تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815744585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کليد ورود به بهشت 9 - کاري که نهصد تا ثواب دارد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صبر و شکیبایی 9
صبر بر معصیت
آنچه گذشت:در هشت شماره گذشته آیات صبر، روایات صبر و در نهایت آثار و پیامدهای صبر بررسی و تقدیم حضور شده است.  شاخه‏هاى صبر در بسیارى از گفتار و نوشتار علماى اخلاق و بزرگان اسلام،«صبر» به سه شاخه ‏تقسیم شده است: 1-صبر بر اطاعت. 2-صبر بر معصیت. 3-صبر بر مصیبت.  منظور از «صبر بر اطاعت‏»، ایستادگى در برابر مشكلات اطاعت فرمان خداست. اطاعت فرمان الهى در نماز و روزه و حج و جهاد و اداى واجبات مالى،همانند خمس و زكات و هم چنین صبر و شكیبایى در برابر مشكلات اطاعت اوامر استحبابى كه دامنه‏گسترده‏اى دارد.  منظور از «صبر بر معصیت‏»،ایستادگى در برابر شعله‏هاى سركش شهوات و هیجان‏هاى برخاسته از هوا و هوس است كه اگر چنین نباشد، طوفان شهوات و هوسها تمام ایمان و تقوا و پاكى و صدق و صفا و... را از بین مى‏برد.  و منظور از «صبر بر مصیبت‏»،آن است كه انسان در طول زندگى، در برابر حوادث ‏دردناكى، مانند از دست دادن عزیزان، خسارت‏هاى عظیم مالى، به خطر افتادن آبرو و حیثیت اجتماعى، گرفتارى در چنگال بیماریهاى صعب العلاج و افتادن در دام دوستان ‏ناباب و شركاى خائن و حكومت ظالم و گاه همسران فاسد و...صبر و شكیبایى را ازدست ندهد.  بزرگان اخلاق،این تقسیم سه گانه را از روایات اسلامى گرفته‏اند، همانند روایتى كه‏از پیامبر اسلام صلى الله علیه و اله نقل شده است: «الصبر ثلاثة، صبر على المصیبة و صبر على‏الطاعة و صبر على المعصیة فمن صبر على المصیبة حتى یردها بحسن عزائها، كتب الله‏له ثلاث ماة درجة ما بین الدرجة الى الدرجة كما بین السماء الى الارض و من صبر على‏الطاعة كتب الله له ست ماة درجة، ما بین الدرجة الى الدرجة كما بین تخوم الارض الى‏العرش و من صبر على المعصیة كتب الله له تسع ماة درجة ما بین الدرجة الى الدرجة‏ كما بین تخوم الارض الى منتهى العرش»«صبر بر سه گونه است:صبر بر مصیبت،كسى كه صبر بر مصیبت كند و آن را با شكیبایى و صبر جمیل تحمل نماید،خداوند سیصد درجه برایش مى‏نویسد كه فاصله میان هر درجه همانند فاصله آسمان و زمین است و هر كس صبر بر اطاعت كند، خداوند ششصد درجه برایش مى‏نویسد كه فاصله هر یك با دیگرى همانند فاصله انتهاى زمین تا عرش‏ خداست. و هر كس صبر بر معصیت كند، خداوند نهصد درجه برایش مى‏نویسد كه فاصله هر یك با دیگرى، همانند فاصله منتهاى زمین تا منتهاى عرش خداست.» 1 از تعبیرات این حدیث،استفاده مى‏شود كه صبر بر معصیت مهمتر از همه است و صبر بر اطاعت در مرحله دوم و صبر مصیبت در مرحله سوم قرار دارد. امیر مؤمنان على علیه السلام در حدیثى دیگر، بعد از آن كه ایمان را بر چهار ستون قرار داده ‏كه ركن اول آن صبر، ركن دوم آن یقین و ركن سوم آن، عقل و ركن چهارم آن جهاداست، مى‏فرماید: «و الصبر منها على اربع شعب،على الشوق و الشفق و الزهد و الترقب، صبر چهار شعبه دارد،اشتیاق،ترس،زهد و انتظار و سپس در شرح آن مى‏فرمایند:كسى كه‏اشتیاق بهشت داشته باشد، از شهوات و هوس‏هاى سركش به كنار مى‏رود، و آن كسى كه از آتش‏دوزخ بترسد، از محرمات دورى مى‏گزیند و كسى كه زهد بر دنیا داشته باشد، براى انجام نیك سرعت‏مى‏گیرد» 2با اندكى دقت روشن مى‏شود كه هدف امام علیه السلام،شرح انگیزه‏هاى صبر و استقامت ‏است، نه شاخه‏هاى آن. نظیر این حدیث، از پیامبر اسلام صلى الله علیه و اله نیز نقل شده است.  اخلاق در قرآن جلد دوم، آیت الله مكارم شیرازىگروه دین و اندیشه تبیان1- بحار الانوار،ج 68،ص‏77- در اصول كافى،ج 2،ص 91 نیز همین معنى نقل شده است. 2- نهج البلاغه،كلمات قصار،حدیث 31.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن