تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819805502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزه داران بخوانند ؛ خوردنی ها و نخوردنی های ماه مهمانی خدا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزه داران بخوانند ؛ خوردنی ها و نخوردنی های ماه مهمانی خدا رشت - ایرنا - روزه داری علاوه بر آثار مثبت روحی و معنوی فواید جسمانی نیز دارد و روزه داران در صورتی می توانند از فواید جسمی روزه بهره مند شوند که اطلاعاتی در رابطه با رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان داشته باشند و به آن عمل کنند .


برای برخورداری از فواید جسمانی روزه ، باید تغذیه در وعده های افطار ، شام و سحر منطبق با یک رژیم متعادل ، متناسب و متنوع باشد .
در ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل چهار گروه اصلی غذایی ˈ نان و غلات ، میوه ها و سبزی ها ، گوشت و حبوبات ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات ˈ ضروری است .
متاسفانه برخی از سفره های افطاری در طول این ماه با انواع غذاهای چرب و شیرین از جمله حلوا ، کاچی ، شله زرد ، شیربرنج چرب ، زولبیا و بامیه و شامی رنگین می شود و در نهایت برخی از روزه داران پس از یک ماه روزه داری ، نه تنها وزن کم نمی کنند ، بلکه با چند کیلو اضافه وزن نیز مواجه می شوند .
این در حالی است که چاقی از عوامل زمینه ساز بیماری های مزمن مانند افزایش فشار خون ، چربی خون ، دیابت ، بیماری های قلبی و عروقی و بعضی از سرطان هاست .
کارشناسان تغذیه می گویند : افطار مناسب بهتر است مانند یک وعده صبحانه کامل یا یک وعده شام سبک باشد ، مانند نان ، پنیر ، سبزی ، انواع کوکو و کتلت که زیاد چرب نباشد .
به گفته این کارشناسان ، از آن جا که معده در طول روز برای مدت طولانی خالیست بهتر است که افطار را با خوردن یک مایع گرم ˈ نه داغ ˈ مانند چای ، سوپ رقیق یا شیرگرم آغاز کنیم .
کارشناسان تغذیه بیان می کنند که آش های سنگین برای وعده افطاری و شروع بازکردن روزه اصلا مناسب نیست .
برای کسب اطلاعات بیشتر از تغذیه درست در ماه مبارک رمضان به سراغ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان رفتیم .
ˈ محمد رضا نقی پور ˈ با تاکید بر ضرورت توجه به رژیم غذایی درست در ماه مبارک رمضان گفت : با توجه به روزهای بلند تابستان و افت نسبی قند خون در طول روزه داری ، بهتر است برای شروع افطار پس از مصرف مایعاتی مانند آب گرم یا شیرگرم از شیرینی های طبیعی مانند خرما ، انجیر ، کشمش و سایر میوه های شیرین استفاده شود زیرا با خوردن این میوه ها ، مایعات و قند به بدن روزه دار می رسد .
وی استفاده از غذاهای ساده مانند نان تازه ، پنیر ، مغزگردو ، سبزی ، خیار و گوجه فرنگی را در وعده افطاری مناسب دانست و اضافه کرد : این قبیل مواد غذایی موجب رفع گرسنگی فرد روزه دار می شود و یک ساعت بعد از این وعده نیز می تواند مقداری میوه بخورد و نیم ساعت بعد شام میل کند .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ادامه داد : روزه داران علاوه بر وعده های افطاری و سحر در زمان بین افطاری و سحری نیز باید آب کافی بنوشند .
وی یادآور شد : در ماه های گرم سال ، روزانه حدود 10 لیوان آب و الکترولیت های بدن از دست می رود ، به همین دلیل بهتر است علاوه بر آب ، چند لیوان شربت آبلیمو یا خاکشیر کم شیرین یا آبمیوه های تازه و طبیعی نیز نوشیده شود .

* توجه به وعده سحری / سحری مانند وعده ناهار باشد
کارشناس مسوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان گفت : وعده سحری بهتر است مانند وعده ناهار باشد و غذاهای اصلی در آن صرف شود .
ˈ منیره امینیان ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : انواع چلو خورشت ها و پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات ˈ عدس پلو ، لوبیا پلو و سبزی پلو ˈ به همراه مرغ ، ماهی یا گوشت و سبزی های تازه مانند سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای وعده سحری مناسب است .
وی بیان کرد : در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی ، کوکو سبزی ، کتلت ، انواع کباب و از مصرف زولبیا و بامیه ، حلوهای شیرین و چرب و غذاهای تهیه شده با ادویه جات زیاد شامل سس مایونز ، خامه ، سوسیس ، کالباس و سایر غذاهای آماده بایستی خودداری شود .
وی اظهار داشت : از نوشیدن زیاد چای در وعده سحری بایستی خودداری شود زیرا موجب افزایش ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود .
وی خاطر نشان کرد : از مصرف زیاد قندهای ساده ˈ انواع شیرینی ˈ در وعده سحری نیز بایستی پرهیز شود زیرا موجب ترشح زیاد انسولین و افت قند در طول روز می شود .
کارشناس مسوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان ادامه داد : مصرف سحری برای نوجوانان اهمیت بیشتری دارد و بایستی از غذاهای پروتئین دار و پرانرژی استفاده شود .
وی بیان داشت : روزه داران بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابند و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش چند دقیقه پیاده روی کنند .

* راه های مقابله با تشنگی در طول روز
در مواقعی که ماه مبارک رمضان با روزهای بلند تابستان مقارن می شود ، یکی از مشکلات اساسی روزه داران بروز تشنگی در طول روز است .
محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر برای جلوگیری از بروز تشنگی بسیار مهم و کمک کننده است .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان گفت : توصیه می شود به غیر از مقدار نمک اندکی که برای طبخ غذا لازم است ، هیچ مقدار اضافه تری سر سفره به غذا اضافه نشود .
ˈ محمد رضا نقی پور ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : علاوه بر آن مصرف میوه و سبزی کافی می تواند در طول روز از بروز تشنگی زودرس جلوگیری کند .
وی بهترین زمان برای تامین آب بدن را در فاصله افطار و شام یا هنگام خواب دانست و اظهار کرد : بهتر است میوه در فاصله افطار تا سحر و سبزی در هر دو وعده افطار و سحر مصرف شود .
وی با بیان اینکه میوه و سبزی در وعده سحری موجب رفع مشکل یبوست نیز می شود ، اظهار کرد : سبزی هایی مانند کاهو ، خیار ، کرفس و سبزی خوردن به دلیل اینکه آب را در خود نگه می دارند موجب استمرار و تداوم آبرسانی به بدن می شوند .
وی یادآور شد: در کنار نوشیدن آب در فاصله های بین افطار تا سحر می توان از نوشیدنی های سنتی ، چای کمرنگ و آب میوه های مختلف استفاده کرد .
وی بیان داشت : نوشیدنی هایی سنتی مانند شربت آبلیمو ، خاکشیر ، تخم شربتی ، سکنجبین و بید مشک در کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان موثر است .
وی با بیان اینکه خاصیت خاکشیر خنک کننده و ضد عطش است ، خاطر نشان کرد : دانه های خاکشیر می تواند آب را درون خود نگه داشته و به تدریج آن را به بدن تحویل دهند و در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین کند .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بیان داشت : تخم شربتی نیز مانند خاکشیر با نگه داشتن آب در داخل خود باعث می شود روزه دار دیرتر احساس تشنگی کند ، البته بهتر است بدون شکر یا با شکر کم مصرف شود .
فرد روزه دار در صورتی می تواند از فواید جسمی روزه بهره مند شود که رژیم غذایی درستی را در ماه مبارک رمضان رعایت کند ، افرادی که در اثر داشتن رژیم غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می دهند ، در واقع تا حدودی عضلات خود را از دست می دهند و سلامت خود را به مخاطره می اندازند .
ماه مبارک رمضان ، فرصتی برای سلامت جسم و روان است ، فرصتی برای استراحت بدن و پالایش روح ، فرصتی برای تزکیه نفس و تقویت اراده و تمرینی برای زندگی سالم و معنوی است قدرش را بدانیم . ک/4
7286/604

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن