تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819918624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفیت ها و چالش های معادن استان کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ظرفیت ها و چالش های معادن استان کرمانشاه کرمانشاه - ایرنا - برخی کارشناسان بر این باورند اگر از ظرفیت معادن استان کرمانشاه بخوبی استفاده شود، این بخش می تواند اقتصاد این دیار را شکوفا و بخشی از بیکاری جوانان آن را رفع کند.


کرمانشاه به لحاظ تنوع منابع معدنی در بین استان های کشور از جایگاه ویژه ای برخورداراست، به طوریکه این تنوع و غنای ثروت طبیعی مزیت های خوبی را در بخش صنایع معدنی در این استان شکل داده که فرصتی بی بدیل برای توسعه شتابان این سامان را فراهم آورده است.
مواد معدنی از جمله سرمایه های طبیعی ملت ایران است و تا زمانی که با اندیشه، خلاقیت و تلاش انسان ها در نوآوری و دستیابی به دانش و فناوری تلفیق نشود، نتیجه ای جز اکتفا به فروش مواد خام و واسطه ای، ضعف رقابت، رشد ناپایدار اقتصادی و ... نخواهد داشت.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه می گوید: هم اکنون 250 فقره پروانه بهره برداری معدنی و با ذخیره قطعی 1.7 میلیارد تن در این استان فعال، و تنوع مواد معدنی در استان به 20 ماده می رسد و همین موضوع کرمانشاه را در رده 19 کشور قرار داده است.
ˈمحسن رستمیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیرطبیعی، سنگ تزیینی، فدلدسپات، منگنز، آهن، مس، سیلیس، خاک صنعتی، سنگ گچ دولیمیت و مصالح ساختمانی دیگر نظیر سنگ لاشه، مخلوط کوهی، شن و ماسه و خاک رس از جمله معادن استان کرمانشاه هستند.
وی همچنین از اشتغال دو هزار و 700 نفر به صورت مستقیم در معادن این استان خبر داد، واظهارکرد:فراهم نبودن زیرساخت مناسب از جمله نبود اطلاعات اکتشافی پایه زمین شناسی، ارتباطی، برق رسانی به معادن، فرسوده بودن ماشین آلات معدنی جدید، نبود ارتباط مناسب بین معدن و صنایع معدنی استان و از طرفی نبود صنایع معدنی مناسب برای فرآوری مواد معدنی استخراج شده در این استان از جمله مشکلات بخش معدن کرمانشاه است.
وی افزود: نبود بودجه کافی برای انجام پروژه های اکتشافی ذخایر معدنی استان و اجرای پروژه های مطالعاتی حوزه معدن به طوری که تنها 1.7 درصد از مساحت این استان اکتشاف شده که در مقایسه با کل کشور که هفت درصد را شامل می شود درصد پایینی را شامل می شود.
وی یادآور شد: از دیگر مشکلات بخش معدن کرمانشاه،این است که استخراج مواد معدنی در این استان بدلیل فرسوده بودن ماشین آلات معدنی و از طرفی بالا رفتن هزینه تولید که توانایی مالی معدنکاران استان را به حداقل رسانده، با بهره وری نامناسب و نبود استخراج علمی و اصولی همراه است،بطوری که در بیشتر معادن این استان، استخراج مناسب و بهینه از ذخایر معدنی صورت نمی گیرد.
رستمی خاطرنشان کرد: بیشترمواد معدنی کرمانشاه، به صورت خام از این استان خارج می شود، به همین دلیل برنامه ای در دستور کار داریم تا با ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی، بستر مناسب برای بالا بردن ارزش افزوده مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی فراهم شود.
وی گفت: در همین راستا احداث واحد تولید فروسیلیس با ظرفیت 24 هزار تن در سال و سرمایه گذاری یک هزار و 200 میلیارد ریال از ذخایر سیلیس استان در حال اجراست، ضمن اینکه با سازمان ایمدرو و ایدرو در زمینه احداث واحدهای فرآوری قیرطبیعی، تولید فلز منیزیوم و ... تفاهم نامه همکاری دو جانبه منعقد شده و عملیات اجرایی کار در دست اقدام است.
رستمی ، اظهارکرد:با توجه به ظرفیت مناسب این استان در زمینه سنگ تزیینی، احداث دو واحد سنگبری معدن با فناوری نانو در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد که مراحل جذب سرمایه گذار در این خصوص نیز در حال انجام است.

**کرمانشاه رتبه اول تولید قیرطبیعی در کشور را دارد

رییس خانه صنعت و معدن کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا، وضعیت معادن کرمانشاه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: قیر طبیعی یکی از مواد معدنی محسوب می شود که کرمانشاه در تولید آن رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده اما متاسفانه هیچ فرآوری در این استان نداریم و به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می شود.
ˈمعراج محرابیˈ خاطرنشان کرد: بخش دیگری از تولیدات معدنی استان مانند سنگ های ساختمانی در استان فرآوری می شود و بخش عمده ای نیز به سایر استان ها به صورت فله ای و بلوکی ارسال می شود.
وی، بزرگترین مشکلات بخش معدن را کمبود نقدینگی و برداشت سنتی از معادن بویژه قیرطبیعی عنوان و افزود:نبود فرآوری محصولات معدنی بزرگترین چالش بخش معدن کرمانشاه است که باید در این خصوص تمهیداتی اتخاذ شود.

*** 80 درصد از ذخایر قیر طبیعی کشور در کرمانشاه قرار دارد

رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه، 80 درصد از ذخایر قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه واقع شده، گفت: این قیر از نظر کیفیت در دنیا بی نظیر است.
ˈمرتضی عزیزیˈ، ذخیره اسمی قیر طبیعی کرمانشاه مربوط به پروانه ها و گواهی های کشف را حدود یک میلیون و 250 هزار تن در سال عنوان کرد و افزود:این ظرفیت می تواند تا سه برابر افزایش یابد.
وی گفت: افزون بر 150 فرآورده صنعتی مانند چسب، لاستیک، سازه مهندسی و مواد آرایشی و بهداشتی از قیر استحصال می شود ولی متاسفانه خبری از فرآوری مشتقات این محصول در کرمانشاه نیست.

***مواد معدنی مزیت زیادی برای اقتصاد کشور به همراه دارد

رییس خانه معدن ایران نیز در گفت و گو با ایرنا، از مزیت های بالای مواد معدنی کرمانشاه سخن گفت و افزود: توجه به بخش معدن می توان موجب رشد و تعالی هرچه بیشتر اقتصاد کشور را فراهم کند.
ˈمحمدعارف ابراهیمیˈ با بیان اینکه در کشور 55 میلیارد تن ذخیره مواد معدنی با 68 نوع شناسایی شده، گفت: سالانه 370 میلیون تن در کشور استخراج می شود.
وی ذخیره معادن استان کرمانشاه را 1.7 میلیارد تن عنوان و افزود:در این استان حدود 17 ماده معدنی شناسایی شده که سنگ تزیینی، قیر طبیعی، آهن، مس، خاک صنعتی و سنگ گچ از مهمترین آنها هستند.
ابراهیمی گفت:معادن بطور معمول در مناطق دور افتاده و کمتر توسعه یافته قرار گرفته اند که از ظرفیت آنها می توان برای رشد و توسعه یافتگی بیشتر آن ها استفاده کرد.
رییس خانه معدن کرمانشاه، ادامه داد: متاسفانه میزان استخراج قیر طبیعی استان کرمانشاه، به اندازه ای نیست که بتوان از آن برای ایجاد یک واحد فرآوری بزرگ استفاده کرد،لذا به ناچار قیر طبیعی به صورت خام و با ارزش افزوده پایین به سایر استان ها و حتی کشورهای دیگر ارسال شود.
وی ، ضمن اینکه از دولت خواست تا زیرساخت های اکتشاف را فراهم کند ،حضور سرمایه گذاران خارجی را در بخش معدن بسیار ضعیف عنوان کرد و خواستار اندیشیده شدن تمهیداتی در این خصوص شد.

*** 75 درصد معادن قیر طبیعی کشور در گیلانغرب قرار دارد

فرماندار گیلانغرب نیز با بیان اینکه 75 درصد معادن قیر طبیعی کشور در ارتفاعات و دامنه های غربی این شهرستان قرار دارد، گفت: وجود این معادن باعث شده ایران در ردیف سه نقطه دنیا از حیث داشتن معادن قیر طبیعی باشد.
ˈفرامرز اکبریˈ افزود: ذخیره قطعی معادن قیر گیلانغرب بیش از یک میلیون و 500 تن و ذخایر احتمالی آن بیش از سه میلیون تن پیش بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه قیرمعادن گیلانغرب علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و چین نیز صادر می شود، گفت: هم اکنون 33 معدن قیر طبیعی در این شهرستان فعال است.
اکبری اظهار کرد: در بخش معادن پارسال بیش از 60 هزار تن مواد معدنی قیر طبیعی به ارزش بیش از 40 میلیارد ریال از معادن این شهرستان استخراج و به کشورهای خارجی صادر شد.
وی ضرورت توسعه فعالیت صنعتی و تبدیلی به منظور جلوگیری از خروج مواد اولیه نفتی، تسهیل در امر تولید مشتقات قیر طبیعی و امکان فرآوری آن برای تولید برخی از مواد که دانش فنی آن نیز در دسترس است را در این شهرستان، مورد تاکید قرار داد.
فرماندار گیلانغرب با اعلام اینکه در معادن قیر طبیعی گیلانغرب 600 نفر مشغول بکار هستند، گفت: با توجه به اینکه قیر استخراجی بصورت خام عرضه می شود و استمرار این روند به ضرر کشور و حتی موجب رونق بیکاری منطقه است با پیگیری و حمایت مدیر ارشد استان کرمانشاه مجوز تاسیس کارخانه فرآوری از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت ، با سرمایه گذاری بخش خصوصی ، گرفته شده است.
اکبری از تاسیس بزرگترین مرکز فرآوری گیلسونایت (قیر طبیعی) خاورمیانه در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: مجوز ایجاد این مرکز صادر شده است.
وی اضافه کرد: این مرکز در زمینه تولید انواع فقیر نرم، سخت، تایمر پایه نفتی، پودر بیکربنات سدیم (کارتریج)، گل حفاری، عایق رطوبتی و پشم شیشه با ظرفیت سالیانه بیش از 35 هزار تن و سرمایه گذاری 82 میلیارد و 400 میلیون ریالی ایجاد می شود.
وی گفت: این کارخانه در مدت 12 ماه و در زمینی به مساحت 100 هزار مترمربع احداث خواهد شد و زمینه اشتغالزایی مستقیم 100 نفر را دارد و هم اکنون در مرحله مکان یابی و تامین زمین مناسب برای آغاز عملیات عمرانی آن قرار داریم.
وی با بیان اینکه گیلانغرب یکی از مراکز مهم دارای معادن قیر، آهک، گچ و زغالسنگ است، اظهارکرد:در زمینه استخراج این مواد معدنی نیز رتبه نخست را در استان کرمانشاه و حتی کشور در اختیار داریم.
اکبری افزود: هم اکنون 30 واحد صنعتی تولیدی با اشتغالزایی 450 نفر بصورت مستقیم در دیگر بخش های صنعتی شهرستان وجود دارد که بدلیل برخی مشکلات نظیر نبود نقدینگی، بدهی و یا مطالبات بانکی تعدادی از این واحدها هم اکنون با مشکلاتی روبه رو هستند.
وی گفت: حجم تولیدات صنعتی این شهرستان در بخش شن و ماسه، قطعات بتنی، گچ صنعتی و انواع آجر سالیانه بیش از یک میلیون تن است که در صورت رفع مشکلات موجود و حمایت لازم نظیر تامین سرمایه در گردش، میزان تولیدات در سال به سه برابر نیز خواهد رسید.
7398/567/712 / 7458/ 640
گزارش از: مسعود اسماعیلی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن