانند فدایی نذر زهرا و علی شد ؛ که دنیا و غم آن را نیرزد جور عظمی فدایی را بکن محشور با آنکس که وصفش ؛ به لب‌های فدایی بود جاری در همه جا ----------------------------------------- نویسنده: فاطمه سادات حجتیان عکس: سیدحمید حقی و هادی یعقوبیان ----------------------------------------- انتهای پیام/90001/غ40

93/04/08 - 17:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن