محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845782351
فرش ظرفیت فراموش شده!!
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
فرش ظرفیت فراموش شده!!
رقابت فرش ایرانی با تولیدات کشورهای رقیب به موضوع بسیار پیچیده و سختی تبدیل شده و در نتیجه امروزه برخلاف سالیان نه چندان دور ، بازار جهانی فرش از یک بازار انحصاری تحت سیطره ایران به بازار انحصاری جند جانبه تبدیل شده است.
بخش اول چکیده با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تلاش مسئولان برای رهایی از اقتصاد تک محصولی (نفتی) ، صنعت فرش از نظر اقتصادی اهمیت فراوانی دارد زیرا اولا کلیه مواد اولیه( پشم ، نخ، دار قالی و....) در داخل کشور یافت می شود و نیازی به واردات مواد اولیه نمی باشد که این ویزگی موجب می شود ارز از کشور خارج نشود ، دوما این صنعت دارای ارزش افزوده قابل توجهی می باشد. و بعد از نقت بزرگترین ارزش اقتصادی صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد. حدود 85 سال به کمک این کالا بخشی از کسری موازنه پرداخت های بازرگانی جبران می شده و ارز قابل توجهی به اقتصاد کشور تزریق شده است و می توان گفت هیچ کالای غیر از نفت این چنین ارزآور نبوده است. از طرفی با گسترش حجم تولید ، تولید ناخاص ملی افزایش می یابد و از همه مهم تر در شرایط فعلی نقش فرش دراشتغال و مسایل اجتماعی غیر قابل انکار است و با کمترین هزینه های تولید، اشتغال را سامان می بخشد. از طرفی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و مهاجرت از شهرهای کوچکتر به شهرهای بزرگ (با هدف بدست آوردن شغل و فرار از بیکاری ) در کاهش بحران های اجتماعی حاصل از افزایش سطح جمعیت شهرهای بزرگ نقش تعیین کننده ای ایفا می نماید. از نظر فرایند های اداری در بحث راه اندازی واحد های تولیدی به ساده ترین شکل عمل می شود و نیازی به بروکراسی های پیچیده اداری ندارد.از طرفی نیاز به سوله های بزرگ ، ساختمان های اداری ،آب، برق، گاز و.. ندارد. در مجموع می توان چنین اظهار داشت از همه نظر صرفه اقتصادی درتولید فرش نسبت به سایر کالاها وجود دارد بویژه اینکه در شرایط فعلی کشور ، دچار تحریم ، بیکاری و... است.از طرفی هم، کشاورزی دچار مشکل کمبود آب می باشد لذا توجه به فرش دستباف می تواند بخشی از این مشکلات بخصوص در بحث تولید را حل نماید.در این مقاله از روش کتابخانه ای استفاده شده و هدف آشنایی با صنعت فرش دستباف و از طرفی راهکارهایی در جهت افزایش میزان تولید در این صنعت با اهداف اشتغال زایی ، افزایش صادرات، افزایش درآمدهای ارزی و از طرفی کاهش بحران های اجتماعی ناشی از مهاجرت ها جهت رهایی از بیکاری می باشد. واژگان کلیدی: فرش دستباف، اشتغال زایی، صادرات، درآمد ارزی 1-مقدمه امروزه مهمترین چالش در اقتصاد ایران رهایی از اقتصاد تک محصولی(نفتی) می باشد.به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید جهت گیری صادرات را به نفع کالاهای غیر نفتی که دارای مزیت نسبی در تولید هستند معطوف نمود. لذا صنعت فرش به دلیل اشتغال زایی ، ایجاد ارزش افزوده و تحصیل ارز نقش قابل توجه ای در اقتصاد ایران دارد ، این صنعت ضمن اینکه کمترین میزان ارز بری را دارد ، کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال درکشور را نیز به خود اختصاص داده است. در این مقاله اشاره ای به تاریخچه صنعت فرش دستباف خواهیم داشت و در ادامه جایگاه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فرش دستباف را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین میزان اشتغال زایی این صنعت را تشریح خواهیم نمود که با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد نموده است در پایان هم برخی چالش ها و مشکلات این صنعت را یادآور شده و راهکارهایی در جهت رفع این مشکلات ارائه خواهیم نمود. 2- روش تحقیق به طور کلی در این تحقیق برای شناسایی از روش اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است و از نظر روش و ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله، توصیفی و از نظر هدف کاربردی می باشد.. تاریخچه تولید فرش دستباف در جهان اینگونه به نظر می رسد که مخلوقات پروردگار چون عنکبوت ها و تارهایشان ، پرندگان و لانه هایشان و در هم فرورفتگی طبیعی شاخ و برگ های جنگلی با نمایش گذاردن بافتی طبیعی، راهنمای ابتدایی انسان در ابداع گره و خلق هنر بافتن بوده اند. تاریخ احتمال زیاد می دهد که فن قالی بافی بعد از سایر فنون نظیر سبد بافی ، پارچه بافی در دوران مادر شاهی و زمانی که مردان به شکار و جنگ مشغول بودند، ابتدا توسط زنان پدید آمده است. در طول تاریخ نیز این هنر بیشتر نزد زنان بوده و اکنون نیز اکثر بافندگان جهان را زنان تشکیل می دهند. ابتدا از پوست درختان و پشم حیوانات برای بافتن فرش استفاده می شد که قدمت آن را به ابتدای عصر حجر یعنی 25 تا 30 هزار سال پیش نسبت داده اند. حفاری های باستان شناسی نشان می دهد که استفاده از بوریاهای بافته شده از نی های منطقه بین النهرین از هزاره پنجم تا هزاره چهرم قبل از میلاد متداول بوده است. بافت زیراندازهایی از نی به طور قابل ملاحظه ای در خاورمیانه توسعه یافت و تا هزاره اول قبل از میلاد، طرح و بافت آن ها حداقل در غرب آسیا تحول بسیار یافت و به درجه بالایی از تکامل هنری رسید. فرش های گلیم بافت نیز تا 1500 سال قبل از میلاد تکامل یافته بود. فرش های اولیه از پوست حیوانات و درختان و الیاف نباتی تهیه می شد و پس از اهلی شدن گوسفندان از پشم آن ها نیز برای بافت فرش های پرزدار استفاده شد. این فرش ها به عنوان زیرانداز ، رو انداز و در محل سکونت بصورت روپوش حیوانات، کیسه های حمل مواد ،پوشش تزیینی مقبره ها، تابلوهای زیبا و سرمایه ای قابل حمل نیز به کار می رفت. از آنجا که درجه تمدن هر قوم در شیوه بافت بگارگیری مواد اولیه برای تولید فرش تاثیر مستقیم داشته است. امروزه فرش های بدست آمده از حفاری های باستان شناسی نشانه مجسمی برای سنجش درجه تمدن اقوام گذشته است. تاریخچه تولید فرش دستباف در ایران قدیمی ترین فرش دستبافت ایرانی در سال 1949 در دومین مرحله کاوش های باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد. رودنکو در کتابی که به مناسبت این اکتشافات در سال 1953 در روسیه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضیحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ایران و قدیمی ترین فرش ایرانی در دنیا بیان نمود. او نوشت: "بدون اینکه بتوانیم به طور حتم بگوییم این فرش کار کدامیک از سرزمین های ماد-پارت(خراسان قدیم) یا پارس است، تاریخ فرش مذکور و پارچه هایی که در پازیریک کشف شد قرن پنجم و یا اوایل قرن چهارم پیش از میلاد تشخیص داده می شود." سپس او اضافه می کند: "تاریخ این قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسب های جنگی که به جای زین قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سینه اسب از مشخصات آشوری ها می باشد اما در روی فرش پازیریک ریزه کاری های مختلف و طرز گره زدن دم اسب ها ، در نقوش برجسته تخت جمشید نیز دیده می شود." اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی (1722-1499 میلادی) به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول (1587-1524 میلادی) و شاه عباس کبیر(1629-1587 میلادی) ثبت کرده اند. از این دوران حدود 3000 تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند. جایگاه اجتماعی فرش دستباف ایران فرش دستباف از نظر اجتماعی و شاخص های مربوط به آن نیز دارای اهمیت فراوانی است: الف – اشتغال: اشتغال جمع کثیری از جمعیت شهری ، روستایی وعشایر ایران به شکل تمام وقت یا پاره وقت ویا در قالب فعالیت های فصلی. به عبارتی بر اساس برآوردهای آماری جمعیت وابسته به فرش دستباف کشور قریب به 10 میلیون نفر می باشند. شاغلین فعالیت های قبل از بافت : طراحان ، نقاشان ، استاد کاران، دامپروران، واحد های ریسندگی، چله کشی، دار ساز و ابزار ساز و … . شاغلین فعالیت های بعد از بافت :کارگران و متخصصان بخش پرداخت و تکمیل،رفوگران ، تجار، صادرکنندگان ، بازار یابان و.. ب- تثبیت جمعیت روستایی : کمک به تثبیت بخشی از جمعیت روستایی و عشایری کشور و جلوگیری از مهاجرت آنان و ایفای نقش مکمل شغلی در کنار شغل های زراعت ، دامداری وباغبانی در روستاها و بالا رفتن درآمد روستاییان ونهایتاً پرکردن اوقات فراغت و بیکاری از ابعاد برجسته اجتماعی این عنصر محسوب می شود. جایگاه فرهنگی فرش دستباف ایران فرش دستبافت یکی از مهمترین محصولات صادراتی از سالیان دور به عنوان نماد معرفی کشور و یکی از شاخص های شناخت فرهنگ ملی ایران به شمار می رود . توسعه و رونق این صنعت ، آثار مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت. برجسته ترین ابعاد فرش دستباف به شرح زیر است: • تنها کالایی است که ذکر نام آن با نام ایران عجین می باشد. • سهم ویژه ای از هنر وتمدن ایران مدیون فرش است. • از دیرباز تاکنون یکی از بهترین راه ها و ابزار انتقال فرهنگ اصیل ایران به دیگر جوامع است. • سابقه تولید آن و تجربه در آن قریب به سه هزار سال است. • این هنر صنعتی دارای تکنولوژی بومی می باشد. • دارای پشتوانه عظیم طرح و نقشه همراه با تنوع منطقه ای می باشد جایگاه اقتصادی فرش دستباف ایران از نظر اقتصادی توجه به صنعت فرش واجد اهمیت است ، زیرا اولاً ارزش افزوده این صنعت حدود 65 % است . درثانی ، فرآورده های این صنعت بزرگترین رقم صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد . همه ساله به کمک این کالا بخشی از کسری موازنه پرداخت های بازرگانی جبران می شود. و از این راه مقدار قابل توجهی ارز عاید کشور می شود.که هیچ کالایی غیر از نفت این چنین ارز آور نیست. همچنین حجم تولید را گسترش می دهد و به تولید نا خالص ملی می افزاید. وضعیت تقاضا در بازار داخلی، شرکت های داخلی را بر آن می دارد تا محصولات جدیدی را تولید و به بازار عرضه کنند. پیچیدگی محصولات و زمانبندی معرفی آنها به ویژگی های تقاضای داخلی بستگی دارد. فرش دستباف از جمله کالاهایی است که هیچ گونه وابستگی به مواد اولیه وارداتی در تولید ندارد. از مواد اولیه از جمله پشم، ابریشم، پنبه، گرفته تا ابزار آلات ، دار ، فرایندهای بافت و تکمیل، دانش فنی و... جملگی در داخل کشور تامین می گردد. اشتغال زایی درصنعت فرش دستباف همچنان که در قبل ذکر شد در کشور حدود 2/5 میلیون نفر از شغل فرش بافی و صنایع وابسته آن به طور مستقیم ارتزاق می نمایند و با در نظر گرقتن 4 نفر برای خانواده به تعبیری حدود 10 میلیون نفر از جمعیت 75 میلیونی معادل 13/3 درصد از جمعیت کشور ارتباط مستقیم و غیر مستقیم شغلی با فرش دستباف دارند. توجه به فرش دستباف در شرایط حاضر اقتصاد ایران در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی راه گشای برخی مشکلات می تواند باشد. فرش دستباف با سرمایه گذاری اندک می تواند جمعیت زیادی را از لحاظ شغلی تامین نماید(به ازای یک شغل پایدار 50 تا 100 میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است ، در هنر صنعت فرش دستباف این رقم برای یکسال شغل پایدار و مستمر از 3 تا 5 میلیون تومان می باشد ) و تولیدات آن با توجه به تقاضای بازار جهانی سود آوری و ارز آوری مناسبی را درپی دارد. فرش دستباف در صورت توجه بیش از 20 رشته شغلی جانبی را نیز بوجود خواهد آورد و موجبات رونق واحدهای دامپروری، واحدهای ریسندگی، حلاجی، واحد های تولید دار و ابزار و... را فراهم خواهد آورد. بازاریابی بررسی ها نشان می دهد بازاریابی فرش دستباف در ایران به صورت علمی دنبال نمی شود و هنوز جنبه سنتی دارد پس از تولید فرش برای یافتن مشتریان اقدام می شود که در این خصوص می توان به کاستی هایی از قبیل : 1-کمبود اطلاعات روزآمد در مورد خواسته و گرایش های مصرف کنندگان 2-نبود برنامهریزی استراتژیک برای صادرات فرش 3-کاهش کیفیت 4-ضعف تبلیغات تبلیغات و بازاریابی که در مورد فرش دستباف ایران انجام می شود کماکان سنتی است و مناسب بازارهای جهانی نمی باشد و این در حالی است که فرش دستباف ایران به علت اینکه از دیرباز مورد معامله قرارمی گیرد نیازمند تبلیغاتی است که بتواند جایگاه رفیع آن را در بازارهای جهانی حفظ کند و تحقق این امر مستلزم هماهنگی درتمام ابعاد تبلیغاتی،محفوظ داشتن نیازها و حساسیت های مشتریان، توجه به تغییرات گروه های خریدار و کنترل رفتار رقبا و استفاده از شیوههای نوین مبادله است. 5-ضعف مدیریت 6-خلا برنامه ریزی برای شناسایی سلایق کشورها و ملت های مختلف 7-نبود آشنایی با بازارهای هدف و ضعف در مشارکت یا برپایی نمایشگاههای فرش دستباف اشاره کرد. تقاضای فرش دستباف در بازار داخلی 1- نیازهای خریدارن داخلی 2- اندازه و الگوی رشد بازار داخلی 3- مکانیزمی که نیازهای خریداران داخلی با شرکت های خارجی مرتبط می شوند. در ارزیابی وضعیت تقاضا در بازار داخلی ، در نظر گرفتن پیچیدگی شبکه توزیع ، مشکل پسندی خریداران ،اندازه بازار،نرخ و الگوی رشد تقاضا، میزان نا اطمینانی درتقاضا،زمان اشباع بازار و امکان دستیابی خریداران داخلی به بازارهای خارجی اهمیت زیادی دارد. تقاضای فرش دستباف در بازار خارجی در رابطه با بازارهای خارجی (بین المللی) نظر به اینکه فرش در مجموعه کالاهای لوکس نزد مصرف کنندگان قرار دارد. لذا تقاضا برای آن به شدت به درآمد وابسته است.با افزایش درآمد اشخاص ، بر شمار متقاضیان آن افزوده می شود و در دورا ن رکود اقتصادی وکاهش درآمد شخص ، از میزان تقاضای آن کاسته می شود.با این وصف تجارت فرش دستباف با تغییرات روند متغیرهای اقتصادی و غیر اقتصادی رابطه ای تنگاتنگ دارد. همچنین با توجه به فرهنگ های مختلف کشورها و تقاضای آن ها نسبت به انواع فرش دستباف باید توجه ویژه ای در تولید و صادرات به این کشورها نمود. تغییرات بوجود آمده در مد و نحوه دکوراسیون منازل که خوشبختانه در بسیاری از بازارهای هدف استفاده از موکت کم شده و اکثر منازل دارای پارکت و سرامیک هستند نیاز به فرش دستباف بیشتر می شود چنانچه سلایق ، نیاز و خواست مشتریان مورد توجه بازارهای هدف قرار گیرد یقیناً سهم ایران در بازارهای جهانی فرش افزایش خواهد یافت لذاجهت جایگزینی سیستم تولید برمبنای سفارش پذیری بجای تولید فله ای و فاقد هدف و توسعه سهم فرش کشورمان در بازار انجام اقدامات زیر ضروری است. 1)گسترش و توسعه مجتمع های فرشبافی در سطح کشور 2)ساماندهی تولیدکنندگان غیرمتمرکز سطح کشور 3)ساماندهی طراحان و نقاشان فرش در سطح کشور 4)برگزاری جشنواره های فرش در کشورهای هدف 5)ارائه خدمات پس از فروش 6)ایجاد واحدهای قالیشوئی در مراکز مستعد 7)تقویت کمرگات استان ها در رابطه با صدور فرش دستباف 8)صدور شناسنامه فرش برای فرش های تولیدی 9) اعزام تولیدکنندگان فرش به کشورهای رقیب جهت بهره برداری از محاسن تولید در این کشورها 10)برگزاری دوره های آموزشی به بافی با تاکید بر آموزش رنگبندی طرح و نقشه 11)ایجاد وب سایت تخصصی فرش در استان های تولیدکننده فرش جهت آموزش تولیدکنندگان و صادر کنندگان و انعکاس توانمندی های تولید فرش استان ها به مشتریان و نقطه نظرات مشتریان به تولید کنندگان سطح استان ها 12)اعزام صادر کنندگان فرش به کشورهای هدف و شرکت فعال آنان در نمایشگاه های بین المللی 13)توجه خاص به استفاده از استراتژی های مختلف بازاریابی در بازارهای مختلف فرش 14)توجه خاص به بازار کشورهای آسیای میانه مثل قزاقستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس 15)ساماندهی مواد اولیه مصرفی در فرش و کمک به استاندارد سازی مواد اولیه 16)پرداخت یارانه به صادرکنندگان جهت توسعه تجارت الکترونیک فرش دستباف 17)برگزاری دوره های آموزشی مستمر جهت صادرکنندگان فرش 18)تاسیس هر چه سریعتر خانه فرش بمنظور تعامل بیشتر تشکل های فرش با همدیگر 19)ایجاد ارتباط دکوراتورها و معماران با صادرکنندگان و تولیدکنندگان 20)اجرای طرح های پژوهشی بیشتر در راستای این تحقیق جهت بررسی بیشتر هر یک از بازارهای هدف 21)بازار شناسی بازارهای هدف ( ارتباط دائم با مشتریان ، تحقیقات بازاریابی ، استفاده از مشاوران حرفه ای ) که نهایتاً منجر به شناخت دقیق واقعیت های هر بازار 22)بازارسازی دقیق شامل تقسیم بندی و انتخاب بازار ، تقسیم بندی محصولات بازار ، تقسیم بندی محصولات شرکت که نهایتاً منجر به ایجاد و افزایش سهم بازار و سهم مشتری ، فروش بیشتر به مشتریان فعلی و جذب مشتریان بالقوه می گردد 23)بازارداری دقیق که عمدتاً شامل ایجاد انجمن ها و باشگاه های هوادار فرش ایران و ارتباط منطقی با فروشندگان بازارهای هدف می باشد مسئولیتهای اصلی متولی فرش در سطح ملی 1- تامین اجتماعی جامعه فرش با محوریت بافندگان: شکی نیست که میزان رویکرد و علاقه افراد جامعه و دلگرمی آنان به مشاغل نگاهی است که به آتیه و آینده خود در داشتن آن شغل دارند.آنان نمونه های مشاغل جامعه را دیده و با توجه به جایگاه اجتماعی هر یک از مشاغل اقدام به انتخاب شغل می نمایند.در جامعه ای که افرادی پس از بافت ده ها تخته فرش نفیس و در مواردی حتی صدها تخته فرش هیچ پشتوانه ای برای آینده ندارند و سر و کارش در ایام سالخوردگی به سازمان هایی همانند بهزیستی و کمیته امداد می افتد طبعا" کمتر جوانی از روی میل و عشق اقدام به انتخاب شغلی مثل بافندگی فرش و.....می نماید. لذا مرکز ملی فرش با همکاری سازمان تامین اجتماعی شرایطی را محیا نموده اند تا بافتدگان فرش دستباف بتوانند از بیمه تامین اجتماعی و مزایای آن برخوردار شده تا بتوانند با علاقه مندی هر چه بیشتر نسبت به توسعه این صنعت ملی گام های مستحکم تری بردارند. 2- ساماندهی و سازماندهی و نظارت بر عملکرد تشکل های صنفی و تولیدی فرش: یکی دیگراز مسئولیت های اساسی مرکز ملی فرش ایران در جهت کمک به فرش ایرانی ساماندهی و سازماندهی و نظارت بر عملکرد تشکل های فرش است . شکی نیست که تمامی امور تصدی گری فرش باید از طریق تشکل های فرش انجام پذیرد اما نکته مهم در مورد این تشکل ها روند شکل گیری و فعالیت های آنان است که چنانچه با نظارتی دقیق و استراتژی صحیحی نباشد می تواند خسارات غیر قابل جبرانی به فرش وارد نماید. در حال حاضر تشکل های نسبتا" متنوع و با اسامی مختلفی در زمینه ارایه خدمات به اعضای خود وجود دارند که بنظر می رسد مرکز ملی فرش و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها کمترین نظارت را بر آنها دارند و البته در مواردی هم کمترین حمایت را!! تشکل های فرش اعم ار اتحادیه های صادر کنندگان فرش در تهران و برخی استان ها، اتحادیه های صنف فروشندگان فرش در تعداد کثیری از مراکز استان ها و شهرستان های کشور و همچنین اتحادیه های صنفی بافندگان نیز اکثر شهرستان های کشور به عنوان تشکل های صنفی و شرکت های تعاونی فرش روستایی، اتحادیه های استانی مربوطه و شرکت های تعاونی فرش تحت پوشش اتحادیه ی سراسری شرکت های تعاونی فرش کشور مشغول به فعالیت می باشند مشکل اصلی در حال حاضر عدم حمایت کافی از تشکل های فوق الذکر و البته عدم نظارت کافی بر عملکرد این تشکل هاست. بسیاری از اتحادیه های صنفی بالاخص فروشندگان فرش و بافندگان فرش به دلیل لزوم تامین هزینه های جاری خود اجباراً دست به اقداماتی می زنند که در بسیاری از موارد خلاف سیاست های مرکز ملی فرش ایران و نهایتا دولت می باشد. اتحادیه های صنفی بافندگان فرش بویژه در شهرستان های کوچک ، افرادی را که اصولا" بافنده نبوده با دریافت حق عضویت برای آنان معرفی نامه به بانک ها و سایر ادارات مربوط و نهایتا کارت شناسایی بافندگی و حتی پروانه ی کسب صادر می نمایند. جلسات مجامع عمومی این تشکل ها نیز عدم نظارت کافی و یا حداقل تخصصی نبودن این نظارت غالباً با حداقل مشارکت اعضا انجام شده و در نتیجه کمتر شاهد تغییراتی در هیئت مدیره ی آنان می باشیم. در مورد تعاونی های فرش دستباف روستایی بویژه از زمان انتزاع آنان از وزارت جهاد کشاورزی نظارت مرکز ملی فرش ایران بر عملکرد، فعالیت و برگزاری مجامع عمومی آنان به حداقل کاهش یافته است. درنتیجه تشکل هایی که با سرمایه ی محروم ترین افراد روستایی شکل گرفته در برخی موارد به صورت شرکت سهامی خاص اداره می شود. این درحالی است که سهامداران این شرکت ها با اعتماد به سیستم دولتی و نظارت کافی بر آنان سرمایه ی خود را در اختیار شرکت ها قرار داده اند و از دولت انتظار حمایت و نظارت دارند. اگر مرکز ملی فرش بخواهد تحولی در تشکل های فرش بوجود آورد باید زمینه ی واگذاری کلیه ی فعالیت های تصدی گری خود اعم از برگزاری نمایشگاه ها در داخل و خارج از کشور، دوره های آموزشی، پروژه های تحقیقاتی، تسهیلات بانکی و صدور انواع پروانه ها و مجوز ها را به بخش خصوصی که همین تشکل ها می باشد فراهم نماید. کمیت تشکل ها را بویژه تشکل های صنفی را کاهش و با نظارت دقیق تر بر کیفیت خدمات آن و ارتقا سطوح مدیریتی ارکان آن بیافزاید. تکلیف تعاونی های تولیدی ورشکسته اعم از روستایی و شهری طبق قانون تجارت یک بار برای همیشه مشخص گردد. و بالاخره زمینه ی گردش مدیریت و استفاده از نیرو های جوان تر و کیفی تر در تمامی تشکل ها بوجود آید. آری با شکل گبری بخش خصوصی مقتدر و تشکل های سالم و پویا فساد اداری نیز کاهش و توسعه اقتصادی شکل می گیرد. با غبار گیری از این تشکل ها و واگذاری امور به آنان و نظارت مستمر این مهم را محقق نماییم. 3- تدوین بانک جامع اطلاعات فرش ایران: برای تدوین برنامه ای صحیح داشتن اطلاعات و آمار صحیح ضروری ترین ، ابتدایی ترین و مسلم ترین نیاز است. آمار گیری و تدوین بانک جامع از فرش دستباف ایران در رسته های شغلی متفاوت و متنوع آن از ضرورتی مضاعف برخوردار است چرا که در طول تاریخ فرشبافی ایران آمارگیری تخصصی و با هدف تدوین بانک اطلاعاتی فرش دستباف ایران انجام نشده و در مواردی بخشی از شاغلین این بخش شناسایی شده که طبعا" بدلیل گذشت زمان قابل استناد نمی باشد. صرف نظر از ضرورت های وجودی بانک اطلاعاتی فرش برای برنامه ریزی نبود اطلاعات صحیح در سال های اخیر باعث تناقض گویی های شدید از ناحیه دست اندرکاران فرش شده، برای مثال در فاصله زمانی کوتاه سهم یک استان از تولید فرش ایران بین 25 در صد تا 45 درصد نوسان می نماید یا در کلان موضوع برای همگان تعداد واقعی بافندگان فرش و مشاغل جانبی بسیار مبهم است. تا چه رسد که از پراکندگی جغرافیایی، تمام وقت بودن یا نیمه وقت بودن، نوع دار، نوع دستبافته، ویژگی های فنی بافت و ... کمترین اطلاعات در دست است. انتظار می رفت مرکز ملی فرش در اولین گام های خود معاونت برنامه ریزی و مجموعه مسئول در آمارگیری کشور را ترغیب به انجام این مهم نماید و سپس با توجه به توانمندی های بالقوه هر استان نسبت به حمایت از آن اقدام نماید اما بر مبنای ضرب المثل "جلوی ضرر را از هر جا بگیری فایده است" انتظار دارد مسئولین مرکز ملی فرش و مرکز آمار ایران در اولین فرصت ممکن آمارگیری کاربردی و جامع از کلیه رسته های شغلی فرش انجام داده و مرکز ملی فرش با تلفیق آمارهای استخراجی بانک جامع اطلاعات فرش را تدوین نماید 4-هدفمند سازی و هدایت آموزش های مرتبط با فرش: هنر فرش بافی و صنایع و حرف جانبی آن مانند هر هنر و صنعت دیگری نیازمند استفاده از علوم و فنون روز و یا حد اقل انتقال تجربیات افراد به یکدیگر است پس در مورد ضرورت اجرای برنامه های آموزشی فرش هیچ ابهامی وجود ندارد کما اینکه اگر در گذشته به این موضوع توجه می گردید همچنان که جهان فرش را با نام ایران می شناسد دانش فنی فرش نیز در اختیارمان بود و اکثر کتب مرجع فرش به زبان لاتین نبود. اما بازنگری فعالیت های آموزشی فرش در چند سال اخیر اعم از رسمی و مهارتی و مورد تاکید جامعه فرش است. اکنون دیگر باید مرکز ملی فرش به درستی مطلبی که بارها نویسنده و سایر دست اندرکاران فرش بر آن تاکید نموده اند رسیده باشد. انتظار از مرکز ملی فرش نه اجرای دوره های آموزسی بلکه هدفمند نمودن و هدایت دوره های آموزشی فرش است. نگاهی به هرج و مرجی که در ایجاد مقاطع کاردانی و کارشناسی فرش در انواع و اقسام مراکز آموزش عالی است و با تاملی کوتاه به شیوه جذب دانشجو، واحدها و سرفصل های درسی؛ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دانشگاه ها ؛ میزان توجه آنان به رشته فرش و از همه مهم تر تناسب تعداد دانشجوی جذب شده با نیازهای فرش ایران درستی این ادعا را ثابت خواهد کرد. هر چند نرخ بیکاری برای عموم دانش آموختگان بالاست ولی باید قبول کرد که اشتغال دانش آموختگان فرش در حوزه فرش اعم از بخش دولتی و خصوصی انگشت. مرکز ملی فرش ایران در برابر آنچه بر رشته فرش در دانشگاه ها می گذرد نباید بی تفاوت بماند اکنون شاهد بیکاری مطلق برخی از گرایش های رشته فرش از جمله رنگرزی هستیم ! واقعا" همواره برای من این سوال مطرح است که چگونه از دانشجویی که کمترین اطلاعات در خصوص علوم پایه دارد رنگرز تربیت نماییم! با این وضع چرا باید دانشگاه ها به جذب دانشجو در این گرایش ادامه دهند؟ همگان می دانند طراحی فرش نیازمند استعدادی ذاتی است شخصا" به رغم پاس نمودن ده ها واحد طراحی از طراحی یک برگ اسلیمی ساده عاجزم لذا تا کی باید شاهد جذب دانشجو با این شیوه برای گرایش طراحی فرش بود؟ برخی از دانشگاه ها در مناطقی رشته کارشناسی فرش را ایجاد نموده اند که به سختی می توان در آنجا یک استاد کار فرش را مشاهده نمود و ده ها مشکل دیگر که در حوصله این یادداشت نمی باشد. مرکز ملی فرش بداند بخواهد یا نخواهد دانش آموختگان فرش برای دریافت خدماتی از قبیل شغل به این مرکز مراجعه خواهند نمود بنا بر این ضرورتی ندارد دیگران با جذب دانشجوی بی حد و حصر و با کمترین امکانات آموزشی و در مواردی اخذ شهریه ای در حد دانشجویان پزشکی روزگار بگذرانند و سپس مرکز برای بکارگیری و اشتغال آنان مشکلی حل نشدنی داشته باشد. بگذریم هنرستان های فرش نیز دست کمی از دانشگاه ها ندارد هنوز ندیده ام حتی یک نفراز دیپلمه های فرش گرایش طراحی در یک کارگاه طراحی فرش مشغول بکار شده باشد بارها به دوستان عرض کرده ام رشته فرش برای هنرستان ها در حد یک رشته عمومی فرش که بیشترین واحدهای درسی آن بافت باشد توصیه می شود اما گرایش طراحی نیازمند جذب دانش آموز با شرایط خاص است و سایر مشکلات این دوره ها نیز مثنوی هفتاد من کاغذ شود! انتظار می رود مرکز ملی فرش نسبت به هدایت این مراکز آموزشی اقدام و عواقب برخی عملکردهای اشتباه آنان را به آنان منعکس نموده یا حداقل در این موارد دیدگاه خود را اعلام نماید. در خصوص آموزش های غیررسمی اولین کلام آن است که مرکز اجرای این دوره ها را به تشکل ها و انجمن ها واگذار نماید و در این رابطه از کلماتی مثل به مرور زمان و .... جدا" پرهیز نماید. مساله بعدی آن که باید از فن آوری روز برای آموزش های مهارتی و غیر رسمی استفاده نمود و بخشی از هزینه های آموزش را باید فراگیران پرداخت تا قدردان آن باشند آگر رفتن یک مربی به روستا باعث افزایش ارزش افزوده و قیمت آن می گردد باید کارفرما بخشی از این افزایش قیمت را به مربی پرداخت نماید و اگر این موضوع محقق نمی گردد چه دلیلی برای اجرای این دوره ها وجود دارد؟ البته تنها مزیت آن ارایه یک آمار ... توسط یک مفام مسئول خواهد بود که با توجه به عدم خروجی مناسب افراد به آن آمار دیدگاه منفی خواهند داشت چیزی که الان وجود دارد! مرکز ملی فرش با واگذاری این امر به تشکل های فرش بر روند و کیفیت برگزاری دوره ها نظارت نماید و بر اجرای دوره ها و آموزش هایی تاکید نماید که دارای خروجی مثبت باشند. شاید در مواردی بهتر باشد اول خروجی یک کار آموزشی را ببینیم و بعد هزینه های آنرا پرداخت نماییم. اگر تولید کننده ای بافندگانش را خوب آموزش داده و یا اگر رنگرزی کارش را ارتقا داده و یا اگر صادر کننده ای از روش های نوین برای بازار یابی استفاده نموده است بخشی از هزینه هایش را پرداخت نماییم کاری که از عهده انجمن های حرفه ای بخوبی بر خواهد آمد. منابع 1-عبدالشاه، م.(1382)(( روش های نوین بازاریابی در صادرات فرش دستباف)) مجموعه مقالات تخصصی طرح و نقش ، اقتصادی و بازرگانی ، اجتماعی و مدیریت ، تهران، 2-صور اسرافیل، شیرین ، کتاب فرش ایران ، بی تا 3-ملکی، فریال،کتاب جامع فرش،بهمن 1386 4-فلیحی نعمت :بررسی نقش و جایگاه صنعت فرش دستباف ایران در اقتصاد ملی 5-نجار فیروز جایی محمد: بررسی علل کاهش مصرف فرش دستباف در بازارهای داخلی 6-کاظم زاده خویی،حامد، بررسی وضعیت فرش دستباف، تیر ماه 1392 7-سایت اینترنتی Irancarpet.ir منبع : مقاله ارائه شده در همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی برگزار کننده : سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری ادامه دارد ...
93/04/17 - 00:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
با احیای صنعت رنگرزی زنگ فراموشی از فرش آهنین بیجار زدوده میشود
با احیای صنعت رنگرزیزنگ فراموشی از فرش آهنین بیجار زدوده میشودرنگرزی از جمله صنایع وابسته به فرشبافی بوده صنعتی که با گذر زمان رو به فراموشی است اما هنرمند خوشذوق بیجاری با وجود تمام مشکلات برای احیای مجدد آن آستین همت را بالا زده تا این هنر و صنعت دیرینه دیار گروس را احیا کناتحادیه صادرات سنگ راهکار جدید بهره گیری از ظرفیت معادن آذربایجان غربی/ راهکارهای قبلی در دست فراموشی
استانها شمال آذربایجان غربی مهر گزارش می دهد اتحادیه صادرات سنگ راهکار جدید بهره گیری از ظرفیت معادن آذربایجان غربی راهکارهای قبلی در دست فراموشی ارومیه - خبرگزاری مهر آذربایجان غربی قطب اصلی معدنی کشور با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا تیتان سنگهای تزئینی و هنوز ازایجاد ظرفیت جدید برای متقاضیان برق شهرک صنعتی جنت آباد
ایجاد ظرفیت جدید برای متقاضیان برق شهرک صنعتی جنت آباد سمنان - ایرنا - مدیر توزیع برق شهرستان گرمسار از ایجاد ظرفیت جدید تامین برق متقاضیان صنعتی بزرگ در شهرک صنعتی جنت آباد خبر داد حسین صفری روز سه شنبه گفت به منظور افزایش ضریب پایداری شبکههای موجود و ظرفیت سازی برای واگذاریظرفیت ها و چالش های معادن استان کرمانشاه
ظرفیت ها و چالش های معادن استان کرمانشاه کرمانشاه - ایرنا - برخی کارشناسان بر این باورند اگر از ظرفیت معادن استان کرمانشاه بخوبی استفاده شود این بخش می تواند اقتصاد این دیار را شکوفا و بخشی از بیکاری جوانان آن را رفع کند کرمانشاه به لحاظ تنوع منابع معدنی در بین استان های کشور اظرفیت های مغفول معدنی در استان چهارمحال و بختیاری
ظرفیت های مغفول معدنی در استان چهارمحال و بختیاری شهرکرد- ایرنا- معدن ظرفیتی و گنجینه ای گرانبها در دل عرصه های طبیعی است که در بیشتر موارد بعنوان ظرفیتی مغفول مانده و توسعه نیافته از آن یاد می شود به گزارش ایرنا استان چهارمحال و بختیاری در فعالیت های معدنی در کشور در جایگاهفرماندار: تحقق اقتصاد مقاومتی دربستک مستلزم شناسایی ظرفیت هاست
فرماندار تحقق اقتصاد مقاومتی دربستک مستلزم شناسایی ظرفیت هاست بستک - ایرنا - فرماندار بستک گفت اقتصاد مقاومتی راهبرد برون رفت از مشکلات اقتصادی بوده و تحقق این امر در شهرستان مستلزم شناسایی ظرفیت هاست به گزارش ایرنا میرمرسل ایزدی پور چهارشنبه درنشست کارگروه اشتغال وسرمایه گهمه ظرفیت ها برای پیشرفت صنایع فرآوری سنگ فارس به کارگرفته می شود
همه ظرفیت ها برای پیشرفت صنایع فرآوری سنگ فارس به کارگرفته می شود شیراز- ایرنا- معاون امور صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان فارس گفت ازهمه ظرفیت ها برای پیشرفت و رونق صنایع فرآوری سنگ دراین استان بهره گرفته می شود به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا سید مصطفی هاشمی در نشستی اظرفیت های شهرستان ها با تشکیل شورای راهبردی توسعه بکارگرفته می شود
مشاور استاندار هرمزگان ظرفیت های شهرستان ها با تشکیل شورای راهبردی توسعه بکارگرفته می شود قشم – ایرنا – مشاور استاندار هرمزگان از تشکیل شورای راهبردی توسعه برای بکارگیری ظرفیت های بزرگ علمی اجرایی و اقتصادی هرشهرستان خبر داد به گزارش ایرنا مرتضی حقیری زاده شامگاه سه شنبه در اوظرفیت های فراوانی برای جذب سرمایه گذار در فرودگاه آبادان وجود دارد
مدیر فرودگاه آبادان ظرفیت های فراوانی برای جذب سرمایه گذار در فرودگاه آبادان وجود دارد آبادان- ایرنا- مدیر فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان گفت ظرفیت های فراوانی برای جذب سرمایه گذار در فرودگاه آبادان دارد محمدرضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزودمعاون شهردار تهران در گفتوگو با فارس خبر داد جزئیات تازه از ظرفیتهای نمایشگاه شهر آفتاب/ افتتاح خط مترو نمای
معاون شهردار تهران در گفتوگو با فارس خبر دادجزئیات تازه از ظرفیتهای نمایشگاه شهر آفتاب افتتاح خط مترو نمایشگاه تا ۳ ماه آیندهمعاون شهردار تهران گفت تاکنون برای ساخت فاز اول نمایشگاه شهر آفتاب ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و تنها راه بهبود فضای کسب و کار و افزایش صادرات داشنخستین شهرک تخصصی فرش ایران در مسیر اجرا افتاد
پس از سه سال درجا زدن نخستین شهرک تخصصی فرش ایران در مسیر اجرا افتاد بجنورد - ایرنا - نخستین شهرک تحصصی فرش دستبافت ایران که سه سال پیش در بجنورد کلنگ زنی شده و رها شده بود با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب وارد مرحله اجرایی شد مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خرجام جهانی قطر،ظرفیتی مناسب برای رونق صادرات معادن بوشهر
جام جهانی قطر ظرفیتی مناسب برای رونق صادرات معادن بوشهر بوشهر- ایرنا- دست اندرکاران بخش معادن دراستان بوشهر براین باورند که همجواری دریایی این استان با کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه قطر که جام جهانی 2022 فوتبال قرار است دراین کشوربرگزار شود در صورت ایجاد زیرساخت ها ظرفیت مناسبیسازه های کهن آبی بوشهر در ورطه فراموشی و نابودی است
سازه های کهن آبی بوشهر در ورطه فراموشی و نابودی است بوشهر - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر گفت تمدن های چندهزار ساله و سازه های کهن آبی موجود در این استان که یکی از مهمترین الگوهای مدیریتی مصرف بهینه آب با لحاظ مسائل زیست محیطی است در ورطه فراموشی و نابودی قرار گرافزایش ظرفیت بنادر کشور از 185 تا 200 میلیون تن در سال
افزایش ظرفیت بنادر کشور از 185 تا 200 میلیون تن در سال خبرگزاری پانا معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت بنادر کشور در حال حاضر 185 میلیون تن در سال است اظهار داشت در صدد هستیم این میزان را به بیش از 200 میلیون تن برسانیم ۱۳۹۳ سه شنبه ۳ تير ساعت 13 05 به گزارش خبرگفرمانداران به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی توجه جدی داشته باشند
استاندار هرمزگان فرمانداران به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی توجه جدی داشته باشند بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با تاکید بر استفاده از توان بخش خصوصی در رشد و توسعه اقصی نقاط استان گفت در همین راستا فرمانداران شهرستان های مختلف به استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در اجرای پراستان اردبیل ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد
استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت این استان ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از استانداری اردبیل مجید خدابخش در نشستی با مدیرعامل شرکت شیرین عسل تبریز افزود قابلیت های اژاپن ظرفیت پالایشگاههای خود را کاهش میدهد
سهشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۰ ژاپن ممکن است ظرفیت پالایش نفت خود را تا مارس 2017 به میزان 10 درصد کاهش دهد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از رویترز با توجه به پیشبینیها مبنی بر کاهش تقاضای فراورده های نفتی در ژاپن ممکن است این کشور ظرفیت پالایش نفت خود را تا-
اقتصادی
پربازدیدترینها