تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820004861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی مزارع می سوزند ...


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وقتی مزارع می سوزند ... گرگان - ایرنا - سوزاندن بقایای گیاهی مزارع، حکایت غم انگیزی است که سالانه آثار مخرب خود را بر حدود 50 هزار هکتار از اراضی استان گلستان بر جای می گذارد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس برآوردهای صورت گرفته کارشناسان جهاد کشاورزی، با آتش زدن بقایای گیاهی در هر هکتار از اراضی زراعی، به طور متوسط پنج تا شش تن مواد آلی خاک از بین می رود.
از بین رفتن باکتری های مفید خاک نیز، جزء آثار مخرب دیگر سوزاندن بقایای گیاهی است که در حساب و کتاب نمی گنجد.
سوزاندن بقایای گیاهی مزارع (کاه، برنج، گندم، سرشاخه و برگ) آلودگی زیست محیطی در بر دارد و 300 تا 500 کیلوگرم مواد غذایی موجود در این بقایا مانند فسفر، پتاس و ازت را از بین می برد در حالی که برگرداندن این کاه و کلش به خاک، باعث تبدیل شدن آن ها به کود آلی می شود که این مواد آلی در خاک، از یک تا 20 برابر حجم خود می توانند آب ذخیره کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: حدود پنج سال است که که پیگیر مسئله سوزاندن بقایای گیاهی مزارع هستیم که حتی پیشنهاد آن برای اخذ مصوبه قانونی به نمایندگان مجلس داده شد تا با افرادی که این کار را می کنند نیز، برخورد قانونی صورت گیرد.
ˈمحمدرضا عباسیˈ افزود: با سوزاندن بقایای گیاهی بین 300 تا 350 درجه دما در سطح خاک، ایجاد و باعث می شود موجودات لایه سطحی خاک (چون هر گرم خاک حاوی میلیون ها موجود زنده است که تجزیه مواد آلی، آزادسازی مواد غذایی و تثبیت ازت و فسفر را دارند) از بین بروند.
وی افزود: نگهداری مواد غذایی، اضافه شدن فعالیت میکروبی، اصلاح بافت خاک، کاهش تبخیر، مناسب سازی درجه حرارت و اصلاح فیزیکی و شیمیایی خاک و صرفه جویی دست کم یک تا دو نوبت مصرف آب و در نهایت کاهش هزینه تولید، از دیگر مزایای مدیریت بقایای گیاهی است.
عباسی برای مدیریت بقایای گیاهی توصیه کرد که کشاورزان از ساقه خردکن یا دیسک های سنگین موجود در مزرعه استفاده کنند به طوری که از ساعت 10 صبح به بعد تا چهار عصر، دو تا سه دیسک عمود بر هم در مزرعه زده شود تا کاه ها خرد شوند و سپس اقدام به آبیاری و کشت بعدی نمایند.
مساحت اراضی زراعی استان گلستان به 700 هزار هکتار می رسد که عمده تولیدات آن غلات (گندم و جو به ترتیب 700 و 75 هزار تن) و دانه های روغنی (کلزا، سویا، آفتابگردان و ... در مجموع 235 هزار تن) است.
7464/602/506

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن