تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816018181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فخری گلستان: «هنرم را برای زنده بودن می‌خواهم»


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: فخری گلستان: «هنرم را برای زنده بودن می‌خواهم»

فخری گلستان: «هنرم را برای زنده بودن می‌خواهم»

شانزدهم تیر ماه سال‌روز درگذشت فخری گلستان، هنرمند خودآموخته سفالگری است. کسی که این هنر را از 50 سالگی شروع کرد، اما در مدتی کوتاه مورد توجه محافل هنری قرار گرفت.

شانزدهم تیر ماه سال‌روز درگذشت فخری گلستان، هنرمند خودآموخته سفالگری است. کسی که این هنر را از 50 سالگی شروع کرد، اما در مدتی کوتاه مورد توجه محافل هنری قرار گرفت.فخری گلستان اگرچه عضوی از یک خانواده معروف بود و سال‌ها زیر سایه نام همسر نویسنده و فیلمسازش، ابراهیم گلستان، زندگی کرد، اما توانست با روی آوردن به هنر سفالگری در 50 سالگی، نام خود را به عنوان یک هنرمند توانا در حوزه هنرهای تجسمی بر سر زبان‌ها بیندازد.گلستان که معتقد بود معاشرت و آشنایی‌اش با نویسندگانی چون سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، دلیلی برای حضورش در این عرصه باقی نگذاشته است، فعالیتش را با ترجمه دو کتاب و همچنین سرپرستی یک موسسه حمایت از کودکان آغاز کرد و سرانجام در دهه ششم زندگی‌اش به سفالگری، هنری که به او آرامش می‌بخشید روی آورد و با آن شناخته شد.فخری گلستان در سال 1304 به دنیا آمد. ازدواج او با پسرعمویش، ابراهیم گلستان، پیوندی برای به وجود آمدن خانواده‌ای هنرمند بود. ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز بود و با نویسندگان معروف آن دوره معاشرت داشت.پس از مهاجرت به تهران، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اجتماعی فخری گلستان، مدیریت یک پرورشگاه فرزندان خانواده‌های معتاد بود. او سال‌ها تلاش کرد تا وضعیت این قشر آسیب‌دیده را سر و سامان ببخشد. گلستان همچنین کتاب‌های «فیل» اثر اس‍لاوم‍ی‍ر م‍روژک و «ک‍س‍ی م‍را ن‍م‍ی‌ش‍ن‍اس‍د؛ ص‍دای ک‍ودک‍ان زاغ‍ه‌ن‍ش‍ی‍ن ام‍ری‍ک‍ا» را به فارسی ترجمه کرده است.فخری گلستان فعالیتش در هنر سفالگری را در 50 سالگی و به صورت تجربی آغاز کرد. با این حال آثار او از کیفیت خوبی برخوردار بودند و از سوی دوسالانه سفالگری مورد تقدیر قرار گرفتند. او در یاداشتی که در یکی از نشریات منتشر کرد، گفته بود: «من س‍ف‍ال‍گ‍ری را ب‍رای زن‍ده ‌ب‍ودن م‍ی‌خ‍واه‍م، ن‍ه ب‍رای زن‍دگ‍ی».فخری گلستان آثار سفالگری خود را در کارگاه کوچکی که در حیاط خانه‌اش قرار داشت، انجام می‌داد. او از آثارش چندین نمایشگاه مختلف برگزار کرد که بسیاری از آن‌ها به فروش رفت.لیلی گلستان، فرزند این هنرمند، درباره هنر سفالگری مادرش گفته است:«مادرم بعد از انقلاب به شکل خودآموخته به هنر سفالگری روی آورد و به طرز باورنکردنی‌ هنری مدرن داشت. ایشان در فاصله این سال‌ها حدود 10 نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان و در چند بینال تخصصی نیز حضور داشت. کارهایش همه امضای خودش را داشتند. آثار ایشان علیرغم سن بالایی که داشتند اما بسیار مدرن بود و نوآوری‌ها در آثارش نشانگر دل جوانش بود که بسیاری را به تعجب وامی‌داشت.»خود او در مصاحبه‌ای درباره استقبال از نمایشگاه آثارش گفته بود:«لیلی یک روز پیشنهاد داد که نمایشگاهی برپا کنیم، هیچ کس من را به عنوان سفالگر نمی‌شناخت، همه متعجب بودند از این نمایشگاه. 15 دقیقه بعد از افتتاح نمایشگاه، همه کارهایم فروش رفته بود، هر چه هم که برای خودم ساخته بودم لیلی و خواهرم به گالری آوردند و مردم آن‌ها را خریدند. مجسمه‌سازی به من آرامش عجیبی می‌دهد.»مرگ فرزندش کاوه که ۱۳ فروردین ۱۳۸۲ هنگام تصویر برداری برای شبکه خبری بی‌بی سی در خط مقدم جنگ در شهر مرزی کفری در ۱۳۰ کیلومتری کرکوک عراق در اثر انفجار مین اتفاق افتاد تاثیر زیادی بر فخری گلستان گذاشت. بعد از مرگ کاوه، مدتی نتوانست به سفالگری ادامه بدهد، اما دوباره برای رسیدن به آرامش به آن پرداخت.این هنرمند سفالگر روز 16 تیر ماه سال 1391 در 87 سالگی درگذشت.
گردآوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/culture


1393/04/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن