تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820657086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاخیر 18 ماهه در خاموش کردن مشعل های میادین نفتی خارگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گازهای همراه همچنان در فلرها خواهند سوخت؛ تاخیر 18 ماهه در خاموش کردن مشعل های میادین نفتی خارگ تهران - ایرنا - در حالی که قرار بود پروژه ان.جی.ال جزیره خارگ برای جمع آوری گازهای همراه و خاموش کردن مشعل های میادین نفتی این منطقه در اواخر سال 92 به پایان برسد، به دلیل تاخیر پیمانکار در اجرا با تمدید 18 ماهه این پروژه موافقت شده است.


به گزارش ایرنا، با پایان پروژه ان.جی.ال خارگ از سوزانده شدن روزانه حدود ٦٦٠ میلیون فوت مکعب گاز در خلیج فارس جلوگیری می شود، ارزش این پروژه تنها در بخش میعانات گازی بازفرآوری شده بیش از ٥٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.
هم اکنون در نتیجه سوزانده شدن گازهای همراه نفت در خلیج فارس سالانه چندین میلیون تن CO٢ وارد جو می شود.
پروژه ان.جی.ال خارگ به ١٣ زیر پروژه تقسیم شده و هم اکنون فعالیت در این پروژه ها به ویژه در بخش مخازن و اسکله های صادراتی از روند مناسبی برخوردار است.
علی عظیمی مجری پروژه ان.جی.ال جزیره خارگ در شرکت نفت فلات قاره از پیشرفت ٤٣ درصدی این پروژه خبر داد و اظهار داشت: براساس مذاکره انجام شده میان پیمانکار و مسئولان شرکت ملی نفت ایران، اجرای این پروژه تا ١٨ ماه آینده تمدید شد، این در حالی است که زمان پایان این پروژه براساس قرارداد قبلی اواخر سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه تا ١٥ ماه آینده به طور متوسط باید ماهانه ٤٥ میلیون یورو به پیمانکاران این پروژه پرداخت شود، افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه در بخش های اجرا، خرید و مهندسی به ترتیب ٤٢,٥، ٤٢.٣ و ٧٣ درصد است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با توجه به گشایش های مالی طی ٦ ماه گذشته در این پروژه، در کمترین زمان بیشترین پیشرفت را داشتیم.
عظیمی با یادآوری جذب ٦٠٠ میلیون دلار منابع مالی برای اجرای پروژه ان.جی.ال جزیره خارگ از طریق صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: در تبصره شماره پنج بودجه سال ٩٣ شرکت ملی نفت ایران، این پروژه به عنوان یکی از طرحهای اولویت دار صنعت نفت به دولت معرفی شده است.
وی با تاکید بر تقویت تیم های نظارتی کارفرما در پروژه ان.جی.ال جزیره خارگ، گفت: تاکنون بیش از ٥٤٥ میلیون یورو به پیمانکاران این پروژه پرداخت شده و براساس قرارداد باید حدود ٨٢٤ میلیون یورو دیگر در این پروژه هزینه شود.
مجری پروژه ان.جی.ال جزیره خارگ در شرکت نفت فلات قاره با اشاره به درآمد سالانه ٢,٢ میلیارد دلاری در پروژه ان.جی ال جزیره خارگ، گفت: سرمایه گذاری نهایی شرکت ملی نفت ایران در این پروژه ٢.٧ میلیارد دلار برآورد شده، از این رو به نظر می رسد جدای از مسائل زیست محیطی، بازگشت سرمایه در این پروژه کمتر از یک سال و نیم باشد.
هم اکنون در مجموع میدان های خشکی و دریایی، حدود 20 میلیون مترمکعب گاز در حال سوختن است که با راه اندازی واحدهای جدید ان.جی.ال همه گازهای همراه میدان های نفتی بزودی جمع آوری می شود.
مشتاقعلی گوهری معاون برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هم اکنون کمتر از یک فاز استاندارد پارس جنوبی (تولید هر فاز استاندارد پارس جنوبی معادل 25 میلیون مترمکعب در روز است) گازهای همراه میدان های نفتی دریایی و خشکی در حال سوختن است، افزود: ساخت 10 مجتمع گاز و گاز مایع در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.
گوهری تصریح کرد: با راه اندازی این 10 مجتمع گاز و گاز مایع، روزانه 2 هزار و 654 میلیون فوت مکعب گاز (75 میلیون متر مکعب) جمع آوری و فرآورش می شود که بخش چشمگیری از آن به توسعه میدان های نفتی جدید و مخازن خامی و کمتر از 20 میلیون مترمکعب آن به گازهای همراه در حال سوختن مربوط است.
گازهای همراه جمع آوری شده از این 10 مجتمع گاز و گاز مایع برای تأمین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی در منطقه ویژه ماهشهر و بندر امام(ره) و همچنین پتروشیمی های جدید مانند دهلران ارسال می شود.
معاون برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، این مجتمع های جدید گاز و گاز مایع را شامل ان.جی.ال 1700، 1800، 1900، 2000، 2300، 2400، 2600، 3100، 3200 و همچنین ان.جی.ال خارگ اعلام کرد.
پیش از این نیز، عباس رزمی رییس اچ.اس.ای شرکت ملی نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، از برنامه های شرکت ملی نفت برای خاموش کردن مشعل های گازی خبر داده و اظهار داشته بود: در سال 93، در صورت تامین اعتبارات حدود 100 فلر در مناطق نفتخیز خاموش شده و گاز همراه آنها صرف تزریق در میادین نفتی شود.
رییس اچ.اس.ای شرکت ملی نفت(بهداشت، ایمنی، محیط زیست) اضافه کرد: در مجموع 960 فلر در شرکت ملی نفت وجود دارد که تعدادی از آنها خاموش شده و برخی از آنها هنوز روشن هستند.
رزمی با بیان اینکه تاکنون بیش از 200 فلر در مناطق نفتخیز خاموش شده و گاز خروجی آنها در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: در نظر داریم با خاموش کردن برخی مشعل ها، گاز خروجی آنها را به انرژی های نو تبدیل کنیم.
بانک جهانی در سال گذشته، ایران را پس از روسیه و نیجریه، سومین کشور در هدردهی و سوزاندن گازهای همراه معرفی کرد.
گازهای همراه، محصول جانبی تولید نفت هستند که همراه نفت ازمخازن استخراج می شود، اما بجای انتقال به پالایشگاه ها، سوزانده می شوند.
از: میثم طاهری
اقتصام(5)2022**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن