تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806558323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزیابی مرکز پژوهش‌ها از احکام قانونی مرتبط باسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
ارزیابی مرکز پژوهش‌ها از احکام قانونی مرتبط باسیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، احکام قانونی مرتبط با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را مورد ارزیابی قرار داد.


به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران؛دفتر مطالعات اقتصادی ‌‌مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد: بررسی حاضر برای پاسخ به این پرسش تدوین شده است که بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی پیش از این چه سابقه‌ای در قوانین کشور داشته‌اند و وضعیت اجرا یا عدم اجرا یا قوانین معارض آنها چگونه است؟ این گزارش نشان می‌دهد گرچه تعداد اندکی از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ارجاعات زیادی در قوانین موجود کشور ندارند، اما متناظر با اکثر بندها، پیشینه قانونی زیادی به ویژه در سال‌‌های اخیر و قانون برنامه پنجم توسعه وجود دارد. در حدود 80 درصد موارد نیز‌، احکام قانونی پیشین یا عدم اجرای کامل (به دلایل مختلف، موجه و غیرموجه) مواجه بوده‌اند. در باقی موارد تعارض‌ها و خلاءهای قانون موجب عدم تحقق هدف قانون‌گذار شده است که این موارد، مستلزم اصلاح و تکمیل قوانین مشخصی است. بنابراین اولویت، اصلاح نگاه قوه مقننه به روش حل مسائل کشور و محور قرار دادن نظارت مؤثر و بی اغماض بر احکام قانونی موجود و رفع موانع تحقق آن است. تغییر شیوه نگارش و تکلیف قانونی امور نیز از دیگر پیشنهادهای این گزارش است.

 
در ادامه گزارش مذکور آمده است: پس از درخواست نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، دبیرخانه اقتصاد مقاومتی مرکز پژوهش‌ها موظف شد با همکاری دفاتر پژوهشی مرکز، تحلیلی از سوابق قانونی مرتبط با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه کند و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دهد. البته تهیه قوانین موجود به عنوان نقطه عزیمت ارزیابی نیازمندی‌های سیاست کلی اقتصاد مقاومتی تنها یکی از رویکردهایی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این رویکرد گرچه مفید است، اما نقاط ضعفی نیز دارد، از جمله آن که عمدتا به ردیابی مستقیم و صریح بندهای اقتصاد مقاومتی محدود می‌شود. به عنوان یک رویکرد جایگزین می‌توان نقطه عزیمت ارزیابی را شناسایی لوازم، برنامه‌ها و موانع هر یک از بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی قرار داد و آنگاه بررسی کرد که تا چه میزان بستر قانونی برای اجرای برنامه‌های ذیل هر بند و رفع موانع مربوط وجود دارد، اما در این مرحله آنچه مورد درخواست مجلس شورای اسلامی بود، محوریت بندهای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی و شناسایی احکام قانونی مرتبط با آن بود.
 
گزارش حاضر در 2 بخش تهیه شده است: بخش نخست در قالب جدول تفصیلی نشان داده است که متناظر با هریک از بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چه احکام قانونی مهمی وجود داشته و وضعیت اجرا یا عدم اجرای آن‌ها و احتمالا قوانین معارض آن‌ها چگونه است. روشن است که به دلیل وسعت و پراکندگی قوانین اقتصادی کشور، در ویرایش نخست گزارش، تنها قوانین برجسته در هر حوزه مورد بررسی قرار گرفته است.
 
بخش دوم گزارش، حاوی تحلیلی است برگرفته از نتایج جدول بخش نخست که نکات اصلی مورد نظر در اجرای سیاست‌های کلی مذکور است. تحلیل سابقه قوانین نشان می‌دهد قوه مقننه کشور به مشکلاتی در رویکرد خود به شیوه قانون‌نویسی و ضعف نظارت موثر مبتلاست که موجب اثربخشی بسیار اندک قوانین پیشین در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی شده است.
 
لازم به ذکر است با توجه به ماهیت بندهای «20» تا «22» سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ناظر به حوزه فرهنگ‌سازی، گفتمان‌سازی و رصد برنامه تحریم‌ها بود. احکام قانونی قابل توجهی در تناظر با آنها شناسایی شده، اما در جدول ارائه نشده است.
 
انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن