تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804471832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش قیمت فرآورده های لبنی نتیجه بی برنامگی و تصمیم گیری های مقطعی مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افزایش قیمت فرآورده های لبنی نتیجه بی برنامگی و تصمیم گیری های مقطعی مسئولان تهران - ایرنا - افزایش تدریجی نرخ شیر خام و تکرار سناریوی تشدید قیمت فرآورده های لبنی در دو تا سه سال اخیر که حاکی از بی برنامگی و تصمیم گیری های مقطعی فعالان این بخش بوده نه تنها سبب کاهش مجدد مصرف شیر و سایر تولیدات لبنی بوده بلکه تعطیلی برخی از واحدهای دامی و کارخانجات لبنی را نیز در پی داشته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در پی اولین افزایش قیمت شیر خام در سال 90 از 450 به 1100 تومان به تدریج زمینه روند صعودی قیمت فرآورده های لبنی شکل گرفت و با قطع شیر یارانه ای در همان سال، کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی روند صعودی به خود گرفت.
تداوم این روند و افزایش مجدد نرخ شیر خام در سال جاری، سناریوی افزایش مجدد نرخ لبنیات و فرآورده های لبنی را فراهم کرد که این امر نیز حاکی از ادامه کاهش مصرف این محصولات از سوی مردم است.
این در حالی است که پس از چانه زنی های زیاد بین دامداران، صنایع و دولت، قیمت فرآورده های لبنی در ابتدای ماه مبارک رمضان 15 درصد افزایش یافت و افزایش 15 درصد دیگر به پایان ماه مبارک رمضان موکول شد.
شیر یک ماده غذایی ارزشمند و مصرف آن برای هر گروه سنی مفید و عدم مصرف آن باعث بروز بیماری های مختلف است که بی توجهی به مصرف آن می تواند هزینه های درمانی زیادی را بر دولت تحمیل کند. همچنین در حالی که تداوم کاهش مصرف شیر در ایران بعلت افزایش قیمت ها ادامه دارد، برخی از کشورهای توسعه یافته برای تشویق مردم به مصرف آن حتی یارانه نیز پرداخت می کنند.
در حالی که سرانه مصرف شیر در کشورهای دنیا بین 250 تا 400 کیلوگرم است، متاسفانه سرانه مصرف شیر در ایران طی سال های اخیر از 100 به 60 کیلوگرم کاهش یافته که تداوم آن روند سلامت جامعه را با مخاطرات متعددی مواجه خواهد کرد.
در واقع آمار موجود حاکی از آن است که سرانه مصرف شیر ایران کمتر از یک پنجم استاندارد جهانی است که طی سال های اخیر موجب افزایش بی رویه بیماری های استخوانی از جمله پوکی استخوان و خرابی دندان در سنین پائین شده است.
کاهش مصرف شیر علاوه بر تهدید سلامت جامعه، باعث از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی صنایع لبنی می شود، به طوری که این معضل می تواند موجب تعطیلی برخی از واحدهای لبنی و دامداری ها شود که این امر ضمن کاهش توان تولید، بیکاری را در کشور نیز تشدید خواهد کرد.
قیمت هر کیلوگرم شیر خام در سال 90 معادل یکهزار و 110 تومان تعیین شد که این رقم تا اواخر سال 92 برقرار بود اما دولت برای حمایت از تولیدکنندگان شیر خام در اواخر سال گذشته یارانه 190 تومانی به ازای دریافت هر کیلوگرم شیر خام با کیفیت را به فعالان این بخش اختصاص داد که در نهایت قیمت هر کیلوگرم شیر به 1300 تومان رسید. این در حالی است که کارخانجات فرآورده های لبنی تنها شیر خام باکیفیت را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب یا بین 1200 تا 1250 تومان خریداری می کردند و همین امر سبب افزایش خسارت و نارضایتی تولیدکنندگان شیرخام شد.
بنابراین دولت برای حل مشکل دامداران وارد عمل شد و از اوایل تیرماه سالجاری قیمت خرید شیر خام از دامداران 1440 تومان تعیین شد که چند روز پس از اعلام این نرخ، نرخ هر لیتر شیر و دیگر فرآورده های لبنی در ابتدای ماه مبارک رمضان با 15 درصد افزایش مواجه شد. دامداران همچنان مدعی هستند صنایع لبنی هر لیتر شیر خام را به قیمت 1110 تا 1250 تومان از آنها خریداری می کنند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران، با اشاره به هزینه های بالای قیمت تمام شده تولید، قیمت واقعی هر کیلوگرم شیر خام را 1600 تومان عنوان کرد و گفت: با وجود تعیین قیمت هر کیلوگرم شیرخام به ارزش 1440 از سوی ستاد تنظیم بازار و خسارت های متعدد دامداران طی ماه های اخیر، متاسفانه صنایع لبنی همچنان از خرید تضمینی شیرخام با قیمت مصوب سرپیچی کرده و شیرخام را با قیمتی حدود 1110 تا 1250 تومان خریداری می کنند.
سعید سلطانی سروستانی افزود: با وجودی که وزارت جهادکشاورزی مصوبه نرخ 1440 تومان برای هر کیلوگرم شیرخام را از اول تیرماه سال جاری برای صنایع لبنی قابل اجرا می داند، اما صنایع هر کیلوگرم شیر خام با کیفیت (3 درصد چربی و بار میکروبی پائین) را 1250 تومان خریداری و ادعا می کنند بازار کشش نرخ 1440 تومانی شیرخام را ندارد؛ این در حالیست که هم اکنون صنایع لبنی قیمت محصولات فرآوری شده خود را 15 درصد افزایش داده اند.
وی ادامه داد: هم اکنون بخش عمده شیرخام با کیفیت توسط گاوداری های صنعتی تولید و با قیمت 1250 تومان از آنها خریداری می شود، اما شیرخام گاوداری های سنتی و نیمه صنعتی همچنان به قیمت پایه 1110 تومان به فروش می رسد.
وی تاکید کرد: در صورتی که تولیدکنندگان شیرخام با مشکل کاهش تولید مواجه شوند، صنایع لبنی نیز قادر به تولید محصولات لبنی نخواهند بود، بنابراین بازارهای صادراتی و داخلی خود را از دست می دهند.
به گفته وی، هم اکنون 1300 هزار واحد دامی سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی درکشور فعال است که 60 درصد تولید مربوط به واحدهای تولیدی صنعتی و مابقی مربوط به واحدهای سنتی و نیمه صنعتی است.
وی بیان داشت: به طور قطع اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی می تواند در حمایت از تولیدکنندگان شیرخام موثر واقع شود.
احمد مقدسی رئیس انجمن گاوداران استان تهران گفت: دولت برای حمایت از مصرف کنندگان و جلوگیری از کاهش مصرف شیر، یارانه ای را به مصرف کنندگان تخصیص دهد.
وی با اشاره به اینکه دامداران به طور متوسط برای تولید شیرخام 30 درصد ضرر و زیان می دهند، افزود: با تخصیص هرگونه یارانه به بخش تولید و صنایع لبنی مخالفیم، چرا که تزریق یارانه به اسم تولیدکنندگان شیر خام و به سود صنایع خواهد بود و معتقدم در هرکجا که یارانه به بخش تولید تزریق شود، فساد به آن بخش راه پیدا می کند و در نهایت منجر به نابودی تولید می شود.
وی افزود: با وجود آنکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیرخام را 1440 تومان یعنی کمتر از نرخ واقعی تولید آن تعیین کرده، اما صنایع لبنی شیرخام را با قیمت 1250 تومان از دامداران خریداری می کنند.
وی تصریح کرد: این در حالیست که صنایع لبنی مبادرت به افزایش 30 درصدی فرآورده های لبنی کرده اند، به طوری که 15 درصد افزایش نرخ محصولات لبنی اجرایی شده و قرار است 15 درصد دیگر پس از اتمام ماه مبارک رمضان عمل شود، اما هنوز شیرخام با قمیت مصوب ستاد تنظیم بازار از دامداران خریداری نمی شود.
مقدسی با بیان آنکه 70 درصد مواد اولیه صنایع لبنی را شیر خام تشکیل می دهد، گفت: در صورتی که تولیدکنندگان شیر خام مورد حمایت دولت و دستگاه های نظارتی بر اعمال خرید مصوب شیرخام قرار نگیرند، به طور حتم در آینده نزدیک صنایع لبنی نیز با بحران تامین شیرخام مواجه خواهند شد که باید ماست و پنیر مورد نیاز کشور را نیز از خارج وارد کنیم.
وی درباره بازارهای صادراتی صنعت لبنیات نیز اظهار داشت: طی سالهای اخیر صنایع لبنی توانسته اند بازارهای صادراتی مناسبی را برای خود ایجاد کنند که افزایش 30 درصدی نرخ لبنیات و فرآورده های لبنی می تواند موجب لطمه جبران ناپذیر به این بخش باشد.
رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی شیر ایران نیز معتقد است، بازار کشش خرید شیر خام به قیمت 1440 تومان را از دامداران ندارد و اساس مجوز ستاد تنظیم بازار مبنی بر آزادسازی قیمت شیرخام برای مصرف کنندگان را عرضه و تقاضا تعیین می کند و این قیمت براساس کیفیت شیر بین 1110 تا 1250 تومان متغییر است.
وی می گوید: همچنین به تازگی مبلغ 300 میلیارد تومان یارانه جدید برای دریافت شیرخام در فصل بهار به تصویب رسید که با پرداخت 190 تومان به ازای هر کیلوگرم شیر خام و خرید شیر خام از سوی کارخانه ها با قیمت 1250 تومان، قیمت شیر خام از دامداران به 1440 تومان می رسد.
وی افزود: به دلیل افزایش هزینه های تولید صنایع لبنی در سالجاری، خرید شیرخام با قمیت 1110، 1250 یا 1440 تومان افزایش 30 درصدی نرخ محصولات لبنی را به دنبال داشته که 15 درصد آن از ابتدای تیرماه و قرار است 15 درصد مابقی در ماه آینده لحاظ شود.
مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران نیز معتقد است: اعمال نرخ 1440 تومانی شیرخام، به طور قطع رشد قیمت 30 درصدی فرآورده های لبنی را منجر که این امر به دلیل عدم کشش بازار داخلی و خارجی منجر به سقوط مصرف داخلی و خروج از بازارهای صادراتی می شود.
حسین چمنی اظهار داشت: به دلیل عدم توان خرید مردم در بازار داخل نیز به طور حتم با کاهش شدید مصرف داخلی و فرار آن از سبد خانوار مواجه خواهیم شد.
به گفته وی، صنایع لبنی طی 12 سال اخیر با هزینه های زیادی توانسته جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی و منطقه ای کسب کنند.
وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه ها و کاهش مصرف شیر و فرآورده های لبنی در داخل کشور، به دلیل وجود امکان صادرات دامداران و صنایع لبنی با مشکل مواجه نشدند، چرا که بحران عدم جذب داخلی با صادرات جبران شد اما هم اکنون با خروج از بازارهای صادراتی به طور قطع دامداران و صنایع متضرر خواهند شد.
مشاور صنایع شیر ایران گفت: هم اکنون کشور ما نیاز به فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده های لبنی دارد که باید مسئولان این مهم را مورد توجه قرار دهند.
علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در حمایت ازدامدارن می گوید: نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام که توسط ستاد تنظیم بازار تکلیف قانونی است و صنایع لبنی باید نسبت به آن تمکین کنند.
وی اظهار داشت: معتقدیم آنچه که مصوبه دولت است باید اجرایی شود و ما به عنوان نمایندگان مجلس وظیفه نظارت و پیگیری این امور در بخش اجرا را برعهده داریم.
وی افزود: هم اکنون صنایع لبنی از جمله دامداران و کارخانجات فرآوری دغدغه به جایی دارند که باید به صورت ریشه ای مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، چرا که مشکلات بزرگ، تصمیم گیری های مقطعی منجر به بی برنامگی در بخش تولید شیر و فرآورده های لبنی شده است.
وی معتقد است: برخی مواقع تصمیم گیری های مقطعی و عجولانه موجب ضرر مصرف کنندگان نیز می شود که در این راستا معتقدیم باید یارانه ای به بخش تولید به ویژه دامداران اختصاص یابد تا با حمایت از تولید شیرخام، صنایع و مصرف کنندگان نیز کمتر متضرر شوند.
وی با بیان اینکه، متاسفانه در بخش کشاورزی برنامه ریزی مدونی برای تولید شیر و فرآورده های لبنی نداریم، گفت: در سالهای اخیر بعضا تصمیماتی گرفته شده که به تولیدکننندگان شیر خام، صنایع و مصرف کنندگان لطماتی وارد کرده است.
شیوا فرجی متخصص تغذیه با بیان اینکه هیچ ماده غذایی جایگزین مصرف شیر نمی شود، گفت: فقدان کلسیم در بدن بیماری هایی مانند پوکی استخوان، پوست، مو و ناخن و حتی بیماری اعصاب و گرفتگی عضلات را ایجاد می کند.
وی افزود: اگرچه کلسیم در مواد غذایی دیگر از جمله کلم بروکلی موجود است، ولی کلسیم هیچ ماده غذایی جایگزین کلسیم موجود در شیر و لبنیات نمی شود، زیرا میزان کلسیم و پتاسیم موجود در لبنیات با یکدیگر متناسب است و این تناسب در سایر مواد خوراکی وجود ندارد.
فرجی می گوید: مقدار کلسیم موجود در برخی از مواد خوراکی ممکن است، از میزان کلسیم موجود در لبنیات بیشتر باشد، اما اندازه پتاسیم به همان میزان مورد نیاز بدن مثبت نیست.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: بدن هر فرد سالم روزانه به 3 واحد لبنیات نیاز دارد که می توان 2 واحد آن را از لبنیات و یک واحد آن را از مواد غذایی دیگر که حاوی کلسیم است، تأمین کرد.
وی افزود: هر واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست و یک لیوان دوغ و سی گرم پنیر است و بین مصرف لبنیات پرچرب و کم چرب به لحاظ کلسیم و پتاسیم رساندن به بدن تفاوتی وجود ندارد.
حال با وجود افزایش نرخ شیر خام و فرآورده های لبنی مصرف کنندگان در چانه زنی های دولت، دامدران و صنایع لبنی بلاتکلیف مانده اند و نمی دانند که باید با پرداخت هزینه های گزاف خرید شیر و فرآورده های لبنی جور تولیدکنندگان شیرخام و صنایع را بکشند و یا اینکه شیر و فراورده های لبنی را از سفره غذایی خود حذف کنند.
اقتصام(5)9186**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن