تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804387791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روند سرمایه گذاری در معادن جنوب کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی وضعیت معادن (بخش دوم) روند سرمایه گذاری در معادن جنوب کرمان کرمان - ایرنا - معادن غنی و متنوع یکی از قابلیت های مهم اقتصادی جنوب استان کرمان علاوه بر توان تولید انواع محصولات کشاورزی به شمار می رود و روند سرمایه گذاری در این بخش شتاب گرفته است.


جنوب کرمان با جمعیت حدود یک میلیون نفر از هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، منوجان و قلعه گنج تشکیل شده و در حوزه ذخایر معدنی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است که بنا بر ظرفیت های موجود این منطقه سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب به صورت مستقل از شمال کرمان فعالیت می کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آمار موجود و اکتشافات انجام شده پیش بینی می شود در حوزه مس یک میلیارد تن ذخیره مواد معدنی و در حوزه کرومیت نیز 20 میلیون تن ذخیره مواد معدنی در این منطقه وجود داشته باشد.
محمود اسکندری نسب بیان کرد: قبل از استقرار این سازمان در جنوب کرمان 35 پروانه بهره برداری صادر شده بود و در 9 ماه اخیر 15 پروانه دیگر به این تعداد اضافه شده است.
وی گفت: در حوزه اکتشاف نیز قبل از استقرار این سازمان 85 پروانه اکتشاف در این منطقه صادر شده بود که در 9 ماه گذشته 66 پروانه به این تعداد اضاف شده و این نشان از رشد 80 درصدی در این مدت کوتاه دارد.
وی با بیان این که 70 درصد کرومیت کشور از معادن جنوب کرمان استخراج می شود افزود: سالانه 270 هزار تن سنگ کرومیت از معادن جنوب کرمان استخراج و تمامی این مواد معدنی به خارج کشور صادر می شود.
اسکندری نسب، ارزآوری سالانه کرومیت را 52 میلیون دلار اعلام کرد که با توجه به معادن زیاد جنوب این مبلغ قابل افزایش است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک معدن اصلی و 16 معدن فرعی کرومیت در جنوب کرمان فعال است و در این راستا 50 پروانه بهره برداری صادر شده که در آینده این معادن فعال خواهند شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: هم اکنون معادن کرومیت جنوب استان زمینه اشتغال دو هزار نفر را ایجاد کرده که با فعال سازی سایر معادن این تعداد افزایش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: هم اکنون سنگ کرومیت استخراج شده با عیار 50 درصد بدون فراوری صادر می شود که نیاز است با این میزان تولید، کارخانه ذوب کرومیت در منطقه احداث شود.
وی افزود: در حال حاضر تفاهمنامه ای برای ایجاد یک کارخانه فرآوری با سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرستان فاریاب و یک کارخانه با چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری منعقد شده که در صورت محقق شدن، بیش از هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: عمده مشکل در راه اندازی این دو کارخانه نبود زیرساخت مناسب شامل برق، آب و زمین مورد نیاز است که اگر در مدت کوتاه این زیرساخت ها تامین نشود امکان دارد سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری در جای دیگر کند و به ضرر منطقه است.
وی ادامه داد: هم اکنون 150 هزار تن کرومیت در شهرستان فاریاب و 120 هزار تن نیز در شهرستان منوجان استخراج می شود.
اسکندری نسب خاطرنشان کرد: 85 پروانه اکتشاف در حوزه معدن وجود داشت که پیشرفت فیزیکی این پروانه ها در حوزه اکتشاف 25 درصد بود اما اکنون پیشرفت فیزیکی 150 پروانه اکتشاف بیش از 70 درصد است که نشان می دهد که معدن کاران و مسوولان برای توسعه معادن تلاش می کنند.
وی گفت: با توجه به ظرفیت های معدنی منطقه و این که بیشترین تسهیلات در حوزه صنعت و معدن توسط بانک صنعت و معدن پرداخت می شود لذا راه اندازی شعبه ای از این بانک در منطقه ضروری است و موجب تسریع در روند سرمایه گذاری می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح های صنعتی و معدنی نیمه تمام بالای 60 درصد پرداخت می شود و نوپا بودن سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان طرح های معدنی این منطقه 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که نیاز است یک ردیف اعتباری ویژه به جنوب کرمان اختصاص داده شود تا طرح های نیمه تمام به اتمام برسد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: با توجه به حجم بالای ذخایر معدنی در جنوب کرمان نیاز است دولت ردیف اعتباری خاصی را برای اکتشاف معادن جنوب کرمان به این منطقه اختصاص دهد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر هر جا که برای سرمایه گذاری وارد می شویم بحث زیست محیطی مطرح است.
وی گفت: در منطقه بحرآسمان جیرفت 70 هزار میلیارد ریال آماده سرمایه گذاری است که به علت مسایل زیست محیطی اداره حفاظت محیط زیست اجازه فعالیت به این سرمایه گذاران را نمی دهد.
اسکندری نسب خاطرنشان کرد: با این حجم سرمایه گذاری می توان برای چند هزار نفر شغل ایجاد کرد و علاوه بر آن اقتصاد منطقه و استان را متحول ساخت.
وی بیان کرد: در منطقه بحرآسمان جیرفت تعداد 133 جواز معدنی شامل اکتشاف و پروانه بهره برداری صادر شده که 53 جواز آن قبل از ارتقای منطقه حفاظت شده محیط زیست است.
وی گفت: چند سرمایه گذار یک هلدینگ را تشکیل داده که هم اکنون برای 70 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری آماده کار هستند و ما باید زمینه سرمایه گذاری این افراد را فراهم کنیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان خاطرنشان کرد: در شهرستان کهنوج هم سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بخش تیتانیوم 10 هزار میلیارد ریالی آماده است و به مرحله تفاهمنامه رسیده ایم که باید معدن تیتانیوم از ایمیدرو آزاد شود اما هنوز محقق نشده است.

**تغییر نگاه به سمت جنوب
فرماندار جیرفت هم گفت: در حال حاضر نگاه به سمت جنوب تغییر کرده و یک نگاه توسعه ای است و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.
احمد امینی روش ادامه داد: جنوب کرمان در زمینه ذخایر معدنی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده اما در زمینه فرآوری و صنایع پایین دستی در این منطقه کاری انجام نشده که نیاز است با همدلی و تعامل بین دستگاهی این زمینه را فراهم کنیم زیرا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری پای کار هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه مسایل زیست محیطی از اولویت های ما محسوب می شود لذا باید تدبیری اندیشده شود تا این مسایل مانع از توسعه منطقه نشود.
وی با اشاره به مباحث زیست محیطی در منطقه بحرآسمان جیرفت افزود: با توجه به ذخایر معدنی بسیار بالای این منطقه به علت عدم سرمایه گذاری هنوز ساکنان این منطقه از ابتدایی ترین امکانات نظیر راه مناسب، آب آشامیدنی و برق بی بهره هستند که فعالیت معادن می تواند زمینه رشد و شکوفایی این منطقه و جنوب کرمان را فراهم کند.
امینی روش گفت: در سراسر کشور هرجا که معادن وجود دارد مشکلات زیست محیطی هم دیده می شود اما باید با تدبیر این مشکلات حل و فصل شود تا به توسعه منطقه ضربه وارد نشود و محیط زیست هم آسیب نبیند.
وی تصریح کرد: فعال شدن معادن و سرمایه گذاری در این بخش می تواند مشکلات اساسی اشتغال را حل کند.

**توسعه باید متوازن باشد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان هم گفت: وظایف ذاتی ما حفاظت، حراست و صیانت از مولفه های پایه حیات شامل، آب، خاک، هوا و تنوع زیست است که به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده است.
محمود صفرزاده افزود: از یک سو وظیفه دشوار و خطیر را بر عهده داریم و از سوی دیگر صنعت و معدن هم رو به رشد است که در راستای دغدغه های مدیران ارشد نظام ما هم دغدغه توسعه را داریم و هیچگاه خود را از توسعه کنار نمی گذاریم زیرا نتیجه توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری است.
وی بیان کرد: حرف ما این است که توسعه باید متوازن و همه جانبه باشد نه توسعه ای که باعث تخریب محیط زیست شود.
وی گفت: ما از توسعه ای که در جهت حفاظت از پایه حیات و تنوع زیستی باشد حمایت می کنیم و تا جایی که مسایل زیست محیطی رعایت شود هیچگاه خود را مقابل صنعت و معدن قرار نداده ایم و همراه جبهه تولید هستیم به شرط اینکه آنها هم دغدغه حفاظت از محیط زیست را داشته باشند.
صفرزاده خاطرنشان کرد: ما استانی کویری هستیم که اکوسیستم های خشک و شکننده ای را دارد ولی تنوع اقلیمی خوبی را نیز داریم و همین ویژگی ها باعث شده که تنوع زیستی خوبی برای استان رقم بخورد.
وی گفت: حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار در استان تحت عنوان مناطق چهارگانه وجود دارد و دو میلیون و 800 هزار هکتار هم مناطق تحت مدیریت است.
وی افزود: این مناطق در قالب 21 منطقه تحت مدیریت است که از این تعداد 10 منطقه حفاظت شده، چهار منطقه پناهگاه حیات وحش، یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی و پنج منطقه شکار ممنوع هم تعریف شده است که این مناطق ارتقا سطح پیدا می کنند و در چارچوب قانون است و ما فراتر از قانون عمل نکرده ایم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: ما به بهانه توسعه صنعت و معدن به چه قیمتی و با چه بهایی تخریب محیط زیست را داشته باشیم زیرا اگر محیط زیست تخریب شود نمی توانیم آن را به گونه ای احیا کنیم که مانند روز اول باشد.
وی گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی بن بستی وجود ندارد و ما قوانینی داریم که قبل از انقلاب نوشته شده و بعد از انقلاب هم بازنگری شده اند و اگر در این زمینه دغدغه ای باشد می توان از طریق مبادی مربوط در دسطح کلان به صورت پیشنهاد ارایه داد تا بررسی شود.
وی ادامه داد: منطقه بحرآسمان جیرفت از مناطق حفاظت شده است که ما وظیفه حفاظت از آن را داریم و در سال های اخیر 9 منطقه حفاظت شده و دو حیات وحش در استان کرمان ابلاغ شد.
صفرزاده گفت: قبل از ارتقای سطح منطقه حفاظت شده استعلام هایی را از دستگاه های مربوط گرفتیم و بعد به سطوح ملی ارجاع و از کمیسیون زیربنایی دولت مصوبه گرفته شد.
وی اظهار کرد: در استان نیز مصوبه هیات دولت اخذ و بعد در روزنامه منتشر شد و در حال حاضر ما به عنوان یک محیط بان وظیفه حفاظت از این مناطق را داریم.
وی گفت: اگر معدن در جایی باشد که منافع ملی در آن نهفته باشد از طریق مراجع ملی پیگیری می شود که در نهایت شورای عالی محیط زیست کشور اگر صلاح دانست مجوز فعالیت را در چارچوب قوانین زیست محیطی صادر می کند و ما هم به عنوان سرباز در عرصه محیط زیست همراه با توسعه آن هم در چارچوب قوانین مربوط هستیم.
یکی از سرمایه گذاران در حوزه معدن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر زمینه ایجاد 120 نفر را به صورت مستقیم و حدود 500 نفر را به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده ایم.
سید جلیل حسینی خاطرنشان کرد: با حمایت های دولت، زمینه سرمایه گذاری در بخش معدن فراهم شده است که این حمایت ها موجب افزایش سرمایه گذاری در این بخش می شود.
وی گفت: ما در زمینه استخراج مواد معدنی فعالیت داریم و اگر ذخیره معدنی بالا باشد صنایع فراوری مربوط را نیز راه اندازی می کنیم.
یکی دیگر از فعالان حوزه معدن در جنوب کرمان گفت: هم معدن و هم محیط زیست در اولویت هستند زیرا معدن کاری بدون رعایت زیست محیطی، مشکلی را از کشور حل نمی کند و اینکه به خاطر محیط زیست جلوی فعالیت اقتصادی را بگیریم نیز ضررش زیاد است.
عزیز میرزاییان افزود: وقتی پتانسیل باشد ولی فعالیت اقتصادی، تولید و ایجاد اشتغال صورت نگیرد این تفکر غلط است یعنی هر دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.
وی گفت: بخشی نگری در هر دستگاه اجرایی گرفتاری های را به وجود می آورد بویژه در مواردی که با مسائل فرهنگی مواجه هستیم و برخی افراد سودجو هم وجود دارند که از فرصت ها سوء استفاده کنند.
وی بیان کرد: برای این افراد سودجو مهم نیست کشور به تولید و اشتغال نیاز دارد یا ندارد.
میرزاییان گفت: بخش معدن کشور در دو مقطع زمانی آسیب دید یکی به ساختار تشکیلات اداری در سال 80 که وزارت معادن و فلزات با صنعت و سال 90 که وزارت صنعت و معدن با تجارت ادغام شد و در این ادغام وزرای مربوط دنبال تشکیلات و ساختار هستند و در آن زمان سازمان محیط زیست بنا بر ضرورت های کاری خود ارتقای سطح محیط زیست را پیشنهاد می کند و مشخص نیست معاون مربوط وزارت صنعت در آن نشست شرکت کرده است.
وی ادامه داد: این دو دستگاه دولتی باید در کنار هم بنشیند و مشکل را حل کنند زیرا سرمایه گذار وقتی می آید برای سرمایه گذاری مجوز می گیرد نباید یک دستگاه دولتی دیگر بیاید و بگوید که این مجوز قبول نیست و این کارها آسیب وارد می کند.
یکی دیگر از فعالان اقتصادی هم گفت: در بحث سرمایه گذاری طبیعی است که مشکلات اجتماعی و زیست محیطی وجود داشته باشد.
سیف اله شهدادنژاد ادامه داد: مسوولان باید برای رفع این مشکلات تلاش کنند تا زمینه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کنند.
استان کرمان 23 شهرستان دارد که در هریک از شهرستان های آن می توان ردپایی از چند ماده معدنی باارزش را یافت.ک/4
8154/7444

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن