تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802893598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری،منبع درآمد پایداربرای شهرها -عارف اسماعیل زاده گیوی *


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگری،منبع درآمد پایداربرای شهرها -عارف اسماعیل زاده گیوی * اردبیل - صنعت گردشگری یکی از منابع مهم تولید درآمد، اشتغال و ایجاد زیرساختها برای نیل به توسعه پایدار بویژه در شهرهامحسوب می شود.


با وجود ظرفیت های بسیار برای توسعه گردشگری دراستان متاسفانه این قابلیت ها به خوبی شناسایی نشده ودر بسیاری از شهرهای استان چندان برای توسعه وایجاد درآمد از آن استفاده نشده است .
در بیشتر شهرهای استان از آثار و فواید اقتصادی، اجتماعی و حتی کالبدی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری غافل مانده ایم. تردید نکنیم تاثیر گذارترین عامل بر توسعه شهرهای استان ، گردشگری بوده و اگر از این فرصت که درشهرهای استان ودرطول سال برایمان مهیا است به درستی و به شکل مناسب بهره برداری گردد، امکان بهبود وضعیت اقتصاد شهری و ارتقای سطح زندگی و کاهش مهاجرت وجود دارد.
این اصل پذیرفته شده است که گردشگری ، عامل مهم توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال است واز صنایعی است که از لحاظ درآمد و اشتغالزایی بسیارقابل توجه وراهکاری برای برنامه ریزی برای توسعه وعمران شهری می باشد.
فعالیت در این صنعت در صورت برخورد مدیرانه و برنامه ریزی مناسب باعث تعامل و رشد فرهنگ ها نیز شده و به بازشناسی هویت تاریخی و اجتماعی منجر خواهد شد .
استان اردبیل با برخورداری ازآثار مهم و برجسته تاریخی و فرهنگی، طبیعت جذاب و تنوع شرایط اقلیمی، یکی از مراکزمهم گردشگری درکشور است.
برای ایجاد توسعه پایدار شهری و همچنین جایگزینی منابع جدید جهت کسب درآمد به جای منابع دولتی، نیازمند استفاده از تمامی توان ها و قابلیت های شهرها هستیم. دراین راستا سرمایه گذاری مناسب در بخش گردشگری شهری توسط شهرداری ها و تلاش جهت ساخت زیر بنا و روبناهای این صنعت ( هم از طریق کمک های دولتی و هم از طریق مشارکت بخش های خصوصی داخلی ) تبلیغات رسانه ای، قوانین منعطف، ایجاد فرهنگ توریست پذیری ،منابع انسانی متخصص و ... از جمله مولفه های موثر در افزایش آمار گردشگری استان خواهد بود.
جشنواره زمستانی سرعین می تواندالگویی دراین زمینه باشد.
توجه به توسعه و رونق گردشگری موجب ارتقای اقتصاد شهری، ایجاد منابع درآمدی مستقیم برای شهرداری ها، کمک به گردش اقتصادی در بخش های مختلف شهرها، کمک به رفاه و عدالت اجتماعی میان شهروندان و زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی و اقتصادی شهروندان است.
شهرداری ها با توجه به نقش اساسی خود درتوسعه ی گردشگری می توانند در توسعه مداخله و مشارکت نهادهای مختلف در برنامه ریزی و مدیریت گردشگری ونیز سرمایه گذاری مستقیم در ارایه خدمات گردشگری درآمدی پایداررابرای شهرها ایجادکنند.
توسعه راه ها و حمل و نقل و توسعه زیر ساختهای گردشگری بویژه مراکز اقامتی و تفریحی و رفاهی ، گسترش عمران شهری و ایجاد زیر ساختها در این حوزه ها وزیبا سازی اماکن شهری از مواردی است که سرمایه گذار برای انتقال سرمایه خود به آن می اندیشد که با توجه به کاستی های فراوان شهرهای استان دراین زمینه ،نیازمند اجرای کارهای زیربنایی و اساسی دراین خصوص بوده و مشارکت همه جانبه شهرداری ها و شهروندان و سرمایه گذاران ودولتمردان می تواند کمک موثری برای اجرای این کارها باشد.
پتانسیل های بالقوه شهرهای استان برپایه جاذبه های فرهنگی، طبیعی و تاریخی می باشد و دراین راستا می توان به ایجاد رونق اقتصادی از طریق توسعه و ایجاد فعالیت های گردشگری و گذران اوقات فراغت، استفاده بهینه از ویژگی های طبیعی و محیطی توجه نمود.
به نظر می رسد اولین گام تهیه طرح های پیش نهادی از سوی شهرداری ها به بخش سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، با توجه به ظرفیت های بالقوه ای که شهرهای استان در بخش های مختلف گردشگری دارند؛است.
شهرداری ها باتأکید بر توسعه فعالیت های عمران گردشگری شهری، نوسازی بافت های تاریخی ودیدنی شهرها و بازسازی فضاهای تفریحی در این حوزه با ارایه ی تسهیلات مناسب، کمک فراوانی به توسعه پایدار شهری ونیز افزایش درآمد شهرداری ها خواهند نمود.
اعمال مدیریت واحد شهری برای بهره گیری هر چه بیشتر از قابلیت های گردشگری شهرها مسئله ای است که نبایدازآن غافل باشیم. درشهرهای موفق در حیطه گردشگری، شهردار بالاترین مقام تصمیم گیرنده برای پروژه ها و برنامه ها است تا ساختار مدون و مشخصی در شهر اعمال شود.
بدون شک درآمدی که از توسعه گردشگری نصیب شهرها می شود قابل اتکا است واشتغالزایی بالای این حوزه، گردش اقتصادی را به دنبال دارد که بسیاری از شهرداری های موفق درزمینه درآمدپایدار آن بهره می برند.
با توجه به تکالیف قانونی شهرداری ها و شوراهای اسلامی در برنامه پنجم توسعه در جهت ایجاد نظام درآمدی پایدار، استفاده ازظرفیت های گردشگری، می تواند نقش بسزایی در تامین درآمد پایدار برای شهرداری ها به خصوص شهرهای کوچک و کم درآمد داشته باشد.به شرط آنکه بخواهیم وعمل کنیم.
*خبرنگارایرنا

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن