تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 24 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى‏دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852684245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئولیت ما در برابر یک پدیده‌ مذموم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
زهرا شهرام بخت,مسئولیت,اسلام
مسئولیت ما در برابر یک پدیده‌ مذموم اسلام دینی همه‌جانبه است که به تمام ابعاد زندگی آدمی می‌پردازد. در اسلام، انسان مقام والایی دارد و رسیدگی به تمام ابعاد شخصیتی او امری با اهمیت است.




این رسیدگی به این منظور است تا آدمی از تمام اموری که فکر او را به خود مشغول می دارد، روی بگرداند و به وظیفه ای که خداوند به عهده او گذاشته است، بپردازد. این وظیفه همانا ستایش معبود و غور در اسرار هستی است. به همین دلیل در قرآن دستگیری نیازمندان و برآوردن حاجات آنها سفارش شده است. در بسیاری از آیات آمده است به در راه ماندگان، یتیمان و نیازمندان کمک شود: «در حقیقت کسانی که کتاب خدا را می‏خوانند و نماز برپا می‏دارند و از آنچه بدیشان روزی داده‏ایم نهان و آشکارا انفاق می‏کنند امید به تجارتی بسته‏اند که هرگز زوال نمی‏پذیرد.» (29/35) همچنین خداوند در کتاب خود تأکید زیادی کرده است تا کمک به فقرا بدون هیچ منت و آزاری باشد. بسیاری از مردم با منت گذاشتن مستمندان ارزش کار خیر خود را از بین می برند: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، صدقه‏های خود را با منّت و آزار، باطل مکنید، مانند کسی که مالش را برای خودنمایی به مردم، انفاق می‏کند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد. پس مَثَل او همچون مَثَل سنگ خارایی است که روی آن‏، خاکی (نشسته‏) است، و رگباری به آن رسیده و آن (سنگ‏) را سخت و صاف بر جای نهاده است‏. آنان (=ریاکاران‏) نیز از آنچه به دست آورده‏اند، بهره‏ای نمی‏برند و خداوند، گروه کافران را هدایت نمی‏کند.» (264/2) از طرفی دیگر خداوند موکدا فرموده است که برخی نیازمندان سائل نیستند، بدین معنا که هیچ کس در نمی یابد آنان مستمندند و به دستگیری نیاز دارند. این وظیفه هر مسلمانی است که احوال دیگر مسلمانان را زیر نظر داشته باشد و در کمک به آنها پیشدستی کند: «این صدقات‏ برای آن دسته از نیازمندانی است که در راه خدا فرومانده‏اند و نمی‏توانند (برای تأمین هزینه زندگی‏) در زمین سفر کنند. از شدت خویشتنداری‏، فرد بی‏اطلاع‏، آنان را توانگر می‏پندارد. آنها را از سیمایشان می‏شناسی‏. با اصرار، (چیزی‏) از مردم نمی‏خواهند. و هر مالی (به آنان‏) انفاق کنید، قطعا خدا از آن آگاه است‏.» (273/2) پیامبر نیز بر احوال فقرا آگاه بود و به آنها رسیدگی می کرد. ایشان حتی قبل از مبعوث شدن نیز به مستمندان و یتیمان کمک می کردند. سنت رسیدگی به فقرا و آگاه بودن از احوال افراد جامعه از پیامبر به ائمه سریان یافت. انفاق و کمک به فقرا و یتیمان یکی از شاخصه های اخلاقی برجسته امام علی(ع) است. این حضرت با آن که خود زندگی زاهدانه ای داشت، از فقرا دلجویی می کرد و پدر تمام یتیمان بود. در نظر ایشان فقر امری مذموم بود؛ چنان که در یکی از احادیث خطاب به فرزند خود فرموده است: «ای پسرم من بر تو از تنگدستی می ترسم. پس از تنگدستی به خدا پناه بر که تنگدستی شکست و کمبود دین است و جای سرگردانی خرد است و موجب دشمنی.» (رضی، 1351،1238) این خصوصیت اخلاقی امام نزد عارفان و مومنان بسیار با اهمیت بود؛ آنچنان که عارفان مسلمان نیز زندگی زاهدانه ای داشتند و در عین حال فقرا را اطعام می کردند و یتیمان را می نواختند. بایزید بسطامی در این مورد گفته است: «هر که قرآن بخواند و به جنازه مسلمانان حاضر نشود و به عیادت بیماران نرود و یتیمان را نپرسد و دعوی این حدیث کند، بدانید مدعی است.» در تذکره الاولیا در توجه به نیازمندان آمده است که یکی از عارفان به نام عبدالله بن مبارک هنگام حج در خواب دید که فرشتگان می گفتند در آن سال فقط حج شخصی به نام علی بن موفق مورد قبول بوده است. عبدالله بن مبارک به دیدار این شخص رفت و دریافت او در تمام عمر آرزو داشته به حج برود، اما وقتی به مستمند بودن همسایه اش پی برده، تمام خرج حج خود را به او بخشیده است. (عطار، 1372، 214) اسلام سعی در از بین بردن معضلات اجتماعی دارد و فقر یکی از آسیب های جامعه است که باعث می شود آدمی از دین و اخلاقیات به دور باشد. چنین انسانی ممکن است تحت فشار شدید حوائج اولیه اش مثل خوراک و مسکن و پوشاک برای برآورده شدن نیاز خود تمام کدهای اخلاقی را زیرپا مگذارد. به همین دلیل یکی از اعمالی که در اسلام بدان بسیار سفارش شده خمس و زکات است: «و نماز را بر پا دارید و زکات بدهید و با رکوع‏کنندگان رکوع کنید.» (43/2) «و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‏دارند و از کارهای ناپسند بازمی‏دارند و نماز را بر پا می‏کنند و زکات می‏دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می‏برند. آنانند که خدا بزودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است.» (71/9) در عین حال در عرفان و تصوف اسلامی از فقری سخن رفته که با فقر مذموم در اسلام در تقابل است. درباره این فقر است که خداوند در قرآن فرموده است: «ای مردم شما به خدا نیازمندید و خداست که بی‏نیاز ستوده است.» (15/35) این فقر یکی از مقامات والای عرفانی است که بیانگر نیازمندی به خداوند و بی نیازی به غیر اوست. پیامبر در این زمینه فرموده است: «الفقر فخری و به افتخر» (سجادی، 1389، 23) هر کسی را پروای آن نیست که در باب این فقر سخن براند. این فقر خاص انبیا و ائمه و پاکان است، اما اگر انسان امروزی قادر شود از غیر بی نیاز گردد و فقط به خداوند محتاج باشد و به گفته های پیامبر و ائمه جامه عمل بپوشاند، به انسانی غنی بدل خواهد شد و معنای فقر واقعی را درخواهد یافت. در آن صورت فکر او دیگر مشغول مادیات نخواهد بود و او به مسائل بزرگ تری می اندیشد. در آن زمان نه تنها فقر مادی که فقر فرهنگی نیز که در این روزگار دامنگیر جامعه گردیده، از جامعه رخت بر می بندد و غنای واقعی، سراسر جامعه را فرا می گیرد و انسان قادر خواهد بود به وظیفه خود که همان عبادت معبود و دریافتن اسرار هستی است، دست یابد. * منابع در دفتر روزنامه موجود است زهرا شهرام بخت / جام جم


سه شنبه 17 تیر 1393 2:00    بازدید:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن