واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران در نشستی خبری توسط اسماعیل آذر؛
جزئیات طرح ملی قرآنی- ادبی اعلام شد/ انتشار دائره المعارف قرآن و شعر
سرپرست طرح ملی قرآنی- ادبی که هدف از آن استخراج و ارائه برآوردی دقیق از میزان بهره گیری شاعران فارسی زبان از ابتدا تاکنون از مضامین قرآنی است، در یک نشست خبری جزئیات این طرح را بیان کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری طرح ملی قرآنی- ادبی صبح امروز دوشنبه 16 تیر با حضور اسماعیل آذر سرپرست این طرح قرآنی ادبی برگزار شد. آذر در ابتدای این نشست خبری که موضوع آن بررسی مضامین قرآنی در شعر شاعران بود، گفت: این طرح سیر مضامین و مفاهیم قرآن مجید را در شعر شاعران فارسی از روزگار ابوعبدالله رودکی تاکنون دنبال خواهد کرد. حدود 40 تا 50 محقق به مدت 6 ماه در این پروژه همکاری خواهند کرد تا بتوانند آثاری را در مورد خلق شعر شاعران با مضامین و مفاهیم قرآنی فراهم آورند. وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم خروجی و محصول این طرح تحقیقی دو تا سه جلد کتاب باشد تاکید کرد: انتشارات سخن پذیرفته است که این اثر را به چاپ برساند. البته این طرح پس از انجام و انتشار کتاب هم با آموزش حدود 300 نفر از جوانان و نوجوانان ادامه خواهد یافت و پس از اتمام این آموزش ها هم مشاعره قرآنی شکل خواهد گرفت. سرپرست طرح ملی قرآنی- ادبی همچنین گفت: با پخش مشاعره های مستمر قرآنی، آیات و به تبع آن احادیث نبوی در ذهن و زبان و دل مخاطب جای می گیرد و چون انس با قرآن از طریق شعر و ادبیات که بهترین هنر شناخته شده کشور ما است، صورت میگیرد، خیلی زود جذب خاطر مردم خواهد شد. آذر همچنین در این نشست خبری بیان کرد: چیزی حدود 15 تا 20 هزار بیت در اشعار فارسی وجود دارد که مفاهیم آن برگرفته از مضامین قرآنی است. ما در این طرح تمامی اشعار سروده شده توسط شاعران فارسی زبان را مورد بررسی قرار خواهیم داد و این باعث می شود تحقیق ما به یک تحقیق جامع قرآنی هم تبدیل شود. به گفته وی، طرح مذکور بر اساس ترتیب حروف الفبا و همچنین به ترکیب قرون مختلف بعد از نزول قرآن بر پیامبر(ص) از یک ماه پیش کلید خورده است. سرپرست طرح ملی قرآنی- ادبی انجام این طرح را ادای دینی به سالی که به نام سال فرهنگ نامگذاری شده عنوان کرد و گفت: این تحقیق حتما قبل از انتشار تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد و ما تلاش خواهیم کرد نماینده ایشان در رونمایی از محصول این تحقیق ملی حضور داشته باشند. آذر از تسلط سرمحققین این پژوهش ملی به موضوع آن سخن گفت و یادآور شد: ما از هر تحقیقی که تاکنون با این مضمون انجام شده، استفاده خواهیم کرد. به عنوان مثال همگی ما می دانیم که انوری شاعر خوشگذرانی بوده است، اما او دقیقا از 76 آیه قرآن استفاده کرده است که من در همین مورد خاص تحقیقی را انجام داده ام و به زودی آن را در قالب یک کتاب چاپ خواهم کرد. این شاعر و مدرس رشته زبان و ادبیات فارسی، بسیاری از شعرهای کلاسیک ایرانی را جزء ادبیات جاودانه جهان خواند که به رغم گذشت زمان میل به خواندن آنها نه تنها کاسته نمی شود بلکه بیشتر هم می شود. وی در این نشست خبری همچنین از مولوی به عنوان شاعری که بیشترین بهره را از قرآن در اشعارش برده است، یاد کرد و گفت: دوره طلایی بهره گیری از مضامین قرآنی در شعر فارسی، دوره سوم یا قرن ششم تا آخر قرن هشتم بوده است. در این دوره ما سعدی را داشته ایم که به جرات می توان گفت هیچ شاعری به اندازه او متشرع نبوده است و در واقع هیچ جایی از اشعار او نیست که شرع در آن نادیده گرفته شده باشد. 75 درصد شعر سعدی برگرفته از مضامین قرآن مجید است. سرپرست طرح ملی قرآنی- ادبی همچنین با بیان اینکه هنوز تیراژ کتابی که محصول این طرح خواهد بود، مشخص نیست، نسبت به انتشار این کتاب در تیراژی وسیع ابراز تمایل کرد و همچنین گفت: ما امیدواریم این اثر به دو کشور دیگر فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان هم راه پیدا کند و ما درخواست خواهیم کرد که برای هر کدام از این کشورها و کتابخانه های بزرگ آنها چندین جلد از این کتاب هدیه شود. آذر در پایان سخنانش با قدردانی از فلاحتیان مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد که حمایت مالی این طرح را برعهده گرفته است، خاطر نشان کرد: قرار است بر پایه این طرح یک موقوفه قرآنی به نام پدر برادران فلاحتیان، ایجاد شود و درآمدهای آن وقف مسائل علمی خواهد شد.
۱۳۹۳/۴/۱۶ - ۱۱:۵۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]