تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802418082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال دیگر احیا می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال دیگر احیا می‌شود خبرگزاری پانا: دبیر ستاد و مجری طرح ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: روند احیای دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال به طول می‌انجامد.
۱۳۹۳ يکشنبه ۱۵ تير ساعت 15:31

به‌ گزارش خبرگزاری پانا به نقل از وزارت نیرو ، عیسی کلانتری امروز در نشستی خبری گفت: در شش‌ماهه گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه کارهای بزرگی را انجام داده است به‌طوری که کمتر کسی انتظار داشت که تمام تعهدها در این مدت به پایان برسد.
وی افزود: در مدت شش‌ماهه گذشته تصمیم‌ها به تایید هیئت وزیران رسیده است و هم‌اکنون در حال تامین اعتبار مصوبه‌ها هستیم تا کارهای اجرایی در نخستین فرصت انجام گیرد.
وی افزود: روند احیای دریاچه ارومیه دست‌کم 10 سال به طول می‌انجامد به‌طوری که در این مدت می‌توان گفت از لحاظ اکولوژیکی دریاچه ارومیه احیا می‌شود.
وی ادامه داد: برای احیای دریاچه ارومیه از تجربه‌های بین‌المللی استفاده می‌شود تا راهکارهای موفقیت‌آمیز را انجام دهیم.
وی درباره نقش مردم در احیای دریاچه ارومیه، گفت: مردم نقش بسیار مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارند و با مشارکت جدی آنان روند احیای این دریاچه سریع‌تر می‌شود.
وی با اشاره به پنج اصل استفاده از خرد جمعی، تامین آب پایدار درون حوضه‌ای، احیای الگوی محیط زیست، تقدم چرایی و چگونگی انجام کارها و گذر از دیدگاه مغزافزاری در احیای دریاچه ارومیه، گفت: برای احیای این دریاچه از همفکری پانصد نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، متخصصان و کارشناسان خبره استفاده شده است و همچنین از پنجاه نفر از صاحب‌نظران بین‌المللی در خارج از کشور بهره جسته‌ایم.
وی با اشاره به میزان بارش‌ها در حوزه دریاچه ارومیه از سال 1330 تا 1374، افزود: در این مدت، به‌طور متوسط 385 میلیمتر بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه انجام شده که معادل 8.9 میلیارد مترمکعب آب بوده است.
وی ادامه داد: از سال 74 تاکنون روند بارش‌ها در این حوضه به‌صورت نزولی بوده و میزان بارش‌ها در این حوضه 18 درصد و میزان آب تجدید شونده 20 درصد کاهش یافته است.
به‌گفته وی، افزون بر کاهش بارش‌ها، حجم فعالیت‌های کشاورزی در آن منطقه از 300 هزار هکتار به حدود 500 هزار هکتار رسیده است.
وی با بیان اینکه در جهان 20 تا 40 درصد از ظرفیت آب تجدیدشونده را مصرف می‌کنند، گفت: میزان استفاده از آب تجدیدشونده در حوضه دریاچه ارومیه 70 درصد بوده و با تمهیدهایی که اندیشیده شده است، این رقم به 45 درصد می‌رسد.
وی اظهار داشت: سال‌های 93 و 94 دوره تثبیت دریاچه ارومیه است و سال‌های 95 تا 1401 دوره احیا و سال 1402 نیز مرحله احیای نهایی است.
وی با اشاره به اعتبار موردنیاز برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: برای امسال، 1467 میلیارد تومان برای دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده و هماهنگی‌های لازم برای تخصیص این بودجه انجام شده است.
وی تاکید کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده و قیمت‌های سال 93، کل اعتبار موردنیاز برای احیای دریاچه ارومیه در 10 سال آینده بین 14.5 تا 15 هزار میلیارد تومان است که مورد تایید نهادهای مربوط قرار گرفته است.
وی یادآور شد: دولت این حجم از سرمایه‌گذاری انجام می دهد و شرکت‌های خارجی در این سرمایه‌گذاری هیچ نقشی ندارند.
وی در ادامه با بیان اینکه مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به تایید هیئت وزیران رسیده است، گفت: هرگونه افزایش برداشت از منابع آب حوزه ممنوع و از توسعه جدید به‌ویژه در بخش کشاورزی جلوگیری می‌شود.
وی تاکید کرد: تمام طرح‌های سدسازی در دست مطالعه و اجرایی و طرح‌های شبکه‌های آبرسانی و آبیاری پایین‌دست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوقف و ذخیره و رهاسازی آب در سد شهید مدنی فقط برای دریاچه ارومیه اجرایی می‌شود.
وی افزود: طرح انتقال آب از رودخانه گلاس به حوضه آبریز دریاچه ارومیه با تامین اعتبار موردنیاز اجرایی می‌شود.
کلانتری اظهار داشت: برنامه جامع آموزش، اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت عمومی و جوامع محلی در جهت تبیین پیامدهای وضع موجود و اهمیت احیای دریاچه ارومیه تدوین شده و پیاده‌سازی می‌شود.
وی ساماندهی چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نصب کنتورهای هوشمند و حجمی جهت کنترل برداشت در جهت افزایش جریان ورودی از رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه را از دیگر طرح‌های در دست اجرا عنوان کرد و گفت: کاهش و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی و انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه از مصوبه‌های کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است.
وی با بیان اینکه 40 درصد از حقآبه آب‌های سطحی و زیرزمینی ازطریق خرید ازجانب وزارت نیرو نیز کاهش می‌یابد،ادامه داد: برنامه‌های افزایش بهره‌وری از 60 درصد آب باقی‌مانده در بخش کشاورزی به‌وسیله وزارت جهادکشاورزی تهیه و اجرایی می‌شود.
کلانتری یادآور شد: سرمایه و فناوری‌های موردنیاز افزایش بهره‌وری آب به وسیله دولت نیز تامین می‌شود.
وی از طراحی و استقرار سامانه تصمیم‌یار مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: انتقال آب رودخانه‌ها به پیکره آبی دریاچه و شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها از دیگر برنامه‌های تصویب شده است.
کلانتری تصریح کرد: محدوده‌های اثرگذار بر آبدهی رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه شناسایی شده و تقویت آنها ازطریق عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری به‌منظور افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه در دستورکار است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های مصوب ازجانب دستگاه‌های اجرایی و نظارت و پایش اجرای طرح‌ها برعهده ستاد احیای دریاچه ارومیه است.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن