تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802217861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرصت‌سوزي فرهنگي در جام جهاني برزيل!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرصت‌سوزي فرهنگي در جام جهاني برزيل!
به طوركلي مسابقاتي كه برد و پوشش جهاني دارند فرصت بسيارمناسبي هستند كه نبايد به سادگي از كنار آنها گذشت


به طوركلي مسابقاتي كه برد و پوشش جهاني دارند فرصت بسيارمناسبي هستند كه نبايد به سادگي از كنار آنها گذشت زيرا ‌افراد زيادي از سراسر جهان به محل مسابقات مي‌آيند و نگاه بيشتر مردم دنيا و رسانه‌ها به محل برگزاري  اين مسابقات بين‌المللي است؛ براي همين هم هركشوري با برنامه‌ريزي سعي مي‌كند به دنبال تبليغ و معرفي خودش باشد و به نوعي از فرصت هرچند كوتاه پيش آمده بهره لازم را ببرد. ازجمله بعضي از كشورهاي اسلامي كه تبليغات مذهبي دارند. براي مثال كويت در طول مدت مسابقات جام جهاني اقدام به برپایی چادرهای تبلیغاتی و توزیع 250 هزار نسخه قرآن‌کریم به زبان‌های اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی و انگلیسی و متون «دعوت به اسلام» در هتل‌ها، ورزشگاه‌ها، در برابر ایستگاه‌های مترو و اماکن عمومی كرده است يا عربستان مثل هميشه از چنين موقعيت‌هايي كمال استفاده را مي‌كند. فراتر از كشورهاي مذهبي و اقدامات دولت‌هاي آنها،‌ موسسات غيردولتي اسلامي هم  از كشورهاي اروپايي براي تبليغ اسلام در بزريل فرصت‌يابي مي‌كنند، براي نمونه يك موسسه اسلامي از انگليس به برزيل رفته تا در كنار تشويق و حمايت از تيم كشورشان، ‌به تبليغ و معرفي اسلام به صورت عملي و غيرمستقيم بپردازد. اعضاي اين موسسه اسلامي در شهرهاي مختلف برزيل ازجمله ريودوژانيرو با شعار«کودکان خیابانی جام جهانی» به كمك كودكان و نوجوانان خياباني و نيازمند مي‌روند تا زيبايي اسلام را به آنها و ساير مردم در عمل نشان بدهند. بايد گفت استفاده مذهبي از اين فرصت پيش آمده تنها به مسلمانان و گروه وهابيون منحصر نمي‌شود چه آنكه حتي رژيم نامشروع صهيونيستي هم وارد ميدان تبليغاتي گرديده است به طوري‌كه  در بیرون از ورزشگاه‌های جام جهانی بنرهایی نصب کرده‌اند که در آن به چند زبان مختلف نوشته شده: « عیسی مسیح شما را دوست دارد» و این بنر با پرچم اسرائیل در برخی ورزشگاه‌های جام جهانی نصب شده است و دركنار آن افرادی را به استخدام خود درآورده‌اند تا  یهودیت را تبلیغ کنند!
متاسفانه در اين ميان ايران فعاليت خاصي ندارد و ما نتوانسته‌ايم از چنين فرصت‌‌هايي بهره لازم را ببريم به‌خصوص اين‌كه تنها 50 دستگاه مدعي تبليغ فرهنگي اسلام در كشور فعاليت دارند كه هيچ كدام در چنين ميادين حساس بين‌المللي حضوري نداشته‌اند. شايد يكي از دلايل ضعف وكم‌كاري مشكلات مالي و نبودن بودجه كافي است كه مزيد بر علت شده  ما هم قبول داريم،  اما بايد گفت بيشتر از آنكه مشكلات مالي گريبانگير فعاليت‌هاي تبليغي ما را گرفته باشد، دولتي بودن دستگاه‌هاي تبليغاتي بزرگترين مشكل است. دستگاه‌هاي بيلان‌محوري كه عمدتا نگاه كمي و آماري به كارها دارند؛ متاسفانه در طول سال‌ها اين دستگاه‌ها عرصه فرهنگ را قبضه كرده‌اند نه خود خروجي قابل توجهي دارند و نه اجازه ظهور و بروز به موسسات و مجموعه‌هاي غير دولتي را نداده‌اند.
 درست است كه عربستان، كويت ، قطر حتي تركيه تبليغات حكومتي دارند اما  كنار اين تبليغات، مجموعه‌هاي غيردولتي ومردمي كه به وسيله سياست‌هاي كشورشان توانمند وحمايت شده‌اند نيز در برزيل و ديگر آوردگاه‌هاي جهاني حاضر مي‌شوند درحالي‌كه در كشور ما همواره با مسئله تبليغ برخوردهاي سياسي شده چه آنكه حتي شنيده‌ها و كندوكاوها نشان  مي‌دهد بسياري از بخش‌هاي غيردولتي فعال در نمايشگاه قرآن امسال در سياست‌بازي‌هاي مسئولان مربوطه حذف شدند! بنابراين نبايد انتظار خاصي در عرصه تبليغ دين و بهره‌روي فرهنگي در فضاهاي جهاني مانند جام جهاني برزيل را داشته باشيم، زيرا هنوز در قدم اول آن با مشكل روبه‌رو هستيم؛ درصورتي‌كه از ماه‌ها قبل بايد با يك مهندسي فرهنگي مطلوب براي اين چند روزه مسابقات جام جهاني وارد عمل مي‌شديم تا اسلام حقيقي را معرفي كنيم.
 با اين اوصاف تعجبي ندارد كه به‌جاي استفاده تمام و كمال از چنين ظرفيت‌هايي، بودجه بيت‌المال به نام ديپلماسي عمومي يا هرعنوان ديگري هزينه سفر عده‌اي از بازيگران سينما و تلويزيون و حاشيه‌سازي آنها درچنين آوردگاهي مي‌شود به‌طوري كه همين چند بازيگر نتوانستند سفيران فرهنگي خوبي براي كشورمان كه ام‌القراي جهان اسلام است باشند. نكته جالب اينجاست كه ما در برزيل هم بي‌نفوذ و هم بي‌حضور نيستيم و تنها ده‌ها كشتارگاه زير نظر جهاد كشاورزي براي ذبح حلال و تأمين گوشت قرمز كشور در برزيل پايگاه دارند حتي برخي از روحانيون ناظر بر ذبح شرعي آنجا حاضر هستند و از سويي ديگر برزيل از جنبه ضداستعماري بودن يكي از همفكران سياسي ايران است كه فضاي بسيار مستعدي براي صدور انقلاب اسلامي  بود پس مي‌شد با كمي مذاكره و از امكانات موجود استفاده كرد اما سؤال اين است كه چرا چنين اتفاقي نيفتاده و فرصت‌سوزي شده است؟!

نویسنده : معصومه طاهري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 28 خرداد 1393 - 17:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن