تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814715098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعبه اندیشکده آب در قزوین راه اندازی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین معلم:
شعبه اندیشکده آب در قزوین راه اندازی می شود
قزوین- خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران گفت: به منظور ارائه فعالیتهای تحقیقاتی و الگوی مدیریت مصرف با همکاری اتاق بازرگانی و جهاد کشاورزی شعبه اندیشکده آب در قزوین راه اندازی می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک اعضاء کميسيون کشاورزي، آب، منابع طبيعي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران با فعالان کشاورزي قزوين دوشنبه شب با حضور شمس علي معلم، رئيس کميسيون، مرتضي روزبه استاندار، محمدرضا صفري رئيس جهاد کشاورزي استان، عليرضا کشاورز قاسمي رئيس اتاق بازرگاني قزوين در محل سالن باغستان برگزار شد.

شمس علي معلم در الين نشست تخصصي گفت: نگاه کميسيون کشاورزي اتاق بازرگاني کشور يک نگاه نتيجه محور است تا بتواند از مناطقي مانند دشت قزوين که اقيانوسي از پتانسيل در بخش کشاورزي است بخوبي حمايت کند. وي افزود: اگر امروز به دليل سياست هاي غلط منابع را هدر داده ايم و آب را تلف مي کنيم و دچار مشکل شده ايم نیازمند اصلاح روشها و بازنگري در تصميمات خود و پیاده کردن راهکارهاي اصولي هستیم. رئيس کميسيون کشاورزي، آب ، منابع طبيعي اتاق بازرگاني کشور يادآورشد: در آمارهايي که گفته مي شود 91 درصد آب در بخش کشاورزي مصرف مي شود بايد بازنگري کنيم چون مربوط به 40 سال قبل است و در این شرایط باید پرسید برای تغییر این وضعیت وزارت جهاد کشاورزی و نیرو چه کرده اند. دولت باید برای تغییر شیوه در آبیاری سرمایه گذاری کند نه کشاورزان وی افزود: چرا باید کشاورزان دنبال تسهیلات برای تغییر شیوه آبیاری باشند در حالی که این وظیفه دولت است که وارد کار شود و سرمایه گذاری کند و به جای یارانه، در آبیاری تحت فشار سرمایه گذاری کند مانند همه دنیا که دولتها از کشاورزی و تولید حمایت می کنند. معلم بیان کرد: مجلس و دولت باید ما را درک کنند و مطالبه بخش خصوصی مشارکت دولت باشد و اگر اعلام می شود نگران اشتغال در بخش کشاورزی با رقم 23 درصد هستند باید گفت با فضایی که در کسب و کار این حوزه ایجاد می شود آمار بسیار بالاتر از این ارقام است اما مطالبه بخش خصوصی این است که دولت سرمایه گذاری کند تا سهم مصرف آب در کشاورزی از 91 درصد به 60 درصد برسد و به کشاورز فشار نیاورد. 40 درصد آب در لوله کشی فرسوده کلان شهرها هدر می رود رئيس کميسيون کشاورزي، آب، منابع طبيعي اتاق بازرگاني کشور تصریح کرد: 40 درصد آب در لوله کشی فرسوده کلان شهرها هدر می رود اما کسی نگران نیست اما مصرف آب در کشاورزی که محصول تولید می شود همواره به عنوان یک نقطه منفی گفته می شود و این که فقط کشاورزی منابع آبی را می بلعد منطقی نیست.

وی یادآورشد: اگر دولت نخواهد یا توان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و آبیاری تحت فشار و قطره ای را نداشته باشد مطمئن باشید قدرت مالی کشاورزان هر سال کمتر می شود لذا در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی نگاه جدیدی وجود دارد و امسال برای اولین بار قیمت گذاری منصفانه محصولات کشاورزی قبل از کاشت اجرایی شد که می تواند حامی بهره برداران باشد. این مسئول بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی امسال آماده پرداخت سوبسید در محصول شیر است اما تشکلی برای دریافت و توزیع آن وجود ندارد و هنوز انجمن های بخش خصوصی و NGO ها به بلوغ لازم نرسیده اند و شاید هم نتوانسته ایم خود را بشناسیم و مطالباتمان را بخوبی مطرح کنیم و کمک بخواهیم. معلم گفت: گاهی خودمان هم مشکل داریم و از اجرای طرح فدک که قرار بود در دو میلیون هکتار از اراضی با اشتغالزایی 500 هزار نفر اجرا شود جلوگیری شد و امروز با بیمار بودن باغات زیتون دیگر منطقی نیست به توسعه مزارع زیتون فکر کنیم یا در مازندران صحیح نیست در شرایط کم آبی با تولید هندوانه و صادرات آن به عراق در واقع منابع آبی خود را صادر کنیم و جلوی این کار باید گرفته شود. کشت مناسب با اقلیم جدی گرفته شود/ راه اندازی شعبه اندیشکده آب این فعال کشاورزی در ادامه گفت: باید بر اساس شرایط موجود و توان آبی کشور آمایش سرزمین را اجرا کنیم و تولید محصول بر اساس خاک و اقلیم و منابع آبی تعریف شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم. وی اضافه کرد: قزوین باید برای تامین امنیت غذایی مردم کشور مورد حمایت جدی مسئولان قرار گیرد و با تقویت انجمن های خصوصی فعال در حوزه کشاورزی زمینه توسعه این بخش را فراهم کرد. معلم از راه اندازی شعبه اندیشکده آّ در استان قزوین خبرداد و اظهارداشت: این اندیشکده اخیرا در کرمان راه اندازی شده اما با توجه به اهمیت استان قزوین و مدیریت منابع آبی شعبه ای از آن در قزوین راه اندازی خواهد شد تا بتواند ضمن کارهای تحقیقاتی الگوی مناسبی در کشاورزی و مدیریت منابع آب و تولید محصول کم آب ارائه کند و الگوی موفقی در کشور شود.   وی در پایان هدف از سفر به قزوین را تهیه سند ماموریت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در این استان و ارائه برنامه سالانه عنوان کرد.


۱۳۹۳/۳/۲۷ - ۰۸:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن