تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820281947




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود تسهيلات همچنان ۲۶ تا ۳۰درصد است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سود تسهيلات همچنان ۲۶ تا ۳۰درصد است
رقابت بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري براي فرار از پرداخت نرخ‌هاي سود سپرده مصوب، افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است


رقابت بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري براي فرار از پرداخت نرخ‌هاي سود سپرده مصوب، افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است. از سوي ديگر با وجود اينكه شوراي پول و اعتبار نرخ سود تسهيلات عقود مبادله‌اي را 22 درصد تعيين كرده و به گفته سيف 10 روز پيش ابلاغ شده است، نگاهي به عملكرد 20 بانك كشور نشان مي‌دهد، همچنان بانك‌ها با آوردن عقود مبادله در قالب مشاركتي سود 26 تا 30 درصدي دريافت مي‌كنند.
در حالي كه از سيزدهم ارديبهشت ماه سال جاري نرخ سود سپرده‌ها كاهش قابل ملاحظه‌اي داشته است اما مشاهدات ميداني خبرنگار ما حكايت از افزايش فرار بانك‌ها از نرخ‌هاي فوق دارد.
بر اساس توافقي كه ميان مديران عامل خود بانك‌ها در جلسه با حضور رئيس كل بانك مركزي انجام شده بود نرخ سود‌هاي سپرده‌ها براي حساب‌هاي كوتاه‌مدت و بلند‌مدت كاهش يافت و بانك‌ها ترمز افزايش نرخ‌ها را كشيدند.
هر چند اين توافقنامه در روزهاي ابتداي اجراي آن به خوبي توسط بانك‌ها اجرايي شد اما همانگونه كه پيش‌بيني مي‌شد با عدم نظارت كافي بانك مركزي اين قانون نيز توسط بانك‌ها به فراموشي سپرده شده است.  اين درحالي است كه مديران بانك مركزي بارها در مصاحبه‌هاي خود عنوان كرده‌اند بيش از 98 درصد بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري نرخ‌هاي فوق را رعايت مي‌كنند.  اما با حضور در شعب برخي بانك‌ها و اعلام اينكه مبلغ بالايي براي سپرده‌گذاري داشته و خواهان نرخ سود بالايي هستم در كمال تعجب نرخ‌هاي بالاي 22 درصد و 10 درصد براي حساب‌هاي يك ساله و روزشمار شنيده مي‌شود.  بر اين اساس براي حساب‌هاي كوتاه‌مدت نرخ‌هاي سود تا 20 درصد و براي حساب‌هاي بلندمدت نيز اين نرخ‌ها تا بيش از 25 درصد نيز رسيده است و به نظر مي‌رسد بانك مركزي نيز برخورد جدي با اين بانك‌ها و مؤسسات متخلف ندارد.

  پرداخت سود علي‌الحساب به سپرده‌هاي يك ساله
رئيس كل بانك مركزي نيز در اين باره با اعلام اينكه نرخ سود 22 درصدي تسهيلات بانك‌ها قطعي نيست، گفت: براي سپرده‌هاي يك ساله، سود علي‌الحساب پرداخت مي‌شود.
ولي اله سيف با اعلام اينكه سود 22 درصد تسهيلات قطعي نيست، گفت: در نظام بانكداري بدون ربا هيچ نرخ و سود سپرده‌اي قطعي نيست، اگر بانك‌ها در رقابت‌هاي افراطي تعهداتي سنگين‌تر از آنچه مي‌تواند حاصل شود برعهده بگيرند، مشكلاتي را در پي خواهد داشت.  وي با اعلام اينكه بانك مركزي طبق برآوردي كه از سودآوري جامعه بانكي دراين موضوع كرده است، نرخ علي‌الحساب براي سپرده‌گذاران تعريف كرده است، تصريح كرد: براي سپرده‌هاي يك ساله، سود علي‌الحساب پرداخت مي‌شود.  سيف گفت: بر اساس فرمول ابلاغي بانك مركزي درباره محاسبه نرخ سود بانكي، در پايان سال كه صورت‌هاي مالي در مجمع بانك مربوط حسابرسي مي‌شود، سود قطعي سپرده‌گذاري كه در طول سال ناشي از عقود اسلامي حاصل مي‌شود بين بانك و سپرده‌گذار به صورت مشاع تفكيك مي‌شود.  رئيس شوراي پول و اعتبار با بيان اينكه بخشي از اين سود متعلق به بانك و منابعي است كه بانك درگير كرده است، گفت: بخش ديگر كه بخش غالب است متعلق به سپرده‌گذاران است. بخش سود سپرده‌گذاران را با آن 22 درصد‌هايي كه علي‌الحساب داده‌اند محاسبه و تفاوت آن را پرداخت مي‌كنند.
سيف با اشاره به اينكه سود سپرده‌گذاري در بانك‌ها خلاصه نمي‌شود، اضافه كرد: در بعد اعطاي تسهيلات نيز به همين ترتيب است و براي عقود مشاركتي نرخ تعيين شده است اما در پايان عقود مشاركتي وقتي كه عمليات شركت مدني خاتمه مي‌يابد، سود واقعي محاسبه و بر آن مبنا، تسويه حساب ميان بانك و گيرنده تسهيلات صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه رقم اعلامي بانك‌ها بايد به اطلاع بانك مركزي برسد، گفت: همه بانك‌ها مكلف شده‌اند كه قبل از برگزاري مجمع صورتحساب مالي خود را به بانك مركزي اعلام كنند و اگر بانك مركزي صحت آن را تأييدكرد، آنگاه مي‌تواند در مجمع مورد تصميم‌گيري قرار گيرد.

سود تسهيلات همچنان ۲۶ تا ۳۰درصد
همچنين با وجود گذشت 10 روز از مصوبه شوراي پول و اعتبار براي نرخ سود تسهيلات مبادله‌اي، بانك‌ها همچنان نرخ‌هاي سود بالاتر از نرخ مصوب شورا، دريافت مي‌كنند.  از 20 بانك و مؤسسه تجاري داراي مجوز از بانك مركزي، نرخ‌هاي سود تسهيلات به طور متوسط حداقل 26 درصد و حداكثر 30 درصد است.  رئيس كل بانك مركزي و ساير مسئولان بانك مركزي هدف از افزايش نرخ سود تسهيلات عقود مبادله‌اي را احياي اين عقود در شبكه بانكي عنوان كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد نرخ 22 درصد چندان براي بانك‌ها دلچسب نبوده و آنها همچنان با به كارگيري عقود مشاركتي در تسهيلات خريد خودرو، كالا يا تعمير مسكن كه اساس و ماهيت آنها مبادله‌اي است، سعي در دريافت نرخ‌هاي بالاتر سود از دريافت‌كنندگان تسهيلات دارند.  بر اساس اين گزارش هم اكنون حداقل نرخ سود تسهيلات در بانك‌هاي دولتي ملي و سپه دريافت مي‌شود. بانك‌هاي ملي و سپه نرخ سود 26 درصد را براي تسهيلات خرد در نظر گرفته‌اند و البته در اين بين بانك رفاه براي تسهيلات خريد خودرو يا كالا مطابق مصوبه شوراي پول و اعتبار نرخ‌گذاري كرده اما براي تعمير مسكن نرخ سود 25 درصد و بيشتر در نظر گرفته شده است.
اما در ديگر بانك‌هاي خصوصي و غيردولتي نرخ‌ها از 27 درصد تا 30 درصد تعيين شده است.



نویسنده : علي طالب‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن