تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804787618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی به ایستگاه هفتم رسید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛
"نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" به ایستگاه هفتم رسید
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، این مرکز در جدیدترین اثرخود کتاب "نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی"جلد هفتم را منتشر کرد.


به گزارشحوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از این روابط عمومی،مرکز اسناد انقلاب اسلامی به‌عنوان مرکزی تخصصی در حوزه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی، در راستای انجام رسالت خود در مطالعه و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، گام دیگری در کنار فعالیت‌های پژوهشی متداول خود برداشته و طرح بررسی و نقد آثار مکتوب دربارهی انقلاب اسلامی ایران را در دستور کار خود قرار داده است.

تاکنون شش جلد از این مجموعه منتشر شده و اینک هفتمین کتاب مجموعه‌ی مذکور شامل شش مقاله در نقد شش کتاب مربوط به حوزهی انقلاب اسلامی، تقدیم علاقهمندان مطالعات انقلاب اسلامی می‌شود.

اولین مقاله، نقد كتاب «مقاومت شكننده» تألیف جان فوران به قلم آقای دکتر میرحواس احمدزاده است. کتاب مقاومت شکننده به تعبیر خود فوران، با هدف «تفسیر تئوریک مجدد جامعهی­ ایران و تجربه‌اش در قلمرو تغییر اجتماعی» تألیف شده است. به این منظور، وی با بهره­‌مندی از تسلط کافی بر نظریه‌های جامعه‌­­شناسی توسعه و تغییرات اجتماعی، به ارزیابی نظریاتی پرداخته است که تحول اجتماعی را خاصه در کشورهایی با موقعیت ایران از منظر ساختارهای اقتصادی و جایگاه بین‌­المللی، تفسیر می­‌کنند.

او برای رسیدن به یک چارچوب تئوریک نرمش‌پذیرتر و گسترده‌تر برای مطالعه‌ی تحولات ایران، به بررسی و نقد نحله‌های گوناگون مکاتب جامعه‌شناسی توسعه و تحول اجتماعی می‌پردازد و در نهایت اظهار می‌نماید که یک نظریه‌ی توسعه‌ی جهانی و دگرگونی اجتماعی، قادر به تبیین کامل موضوع نیست.

فوران معتقد است؛ که کار نظری (تئوریک) باید از مطالعهی موارد خاص الهام گیرد و پیش برود؛ موارد خاصی که نباید در این یا آن چش‌مانداز محدود شوند، لذا برای نیل به این منظور فوران با روش مقایسهای ـ تاریخی اقدام به ارائه‌ی الگویی پیچیده علّی و تصادفی می‌کند که عواملی چون نظام جهانی، وجوه تولید، وضعیت‌های وابستگی، ماهیت دولت و فرهنگ‌های سیاسی مخالف دولت را دربر می‌گیرد.

بدیهی است که پرداختن به یک برش تاریخی پانصد ساله از تاریخ ایران منشأ بسیاری از نواقص کار او شده است که در این مقاله به تفصیل به نقد آن پرداخته شده است.

نقد کتاب «در عرصهی اصلاحات و نوگرایی دینی» اثر عبدالعلی بازرگان دومین مقاله‌ی مجموعه‌ی پیش روست که توسط آقای یوسف شیرمحمدی نوشته شده است. بسیاری از بخش‌های کتاب، با دیدگاه‌های اکثریت عالمان شیعی هم‌سانی دارد. از قبیل دفاع نویسنده از منشأ غیر بشری وحی، اهمیت‌دادن به جایگاه قرآن با وجود پیشرفت علم، پاسخ به شبهاتی پیرامون جایگاه زن در قرآن، نفی اتهام کسانی که اسلام را دین شمشیر و خشونت‌طلب میانگارند و... . اما برخی نظرات ایشان گاه دچار انحراف‌هایی می‌شود که می‌تواند به استحاله‌ی دین منجر شود. این موارد در این مقاله به صورت مستند مورد بحث قرار گرفته است.

نقد کتاب «مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران» نوشتهی محمدعلی همایون کاتوزیان، سومین مقالهی این مجموعه است که توسط آقای خدابخش عمادی انجام گرفته است.

اولین محور نقد ناقد، موضوع اختلاف بین مصدق و آیتالله کاشانی است که نویسنده تلاش می‌کند شکست نهضت ملی‌شدن نفت را به دین و علما و به‌ویژه آیت‌الله کاشانی نسبت دهد. محورهای دیگر نقد عبارت‌اند از: نادیده گرفتن نقش علما در جریان نهضت ملی‌شدن نفت، مصدق‌گرایی، عدم توضیح روشن دربارهی مفهوم ایرانیت و اسلامیت در اندیشه‌ی مصدق، متهم کردن علما به فشار بر مصدق برای نپذیرفتن پیشنهادهای آمریکا، انگلیس و بانک جهانی در مورد نفت و تقلیل‌گرایی، که همه‌ی این محورها در این مقاله به صورت مستند مورد نقد قرار گرفته است.

در چهارمین مقاله‌ی مجموعه‌ی حاضر، نقد خاطرات علی امینی توسط آقای جواد عربانی انجام شده است. علی امینی از رجال مهم ایران معاصر است که خاطراتش توسط مرکز مطالعات خاورمیانه‌ی دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده است. این خاطرات حاصل شش ساعت مصاحبهی حبیب لاجوردی با علی امینی است که در قالب طرح تاریخ شفاهی ایران به انجام رسیده است و در آن علی امینی، به بیان خاطرات خود از زندگی شخصی و نیز سیر فعالیت‌های اداری خود تا نخست‌وزیری و تحولات بعد از آن پرداخته است. وی از شخصیت‌هایی بود که به استراتژی ماندن در قدرت معتقد بود و در این جهت با شخصیت‌های سیاسی چون شاه، آیت‌الله کاشانی، محمد مصدق و... و نیز دولتمردان خارجی از جمله آمریکایی ارتباط داشت و از این ناحیه در مظان اتهام‌های عدیدهای است و در بعضی موارد جهت تبرئه‌ی خود دچار لغزش‌هایی شده است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

پنجمین مقاله از مقالات این مجلد، به نقد و بررسی کتاب «کنفدراسیون: تاریخ جنبش دانشجویان ایرانی در خارج از کشور ۵۷-۱۳۳۲» نوشتهی آقای افشین متین اختصاص یافته که توسط آقای داود قاسمپور انجام شده است. کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی ـ اتحادیهی ملی (معروف به کنفدراسیون)، تشکلی دانشجویی بود که در فروردین 1339ش و با اجتماع نمایندگان سازمانهای دانشجویی ایرانی در فرانسه، آلمان و بریتانیا و از ادغام سازمانهای مزبور در هایدلبرگ، آلمان غربی تأسیس شد. فعالیت‌های این تشکل دانشجویی محور این کتاب میباشد و در کنار آن، تحولات تاریخی ایران به‌عنوان بستر بحث، مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده در روایت تاریخ کنفدراسیون، متأثر از گفتمان مسلط در درون کنفدراسیون- انحصار مبارزات جنبش دانشجویی خارج از کشور در کنفدراسیون- است که با پذیرش این گفتمان، دچار برخی تناقض­ها شده است و در تحلیل‌های خود در بعضی موارد به خطا رفته است که در این مقاله به آن و موارد دیگر پرداخته‌ایم.

آخرین مقاله‌ی این مجموعه، نقد کتاب «فراز و فرود دودمان پهلوی» نوشتهی جهانگیر آموزگار ـ برادر جمشید آموزگار نخست‌وزیر رژیم شاه در فاصله‌ی میان تیر 1356 تا مرداد 1357 ـ است که توسط امین کیایی‌نژاد نوشته شده است. نویسنده در این کتاب درصدد تبیین انقلاب اسلامی و پاسخ به شبهاتی که به نظرش در مورد انقلاب اسلامی وجود دارد، برمیآید ولی به جای تبیین آن، در جای‌جای کتاب سعی دارد توجیه کند که سقوط رژیم پهلوی ضربات جبران‌ناپذیری به مردم ایران وارد کرد. همچنین به دلیل حب و بغضهایی که نسبت به انقلاب اسلامی و بالاخص جناح مذهبی طرفدار امام خمینی داشته است، روی­‌کارآمدن طیف مذهبی پس از انقلاب را یک رویداد غیرمنتظره و پیشبینی‌ناپذیر تلقی میکند.

در مجموع جانبداری او از رژیم پهلوی و احساس تأسف از سقوط شاه و نیز حب و بغض‌های نویسنده نسبت به انقلاب اسلامی باعث عدم رعایت بیطرفی علمی شده و کتاب را از حالت یک اثر علمی خارج کرده است.

بی‌توجهی به برخی از عوامل مهم تأثیرگذار بر انقلاب اسلامی، عدم رعایت بیطرفی در تحلیل انقلاب اسلامی، تأکید بیش از حد بر نقش توسعه‌ی نامتوازن در وقوع انقلاب اسلامی، داده‌های تاریخی اشتباه و خلاف واقع، عدم تشخیص تمایز اصلی انقلاب اسلامی با سایر انقلابها، توهین به شخصیتهای انقلابی ـ مذهبی، عدم توجه به اتفاق‌های بعد از انقلاب اسلامی و ادعاهای بدون مدرک از محورهای نقد این کتاب می‌باشد.

این کتاب در شمارگان 1000نسخه و 190صفحه و به قیمت 60.000 ریال رونه بازار نشر گردیده است.

لازم به ذکر است؛ علاقمندان جهت تهیه این کتب با تخفیف ویژه می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.






تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن