تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814108007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلسفه خوانی به زبان ساده/ آیا پادشاه کنونی فرانسه طاس است؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > بازار نشر «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» منتشر شد؛
فلسفه خوانی به زبان ساده/ آیا پادشاه کنونی فرانسه طاس است؟
کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» که روایت نوینی از خوانش فلسفه به زبان ساده است، به قلم نایجل واربرتون و با ترجمه مریم تقدیسی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش خبرنگار مهر، واربرتون در این کتاب نه تنها تاریخچه فلسفه را به شکلی قابل درک روایت کرده، بلکه مخاطب را به فکر کردن، بحث کردن، استدلال و سوال کردن ترغیب کرده است. این کتاب خلاصه ای از جستجوی همیشگی بشر را در زمینه درک فلسفی به مخاطب ارائه می کند. این کتاب به معرفی متفکران و اندیشمندان بزرگ غربی پرداخته و مهم ترین نظریات آن ها را درباره دنیا و روش بهتر زندگی کردن بررسی کرده است. نویسنده در فصل های 40 گانه کتاب، خواننده را به تفرج در میان عمده ترین نظریات تاریخ فلسفه می برد. این محقق، داستان های جالب و عجیب زندگی و مرگ فلاسفه غرب را روایت می کند و مخاطبش را به تامل وا می دارد. کتاب مذکور از کتابی با عنوان «A Little History Philosophy» ترجمه شده که در سال 2011 توسط انتشارات Yale University Press به چاپ رسیده است. 40 فصل کتاب «تاریخچه کوتاهی از فلسفه» که درباره فیلسوفان مختلف هستند، به ترتیب و به همراه فیلسوف مورد نظر به ترتیب زیر هستند: مردی که زیاد سوال می کرد (سقراط و افلاطون)، سعادت واقعی (ارسطو)، ما هیچ چیز نمی دانیم (پورون)، راه باغ (اپیکور)، یاد بگیریم به چیزی اهمیت ندهیم (اپیکتتوس، سیسرو، سنکا)، چه کسی نخ های ما را می‌کشد؟ (آگوستین)، تسلی فلسفه (بوئتیوس)، جزیره ایدئال (آنسلم و آکوئیناس)، روباه و شیر (نیکولو ماکیاولی)، زشت، سبعانه و کوتاه (توماس هابز)، آیا ممکن است در رویا باشید؟ (رنه دکارت)، شرط بندی کنید (بلز پاسکال)، عدسی تراش (باروخ اسپینوزا)، شاهزاده و پینه دوز (جان لاک و توماس ر ِید)، فیل در اتاق (جورج بارکلی و جان لاک)، بهترین دنیای ممکن؟ (ولتر و گوتفریت لایب نیتس)، ما آزاد متولد شده‌ایم (ژان ژاک روسو)، واقعیت خیالی (ایمانوئل کانت 1)، اگر همه همین کار را می کردند چه می شد؟ (ایمانوئل کانت 2)، سعادت عملی (جرمی بنتام)، جغد مینروا (گئورگ ویلهلم فریدریش هگل)، شمه‌هایی از واقعیت (آرتور شوپنهاور)، فضایی برای رشد (جان استوارت میل)، قربانی‌های زندگی (سورن کی یرکگور)، کارگران دنیا، متحد شوید (کارل مارکس)، خب که چه؟ (سی. اس. پرس و ویلیامز جیمز)، فیلسوف بی خدا (فریدریش نیچه)، افکار پنهان (زیگموند فروید)، آیا پادشاه کنونی فرانسه طاس است؟ (برتراند راسل)، هو! هورا! (آلفرد جولز ایر)، رنج آزادی (ژان پل سارتر، سیمون دوبووار، آلبر کامو)، مسحور زبان (لودویک ویتگتنشاین)، مردی که سوال نمی‌کرد (هانا آرنت)، درس گرفتن از اشتباهات (کارل پوپر و توماس کوهن)، قطار مهارناپذیر و ویولن زن ناخوانده (فیلیپا فوت و جودیت جارویس تامسون)، بی‌خبری شر انصاف (جان راولز)، آیا کامپیوترها فکر می‌کنند؟ (آلن تورینگ و جان سرل) و خرمگس مدرن (پیتر سینگر).

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: یکی از راه های پاسخ دادن به این سوال که چه عاملی باعث می‌شود انسان به مرور زمان همان انسان اولیه باقی بماند این است که ما موجوداتی زنده‌ایم. شما همان حیوان انسان نمایی هستید که در کودکی بودید. لاک برای اشاره به «حیوان انسان نما» از کلمه «انسان» استفاده کرده است. به اعتقاد او می‌توان گفت که هر یک از ما در طول زندگی، از این لحاظ همان «انسانی» باقی می‌مانیم. پیوستگی و تداوم زندگی انسان در طول زندگی او ایجاد می‌شود. ولی از نظر لاک، همان «انسان» بودن با همان «شخص» بودن بسیار متفاوت بود. به نظر لاک، ما می‌توانیم همان «انسان» باشیم، ولی نمی‌توانیم همان «شخصی» که بودیم باقی بمانیم. این چطور امکان دارد؟ لاک می‌گوید، آنچه باعث می‌شود در طول زندگی همان «شخص» باقی بمانیم، آگاهی ما از خودمان یا همان خودآگاهی است. آنچه نمی‌توانید به خاطر بیاورید بخشی از شخصیت شما محسوب نمی‌شود. او برای نشان دادن این موضوع شاهزاده‌ای را مثال می‌زند که با خاطرات یک پینه دوز بیدار می‌شود؛ و پینه دوز هم با خاطرات شاهزاده. شاهزاده در اتاق خود در کاخ بیدار می‌شود، و ظاهر او هم همان ظاهری است که با آن به خواب رفته بود. ولی چون خاطرات پینه دوز در ذهن اوست، احساس می‌کند خودش هم همان پینه دوز است. نکته‌ای که لاک به آن اشاره داشت این بود که شاهزاده حق داشت احساس کند پینه دوز است. پیوستگی جسمانی در این موضوع دخیل نیست. آنچه در موضوعات مربوط به هویت فردی مهم است، پیوستگی روان شناسانه است. اگر خاطرات شاهزاده ای را دارید، پس شاهزاده اید. اگر خاطرات یک پینه دوز در ذهن شماست پس پینه دوزید، حتی اگر از لحاظ جسمی شاهزاده باشید. اگر پینه دوز مرتکب جنایتی شده باشد، در واقع باید جسم شاهزاده را مسئول آن بدانیم. این کتاب با 279 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه و قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.




۱۳۹۳/۴/۲ - ۰۹:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن