واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: فخيمزاده مي پرسد: آيا بليط گرفته ايد؟ تاكيد فخيمزاده بر ريتم تند سريال و گرفتن پلانهاي مختلف از يك اتفاق، به وضوح مشخص بود. به نحوي كه صحنهي مربوط به گفتوگوي امير با غلام كه خبر كشته شدن 15 تن بر اثر مصرف قرصهاي اكستازي را به وي ميداد، از بيش از 4 زاويه تصويربرداري شد.
گروه سازندهي سريال «بي صدا» در يكي از خانههاي اطراف خانه هنرمندان درحالي دور هم جمع شده بودند كه قرار بود برخي از سكانسهاس داخلي و خارجي خانه « غلام» (با بازي مهدي فخيمزاده) تصويربرداري شود. سازندگان اين سريال كه به اميد خلوت بودن خيابانهاي اطراف، جمعه را براي گرفتن دو سكانس خارجي «بي صدا» انتخاب كرده بودند، با جمعيتي از همسايگان اطراف خانه مواجه شدند كه حتي صندليهاي عوامل صحنه را نيز اشغال كرده بودند. در اين ميان فريبا كوثري (بازيگر نقش آذر) كه در حال ترك لوكيشن بود از عوامل صحنه كه در پشت مونيتور در حال مرور پلانهاي گرفته شده بودند، به شوخي پرسيد كه آيا بليط تهيه كردهاند يا خير؟! گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا حاكي است: پشت صحنهي مجموعه تلويزيوني « بيصدا» با برخي فيلمها و سريالهاي تلويزيوني متفاوت جلوه ميكند، چرا كه اين بار كارگردان خود بازيگر اصلي است. مهدي فخيمزاده كه در صحنه خارجي با كامران تفتي ( در نقش امير) هم بازي بود، پس از گرفتن هر پلان و صداي كات دستيار كارگردان (حميدرضا قرباني)، به سرعت به سمت مونيتور آمده و پس از زدن عينكش، پلانهاي گرفته را مرور ميكرد. تاكيد فخيمزاده بر ريتم تند سريال و گرفتن پلانهاي مختلف از يك اتفاق، به وضوح مشخص بود. به نحوي كه صحنهي مربوط به گفتوگوي امير با غلام كه خبر كشته شدن 15 تن بر اثر مصرف قرصهاي اكستازي را به وي ميداد، از بيش از 4 زاويه تصويربرداري شد. گروه سازنده سريال «بي صدا» كه معمولا از ساعت 6 صبح كار خود را آغاز ميكند، روزانه موفق به گرفتن 3 دقيقه و نيم تصوير مفيد ميشوند. عبدالرضا شهباززاده، مجري طرح اين سريال، كه آشنايي 12 ساله با مهدي فخيمزاده دارد، در اين زمينه به ايسنا ميگويد: صبحها از ساعت 6 كار گريم را آغاز ميكنيم و معمولا تا ساعت 17و30 دقيقه كه نور جواب ميدهد، كار ادامه مييابد. اگر شب كار باشيم نيز گريم از ساعت 19 آغاز ميشود. وي كه پس از تغيير تهيهكننده و از اول مرداد ماه همكارياش را با پروژه «بيصدا» آغاز كرده است، از روند كار ابراز رضايتمندي ميكند و ادامه ميدهد: مدت سه روز است كه در اين لوكيشن (خانه غلام) مستقر شدهايم و 10 روز ديگر اين جا خواهيم ماند. دراين يك هفته چند پلان خارجي مربوط به صحنههاي تعقيب و گريز نيز در دارآباد تصويربرداري شده است. شهباززاده، درپاسخ به پرسش ايسنا، دربارهي مشكلات بودجه، تصريح ميكند: مشكل بودجه را داشتيم، داريم و خواهيم داشت. اين مشكل كل سازمان صدا وسيما است كه به اين زوديها هم حل شدني نيست. ولي به هر حال لطف مسوولان شبكه دو سيما به كار آقاي فخيمزاده بيشتر بوده است. ضمن اين كه از روزي كه مسووليت مجري طرح سريال «بي صدا» را بر عهده گرفتم سعي كردم به لحاظ مالي به پروژه لطمه وارد نشود. مهدي فخيمزاده، كه در سريال «بي صدا» مسووليت، نويسندگي، بازيگري و كارگرداني را بر عهده دارد، چندي است كه به عنوان تهيهكننده اين مجموعه نيز معرفي شده است. وي درباره انجام همزمان چند مسووليت ميگويد: درابتدا قرار براين بود كه «بيصدا» همانند بسياري از پروژههاي ديگر از تهيهكنندهاي مجزا برخوردار باشد. اما در حين كار تهيه كننده با مشكلاتي مواجه شد كه مجبور شدم خودم اين مسووليت را بر عهده بگيرم وگرنه چندان تمايلي به اين مساله نداشتم. كارگردان سريال «بي صدا»، طنز اين سريال را طنز موقعيت دانسته وپيشبيني ميكند ساخت اين مجموعه تلويزيوني چهار ماه و نيم ديگر به پايان برسد. فخيمزاده در پاسخ به پرسش ايسنا، دربارهي مشخص نبودن تعداد قسمتهاي مجموعه «بي صدا» متذكر ميشود: در خصوص قصههاي اپيزوديك از ابتدا ميتوان گفت سريال چند قسمت خواهد بود. اما تعداد قسمتهاي مجموعههايي مانند «بيصدا» در طول ساخت مشخص ميشود. از چگونگي ادامه يافتن روند قصه احساس ميكنم،تعداد قسمتهاي اين سريال 10 تا 13 قسمت شود. منوچهر رهنما، مدير توليد نيز با اعلام اين كه مهدي فخيمزاده 80 درصد از فيلمنامه را به دست عوامل داده است، خاطرنشان ميكند: آقاي فخيمزاده براي جذابتر شدن قصه، همچنان روي پايان فيلمنامه فكر ميكنند و براي رسيدن به يك نقطه شايد مجبور شوند، تغييرات جزيي در فيلمنامه بدهند. وي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه در چنين شرايطي تكليف بازيگران چه ميشود، ميگويد: بازيگران ما تقريبا پايان كار را ميدانند. اما شاخ و برگ قصه و پايان آن ممكن است كمي تغيير كند. به گفتهي مدير توليد سريال « بيصدا»، مهدي فخيمزاده تا كنون 15 تا 16 سكانس از اين سريال را تغيير داده است، اين تغيير شامل حال شخصيتهاي قصه نشده است. رهنما ادامه ميدهد: سكانسهاي «بيصدا» رج زده ميشوند اما نه آن رجي كه شما فكر ميكنيد. ما بر مبناي لوكيشن جلو ميرويم وسعي ميكنيم سكانسهاي مربوط به يك لوكيشن را بگيريم و سپس به سراغ لوكيشن ديگر برويم. روي لوكيشنهاي اصليمان كه حساس بودهاند، متمركز شدهايم تا كنون لوكيشنهاي منزل بهرام و چنگيز كه بسيار خاص بودهاند،گرفته شده است و خانهي آذر و غلام هم در حال تصويربرداري است. پس از اين لوكيشن نيز، به سراغ صحنههاي مربوط به اداره پليس و دخمه غلام خواهيم رفت كه كمي نياز به بازسازي دارد. مدير توليد سريال «بي صدا» به اين پرسش خبرنگار ايسنا كه آيا يك مشاور نيروي انتظامي با اين پروژه همكاري دارد، پاسخ مثبت ميدهد و متذكر ميشود: پس از نگارش فيلمنامه، متن به كميسيون نيروي انتظامي فرستاده شد و نظراتشان را اعلام كردند. در حال حاضر نيز ضبط تمام پلانهايي كه نيروي انتظامي درآن حضور دارد با مشورت و حضور مشاور نيروي انتظامي انجام ميشود. به گزارش ايسنا، در سريال « بي صدا» براي تصويربرداري صحنههاي داخلي بيش از فرم پرده آبي و سبز استفاده ميشود و سپس با استفاده از كامپيوتر بكگراند شهر جايگزين آن خواهد شد. اتفاقي كه در سريال « حس سوم» نيز به وقوع پيوست. در همين ارتباط مجيد شهبازي، طراح صحنه و لباس اين پروژه كه «بيصدا» را كاري به روز ميداند كه ويژگي آن حضورمهدي فخيمزاده در سمت كارگردان است، ميگويد: داستان « حس سوم» بيشتر به عملكرد پليس و نيروي انتظامي اختصاص داشت. در حالي كه در «بي صدا» بيشتر صحنهها به قاچاقچيان و مصرفكنندگان قرصهاي اكستازي معطوف شده است. حميدرضا قرباني ـ دستيار اول كارگردان ـ نيز در خصوص تصويربرداري صحنههاي خارجي سريال « بيصدا» به مشكلاتي كه پروژهها با كمبود فضاي شهرك سينمايي مواجه هستند اشاره كرده و تصريح ميكند: تمامي صحنههاي ما در خيابانهاي واقعي تصويربرداري ميشوند. بنابراين در انتخاب لوكيشن با مشكل روبهروهستيم؛ چرا كه امكان تصويربرداري در محلهايي پرتردد وجود ندارد. سريالهايي كه صحنههاي خارجي بسياري دارد،هر كس در حوزه كاري خود تلاش ميكند تا گروه به بهترين نحو كارش را انجام دهد. بنابراين محدودهاي كم تردد را ميبنديم و پس از آن تمام آدمها و ماشينهايي كه در صحنه در حال حركت هستند به ما تعلق دارند. وي كه پس از سريالهاي « ولايت عشق»، « حس سوم» و فيلم «هم نفس» چهارمين همكاري با فخيمزاده را تجربه ميكند، ميگويد: آقاي فخيمزاده خيلي منظم هستند و حرفهيي به كار نگاه ميكنند. همه عوامل سر ساعت بايد در صحنه حاضر باشند و تا زماني كه قرار است، كار انجام شود، بايد در صحنه حضور داشته باشند. مهديه اعرابي از ديگر عواملي است كه به عنوان طراح چهرهپردازي با سريال « بيصدا» همكاري دارد. وي در گفتوگو با خبرنگار ايسنا، درباره ويژگيهاي كار خود چنين توضيح ميدهد: سعي ميكنم اجراي گريم روي چهره هنرپيشه به گونهاي باشد كه توجه بيننده از بازي به گريم معطوف نشود. اعرابي تاكيد ميكند: دوست داشتم در بدو امر گريم من جلوگيري نكند بلكه بازي توانمند بازيگر و مجموع عوامل، بيننده را به اين نكته برساند كه چقدر گريم خوب بر چهره بازيگر نشسته است. به گزارش ايسنا، ليدا كريملي، كه با ايفاي نقش مينا در سريال «بيصدا» براي نخستين بار مقابل دوربين ظاهر شده است،درباره نقش خود ميگويد: مينا دختر غلام، شخصيت اصلي قصه است كه توسط پدرش درگير ماجراهايي ميشود. او دختر ساده و جنوب شهري است كه زندگي معمولياي دارد. وي درباره همكاري با مهدي فخيمزاده اظهار ميكند: آقاي فخيمزاده به نظم خاصي در كارهايشان اعتقاد دارند و همين نظم باعث ميشود، پروژههايي كه توسط ايشان ساخته ميشود با جديت پيش برود. كامران تفتي، ديگر بازيگر اين سريال نيز درباره نقش خود به خبرنگار ايسنا، چنين توضيح ميدهد: امير جوان 25-26 سالهاي است كه ناخواسته وارد بازي ميشود كه در عين خطرناك بودن،اتفاقاتي را برايش رقم ميزند. به گزارش ايسنا،از ديگر بازيگران سريال «بي صدا» ميتوان به محمدرضا صادقي، سارا خوئينيها، ليلا برخورداري، انوشيروان فاطمي، فرداد صفاخو و بهارك صالحنيا اشاره كرد. خلاصه داستان بيصدا.... آمبولانسي آژيركشان بيمار بيهوشي را به بيمارستان ميرساند. دكتر سارا افخمي افسر نيروي انتظامي در بيمارستان به بررسي اوضاع مسدوم ميپردازد. بيمار بر اثر قرص اكس ميميرد. فرداي همان روز سردار باقري از بيمارستان نيروي انتظامي ديدن ميكند. علت مرگ بيمار شب گذشته و موارد ديگر كه بر اثر مصرف قرص اكس مردهاند بررسي ميشود. سارا معتقد است،عدهاي در داخل كشور به توليد اين مواد دست زدهاند. به علت اين كه در تركيب مواد از تجربه كافي برخوردار نبودند، سمي را توليد كردهاند كه در مدت كوتاهي مصرف كننده را ميكشد. سردار به سارا دستور ميدهد كه پيگير اين پرونده شوند و موضوع را بررسي نمايد، سارا كسانيكه در اين رابطه دخيل هستند را تحت نظر ميگيرد و مكانهايي را جهت مراقبت از منازل آنها تعبيه ميكند، يكي از اين افراد شخصي است بنام چنگيز توراني،منزل وي تحت مراقبت دايم قرار ميگيرد و رفت و آمدهاي او نيز كنترل ميشود. در شبي ماشين چنگيز توراني تعقيب ميشود، او به اتفاق برادرش يوسف وارد يك ساختمان ميشوند كه متعلق به دخترش مونا است. داماد جنگيز (بهرام) به شدت مونا را كتك زده و بدين وسيله ميخواسته چنگيز را به آن جا بكشاند تا...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]