تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821148861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغذیه صحیح در ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تغذیه صحیح در ماه رمضان کرمان - ایرنا - رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان نباید با حالت عادی زیاد متفاوت باشد و در واقع تغذیه صحیح در این ماه مانند سایر اوقات سال به معنای رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی است.


به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی در این باره گفت: تنوع به معنای استفاده از پنج گروه­ غذایی اصلی و تعادل به این معناست که از این گروه­ های غذایی به مقدار کافی مصرف شود.
ˈفریبا عبدالمنافیˈ ادامه داد: پنج گروه­ اصلی غذایی و جایگزین های آ­نها شامل گروه نان­ و غلات، سبزی ها، میوه ­ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغز دانه های خوراکی هستند.
وی با توصیه بر اینکه در ماه رمضان نیز مانند سایر اوقات سال٬ سه وعده غذایی افطار٬ شام و سحری داشته باشید، بیان کرد: سال هایی هم که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، صرف غذا در دفعات کمتر از 2 بار توصیه نمی شود.
وی گفت: بهتر است از کم خوری و پرخوری پرهیز شود و رژیم باید به گونه ای باشد که وزن ما ثابت بماند و کاهش یا افزایش وزنی نداشته باشیم.
عبدالمنافی افزود: اما اگر افرادی اضافه وزن دارند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تعدیل وزن آنها به شمار می آید.
این کارشناس تغذیه گفت: برای این منظور یک فرد روزه دار باید حداقل 20 درصد کمتر از ماه های دیگر سال غذا بخورد زیرا این موضوع موجب می شود بدن او فرصت سوزاندن چربی های اضافی را بیابد.
وی بیان کرد: آهسته غذا خوردن و جویدن کامل آن و نیز دست کشیدن از خوردن غذا پیش از سیر شدن کامل مانند دیگر ماه های سال از اصول مهم غذا خوردن در ماه مبارک رمضان به حساب می آید.
وی افراد را به خوردن غذاهای پر فیبر توصیه کرد و گفت: غذاهای پر فیبر نسبتا کم کالری بوده و از طرفی دارای ویتامین ها (ویتامین C و ویتامین های گروه B ) و عناصر معدنی (آهن) هستند و همچنین به آرامی هضم و به تدریج جذب می شوند و این موضوع سبب می شود فرد را برای مدت طولانی سیر نگه دارند.
عبدالنافی، غلات و حبوبات، گندم سبوس دار٬ آرد سبوس دار و تقریبا تمام میوه ها و سبزیجات را از غذاهای دارای فیبر مناسب دانست و گفت: در ماه رمضان از انواع سبزیجات و میوه های مختلف دیگر مثل هویج٬ لیمو٬ کاهو و کلم بروکلی استفاده کنید که این مواد خاصیت ضد سرطانی نیز دارند.
وی تصریح کرد: از چربی های حیوانی استفاده نکنید زیرا دارای چربی اشباع شده بوده و باعث افزایش کلسترول خون می شود.
وی گفت: بنابراین سعی کنید از گوشت هایی که چربی آنها را جدا کرده اید٬ مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب استفاده کنید در ضمن لبنیات کم چرب باید به میزان کافی برای تامین کلسیم استفاده شود.
کارشناس تغذیه درباره روش های طبخ غذا گفت: از روغن های نباتی جامد برای پخت و پز استفاده نکنید و به جای آن سعی کنید در کنار روش های سالم پخت مانند آب پز و ... از روغن های مایع گیاهی استفاده نمایید.
وی ادامه داد: از مصرف مواد غذایی فرآوری شده٬ غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده مثل شکر و آرد سفید و غذاهای پرچرب اجتناب و از غذاهای کم چرب که در تهیه آنها از روش های پخت مناسب استفاده شده است در کنار موادی مانند سیب زمینی پخته یا سبزیجات آب پز به همراه ماست که در گروه غذاهای سالم جای دارند، استفاده کنید.
عبدالمنافی گفت: به طور کلی شیرینی ها مورد استفاده باید از شیرینی هایی باشند که در تهیه آنها از شیر٬ عسل٬ شیره انگور یا سایر ترکیبات گیاهی استفاده شده باشد.ک/1
8154/7440

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن