تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816696251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت اعتدال با عقلانيت در حوزه فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نسبت اعتدال با عقلانيت در حوزه فرهنگ
سخن گفتن از عقلانيت، امروز در واقع دفاع از قاموس بشري در مقابل بربريت احيا شده و بازگشت همه جانبه ما به عصر جاهليت است
سخن گفتن از عقلانيت، امروز در واقع دفاع از قاموس بشري در مقابل بربريت احيا شده و بازگشت همه جانبه ما به عصر جاهليت است. ما سكوت كرده‌ايم و گاهي از گوشه كناري زمزمه‌هاي آلوده به غرض برخي‌ها در مورد اين مفهوم انساني و الهي به گوش مي‌رسد بي‌آنكه عزمي و همتي براي ساختن يك نظام فكري عقلاني داشته باشيم.
اجتماع امروز ما از قوه عاقله برخوردار نيست و مهم‌ترين دليل اين عدم برخورداري فقدان دغدغه لازم براي درك زيست و حيات طيبه عقلاني است. اما براي عاقل شدن تنها عزم و همت كفايت نخواهد كرد بايد معرفت را كلمه نمود و كلمه را به عمل كلان تبديل كرد.   سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي درباره ديدگاه عقلاني بنيانگذار انقلاب اسلامي مي‌نويسد، امام با تأكيد مضاعف بر عقلانيت در سيره خود در دوران حكمراني سياسي پس از انقلاب اسلامي نسبت به دوران قبل از حكمراني، نظريه «نقش زمان و مكان در فقه» را كه در حقيقت مسئله نهفته در فقه شيعه بود و به صورتي كمرنگ و غير‌فعّال در لابه‌لاي كتب و روايات بود به صورتي شفاف مطرح و سامان داد. از اين نظر، مي‌توان ايشان را مبتكر اين نظريه به حساب آورد چنانكه در مقايسه با ديگر انديشمندان معاصر نظر ايشان در ارتباط با زمان و مكان، دقيق‌ترين و با پشتوانه‌ترين نظريه است و مي‌تواند اسلام را با تكيه بر عقلانيت و بالطبع اجتهاد در بستر زمان پاسخگو و ماندگار نگه دارد. امام اين مسئله را به ويژه در عرصه سياست مطرح كرد.  اما در فضاي روشنفكري ما نگاه‌هاي منفعل‌تر و منتقدانه‌تري نسبت به نمود عيني عقلي هم وجود دارد.
 سعيد زيباكلام در مقاله «افسانه عقلانيت» خود با نقد عينيت يافتگي عقلايي مي‌نويسد؛ قائل نيستم كه مفهوم عقلاني هيچ دلالت و معناي محصل و معيني نمي‌تواند پيدا كند. مي‌تواند! به‌شرط اينكه بتوانيم بر سر آن اجماع كنيم!‌ اما با توجه به شناختي كه از انسان فيلسوف و غيرفيلسوف داريم و با توجه به شناختي كه از تاريخ عقايد فلسفي و غيرفلسفي داريم، آيا چنين اجماعي ‌امكان دارد؟
دكتر سريع القلم در كتاب «عقلانيت و توسعه يافتگي ايران» با بيان اينكه ايرانيان چه در محيط داخلي چه در محيط بين‌المللي در تشخيص موقعيت و وضعيت خود مشكل داشته‌اند چه در سطح مديريتي و چه در سطح روشنفكري و نتوانسته‌اند ارتباط منطقي بين سه منبع هويتي ديني، ايراني و جهاني پيدا كنند، مي‌نويسد: همواره سعي براين بوده كه همه اين منابع را همزمان داشته باشيم و قوي بودن هويت ديني و ايراني ايرانيان در مقابل هويت جهاني قرار گرفته است.  وي همچنين در آخرين يادداشت رسانه‌اي خود 30 ويژگي انسان عقلاني را نيز تبيين كرده بود كه البته اين متن به دليل برخورداري از ماهيت ژورناليستي از ارزش‌هاي علمي برخوردار نيست.
 حجت‌الاسلام خسروپناه نيز از معدود افرادي است كه نسبت به اين انفعال واكنش نشان داده است. وي در مناظره خود با زيبا‌كلام در مورد تبيين عقلاني وحي اظهار كرده بود: همه پديده‌ها و مسائل اين جهاني را بايد به بحث گذاشت. عصر روشنگري در پي عقلانيت حداكثري است. تمام مسائل و پديده‌ها را مي‌خواهد عقل حل كند گويا مسئله‌‌اي كه نشود با عقل بررسي كرد، بايد به حاشيه رود؛ حتي خدا را بايد با عقل به بحث گذاشت. بنابراين بيشتر روشنگران يا «آتئيست» بودند و به انكار خدا پرداختند يا نه بودند روشنگراني كه خدا را قبول داشتند، اما ايدئيستي بودند. همچنين روشنگراني بودند كه وحي را قبول داشتند و به نظر خودشان توانستند با عقلانيت به تبيين وحي بپردازند.  عقلانيت با تمام ابهاماتي كه در تحقق مظاهر عيني آن وجود دارد، مي‌تواند به عنوان يك ظرف در برگيرنده همه شبه گفتمان‌هاي داخل كشور ما مطرح و فعال باشد. براي مثال اعتدالِ ادعا شده كه تلاش‌هاي زيادي براي تشكيل گفتمان آن نيز صورت مي‌گيرد، در واقع نه روش است و نه پتانسيل‌هاي گفتمان بودن را داراست. بلكه تنها مي‌تواند «استقلال از گرايش به مواضع خاص و شناخته شده» باشد، بي‌آنكه به طور مستقل بتوان آن را يك گرايش دانست. اعتدال در مقابل عقلانيت داراي نسبت جز و كل است. بدون وجود تعقل نمي‌توان معتدل يا عادل بود. نسخه كنوني دولت تحت قالب اعتدال در واقع شبيه به تزريق ِسرم نمكي يا يك مسكن آرامبخش به جامعه است.
البته بايد دانست كه استفاده غير عقلاني از سِرم نمكي در شرايطي كه فشار خون اجتماع بالا باشد، قطعاً سكته‌آور خواهد بود.



نویسنده : مصطفي آقامحمدلو 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن