تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819720032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه قانون در طرح افزایش باروری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فلسفه قانون در طرح افزایش باروری تهران - ایرنا - طرح پیشنهادی تعدادی از نمایندگان درباره افزایش باروری و تصویب کلیات آن در مجلس اگرچه با مخالفت برخی امضاکنندگان اولیه آن نیز مواجه شده است، ولی این فرصت را ایجاد کرده تا درباره یک موضوع مهم یعنی فلسفه قانون به بحث و گفت وگو بپردازیم.


روزنامه اعتماد روز دوشنبه در ادامه مطلب «حرف روز» آورده است: پرسش این است که در یک جامعه بر چه مبنایی قانون نویسی می کنیم؟
یا به قول یکی از معتبرترین حقوقدانان جهان: «فلسفه حقوق قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه قواعدی را حقوق باید بپذیرد و مستقر دارد؟».
پاسخ تامین دو موضوع مهم یعنی نظم اجتماعی و عدالت است. به قول استاد حقوق ایرانی دکتر کاتوزیان: «حقوق مجموعه یی از قواعد الزام آور و کلی است که برای ایجاد نظم و استقرار عدالت بر زندگی اجتماعی انسان حکومت می کند و اجرای آن از طرف دولت تضمین می شود.» با این مقدمه می توان طرح پیشنهادی درباره افزایش باروری و ممنوعیت وازکتومی و توبکتومی را نقد کرد.
آیا این طرح برای حفظ نظم اجتماعی است؟ اگر رشد جمعیت کشور به نحو خطرناکی کم شود، طبعا باید اقدامات لازم را برای افزایش جمعیت انجام داد زیرا کاهش زیاد در رشد جمعیت موجب اختلال در نظم اجتماعی می شود.
همچنان که در مقاطعی از گذشته نیز افزایش رشد جمعیت، موجب اخلال در نظم اجتماعی می شود. ولی همان طور که در آن مقطع با حذف موارد تشویق کننده رشد جمعیت و ارائه امکانات لازم برای پیشگیری نتیجه مطلوب را به دست آوردند، در این مرحله هم می توانند با اقدامات معکوس نتایج لازم را بگیرند.
مگر در گذشته داشتن چند فرزند را جرم اعلام کردند یا بستن لوله ها را اجباری کردند؟ نه. فقط با حذف محدودیت ها و ممنوعیت ها و نیز حذف تشویق های فرزندآوری، نتیجه لازم برای رسیدن به نظم جمعیتی به دست آمد.
فارغ از این نکات اکنون اصولاکاهش رشد جمعیت به مرحله خطرناکی نرسیده است. برای اطلاع کافی است که به آمار زیر که از سوی سازمان ثبت احوال منتشر شده، توجه شود (ارقام هزار نفر است).
ملاحظه می شود که تعداد خالص جمعیت اضافه شده در کشور (پس از کسر مرگ و میر از زاد و ولد) در 12 سال گذشته، 60 درصد اضافه شده. یعنی از 689 هزار نفر به یک میلیون و یکصد هزار نفر رسیده و در سال های اخیر نیز اصولازاد و ولد کاهش نیافته است.
البته به لحاظ معیارهای جمعیت شناسی این امر پذیرفتنی است که متوسط تعداد فرزندان در حال کاهش چشمگیر است و باید برای آن فکری کرد ولی این آمار نشان نمی دهد که حداقل در شرایط حاضر مشکلی جدی برای موضوع جمعیت وجود دارد.
برای آینده هم باید مطابق همان سیاست های جمعیتی ابلاغی از سوی رهبری انقلاب عمل کرد که نگاه جامع نگر و مبتنی بر تشویق دارد.
از سوی دیگر طرح مجلس قابلیت اجرایی هم ندارد زیرا به راحتی دور زده می شود و چون مطابق خواست عمومی نیست، در عمل به قوانین متروک یا منسوخ تبدیل می شود.
همچنان که قانون ماهواره چنین شد. هرچند قانون ماهواره حداقل به لحاظ دیده شدن قابلیت اجرایی بیشتری داشت.
بنابراین طرحی که نه به اجرای عدالت ارتباطی دارد و نه موجب ایجاد نظم می شود زیرا نظم جامعه در این مورد در خطر نیست که این طرح بخواهد آن را برقرار کند و نه حتی قابلیت اجرایی دارد، بنابر این طرح مذکور با چه هدفی تدوین و پیشنهاد شده است؟ فلسفه آن پنهان است و باید شناخته شود.
اول**1104

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن