تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805253617




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فهرست نام بدهکاران بانکي در دست خود بدهکاران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ تير ۱۳۹۳ (۱۶:۲۰ب.ظ)
فهرست نام بدهکاران بانکي در دست خود بدهکاران معادل ۸۰ هزار ميليارد تومان معوقات بانکي و آن گونه که گفته مي‌شود ۱۵ دانه درشت از اصلي ترين بدهکاران بزرگ بانکي هستند که اکنون نه بانک‌ها، نه دولت و نه ساير مسئولان، گويا توان انجام اقدام جدي براي بازپس گيري اين رقم از معوقات بانکي را ندارند.
به گزارش خبرگزاري موج، تقريبا بيش از يک سال است، موضوع بدهي‌هاي معوق بانکي، دامان سيستم بانکي را گرفته و آتش آن نه تنها به بانک‌ها بلکه به بخش توليد کشور نيز سرايت کرده و صاحبان صنايع و کارخانجات را از داشتن نقدينگي براي چرخاندن چرخ صنعت و توليد کشور محروم کرده است.
بر اساس آمار موجود منتشره از سوي بانک مرکزي، رقم معوقات و در واقع بدهي به بانک‌هاي کشور، حدود ۸۰ هزار ميليارد تومان است؛ اما اين ۸۰ هزار ميليارد تومان دست چه کساني است و چگونه اين ميزان بدهي در سيستم بانکي کشور به وجود آمده؟ بدهي که تدريجا به يک بحران اساسي تبديل مي‌شود، زيرا آن گونه که مشخص است، تنها پاي مسائل اقتصادي نيز در ميان نيست و ابعاد سياسي آن نيز پر رنگ است.
بنا بر اين گزارش، پيش از اين و در دولت گذشته اين گونه گفته مي‌شد که بخش مهمي از اين بدهي‌هاي کلان، مربوط به وام و تسهيلاتي است که بخش توليد کشور دريافت کرده و اکنون از بازپس دادن آن عاجز شده است؛ موضوعي که البته اتاق بازرگاني به شدت آن را تکذيب کرد.
بر پايه آمار اتاق بازرگاني، از رقم ۸۰ هزار ميليارد تومان بدهي تنها ۵ درصد آن مربوط به معوقات بخش توليد و در واقع ۹۵ درصد متعلق به افرادي به غير از فعالان بخش اقتصادي است؛ اما اگر توليد و فعالان اقتصادي، ۴ هزار ميليارد به بانک‌ها بدهي دارند، باقي آن يعني معادل ۷۶ هزار ميليارد از بدهي به بانک‌ها دست چه کساني است؟
بر اين اساس، محسن صرامي، عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي به يک موضوع قابل توجه اشاره کرد؛ موضوعي که البته نمونه‌هاي مشابه آن را در خصوص معوقات پيش از اين نيز شنيده بوديم، ولي اشاره صرامي جاي تأمل اساسي دارد.
وي درباره علل انتشار ندادن نام بدهکاران بزرگ بانکي گفته است: بدهکاران دانه درشت‌ به سيستم بانکي کشور به آساني قابل شناسايي هستند، اما به دليل اينکه اسامي در اختيار برخي قرار گرفته که خودشان نيز به بانک‌ها بدهکارند، در عمل به اين موضوع رسيدگي جدي نمي‌شود.
وي در خصوص چگونگي شکل گيري اين رقم از معوقات گفته است: متأسفانه برخي از شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي که در بدنه دولت‌ها بوده‌اند، توانسته‌اند بدون ارائه ضمانت و وثيقه به بانک‌ها، به نام شرکت‌هاي وابسته و شبه دولتي با لابي‌گري تسهيلات و وام‌هاي کلان دريافت کنند و همين باعث شده که وصول بدهي بانک‌ها مشکل شود.
اشاره صرامي به اينکه خود بدهکاران بزرگ بانکي فهرست اسامي را دارند، از آن دست مسائلي است که باعث شگفتي است. در سال ۸۹ وزير اطلاعات وقت، حيدر مصلحي با اشاره به فهرست بدهکاران کلان به سيستم بانکي اشاره کرده بود که نام برخي آقازاده‌ها نيز در اين فهرست ديده مي‌شود.
وي بيان کرده بود، اين فهرست شامل نام افراد حقيقي و حقوقي است و همه اين افراد براي گذراندن مراحل قانوني به دستگاه قضايي سپرده مي‌شوند.
در سال ۹۱ که موضوع بدهي‌هاي کلان بانکي به اوج خود رسيد، ديديم که اظهار نظرات متفاوتي در خصوص بدهکاران مي‌شد؛ برخي شمار آن‌ها را ۳۰۰ تن اعلام مي‌کردند و برخي ديگر ۱۶۰ تن؛ گويا درخواست‌هاي قوه قضاييه از دولت وقت و بانک‌ها براي اعلام اسام بدهکاران نيز بي‌پاسخ مانده بود تا اينکه سرانجام در ارديبهشت ۹۲ سازمان خصوصي سازي با اعلام فهرستي شامل ۱۱۲ بدهکار بزرگ به سيستم بانکي به بانک مرکزي، خواهان محروميت آن‌ها از دريافت تسهيلات شد!
در بهمن ماه سال قبل، کميجاني قائم مقام بانک مرکزي اعلام کرد که ۱۷۳ مورد بدهي کلان بالاي ۵۰ ميليارد تومان نزد سيستم بانکي وجود دارد که بيشتر آن‌ها شرکت‌ها و ۶۱ مورد نيز بدهکاران ۱۰۰ و ۱۰۰۰ ميلياردي هستند که اطلاعات آن‌ها نزد سيستم بانکي وجود دارد.
اکنون حدود چهار سال از موضوع بدهي‌هاي بانکي کشور مي‌گذرد و هيچ کار جدي در خصوص اين مطالبات معوق ـ که منجر به فلج شدن بخش توليد و صنعت و در عين حال بروز تورم در کشور شده است ـ صورت نمي‌گيرد، بلکه گفته مي‌شود که دارندگان اسامي بدهکاران خود از بدهکاران درشت بانکي هستند.
گفته صرامي در اين باره البته با سخنان امروز ثروتي تکميل مي‌شود.
بر اين اساس، موسي الرضا ثروتي، عضو کميسيون برنامه و بودجه اشاره کرد، اراده‌اي براي وصول معوقات در دستگاه‌هاي اجرايي وجود ندارد.
وي مي‌گويد: بخش عمده معوقات بانکي مربوط به افرادي است که متصل به گروه‌هاي خاص هستند و متأسفانه قوه قضاييه در اين زمينه اصلا کارکرد خوبي نداشته است. در سال‌هاي گذشته فقط مسئولان به اظهارنظر براي وصول معوقات بانکي پرداختند و اقدام جدي صورت نگرفته است. متأسفانه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز توفيقي براي وصول مطالبات معوق حاصل نشد.
ثروتي با انتقاد جدي از قوه قضاييه و مسئولان اجرايي در پيگيري موضوع بدهي‌هاي بانکي و برخورد با مفسدان، سيستم بانکي را مقصر اصلي در اين جريان مي‌داند و مي‌گويد: اگر قوه قضائيه، قوه مقننه و قوه اجرايي آلوده باشند، مبارزه با فساد به نتيجه نخواهد رسيد.
وي در مثال جالب توجهي اشاره کرد، ايران خودرو يکي از بدهکاران بزرگ به سيستم بانکي است که رقم بدهي اين شرکت به ۳ هزار ميليارد تومان مي‌رسد؛ اما به جاي بازپرداخت اين بدهي از طريق تأسيس يک بانک به سرمايه گذاري در سيستم بانکي روي آورده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن