تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804359875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعطیلی یک کارخانه در کردستان، تبعات بخشنامه ممنوعیت برداشت سقز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تعطیلی یک کارخانه در کردستان، تبعات بخشنامه ممنوعیت برداشت سقز سنندج - ایرنا - در حالی شورای عالی جنگل و مرتع در بخشنامه ای به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها، بهره برداری سقز از درختان بنه جنگل های زاگرس را ممنوع اعلام کرده که مدیرعامل شرکت سقزسازی ون کردستان این تصمیم را منجر به تعطیلی واحد متبوعش می داند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، شورای عالی جنگل و مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخشنامه اعلام کرده است: با عنایت به پدیده خشکیدگی درختان بلوط در جنگل های زاگرس به ویژه استان های مرزی این ناحیه رویشی مانند استان ایلام و فارس که در اثر عوامل مختلف مانند خشکسالی، چرای بی رویه دام در جنگل، بهره برداری های سنتی و بی رویه، کشت زیر اشکوب و هجوم ریزگردها به وقوع پیوسته و این پدیده منجر به ضعف فیزیولوژیکی جوامع جنگلی و نهایتاً حمله آفات و امراض شده است، بهره برداری سقز از درختان بنه جنگل های زاگرس ممنوع است.
در این بخشنامه آمده است: درختان بنه از شاخص ترین گونه های جنگل های زاگرس هستند که جهت استحصال سقز مورد بهره برداری قرار می گیرند که این بهره برداری به شیوه کت زنی و با قطع موضعی آوندهای درخت صورت می گیرد که با این روش، گیاه شیره ذخیره شده در آوندهای خود را از دست می دهد و این حالت برای درختان در معرض خشکسالی بسیار تهدیدکننده و عاملی برای تضعیف بنیه و در نهایت خشکیدگی آن می گردد.
مدیرعامل شرکت سقز سازی ون کردستان در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت استان در سنندج با اشاره به اینکه ماده اولیه این واحد تولیدی ˈسقزˈ، است، گفت: ممنوعیت برداشت سقز عملا واحد تولیدی ما را به تعطیلی می کشاند.
نجیب شریفی سابقه فعالیت شرکت خود را بیش از 20 سال اعلام کرد و افزود: اکنون در این واحد 103 نفر به صورت مستقیم و چند صد نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند و در صورت تعطیلی این واحد با موجی از بیکاران مواجه می شویم.
وی با اشاره به اینکه این شرکت آدامس های طبیعی با استانداردهای روز دنیا تولید می کند، گفت: 80 درصد این محصولات به کشورهای خارجی صادر می شود و ون اکنون یک برند معتبر در سطح دنیا است.
وی با اشاره به اینکه سقز درخت ون هر دو سال یکبار برداشت می شود، گفت: تیغ زنی بر روی بدنه درخت ون موجب بیمار شدن این درخت نمی شود و مسوولان باید در اتخاذ این سیاست غلط تجدید نظر کنند.
این سرمایه گذار با اشاره به اینکه تا دو ماه دیگر مواد اولیه برای تولید داریم و دیگر قادر به ادامه کار به دلیل نداشتن مواد اولیه نیستیم، گفت: به مراکز مختلفی مراجعه کردیم اما تاکنون نتیجه نگرفته ایم.
وی با اشاره به اینکه شرکت ون زمینی به مساحت هشت هکتار را خریداری و در آن درخت ون کاشته است، گفت: درخت ون بعد از 40 سال به ثمر می نشیند و می توان از آن بهره برداری کرد و تا زمان به ثمر نشستن آن نیاز به برداشت سقز از درختان داریم.
وی به واردات سقز از عراق نیز اشاره کرد و گفت: واردات هزینه بر و به صرفه نیست و از این رو از سازمان جنگل ها درخواست می کنیم در حد نیاز شرکت ون مجوز برداشت سقز به ما بدهد تا مجبور به تعطیلی کارخانه نشویم.
به گفته وی اکنون هر کیلو سقز را به قیمت یک میلیون و 400 هزار ریال خریداری می کنیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه جنگل های زاگرس را محل اصلی برداشت سقز دانست و گفت: عدم برداشت سقز موجب تعطیلی صنایع تبدیلی وابسته این ماده اولیه و یا روی آوری به واردات آن می شود.
محمد ابراهیم حسن نژاد به مکاتبات با سازمان جنگل ها و مراتع کشور اشاره کرد و افزود: از این سازمان درخواست کرده ایم که اگر دلایل محکم و مستدلی مبنی بر اینکه برداشت سقز به درخت بنه آسیب می زند، ندارند، اجازه برداشت سقز داده شود.
وی همچنین گفت: به سازمان جنگل ها همچنین پیشنهاد دادیم تنها به کارخانه ون کردستان با نظارت سازمان جنگل ها و به صورت محدود و در حد نیاز اجازه برداشت سقز را بدهند.
به گفته وی سازمان جنگل ها اعتقاد دارد برداشت بی رویه سقز و تبرزنی بر تنه درختان باعث ضعیف شدن درختان بنه و خشک شدن آنان شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اعلام اینکه برداشت سقز به شیوه فعلی را هم اکنون به صورت کشوری محدود کرده اند، گفت: سازمان جنگل ها فعلا برداشت سقز را در کل کشور ممنوع اعلام کرده است.
حسن نژاد با اشاره به اینکه درختان بلوط و بنه در اثر خشکسالی و آفات ضعیف شده اند، افزود: بر اساس اعتقاد کارشناسان سازمان جنگل ها این درختان اکنون ضعیف شده اند و تبر زنی بر پیکره درخت ون موجب ضعیف تر شدن این درخت می شود.
وی همچنین گفت: بخش قابل توجهی از سقز برداشت شده قاچاق می شود و یا به صورت غیرمجاز برداشت می شود.
هفت درصد مساحت جنگل های استان کردستان معادل 374 هزار هکتار در شهرستان های مریوان، سقز، سروآباد، کامیاران، سنندج و بانه را درختان بنه تشکیل می دهند و سالانه حدود 150 هزار تن سقز از این درختان تولید می شود.
شیره سقز، صمغی به رنگ سبز خیلی روشن، غلیظ و بسیار چسبنده است که استفاده دارویی فراوان دارد و به عنوان یک ملین قوی در درمان یبوست و ناراحتی های گوارشی استفاده می شود.
مهمترین بهره برداری از شیره سقز در تهیه آدامس است که سالانه دو و نیم میلیارد دلار درآمد عاید بهره برداران می شود.ک/4
7346/533
گزارش از فرزاد نویدی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن