تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819802252




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصباح یزدی: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مصباح یزدی: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است

مصباح یزدی: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است
آیت الله مصباح یزدی گفت: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دل بستن به دنیا مذموم است زیرا این که انسانی زندگی اخروی را فراموش کند و تنها به دنیا بچسبد، در اسلام مذموم است.

به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، که در سومین روز ماه رمضان و در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان دفتر مقام معظم رهبری در قم سخن می گفت، با اشاره به جایگاه دنیا و آخرت در معارف اسلامی اظهار کرد: در معارف اسلامی واژه های دنیا و آخرت سه کاربرد دارد، در اولین کاربرد دنیا به معنی عالم پیشین و آخرت به معنی عالم پسین است، جنس عالم آخرت با عالم دنیا متفاوت است، البته برای توصیف آخرت، از تشبیه ویژگی های آن با ویژگی های دنیا استفاده می کنیم، اما آخرت در مقایسه با دنیا قابل مقایسه نیست، آخرت نامحدود است، اما دنیا جهانی محدود است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: در دنیا رنج وخوشی، خوبی و بد با هم آمیخته است، اما آخرت دو بخش جداگانه دارد و در بخشی از آخرت خوبی و خوشی وجود دارد و در بخش دیگر بدی و عذاب وجود دارد که این دو بخش از هم جدا هستند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) جنس موجودات دنیا و آخرت را متفاوت از دیگر دانست و افزود: فقط انسان ها و جن ها با یک شخصیت واحد هم در دنیا و هم در آخرت زندگی می کنند، البته موجودات در دنیا محکوم به قوانینی همچون جاذبه هستند، اما در آخرت از این قوانین رهایی پیدا می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کاربرد دیگر دنیا و آخرت در معارف اسلامی گفت: در دومین کاربرد دنیا و آخرت در معارف اسلامی، مراد از این دو مفهوم، بخشی از زندگی انسان است که در عالم دنیا و آخرت است، اگر زندگی انسان در دنیا را با زندگی او در آخرت مقایسه کنیم، می بینیم که زندگی انسان در دنیا سرگرمی است، انسان در دنیا از مرحله ضعف در کودکی به قوت در جوانی می رسد و پس از آن از قوت در جوانی به مرحله پیری و مرگ می رسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زندگی دنیا، محدود است و نسبت زندگی دنیا به زندگی آخرت، مقداری محدودی می شود، اما زندگی آخرت محدود نیست و هیچ بازیچگی در آن وجود ندارد، البته دنیا به خودی خود بد نیست، اما متاع محدودی دارد.

آیت الله مصباح یزدی سومین کاربرد واژه دنیا در مفاهیم اسلامی را دلبستگی به دنیا دانست و افزود: دنیا به خودی خود مذموم نیست، اما دنیا طلبی، دنیا خواهی و دل بستن به دنیا مذموم است، این که انسانی زندگی آخروی را فراموش کند و تنها به دنیا بچسبد، مذموم است، اما زمانی که دنیا سبب تامین سعادت آخرت بشود، دنیا ارزشمند است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به مذموم نبودن دنیا در معارف اسلامی گفت: دنیا تجارتخانه اولیای الهی است و آنها با کسب توشه به سعادت ابدی در آخرت می رسند، دنیا هدف نیست، بلکه وسیله ای برای رسیدن به آخرت است و انسان در مدت کوتاه زندگی در دنیا می تواند به سعادت آخروی برسد.




1393/4/11





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن