تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814291114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افطار در مساجد بر سر سفره های همدلی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افطار در مساجد بر سر سفره های همدلی سمنان - ایرنا - صدای جیز سرخ شدن پیاز وگوشت، عطرخوش برنج، بوی زعفران شله زرد یا حلوا ودارچین حلیم؛ هر روز وقتی ازکنار مسجد محله می گذرم بوی یکی از اینها به مشام می رسد؛ هرشب آنهایی که برای نمازمی آیند، روزه خودرا همین جا افطار می کنند و همه غنی و فقیر سر یک سفره می نشینند.


ˈهر کس یک مؤمن روزه‏دار را در ماه رمضان افطاری دهد، پاداشی برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وی نیز خواهد بودˈ. این فرموده پیامبر اکرم (ص) است که ثواب افطاری دادن را اینگونه بیان می کنند.
در ماه رمضان که ماه مهمانی خداست و همه بندگان بر سفره گسترده الهی دعوت شده اند، مساجد که خانه های خدا هستند، با کمک خیران میزبان خیل عظیم روزه داران در زمان افطارند.
در استان سمنان هم هر شب در مساجد مختلف، نمازگزاران روزه دار با افطاری پذیرایی می شوند.
ˈحسن عطوفیˈ یکی از این روزه داران است؛ او هر روز با کمک هم محلی ها، افطاری مسجد امام علی (ع) را بین نمازگزاران توزیع می کند.
او معتقد است: افطاری دادن در مساجد، روزه داران را به هم نزدیک تر می کند و باعث می شود اگر مشکلی در محله وجود دارد با کمک مردم سریع تر حل و فصل شود.
وی می افزاید: یکی از محسنات افطاری خوردن در مسجد هم این است که نماز را اول وقت می خوانیم و بعد از افطار هم یک صفحه قرآن تلاوت می کنیم.
ˈمهرناز محمدیˈ هم دختر جوانی است که به مراسم افطاری مسجد سیدالشهدا (ع) آمده است و می گوید: افطاری مسجد مثل همه لحظه های رمضان، خدایی است؛ اینجا از تو نمی پرسند شغلت چیست و چقدر درآمد داری، همه کم یا زیاد یک جور غذا می گیرند و به دور از تجمل در کنار هم می نشینند، برای همین است که در ماه رمضان همدلی ها بیشتر می شود.
موقع افطاری دادن، جوان ها هر کدام مسئول کاری می شوند؛ ˈفرزاد بهارˈ مسوول توزیع چای است، او حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند و می گوید: حضرت فرموده اند: ˈچون مهمانی بر قومی وارد شود روزی با او از آسمان نازل می شود و چون چیزی می خورد خدا گناهان آن قوم را می آمرزدˈ
این جوان 23 ساله می افزاید: افطاری برکت دارد، هیچ کس گرسنه از در مسجد نمی رود، حتی کسانی هم که روزه نمی گیرند می آیند اینجا در کنار روزه داران می نشینند و غذا می خورند.
می افزاید: اینطوری محبت ها زیاد می شود؛ چند نفر را می شناسم که به خاطر همین حس خوب با هم بودن در مسجد، امسال به خیل روزه گیران پیوسته اند؛ اینها همه از برکت رمضان و ثواب افطاری دادن است.
بعد از افطار، ˈمیلاد رسولیˈ و چند نفر از دوستانش در مسجد می مانند تا سفره را جمع و صحن را جارو کنند؛ میلاد می گوید: خیلی ها از ترس حرف و حدیث های اطرافیان و برخی به دلیل مخارج بیش اندازه از مهمانی دادن دوری می کنند ولی در ماه رمضان، این افطاری های ساده در مساجد ثابت می کند می شود کنار هم بود، گفت و شنید و خندید ولی یک سر سوزن هم درباره این حرف و حدیث نداشت که چرا غذا کم بود، چرا این سر سفره بود و آن نبود؛ افطاری در مسجد از همه این اماها مبراست چون سفره مسجد سفره خداست.
ˈسهیل اسدیˈ در ادامه صحبت های میلاد می گوید: حدیث نبوی داریم که حضرت پیامبر (ص) می فرمایند: ˈبه کسی از شما که نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبی، یا شربت آب گوارایی، یا چند دانه خرما روزه داری را افطاری دهد و بر انفاق چیزی بیش از این قادر نباشد، ثواب افطاری دادن عطا می شودˈ
این حدیث یعنی اینکه می شود با سفره ای ساده ثواب عظیم افطاری دادن را برد و سفره های ساده افطاری در مساجد بدون فخر فروشی، دل ها را به هم نزدیک می کند.
در حال صحبت با بچه های مسجد، خانواده ای از ما محل دفتر هیات امنا را پرسید.
خانمی که معلوم بود بزرگ خانواده است، در حالیکه صورتش را با چادر پوشانده بود گفت: می خواهیم برای افطاری مسجد کمک کنیم.
او یکی از هزاران خیری است که این روزها، در پهن کردن سفره افطاری در مساجد کمک می کنند؛ سفره هایی ساده با طعم همدلی. ک/4
7340/599/508

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن