تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834802156
رضا عطاران بر روی فرش قرمز
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: رضا عطاران بر روی فرش قرمز
«رد کارپت» نمونهای مثالزدنی از به کارگیری تصاویری مستند در خدمت روایت یک داستان خیالی است؛ همانطور که برخی کارگردانان در تکصحنههای فیلمهایشان از این شیوه بهره بردهاند.
رضا عطاران برای ساخت فیلم سینمایی «رد کارپت» از یک موقعیت استثنایی استفاده کرده است، فیلمساز برای ساخت فیلمش تن به محدودیت زمانی و فرصتهای نادر جشنواره کن داده و به جای وارد شدن به پروسه دشوار مذاکره با فیلمسازان مطرح حاضر در کن و بازسازی صحنههای مورد نظر، همان تصاویر واقعی را در قاب دوربین ثبت کرده است.عطاران در این فیلم با هدف نمایش عشق و علاقه یک شیفته سینما به سینما و بازیگری و کارگردانی، شخصیت اصلی فیلم را از ایران راهی کن میکند. این شخصیت درصدد است فیلمنامه خود را به دست استیون اسپیلبرگ که در شصت و ششمین دوره جشنواره کن مسئولیت ریاست هیئت داوران جشنواره را برعهده داشت، برساند.شیوهای که فیلمساز برای روایت داستان خود به کار برده حاصل وفاداری به نمایش مستند است. طبق گفته فیلمساز او هر جایی که میتوانسته شخصیت اصلی داستان را به واسطه حضور در مهمانیها و فضاهای غیررسمیتر به هنرمندان جهانی نزدیک کند و یا دیداری با اصغر فرهادی کارگردان اسکارگرفته ایرانی، داشته باشد، از این کار خودداری کرده تا در نمایش واقعیت خدشهای وارد نشود. گویا مهمترین دغدغه فیلمساز همین واقعنمایی بوده است، اینکه یک هنرور از ایران نمیتواند به کن برود و در مهمانی سینماگران جهانی حاضر شود و با فرهادی که فیلم «گذشته» را در آن جشنواره داشت دیدار کند.همین علاقمندی به تصویرگری واقعیت موجب شده، عطاران بیشترین بهره را از تصاویر مستندی ببرد که شاید در صورت بازسازی به طور کلی فضای فیلم او را تغییر میداد و چیزی غیر از آنچه اکنون دیده میشود به مخاطب ارائه میکرد.این بهرهگیری عطاران از مستندات به این ترتیب تعریف میشود که او دوربین را در گوشهای قرار داده و مثلا با جیم جارموش سلام و احوالپرسی میکند و حرف میزند، جارموش در این صحنه متوجه حضورش مقابل دوربین یک فیلم نبوده، بنابراین به شکلی کاملا طبیعی، با فردی که نسبت به گفتوگو با او ابراز علاقه کرده، وارد صحبتی کوتاه میشود. همین برای این صحنه تعریفی خاص به وجود میآورد؛ گویا جارموش در مقابل یک دوربین مخفی قرار گرفته و بیاطلاع از اصل ماجرا چند کلمهای صحبت میکند. این اتفاق در مورد برخی دیگر از شخصیتهای حاضر در فیلم هم میافتد، از کسانی که همانند هنرور ایرانی راهی کن شده، برای دیدن ستارههای سینما صف کشیده بودند تا خود آن ستارهها.فیلم عطاران و این شیوه کار او بهانهای است برای مروری بر فیلمهایی از سینمای ایران که قطعا نه به اندازه «رد کارپت»، اما در برخی صحنهها مرز بین مستند و درامپردازی را درنوردیدهاند و به جای چیدمان تمامی جزئیات، اجازه خلق آن را در لحظه دادهاند.قطعا در این میان صحبت از فیلمهای ماکیومنتری یا مستندنما نیست، زیرا در آن نوع فیلمها که هدف نمایش واقعی یک ماجرای بازسازی شده است، بازیگر میداند مقابل دوربین است، دارد بازی میکند و حالا باید واقعی و بدون اغراق و نمایش بازی کند. در اینجا بیشتر بحث نزدیک به سبک و شیوه کار در دوربینمخفیها میشود.چهارشنبهسورییکی از سکانسهای قابل توجه در سومین فیلم سینمایی اصغر فرهادی «چهارشنبهسوری» زمانی است که هدیه تهرانی (مژده) به دلیل شکی که نسبت به همسر خود مرتضی (حمید فرخنژاد) دارد، جلوی ساختمان محل کار او میرود. او چادر به سر کرده، اما وقتی مرتضی از پنجره محل کارش به پایین نگاه میکند، همسر خود را با همان چادر به جا میآورد و با آسانسور پایین میآید، وارد خیابان میشود و سراغ مژده میرود و او را کتک میزند.در این صحنه دوربین در آسانسور است. ما به اندازهای که آسانسور که البته اتاقی شیشهای دارد باز و بسته شود و در طبقه همکف بماند و بعد راهی طبقه بالا شود، میتوانیم ببینیم در خیابان چه اتفاقی میافتد. کسانی که در خیابان هستند و شاهد صحنه درگیری این زن و مرد، نمیدانند در آسانسور داخل ساختمان دوربینی هست. واکنش آنان نسبت به این درگیری واقعی است.گزارش یک جشنبه نظر میرسد همه آنچه در «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا به مدت نزدیک به 80 دقیقه نمایش داده میشود، فقط پیش زمینهای بود برای رسیدن به صحنهای که شخصیتهای داستان راهی خیابان میشوند و اعتراض خود را نسبت به مانعی که برای برگزاری مراسم عروسی در ساختمان محل استقرارشان به وجود آمده بود، نشان میدهند. گویا برداشتهایی که از این صحنه در موقعیت اجتماعی و سیاسی خاص ایران در سالهای 88 و 89 صورت گرفته، مانع از آن شده است که فیلم حاتمیکیا به نمایش عمومی درآید.اما نکتهای که در سکانس اعتراض خیابانی وجود داشت این بود که اغلب شاهدان این حضور خیابانی متوجه نبودند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اینکه یک کارگردان پشت دوربین قرار گرفته و از این صحنه به عنوان بخشی از فیلم خود فیلمبرداری میکند. مردم در منطقهای که فیلم، برداشت میشد، گروهی را میدیدند که لباس تیره به تن دارند، اما به ظاهر برای یک عروسی آماده شدهاند و در پیاده روی خیابان راه میروند. تعداد زیاد هنروران و بازیگران حاضر در این صحنه موجب میشد بسیاری از مردم منطقه درک نکنند، یک فیلم در حال فیلمبرداری است و اتفاقا واکنش همین افراد مورد استفاده کارگردان قرار گرفته است.بخشی از تصاویری که حاتمیکیا در این صحنه به نمایش میگذارد، واکنش مردمان اطراف این راهپیمایی است. آنان با دوربینهای موبایل خود آنچه را که شاهدش هستند ثبت میکنند و با صورتهای بهتزده به آنچه اتفاق میافتد نگاه میکنند. کارگردان شکل فیلمبرداری این بخش را هم متفاوت از سایر قسمتهای فیلم طراحی کرده و به همان شیوه فیلمبرداری با دوربینهای موبایل نزدیک شده است. واکنش مردمان کوچه و خیابان و تصاویری که آنان از این صحنه از فیلم ضبط میکردند، همگی جزو مستنداتی است که در فیلم حاتمیکیا به نمایش در آمده است. البته به دلیل اکران نشدن فیلم شاید بسیاری از کسانی که آن لحظات را با دوربینهای موبایل خود ضبط کردند، هنوز متوجه نشده باشند که شاهد فیلمبرداری یک فیلم بودهاند.عصر روز دهممجتبی راعی برای ساخت «عصر روز دهم» باید از یک فرصت به خوبی استفاده میکرد و همزمان با برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در کربلا، در آن محل حاضر میشد تا یکی از صحنههای مهم فیلم خود را ثبت کند.گروه تولید فیلم همزمان با این ایام راهی کربلا شدند و در میان گروه پرتعداد عزاداران حضور پیدا کردند تا آنچه در دوربین ثبت میشود، واقعیتی از عزاداری آن منطقه و شیعیانش باشد. در این صحنه بازیگران اصلی فیلم در منطقه بینالحرمین که محل حضور دستههای عزاداری است، حاضر میشوند تا مادر عراقی که دختر دوقلو را به فرزندی درآورده و در آن محل نذری میدهد، ببینند.دستههای عزاداری که در آن محل رفت و آمد دارند و اغلب افرادی که در قاب دوربین قرار میگیرند، نسبت به آنچه در حال اتفاق است بیاطلاعند.مستندنماییغیر از مواردی که اشاره شد، حتما لحظات بسیاری از فیلمهای سینمای ایران به این ترتیب ثبت شدهاند، اما موارد اشاره شده از جمله نمونههای شاخص و متاخر است. غیر از اینها سبک و روش کار برخی از کارگردانان سینمای ایران گرایش به سمت مستندنمایی دارد. آنچه در «ده»، «کلوز آپ» و «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی دیده میشود، روی خط باریکی در حرکت است، مخاطب بین تماشای یک فیلم مستند و یا فیلمی دراماتیزه شده و قصهگو در رفت و آمد است. کارگردان از این سبک و سیاق برای تاثیرگذاری روی مخاطب بهره میگیرد. ردپای این سبک کاری را در فیلمهای اغلب سینماگرانی که سعی کردند پیرو کیارستمی باشند میتوان مشاهده کرد. همچنین برخی از فیلمهای مستند که روایتگر یک واقعیت هستند، حاصل بازسازی لحظات آن اتفاق واقعیاند.
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغwww.seemorgh.com/culture
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
فرش قرمز فرانسوی برای تماشاگران ایرانی / آیا رضا عطاران باز هم پر فروش میشود؟
فرش قرمز فرانسوی برای تماشاگران ایرانی آیا رضا عطاران باز هم پر فروش میشود فرهنگ > سینما - پرفروشترین فیلم این روزهای سینمای ایران رد کارپت به کارگردانی رضا عطاران است فیلمی که امید میرود موجب رونق اکران تابستان و ماه مبارک رمضان شود سمیه علیپور ماه مبارکتیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمز
تیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزگلچینی از تیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزتیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزتیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزتیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزتیپ های مختلف Robert Pattinson روی فرش قرمزتیپ های مختلزمان حضور رضا عطاران بر روی رد کارپیت
زمان حضور رضا عطاران بر روی رد کارپیت رضا عطاران با حضور در سینماهای آزادی و قدس پس از دیدن رد کارپت با مردم به گفتوگو مینشیند آفتاب علی سرتیپی درباره برنامههایش برای اکران هر چه بهتر رد کارپت با کارگردانی و بازی رضا عطاران بیان کرد برنامههای مختلفی برای اکران ایایرانی ها روی فرش قرمز چه می پوشند؟
ایرانی ها روی فرش قرمز چه می پوشند اگر بازیگر کارگردان یا هر عامل سینمایی دیگری باشید که می خواهد در یک جشنواره بین المللی یا حتی ملی شرکت کند چه زن باشید و چه مرد اولین چیزی که باید نگرانش شوید این است که چی بپوشم مجله چلچراغ اگر بازیگر کارگردان یا هر عامل سینمایآنا نعمتی بر فرش قرمز جشنواره مسکو+تصاویر
آنا نعمتی بر فرش قرمز جشنواره مسکو تصاویرآنا نعتمی با انار های نارس به جشنواره مسکو راه یافت به نقل از سایت جشنواره مسکو در این رویداد سینمایی كه از جشنواره های مهم جهان است فیلم ایرانی انارهای نارس اولین ساخته مجیدرضا مصطفوی به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی جشنردکارپت رضا عطاران و میلاد کی مرام برای سینمای عیدفطر
گزارشی از رقابت مدعیان اکران ردکارپت رضا عطاران و میلاد کی مرام برای سینمای عیدفطر اکران عیدفطر با روی پرده رفتن فیلم های ردکارپت و برف آغاز شد و باید دید با اکران سایر فیلم تا چه میزان به موفقیت می رسند به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران بعد از مشخص شدن فیلم های ردکایران بوسنی را ببرد، رضا عطاران به مردم هدیه میدهد
ایران بوسنی را ببرد رضا عطاران به مردم هدیه میدهد فرهنگ > سینما - رضا عطاران کارگردان فیلم سینمایی ردکارپت در صورت برد تیم ملی فوتبال ایران برابر بوسنی و هرزگوین به مردم ایران هدیه میدهد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اکران فیلم «ردکارپت» از امروز آغااعتبارات صندوق مهر امام رضا(ع) به یاری فرش می آید
اعتبارات صندوق مهر امام رضا ع به یاری فرش می آید خبرگزاری پانا اعتبارات و تسهیلات صندوق مهر امام رضا ع برای اشتغالزایی در حوزه فرش دستباف و حمایت از ارکان زنجیره تامین این هنر - صنعت با هدایت مرکز ملی فرش ایران تخصیص می یابد ۱۳۹۳ جمعه ۶ تير ساعت 13 23 به گزارش خبرگزاری پانا بظريف: ميدانيم كه روي خط قرمزها نبايد مذاكره و توافق كرد
ظريف ميدانيم كه روي خط قرمزها نبايد مذاكره و توافق كرد خطوط قرمز را رهبر معظم انقلاب مشخص ميكنند و هر آنچه در مذاكرات بحث ميشود با جزئيات خدمت ايشان گزارش ميشود به گزارش فارس محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در جلسه مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت در مورد آخريننتیجه مصرف بی رویهی گوشت قرمز!
کلیدهای زندگی نتیجه مصرف بی رویهی گوشت قرمز کلیدهای زندگی برگزیدههایی است از کتاب مستطاب مفاتیح الحیات نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی که هرشب بخشی از آن پیشکش کاربران عزیز باشگاه شبانه خواهد شد مجله شبانه باشگاه خبرنگاران زیاده روی در خوردن گوشت امام رضا س فرمودظریف: میدانیم که روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد
ظریف میدانیم که روی خط قرمزها نباید مذاکره و توافق کرد جلسه مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تالار مدرس ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد آفتاب محمدجواد ظریف در این نشست در مورد آخرین وضعیت مذاکرات هستهای و مسائلاشتغال در قالب خوشه های صنعتی رویکرد جدید صندوق مهر امام رضا(ع) است
اشتغال در قالب خوشه های صنعتی رویکرد جدید صندوق مهر امام رضا ع است ایلام- ایرنا- معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت ایجاد اشتغال در قالب توسعه خوشه های صنعتی رویکرد جدید صندوق مهر امام رضا ع است به گزارش ایرنا حشمت الله عسگری روز یکشنبه در نشست تبیین سیاست ها و رویکرد صندومدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران: ساماندهی مزار شهدا در بهشت زهرا با رضایت همه خانوادهها صورت میگیرد
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران ساماندهی مزار شهدا در بهشت زهرا با رضایت همه خانوادهها صورت میگیرد پیگیر داروی خارجی جانبازان هستیمصمیمی گفت در حال مطالعه برای ساماندهی مزار شهدا در بهشت زهرا هستیم که در درجه اول رضایت همه خانوادهها شرط است و اگر یکی از خانوادهها ررضا عطاران و ترانه عليدوستى در "استراحت مطلق" |عکس|
رضا عطاران و ترانه عليدوستى در "استراحت مطلق" |عکس| آخرین نیوز نخستين عكس منتشر شده از فيلم استراحت مطلق به كارگردانى عبدالرضا كاهانى كه به تازگى فيلمبردارى اش به پايان رسيده و اكنون مراحل فنى را طى مى كند رضا عطاران ترانه عليدوستى بابك حميديان مجيد صالحى و اميرنارضایتی مسافران از آژانس تعطیلات رویایی/ چه کسی خطا کار است؟
ورزشی فوتبال - فوتسال گزارش مهر از سفر به برزیل نارضایتی مسافران از آژانس تعطیلات رویایی چه کسی خطا کار است خبرگزاری مهر - گروه ورزشی یکی از مواردی که در طول حضور ایران در جام جهانی مورد توجه رسانه ها قرار داشت نارضایتی مسافرانی بود که از طریق آژانس تعطیلات رویایی راهی برزآخرین وضعیت جسمانی «رضا رویگری»
آخرین وضعیت جسمانی رضا رویگری رضا رویگری بازیگر اخراجیها در خصوص وضعیت بیماری خود و حضور در سریال مدینه گفت باشگاه خبرنگاران رضا رویگری بازیگر اخراجیها در خصوص وضعیت بیماری خود و حضور در سریال مدینه گفت رضا رویگری از بازیگران سریال مدینه گفت در سریال مدینه ایفا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها