تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819188375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آزمایش ادرار معیار موثقی برای اعتیاد افراد نیست/اوردوز 8 تا 12 معتاد در روز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد: آزمایش ادرار معیار موثقی برای اعتیاد افراد نیست/اوردوز 8 تا 12 معتاد در روز تهران - ایرنا - معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد، آزمایش ادرار را معیار موثقی برای اعتیاد افراد ندانست و از مرگ روزانه هشت تا 12 نفر در کشور بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر(اوردوز) خبر داد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، «آذرخش مکری» روز چهارشنبه در نشست خبری مبارزه با مواد مخدر افزود: آزمایش ادرار در برخی معتادان نشان می دهد که او عوارض اعتیاد را ندارد اما این مساله گواهی بر سالم بودن نیست، زیرا این فرد که عوارض اعتیاد را ترک کرده با دیدن مواد مخدر دوباره به سمت مصرف آن می رود.
وی ادامه داد: اعتیاد فقط به علایم جسمی بستگی ندارد بلکه مغز و روان انسان در آن درگیر است.
مکری گفت: بطور مثال عوارض جنون، پرخاشگری و بی قراری در معتادان شیشه با ترک کردن آن از بین می رود اما هنوز حسرت مصرف شیشه دارند و این به معنای اعتیاد است.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد، اعتیاد این نیست که فرد حتما خود را به در و دیوار بزند و لرز داشته باشد، بلکه بعد روانی اعتیاد اهمیت دارد؛ عوارض اعتیاد به سادگی با سم زدایی و متادون درمانی قابل برطرف کردن است.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: درمان اعتیاد روش های مختلفی از نگهداری در کمپ، متادون درمانی، بستری، دارو درمانی و روانشناسی را شامل می شود اما در این بین تفاوتی بین «مصرف مواد مخدر» و «پدیده رفتار اعتیاد» قائل نمی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در روش های درمانی اعتیاد، عوارض مصرف شیشه مانند وزن کم، صورت تکیده، لرزش و توهم و عوارض قطع تریاک مانند دل پیچه، اسهال، گرم و سرد شدن بدن و بدن درد و همچنین عوارض مصرف الکل مانند نداشتن تعادل و لرزش بدن از بین می رود، اما مساله این است که عوارض مصرف مواد از بین رفته و فرد با دیدن مواد دوباره به مصرف آن رو می آورد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: حتی مسوولان و پزشکان بین این دو مساله یعنی از بین رفتن عوارض مصرف مواد و خود پدیده اعتیاد نمی توانند تمایزی قائل شوند.
مکری افزود: فرقی ندارد یک فرد معتاد یک یا 12 ماه در کمپ ترک اعتیاد نگهداری شود، اگر درمان در همه ابعاد انجام نشود پدیده اعتیاد بازخواهد گشت؛ تمایز قائل نشدن بین از بین رفتن عوارض مواد با پدیده اعتیاد از شبهاتی است که سیاستگذاران، درمانگران و مردم را به خطا می اندازد.
وی تصریح کرد، عوارض مصرف موادمخدر را حتی بدون اراده فرد بطور مثال با زنجیر کردن و دور نگهداشتن او از مواد می توان برطرف کرد، اما رفتار اعتیاد به تغییر نگرش فرد به زندگی، تغییر سبک زندگی و تمایل فرد برای خلق سبک زندگی جدید بستگی دارد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد خاطرنشان کرد: رفتارهای اعتیاد شبیه هم هستند و ربطی به مصرف مواد مخدر ندارد، بطور مثال ممکن است رفتار اعتیاد در بازی های کامپیوتری، قمار یا مسایل جنسی باشد اما هسته اولیه همه این رفتار ها جستجوی پاداش است و تا وقتی خود فرد معتاد نخواهد ترک کند، این مساله برطرف نمی شود.
مکری گفت: بین وابستگی فیزیولوژیکی بدن به مواد مخدر و مساله روانی آن تفاوت وجود دارد و همین مساله موجب سخت شدن ترک اعتیاد می شود؛ همانگونه که بسیاری افراد بارها تصمیم به انجام کاری مانند گرفتن رژیم غذایی یا ورزش کردن می گیرند اما نمی توانند آن را انجام دهند، برای فرد معتاد نیز همینطور است.
وی با تاکید براینکه هدف از درمان اعتیاد، تغییر سبک زندگی همراه با رضایت از آن است، افزود: متاسفانه سیستم های بهداشتی و درمانی اعتیاد کشور در ابتدای راه بوده و فقط به عوارض بدنی اعتیاد تمرکز دارند و فقط برخی گروه های خودیاری و معتادان ترک کرده به بعد روانی اعتیاد توجه کرده اند.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد خاطرنشان کرد: کشف لذت های جدید زندگی، آموزش مهارت های زندگی و خانواده درمانی باید در سیستم درمانی اعتیاد کشور قرار گیرد اما کشور ما از این نظر عقب است.
مکری تاکید کرد: برای از بین بردن اعتیاد باید رفاه و اقتصاد کشور درست شود و استراحتگاه و نقاهتگاه های مجهز برای معتادان بسازیم؛ بخش «بازگشت به خانواده» در درمان اعتیاد می لنگد چون این مسایل بسیار پرهزینه است.
وی ادامه داد: برای بازگشتن فرد معتاد به زندگی و خانواده باید آدمی را که علاقه ای به کار و معاشرت ندارد دوباره بدون استفاده از مواد مخدر به زندگی بازگردانیم.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: نباید از معتادان در روند درمانی پرسید که «آخرین باری که مواد مصرف کردی چه زمانی بوده» بلکه باید از آنان پرسید «دلخوشی شما در زندگی چیستن که البته همه آنان می گویند دلخوشی ندارند و باید این مساله را مورد توجه قرار داد.
مکری افزود: بسیاری از مراکز ترک اعتیاد فقط دارو و قرص به فرد معتاد می دهند که او به سمت مصرف مواد مخدر نرود اما بعد روانی پدیده اعتیاد را پوشش نمی دهند.

** عارضه توهم بعد از ترک شیشه از بین می رود
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: توهم ربطی به پدیده اعتیاد ندارد و اثر مواد سمی به مغز است یعنی عارضه اعتیاد محسوب می شود و فقط نیز مواد صنعتی این عارضه را ایجاد می کنند.
مکری افزود: مصرف شیشه موجب حالتی به نام «پسیکوز» (نوعی روان پریشی) در افراد می شود که آن هم در 85 درصد افراد پس از ترک شیشه از بین می رود.
وی خاطرنشان کرد: توهم متامفتامین(شیشه) از همه مواد صنعتی دیگر بیشتر بوده و اثر آن پایدار است، یعنی با یک دود گرفتن شیشه تا چندماه عارضه توهم باقی می ماند.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد، مصرف کنندگان شیشه ممکن است سر ببرند یا خودکشی کنند.
مکری افزود: یک سوم مصرف کنندگان شیشه دچار توهم شده و صددرصد آنان بدبین می شوند.

**روزانه هشت تا 12 نفر اوردوز می شوند
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: سالانه چهار هزار معتاد در کشور اوردوز(مصرف بیش از حد) مرگبار مواد مخدر دارند.
به گفته مکری، هر روز هشت تا 12 نفر بر اثر مواد مخدر جان خود را از دست می دهند که معلوم نیست آیا به دلیل اوردوز، سکته یا خودکشی بوده است.

**جای خالی متادون درمانی رایگان برای معتادان بی خانمان
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد از جای خالی متادون درمانی رایگان برای معتادان بی خانمان گلایه کرد و گفت: متادون درمانی رایگان برای لایه های به شدت آسیب دیده و بی خانمان معتادان وجود ندارد.
مکری افزود: شش هزار کلینیک ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که نسبت بالایی از آنها خصوصی هستند و ماهانه بیش از یکصد هزار تومان هزینه درمان اعتیاد از هر فرد معتاد دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی معتادان بی خانمان از مراکز گذری کاهش آسیب (دی آی سی)، متادون رایگان دریافت کرده و این مراکز شلوغ بود، اما سهمیه متادون آنها به تدریج کم شد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد، معتادان بی خانمان در معرض آسیب های شدیدی مانند ابتلا به ایدز و اوردوز هستند و سیاست ایجاد مراکز گذری کاهش آسیب برای آنان خوب بود و در چند ماهه اخیر خدمات این مراکز دوباره در حال گسترش است.

** تغییر اسامی مواد ترفندی برای ترغیب معتادان به ادامه مصرف
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد به تغییر اسامی برخی مواد مخدر و محرک اشاره کرد و گفت: تغییر مواد به مواد دیگر مثلا تبدیل مصرف کراک به مصرف هروئین و همچنین تغییر اسم مواد مثلا تغییر اسم شیشه به آیس، کریستال، تینا، نخ و برنز از ترفندهای عرضه کنندگان مواد برای ترغیب معتادان به ادامه مصرف این مواد است.
مکری افزود: مصرف مواد نیز از مد روز پیروی می کند و بررسی ها نشان می دهد که چرخه مصرف مواد در جهان، زمانی بین شش تا هفت سال را دارد و بعد از آن ماده مخدر جدیدی جایگزین می شود.
وی خاطرنشان کرد: این تغییرات به سیاستگذاری ها، میزان دسترسی و باور عامه بستگی دارد؛ بطور مثال در مقطع زمانی همه معتادان فکر می کنند که کراک، مغز را خراب می کند و عرضه کننده مواد نیز ماده جدیدی را می آورد.

** عقب ماندگی کشور در طب بازتوانی اعتیاد
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد گفت: ایران در طب بازتوانی اعتیاد خیلی عقب است، یعنی فردی را که عوارض اعتیاد را ترک کرده رها می کند در حالیکه در کشورهای پیشرفته او را حمایت کرده و برای او مکان هایی پر از وسایل بازی، ورزشی، حرفه آموزی و هنر و نقاشی می سازند.
مکری افزود: در شرایط کنونی آدم سالم از عهده گذران زندگی برنمی آید و حسرت تفریح را دارد پس نباید از فرد معتادی که وقایعی مانند زندان، سوءسابقه، ابتلا به هپاتیت، بیکاری و فقر اقتصادی را تجربه کرده انتظار داشت که به سادگی به زندگی بازگردد.
وی تاکید کرد: اعتیاد، مفهومی اجتماعی داشته و صرفا مفهوم پزشکی ندارد.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در واکنش خبرنگاران که معتقد بودند با توجه به این اظهارات فعالیت کلینیک های ترک اعتیاد در کشور بیهوده است، گفت: فعالیت این کلینیک ها بیهوده نیست، بلکه ناقص است و آنها باید بازتوانی معتادان را نیز پیگیری کنند.
مکری خاطرنشان کرد: در جوامعی مانند ایران که خانواده ها گسترده هستند، سهم و جور بازتوانی برعهده خانواده ها بوده و این امتیازی برای کشور است.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری دولت در مراکز حرفه آموزی معتادان، یادآور شد: باید از «ترک اعتیادن به مرحله «فرا ترک اعتیاد» و «بازتوانی» بازگردانیم.
اجتمام(3) ** 9185 ** 1071

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن