تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805162063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخي بانك‌ها هنوز به روز نشده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: برخي بانك‌ها هنوز به روز نشده‌اند
شايد براي اولين بار در كشور باشد كه شبكه بانكي به دليل به روز نشدن سيستم‌هاي نرم‌افزاري به طور غير عمد به نفع مردم كار كرده است!


شايد براي اولين بار در كشور باشد كه شبكه بانكي به دليل به روز نشدن سيستم‌هاي نرم‌افزاري به طور غير عمد به نفع مردم كار كرده است! گذشته به روز نشدن سيستم برخي بانك‌ها براي همسو شدن با بخشنامه جديد بانك مركزي براي تغيير نرخ كارمزد برخي خدمات، نشان از ضعف جدي تعدادي از بانك‌ها در عرصه تكنولوژي دارد. تكنولوژي‌هايي كه گاه منسوخ شده و امكان خطا و حتي هك را بالا برده است.
چندي پيش بانك مركزي بخشنامه‌اي به بانك‌ها و موسسات ابلاغ كرد كه براساس آن كارمزد برخي خدمات چون مانده حساب‌گيري افزايش يافت. اما با وجود گذشت حدود دو هفته تعدادي از بانك‌ها نتوانسته‌اند سيستم‌هاي خود را به‌روز كنند و برخي نيز به سختي و با اختلال چند روزه اين تغييرات را اعمال كرده‌اند.
چند سال پيش نيز كه شبكه شتاب به صورت جدي راه‌اندازي شده بود به دليل هفت بيجار بودن دستگاه‌هاي عابر بانك و نرم‌افزارهاي بانكي تعدادي از بانك‌ها ديرتر به شتاب متصل شدند!
حال اين موضوع دوباره ضعف جدي نرم‌افزاري بانك‌ها و گاه منسوخ شدن سيستم‌ها را عيان كرده است. در چند روز اخير برخي از بانك‌ها كارمزد‌هاي مانده‌گيري از خود‌پردازهاي كارت‌هاي خود را به‌روز نكرده‌اند و همچنان همانند پيشين كارمزد اخذ مي‌كنند!
از حدود يك ماه پيش بانك مركزي اعلام كرد به دليل تراكنش‌هاي بي‌مورد بسيار در برخي ايام سال در شبكه شتاب ترافيك ايجاد مي‌شود و بر همين اساس كارمزدهايي بر مانده‌گيري از كارت‌هاي ابلاغ كرد.
بر اين اساس از بيستم خرداد‌ماه سال جاري مانده‌گيري از خودپردازها و دستگاه‌هاي كارت‌خوان كارت‌هاي بانكي كه خود ارائه كرده‌اند مشمول كارمزد شده است. اين كارمزد 1206 ريال تعيين شده و هم اكنون در بسياري از بانك‌ها نيز اجرا مي‌شود.
اما در ميان تعجب برخي بانك‌ها نيز اين بار به نفع مشتريان عمل كرده و از ابتداي روز بيستم خرداد ماه كه تاريخ اجراي دستورالعمل كارمزدهاي جديد مي‌باشد كارمزدهاي خود را افزايش ندادند!
به نظر مي‌رسد اين اقدام به اين دليل بوده كه به روز كردن نرم‌افزار‌هاي بانكي كه خود از چند نرم‌افزار براي درون شعبه، خودپردازها، كارت‌خوان‌ها، اينترنت بانك‌ها و موبايل بانك‌هاست احتمالا براي برخي از بانك‌ها زمان‌بر مي‌باشد.
پيش‌تر كارمزد مانده‌گيري از شبكه شتاب براي كارت‌هاي ديگر بانك‌ها 100 تومان و براي كارت بانك‌هاي خود بانك صادر‌كننده كه از خودپرداز همان بانك استفاده مي‌كند بدون كارمزد بود.
كارمزد مانده‌گيري در كد‌هاي دستوري نيز لحاظ مي‌شود
اما يك نكته جالب در اين‌باره لحاظ شدن كارمزد مانده‌گيري حساب‌هاي بانكي در كد‌هاي دستري USSD است.
در حالي كه از بيستم خرداد ماه سال جاري بر اساس دستور‌العمل بانك مركزي اخذ هزينه كارمزد مانده‌گيري از حساب‌هاي بانكي مربوط به خود بانك نيز اجرايي شده به نظر مي‌رسد اين كارمزد دامن كد‌هاي دستوري (USSD) را نيز گرفته است.
بر اين اساس كدهاي دستوري كه با شماره‌گيري يك عدد سه رقمي در تلفن همراه صورت مي‌گيرد با آن خدمات متنوع بانكي ارائه مي‌شود نيز از اين به بعد شامل كارمزد خواهد بود.
در حال حاضر بانك‌ها اكثر خدمات كدهاي دستوري USSD را ارائه مي‌دهند و تنها يك شركت به صورت خصوصي اين خدمات را لحاظ كرده است.
از چند روز گذشته و با اجرايي شدن اخذ كارمزد مانده‌گيري از خودپردازهاي بانك‌ها كدهاي دستوري نيز در مقابل كلمه مانده‌گيري ميزان كارمزد را نيز نوشته‌اند.
اين اقدام جالب در حالي صورت مي‌گيرد كه مشتري مي‌تواند با دانستن اينكه كارمزدي بابت گرفتن مانده حساب خود دريافت مي‌شود ممكن است از اين اقدام صرف‌نظر كند.
ميزان هزينه خدمات مانده‌گيري از حساب‌هاي كارت‌هاي مربوط به همان بانك بانك در كد‌هاي دستوري USSD مبلغ 1206 ريال مي‌باشد.
اين در حالي است كه پيشتر و با عدم گرفتن كارمزد از مانده‌گيري از طريق كد‌هاي دستوري USSD حتي براي كارت‌هاي ساير بانك‌ها نيز كارمزدي اخذ نمي‌شد.
تكنولوژي پيشرفته خدمات دستوري USSD كم كم خود را در بين مشتريان خدمات بانكي باز مي‌كرد اما با اخذ كارمزد به نظر مي‌رسد استفاده از اين سيستم پيشرفته كاهش پيدا كند.


نویسنده : علي طالب‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن