تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827405744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آثار معنوی و جسمانی روزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آثار معنوی و جسمانی روزه کرج-ایرنا- روزه اثرات مختلف و فراوانی بر روی روزه دار می گذارد که از مهم ترین آنها تاثیر تربیتی ، اجتماعی ، بهداشتی و درمانی است.


به گزارش ایرنا، دراین گزارش تلاش شده تا به اختصار برخی آثار روزه داری در ابعاد مختلف از نگاه دینی و علمی تشریح شود.
*** آثار تربیتی روزه
‏روزه دارای از نظر مادی و معنوی آثار زیادی بروجود انسان می‏گذارد، که از همه مهم‏تر ˈبعد اخلاقیˈ و فلسفه تربیتی آن است.
از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را ˈتلطیفˈ، و اراده او را ˈقویˈ، و غریزه را ˈتعدیلˈ می‏کند.
روزه‏دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی از غذا و آب و همچنین لذت جنسی چشم بپوشد و ثابت کند او همچون حیوان در بند اصطبل و علف نیست، او می‏تواند زمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوس‏ها و شهوات خود مسلط شود.
در حقیقت، بزرگ‏ترین فلسفه روزه همین اثر روحانی و معنوی آن است، انسانی که انواع غذاها و نوشابه‏ها را در اختیار دارد و هر لحظه تشنه و گرسنه شد به سراغ آن ها می‏رود همانند درختانی است که در پناه دیوارهای باغ بر لب نهرهامی‏رویند، این درختان نازپرورده، بسیار کم‏مقاومت و کم‏دوام، اگر چند روزی آب از پای آنها قطع شود پژمرده می‏شوند و می‏خشکند.
اما درختانی که از لابلای صخره‏ها در دل کوه‏ها و بیابان‏ها می‏رویند و نوازشگر شاخه‏هایشان از همان طفولیت طوفان‏های سخت، و آفتاب سوزان و سرمای زمستان است و با انواع محرومیت‏ها دست به گریبانند، محکم و با دوام و پر استقامت و سخت‏کوش و سخت‏جانند!.
روزه نیز با روح و جان انسان همین عمل را انجام می‏دهد و با محدودیت‏های موقت به او مقاومت، قدرت اراده و توان مبارزه با حوادث سخت می‏بخشد و چون غرائز سرکش را کنترل می‏کند، بر قلب انسان نور و صفا می‏پاشد.
خلاصه، روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می‏دهد، جمله لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون: ˈباشد پرهیزگار شویدˈ اشاره به همه این حقایق است و نیز حدیث معروف: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار: ˈروزه سپری است در برابر آتش دوزخˈ اشاره به همین موضوع است.
در حدیث دیگری ازحضرت علی (ع ) می‏خوانیم: از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند: چه کنیم شیطان از ما دور شود؟ فرمود: الصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ، وَ الصَّدَقَةُ تَکْسِرُ ظَهْرَهُ، وَ الْحُبُّ فِی اللَّهِ وَ الْمُواظَبَةُ عَلَی الْعَمَلِ الصَّالِحِ یَقْطَعُ دابِرَهُ، وَ الإِسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَتِینَهُ: ˈروزه روی شیطان را سیاه می‏کند و انفاق در راه خدا پشت او را می‏شکند و دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر عمل صالح دنباله او را قطع می‏کند و استغفار رگ قلب او را می‏بردˈ!. در «نهج البلاغه» به هنگامی که امیر مؤمنان علی علیه السلام فلسفه عبادات را بیان می‏کند، به روزه که می‏رسد چنین می‏فرماید: ... وَ الصِّیامَ ابْتِلاءً لإِخْلاصِ الْخَلْق: ˈخداوند روزه را از این جهت تشریع فرموده که روح اخلاص در مردم پرورش یابدˈ!. «2»و نیز در حدیث دیگری از پیامبر صلی الله علیه و آله می‏خوانیم: إِنَّ لِلْجَنَّةِ باباً یُدْعَی الرَّیَّانُ لایَدْخُلُ فِیْها إِلَاّ الصَّائِمُونَ: «بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده) که تنها روزه‏داران از آن وارد می‏شوند». «3»مرحوم ˈصدوقˈ در ˈمعانی الاخبارˈ در شرح این حدیث می‏نویسد:انتخاب این نام برای این درِ بهشت، به خاطر آن است که بیشترین زحمت روزه‏دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه‏داران از این در وارد می‏شوند چنان سیراب می‏شوند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.
*** اثرات اجتماعی روزه
روزه یک درس مساوات و برابری در میان افراد اجتماع است، با انجام این دستور مذهبی، افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در می‏یابند و هم با صرفه‏جویی در غذای شبانه روزی خود می‏توانند به کمک آنها بشتابند.
البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت، ولی اگر این مسأله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد اثر دیگری دارد، روزه به این موضوع مهم اجتماعی رنگ حسی می‏دهد، لذا در حدیث معروفی از امام صادق علیه السلام نقل شده که ˈهشام بن حکمˈ از علت تشریع روزه پرسید، امام علیه السلام فرمود: إِنَّما فَرَضَ اللَّهُ الصِّیامَ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِیرُ وَ ذلِکَ أَنَّ الْغَنِیَّ لَمْ‏یَکُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِا نَّ الْغَنِیَّ کُلَّما أَرادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ تَعالی‏ أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الأَلَمِ لِیَرِقَّ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یَرْحَمَ الْجائِعَ: ˈروزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات بر قرار گردد، و این به خاطر آن است که غنی، طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چرا که اغنیاء بطورمعمول هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می‏خواهد میان بندگان خود مساوات باشد و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیاء بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند».
راستی اگر کشورهای ثروتمند جهان چند روز را در سال روزه بدارند و طعم گرسنگی را بچشند، باز هم این همه گرسنه در جهان وجود خواهد داشت؟!
*** اثر بهداشتی و درمانی روزه
‏در طب امروز و همچنین طب قدیم، اثر معجزآسای ˈامساکˈ در درمان انواع بیماری‏ها به اثبات رسیده و قابل انکار نیست.
کمتر طبیبی است که در نوشته‏های خود اشاره‏ای به این حقیقت نکرده باشد؛ زیرا می‏دانیم عامل بسیاری‏از بیماری‏ها زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است، چون مواد اضافی، جذب نشده به صورت چربی‏های مزاحم در نقاط مختلف بدن یا چربی و قند اضافی در خون باقی می‏ماند، این مواد اضافی در لابلای عضلات بدن در واقع لجن زارهای متعفنی برای پرورش انواع میکروب‏های بیماری‏های عفونی است و در این حال، بهترین راه برای مبارزه با این بیماری‏ها نابود کردن این لجن‏زارها از طریق امساک و روزه است.
روزه زباله‏ها و مواد اضافی و جذب نشده بدن را می‏سوزاند و درواقع بدن راˈخانه تکانیˈ می‏کند.
به علاوه یک نوع استراحتِ قابل ملاحظه برای دستگاه‏های گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنها است و با توجه به این که این دستگاه از حساس‏ترین دستگاه‏های بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است، این استراحت برای آنها نهایت لزوم را دارد.
بدیهی است، شخص روزه‏دار، طبق دستور اسلام به هنگام ˈافطارˈ و ˈسحرˈ نباید در غذا افراط و زیاده روی کند، تا از این اثر بهداشتی نتیجه کامل بگیرد، در غیر این صورت ممکن است نتیجه بر عکس شود.
الکسی سوفورین دانشمند روسی در کتاب خود ‏نویسد: «درمان از طریق روزه، فایده ویژه‏ای برای درمان کم خونی، ضعف روده‏ها التهاب بسیط و مزمن، دمل‏های خارجی و داخلی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عِرْق النساء، خراز (ریختگی پوست)، بیماری‏های چشم، مرض قند، بیماری‏های جلدی، بیماری‏های کلیه، کبد و بیماری‏های دیگر دارد.
معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماری‏های فوق ندارد، بلکه بیماری‏هایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‏های جسم آمیخته‏شده، همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا می‏بخشد»!.
در حدیث معروفی، پیغمبر صلی الله علیه و آله اسلام می‏فرماید: صُومُوا تَصِحُّوا: «روزه بگیرید، سالم می‏شوید».
در حدیث معروف دیگری از پیامبر اسلام (ص ) می فرماید: المِعْدَةُ بَیْتُ کُلِّ داءٍ وَ الْحِمْیَةُ رَأْس کُلِّ دَواءٍ: ˈمعده خانه تمام دردها است و امساک بالاترین داروهاˈ!
گزارش از: حجت الاسلام قادر محمدی امام جمعه چهارباغ
691

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن