تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804276163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیرگذر چهارراه ولیعصر(ع) جایگزین طرح اتصال تالار وحدت به تئاتر شهر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی در دومین نشست حق بر شهر مطرح شد
زیرگذر چهارراه ولیعصر(ع) جایگزین طرح اتصال تالار وحدت به تئاتر شهر شد
آذر تشکر کارشناس امور شهرسازی در نشست حق بر شهر با اشاره به وجود طرح های فرهنگی برای چهارراه ولیعصر، از طرح اتصال  تالار وحدت به تئاتر شهر و احیاء 60 خانه تاریخی آن یاد کرد که اکنون زیرگذر چهارراه ولیعصر جایگزین آن شده است. 



به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست از سلسله نشست های مدنی «حق بر شهر» شامگاه گذشته با حضور جمعی از صاحبنظران و کارشناسان شهرسازی و نمایندگان شهرداری تهران در پژوهشکده فرهنگ، هنر ومعماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
در این نشست که با موضوع تکرار زیرگذر چهارراه ولیعصر(عج) در 15 نقطه شهر تهران برگزار شد، کمال اطهاری و آذر تشکر صاحبنظر و کارشناس، سیدعلی میرفتاح روزنامه نگار، مصطفوی نماینده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، لیل آبادی نماینده معاونت حمل ونقل وترافیک شهر تهران، اقبال شاکری از شورای شهر تهران و علی طیبی به عنوان مجری حضور داشتند.
 
کمال اطهاری در آغاز این نشست به ارائه نظریات فلاسفه و نظریه پردازان دنیا در زمینه مفهوم شهروند و حق بر شهر اشاره کرد و پس از آن آذر تشکر با اشاره به اهمیت چهارراه ولیعصر گفت: چهارراه ولیعصر از مهمترین فضاهای مدنی در شهر است چرا که به واسطه تالار وحدت جایگاه موسیقی و به واسطه حضور 192 کتابفروشی جایگاه کتاب است، حضور تئاتر شهر جمعیت بسیاری را به این منطقه می کشاند و دانشگاه های تهران و پلی تکنیک نیز ترکیب جمعیتی جوانی را در این منطقه تشکیل داده اند که با این توضیحات، این منطقه مرکز فعالیت های مدنی شهر است.
 
وی افزود: طرح جامع شهر تهران از این چهارراه  به عنوان یکی از هفت مرکز اصلی شهر با فعالیت های فرهنگی و دانشگاهی یاد کرده است و این منطقه بار خاطره ای و مفهومی نیز به همراه خود دارد  چرا که گردهمایی ها، تظاهرات های دوران انقلاب و رویدادهای تاریخی بسیاری در این منطقه صورت گرفته است.
 
تشکر با اشاره به طرح جامع شهر تهران بیان داشت: قرار بود که فعالیت های فرهنگی در این منطقه صورت بگیرد، ممنوعیت حرکت سواره و تشویق به پیاده روی شود و به ارتقاء عملکرد اجتماعی آن توجه شود تا جمعیت در آن نگاه داشته شود.
 
این کارشناس به طرح های دیگری هم که برای این منطقه در دستور کار بوده است اشاره کرد و ادامه داد: کمتر کسی از این موضوع مطلع است که قرار بود در این منطقه میان تالار وحدت تا تئاتر شهر فضایی را همراه با 60 خانه تاریخی درون محله رودکی به هم متصل کنند، ساختمان های تاریخی آن را زنده کنند و مانع عبور ماشین ها شوند تا به این ترتیب این محله به عنوان محله ای فرهنگی، تئاتری وموسیقایی معرفی شود که دارای موسیقی دوره گرد و تئاتر خیابانی باشد  اما در  حال حاضر چه اتفاقی افتاده است، این پروژه زیرگذر چهارراه ولیعصر که اسمش در هیچ یک از این پروژه های کلان برای این منطقه نیامده ا ست، چگونه با وجود داشتن این طرح و برنامه ها یک شبه انجام می شود،  اولویت را به عبور و مرور ماشین ها می دهد و آدمها را به زیرزمین می برد.
 
آذر تشکر با تأکید بر این چهارراه ولیعصر در همه طرح های پیشین به عنوان قطب فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است انتقاد کرد: حالا نبض زنده شهر این جا فشرده شده است در حالی که برای ساخت این پروژه با کارشناسان و صاحبنظران در این زمینه مشورت نشده و به سرعت ساخته می شود و اکنون گویی شهروندان در این منطقه بایستی در پاساژهای از پیش تعیین شده هدایت شوند ، حتی با نرده گذاری در اطراف میدان حق درنگ کردن شهروندان را از آنها گرفته ایم.
 
او با اشاره به تلاش هایش در این زمینه یادآور شد: ما تلاش بسیاری کردیم که چگونگی انجام این پروژه و به دلایل آن دست پیدا کنیم که متأسفانه به هیچ پاسخی نرسیدیم.اکنون به نظر می رسد که با وجود چنین نرده هایی به نا امن شدن شهر کمک کرده اند، پیش از این شهروندان حق داشتند که از این فضا همراه با درنگ عبور کنند اکنون با توجیه ترافیکی اولویت را به عبور ماشین ها داده اند و  این حق را از شهروند گرفته اند.
 
تشکر در خاتمه سخنانش تصریح کرد: چهارراه ولیعصر قلب و نبض زنده شهر ا ست ومعتقدم که این جا متعلق به شهروندان  است و برای ارتقاء آن نیز طرح ها و برنامه هایی از پیش تعیین شده وجود دارد که امور کارشناسی آن انجام شده است و باید این فضا به شهروندان بازگردد واین در حالی است که قرار است در 15 نقطه مرکزی دیگر تهران نیز این زیرگذرها ساخته شود.
 
در ادامه این نشست میرفتاح روزنامه نگار در سخنانی تأکید کرد که بدنه مدیریتی شهر نگرش درستی به شهر ندارد و نسبت به آن احساس تعلق نمی کند.
 
اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست از این همه توجه نسبت به پروژه چهارراه ولیعصر ابراز تعجب کرد و پیشنهاد داد برای بهره مندی از نظریات کارشناسان، بهتر است نتایج این جلسه و نظریات هر کارشناس در اختیار شورای شهر تهران قرار گیرد.
 
وی افزود: ما فعلا به دنبال تشکیل مرکز پژوهشی در شورای شهر هستیم اما تا زمان تشکیل آن شما صاحبنظران می توانید طرح ها و پیشنهادهای خود را به کمیسیون مرتبط با آن در شورای شهر ارائه کنید تا قبل از انجام  هر پروژه ای درباره آن کار کارشناسی و نظرسنجی صورت گیرد چرا که ذی نفعان این پروژه ها منتظر ما نخواهند بود و مایلند که به سرعت پروژه هایشان را اجرایی کنند.
 
او با اشاره به این که برنامه 5 ساله شهرداری تهران تصویب شده است گفت: صاحبننظران باید به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران ارتباط برقرار کنند تا در برنامه مصوبات شورا تأثیرگذار باشند.
 
او از تملک 10 بنای تاریخی در شهر تهران خبر داد و گفت: در شورای شهر به شدت روی هویت تاریخی شهر تأکید داریم و ا گر برایش برنامه نداشته باشیم تبدیل به آرزو می شود بنابراین باید مجاری ارتباطی را اصلاح کنیم تا پژوهشگران و استادان بتوانند به مراکز تصمیم گیری راه پیدا کنند.
 
مصطفوی نماینده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم در سخنانی در این زمینه اظهار داشت: طبق برنامه 5 ساله شهر تهران و طرح جامع استفاده از فضاهای زیرسطحی کل این نقاط مستعد استفاده از فضاهای زیرسطحی است از جمله میدان صادقیه، هفت تیر، ونک و ... و بنا داریم که این مسائل زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... را در این میادین مورد توجه قرار دهیم و  بعد به خروجی برسیم.
او تأکید کرد که درباره پروژه زیرگذر چهارراه ولیعصر باید شهرداری منطقه 6 پاسخگو باشد.
 
کمال اطهاری هم تأکید کرد که شهرداری حق ندارد به طور مجزا زیرگذر را مطالعه کند را که برنامه ریزی آن قبلا  انجام شده است و طرح جامع شهر تهران که مصوب وزارت مسکن و شهرسازی است یکی از پایشگران آن است چون  تهران فقط متعلق به شهرداری نیست اما متأسفانه به دلیل فشار دولت قبل به احمدی نژآد بود که نهاد برنامه ریزی شهر تهران که پایشگر بود منحل شد و اکنون پایشگری وجود ندارد که این موضوع  را کنترل کند.
 
او در ادامه سخنانش یادآور شد که باید نهادهای مربوطه را احیاء کرد و طوری برنامه ریزی کرد که با رفت وآمد مدیران تغییر و تحول پیدا نکند.
لیل آبادی که به عنوان نماینده معاونت حمل ونقل و  ترافیک شهر تهران در ا ین نشست حضور داشت درباره زیرگذر چهارراه ولیصر گفت: معاونت ترافیک یکی از تصمیم گیرندگان این پروژه بوده است اما تصمیم به صورت شورایی گرفته شده است بنابراین موافقت یا مخالف این معاونت به صورت تخصصی، به معنی هم نظر بودن همه کارشناسان با آن نیست.
 
در این نشست عنوان شد که زیرگذر  چهارراه ولیعصر به بهانه دسترسی آسان به اتوبوس های (بی. آر. تی) و کنترل ترافیکی آن بوده است اما این بهانه اکنون در حال حذف شدن  است و ایستگاه های اتوبوس جای آنها تغییر کرده است.
 
لیل آبادی با بیان این که موافق ساخته شدن زیرگذر چهارراه ولیعصر است توضیح داد: زمانی این پروژه مشکل ساز است که به طور مثال به هویت شهر لطمه بزند، اگر چه عابر به زیرزمین راه یافته است اما توجه کرده اید که در تمام آیین نامه های شهرسازی و ترافیکی دنیا اصل دسترسی آسان عابر پیاده به حمل و نقل شهری و امنیت او مطرح شده است و زیرگذر چهارراه ولیعصر این هدف را تأمین کرده است.
 
مصطفوی نماینده معاونت فنی و عمرانی شهر تهران هم تأکید کرد که این 15 نقطه شهر تهران قرار است برای اجرای فضای زیرسطحی مورد مطالعه قرار بگیرد و فعلا اجرایی نمی شود.
 
این گفته او با اعتراض دیگر حاضران در جلسه مواجه شد که فاصله کار مطالعاتی و اجرای این پروژه ها در شهرداری یک شبه خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست آذر تشکر خطاب به نماینده شورای شهر تصریح کرد: شما باید درباره این پروژه ها مطلع باشید و آیا به این فکر کرده اید که انجام این پروژه ها نیاز به نهاد پژوهش مستقل دارد نهادی که ناظر بر تصمیم گیری و اجراست. من تأکید کردم که طرح و برنامه وجود دارد و ما اگر بخواهیم که این پروژه چهارراه ولیعصر را تعطیل کنیم شورای شهر چه کمکی می تواند بکند؟
 
شاکری که ابتدا از اعتراضهایی که نسبت به او و شورای شهر صورت گرفت، بسیار برآشفته شده و قصد ترک جلسه را داشت، با اصرار حاضران در نشست به جایگاه خود بازگشت و گفت: من هم با این نظریات موافقم.
 
او در پاسخ به این سوال که آیا با نرده گذاری اطراف میدان ولیعصر موافقید یا خیر گفت: برای بحث های کلی شهر تهران باید طرح  جامع تهیه شود و نهاد پایشگر آن پیش بینی شود. این نهاد پیش بینی شده اما عملکرد درست یا غلط آن معلوم نیست. 
 
وی افزود: ما پیشنهاد کردیم که مرکز پژوهش های شورای اسلامی و اساسنامه آن متکی بر نیازهای شهر تهران تهیه شود اما در حال حاضر تنها نهاد دانشی که در این زمینه موجود است، مرکز مطالعات و برنامه ریزی خود شهرداری است که باید این نظریات کارشناسانه به این مرکز برسد.
وی افزود: در چهارراه ولیعصر نیز باید نیازهای شهروندان دیده شود و طراحی طوری باشد که باعث افسردگی و آزردگی مردم نشود.
 
شاکری درباره راه دستیابی به اسناد مصوب شورای شهر نیز گفت: این اسناد قرار است در سایت شورای شهر قابل دریافت باشد.
 
کمال اطهاری در بخش دیگری از این نشست شورای شهر را به لحاظ دموکراسی عقب مانده تر از انجمن بلدیه تهران دانست و گفت: انجمن بلدیه در آن روزگار 30 نماینده داشته است و امروز با این جمعیت 9 میلیونی درتهران، شورای شهر 31 نماینده دارد.
 
ادامه این نشست نیز به پرسش و پاسخ گذشت.
 



۱۳۹۳/۳/۲۹ - ۱۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن