تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820563421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک نویسنده و محقق: فارابی پایه گذار موسیقی علمی در شرق است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک نویسنده و محقق: فارابی پایه گذار موسیقی علمی در شرق است تهران - ایرنا - سید عبدالله انوار نویسنده و محقق، فارابی را یک دانشمند بزرگ تاریخ ایران برشمرد و گفت: وی پایه گذار موسیقی علمی در شرق محسوب می شود .


انوار عصر سه شنبه در مراسم رونمایی کتاب موسیقی کبیر فارابی در فرهنگستان علوم افزود: این دانشمند یک فیلسوف توانا وعالم زمانه خود بود که در زمره مفاخر سرزمین ایران قرار می گیرد .
وی با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب علم درایران و تاثیر آن بعد از قرن سوم هجری گفت: در این زمان در تاریخ ایران علم یکی از ارکان اصلی فلسفه و نگرش به زندگی به شمار می رود.
این نویسنده ادامه داد: در اوایل قرن سوم هجری کشتار جای خود را به یادگیری علم داد و از آن زمان به بعد ما شاهد دگرگونی در تاریخ و نبوغ دانشمندانی همچون فارابی هستیم .
انوار از فارابی به عنوان یک فیلسوف نام برد و گفت : او پایه گذار بسیاری از علوم همچون ، فلسفه اسلامی و موسیقی است .
ابونصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، حدود سال ۲۶۰ هجری، در فاراب خراسان، چشم به جهان گشود و در سن 80 سالگی از دنیا رفت .وی از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سده سوم و چهارم هجری است.
اهمیت او بیشتر به علت شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. وی آثاری نظیر ˈالجمع بین الرایینˈ، ˈاغراض ما بعدالطبیعه ارسطوˈ، ˈفصول الحکمˈ و ˈاحصاءالعلومˈ را از خود به یادگار گذاشته است .
انوار با اشاره به نظریات و مقالات فارابی در کتاب موسیقی کبیر گفت: این دانشمند راهی را در موسیقی علمی آغاز کرد که بعدها توسط صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای به تکامل رسید .
این پ‍ژوهشگر خاطرنشان کرد: با بررسی متون مقدمه کتاب موسیقی کبیر که در اصل به زبان عربی است می توان دریافت که این کتاب به سفارش یکی از وزرای خلفای عباسی تدوین شده بود .
وی ادامه داد: این کتاب امکاناتی را به خواننده می دهد تا در کنار بررسی موسیقی به عنوان یک هنر آن را از نظر ریاضیات و به صورت علمی دریابد .
این استاد دانشگاه گفت: موسیقی کبیر در اصل از 12 مقاله تشکیل شده که امروز تنها 4 مقاله آن در دسترس است و می توان گفت به همت مهدی برکشلی ما بهترین نسخه زبان فارسی از مقالات بجای مانده از موسیقی کبیر فارابی را به زبان فارابی در اختیار داریم .
انوار در پایان با اشاره به نقش به سزای برکشلی به عنوان مترجم کتاب موسیقی کبیر فارابی گفت: باید به جرات گفت که زحمات برکشلی کمتر از فارابی نبود چرا که استادانی که دستی بر آتش دارند می دانند ترجمه چنین کتابی که پراز اصطلاحات و نظریه است تا چه اندازه می تواند طاقت فرسا باشد .
کتاب موسیقی کبیر، تالیف فارابی یکی از آثار بجای مانده از موسیقی قرن سوم هجری است که ازآن به عنوان نخستین کتاب علمی موسیقی در شرق نام برده می شود .
این کتاب بخش های مختلفی دارد که در آن مقالات فارابی و نیز نظریه های وی در خصوص نوع پرده بندی سازها و نسبت ریاضیات آن وجود دارد .
این اثر دومین ترجمه موسیقی کبیر به فارسی است که برکشلی با نگاهی جامع و بررسی نسخه های عربی و فرانسه آن را ترجمه کرده است.
برکشلی فیزیکیدان ، تئوریسین موسیقی است ، او به سال 1291 هجری خورشیدی چشم به جهان گشود و در سال 1366 از دنیا رفت.
فراهنگ (3) ** 9252**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن