تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802905683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسیه به دنبال حذف آمریکا در معادله اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روسیه به دنبال حذف آمریکا در معادله اوکراین مسکو - ایرنا- ابتکار عمل جدید ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مبنی بر پیشنهاد استقرار نیروهای سازمان امنیت و همکاری اروپا در پست های بازرسی مناطق مرزی این کشور با اوکراین، نشان می دهد که مسکو جایی برای نقش آفرینی واشنگتن در معادله اوکراین قایل نیست و در پی عبور از این بحران با همکاری اتحادیه اروپاست.


مقام های روس از همان ابتدای بحران اوکراین در اوایل سال جاری میلادی اعلام کردند که نیازی به میانجیگری آمریکا برای حل این مساله ندارند و طرف های درگیر در اوکراین باید از طریق گفت و گوهای ملی با یکدیگر مشکلات داخلی خود را حل کنند.
با این حال تشدید بحران و گسترش دامنه آن از ˈکی یفˈ به مناطق جنوب شرق اوکراین به شکل فعالیت شبه نظامیان جدایی طلب به بحران اوکراین ماهیتی فرا ملی داد و این کشور اروپای شرقی به جبهه مناقشه جدیدی تبدیل شد که تحلیلگران سیاسی از آن با عنوان جنگ سرد دوم یاد می کردند.
در چنین شرایطی روسیه به دلیل ناخشنودی از خلع ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری روس گرای اوکراین و بر سر کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرا بدون برگزاری هر گونه انتخاباتی، در حفظ امتیازهای تاریخی خود در ساختار قدرت همسایه غربی خود کوشید و غرب نیز برای تنگتر کردن حلقه محاصره بر مسکو، به حمایت رسانه ای و سیاسی گسترده از کی یف روی آورد.
این اوضاع موجب شد که بحران اوکراین شکل بغرنجی پیدا کند و به دلیل دو قطبی شدن مساله این کشور در مناسبات بین المللی در چارچوب رقابت روسیه و غرب، سران کی یف و شبه نظامیان جدایی طلب نتوانند با تبعیت ازعقل سلیم پشت میز مذاکره بنشینند تا ضمن حل مشکلات خود از راه گفت و گو از تضعیف انسجام و حق حاکمیت این کشور جلوگیری کنند.
تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند طولانی شدن بحران اوکراین و تشدید روزافزون ناآرامی ها و جنگ مسلحانه در مناطق جنوبی شرق در این مدت، موجب شده است که طرف های درگیر با کنار گذاشتن استقلال عمل خود، به طور کامل به یکی از دو بازیگر خارجی مناقشه متشکل از روسیه و غرب وابسته شوند و عملکرد آنها تابعی از تصمیم سازی های فرا ملی یکی از دو قدرت یاد شده باشد.
با این وجود تحولات اخیر در گفتمان روسیه با اتحادیه اروپا و فعال تر شدن رایزنی های سران روسیه به ویژه شخص ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور با مقام های اتحادیه اروپا نشان می دهد که مسکو به دنبال چرخش نسبی در موضع گیری خود در قبال ناآرامی های جنوب شرق اوکراین به منظور بازدارندگی هر چه بیشتر در مقابل اقدامات مداخله جویانه آمریکاست.
کارشناسان مسائل سیاسی در تبیین این رویکرد به اقدام اخیر پوتین مبنی بر درخواست لغو اجازه به کارگیری نیروهای نظامی اوکراین از دوما اشاره می کنند که با موافقت نمایندگان این نهاد قانونگذاری روسیه، فضای متشنج در روابط مسکو و کی یف از یک سو و مسکو و غرب را از سوی دیگر تا حدودی تلطیف کرد.
وقوع این اتفاق در مجموعه به هم پیچیده سیاست سازی های مربوط به بحران اوکراین در چارچوب معادلات بین المللی موجب شد که اتحادیه اروپا نیز در اعمال بسته تحریمی جدید خود علیه مسکو تعلل کند و مقام های این ساختار بین المللی اعلام کردند که برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه آمادگی ندارند.
برآیند این اتفاقات همراه با رایزنی های چهارجانبه پوتین با مرکل و اولاند و پوروشنکو، به خوبی بیان کننده این واقعیت است که کرملین با پیروی از سیاست خارجی مستقل خود به عنوان یک عضو شورای امنیت سازمان ملل و میراث دار شوروی سابق، کوچکترین علاقه ای به حل فصل بحران اوکراین با نقش آفرینی کاخ سفید ندارد.
می توان مصداق این ادعا را در سخنان دیروز سه شنبه ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در نشست سفرای این کشور در مسکو مشاهده کرد که به صراحت اعلام کرد رویدادهای جاری اوکراین حاکی از اضمحلال نظام تک قطبی حاکم بر جهان است.
در راستای این رویکرد بود که پوتین به تازگی استقرار نیروهای گارد مرزی اوکراین و سازمان امنیت و همکاری اروپا را در سه پست بازرسی در مناطق مرزی مجاور این کشور با اوکراین پیشنهاد کرد تا گام دیگری را به نشانه حسن نیت برای حل بحران با مشارکت فعال اتحادیه اروپا و با نگرش دور نگه داشتن آمریکا از این بحران بر دارد.
ناظران آگاه با اشاره به استقبال اروپایی ها از این ابتکار عمل پوتین معتقدند که هر چند عملیاتی شدن این امکان به دلیل پیچیدگی معادله اوکراین به سادگی امکان پذیر نیست اما روح پیشنهاد دال بر تمایل عمیق مسکو به پیشبرد همکاری های بین المللی خود با اتحادیه اروپا به جای آمریکاست.
از سوی دیگر روس ها تلاش می کنند به شکل نمادین و با ایستادگی بر موضع خود در قبال تحولات جاری اوکراین نشان دهند که نظم نوین جهانی ساخته و پرداخته آمریکایی ها به عنوان میراث فروپاشی شوروی سابق و یکه تازی واشنگتن در عرصه مناسبات جهانی در بیش از دو دهه اخیر، تواند بیش از این استمرار یابد.
بدیهی است که آمریکایی ها نیز با درک این مساله به دنبال پیشبرد اهداف خود در مساله اوکراین از طریق اعزام کارشناسان امنیتی خود به کی یف هستند، به طوری که گفته می شود یک طبقه از سازمان امنیت اوکراین در پایتخت این کشور به کارشناسان امنیتی آمریکایی اختصاص یافته است.
در نهایت می توان گفت که رایزنی های پر شمار مقام های ارشد روسیه با مقام های کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا در روزهای اخیر، حکایت از این دارد که مسکو به دنبال جایگزینی این ساختار در معادلات بین المللی با آمریکا، به عنوان رقیب و درعین حال طرف گفت و گو است و نهایت تلاش خود را برای پیشبرد این سیاست به کار گرفته است.
اروپام/۵۱۸**1479 ** 1064

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن