تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821390948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پاشنه ‌آشيل سينماي اسپانيا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پاشنه ‌آشیل سینمای اسپانیاصنعت سینمای اسپانیا هم مثل تعدادی از كشورهای اروپایی با مشكلات مربوط به سرمایه‌گذاری روی محصولات سینمایی و بحث معافیت‌های مالیاتی روبه‌رو است.
سینمای اسپانیا
پس از بحران اقتصادی وال‌استریت در 2سال قبل كه تأثیر خود را روی اقتصاد بین‌المللی گذاشت، سینمای اسپانیا هم با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است. اهالی سینما برای حل مشكلات خود دست به كارهای متفاوتی می‌زنند. این كارها از یك سو شامل پیداكردن شریك خارجی و از سوی دیگر اعمال فشار روی سازمان‌های دولتی می‌شود. مقاله تحلیلی زیر هر دوی این راه‌ها و نتایج احتمالی آنها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و در این رابطه صحبت می‌كند كه در شرایط فعلی، صنعت سینمای اسپانیا چه كارهایی را می‌تواند (و باید) انجام دهد.به گزارش همشهری ، شركت اروپایی فیلمسازی ونچوره كاپیتالیست كه دفتر مركزی آن در شهر نیویورك قرار دارد، مدتی قبل تصمیم گرفت فعالیت سینمایی خود در قاره اروپا را افزایش دهد. ادی‌كوهن مدیر این شركت خبر از تأسیس یك شركت جدید فیلمسازی در كنار شركت قدیمی خود می‌دهد. این شركت جدید كه رگال اینترتینمنت نام دارد، در قدم اول قصد دارد در تولید تعدادی از محصولات سینمایی دو كشور آلمان و اسپانیا سرمایه‌گذاری كند. ادی‌كوهن كه این روزها لقب یك شهروند آمریكایی را گرفته با تأسیس شركت فیلمسازی رگال اینترتینمنت در فكر خلق یك مؤسسه هنری اروپایی است كه محصولات برتر سینمای اروپا را جلوی دوربین ببرد. این شركت كه بحث تأسیس آن از نوامبر سال گذشته مطرح شد، در زمینه‌های تولید، توزیع و نمایش محصولات قاره اروپا فعالیت خواهد كرد. اما اینطور به نظر می‌رسد كه واقعیت همان چیزی نیست كه مسئولان این شركت می‌گویند.در اولین قدم، شركت رگال اینترتینمنت یك قرارداد دوجانبه همكاری با شركت فیلمسازی اسپانیایی زیپ‌‌فیلمز امضا كرده است. این شركت اسپانیایی در شهر بارسلون به فعالیت سینمایی مشغول است و قرار بود بخشی از سرمایه آن نیز توسط شركت رگال اینترتینمنت خریداری شود. اما مسئولان این شركت می‌گویند  از زمانی كه بحث همكاری مشترك با رگال اینترتینمنت مطرح شده، آنها هنوز هیچ پول و سرمایه‌ای دریافت نكرده‌اند.گوردی ردیو تهیه‌كننده سینما و مدیر شركت زیپ فیلمز در این رابطه می‌گوید: «ما با شركت رگال قراردادی امضا كردیم كه براساس آن 25درصد از سهام شركت خود را به آنها واگذار كنیم و در ازای آن مبلغ 6/4میلیون دلار دریافت كنیم. آنها متعهد شدند یك چك تضمینی 5/22میلیون دلاری هم ارائه كنند و برای 5سال آینده، 3فیلم مشترك سینمایی با یكدیگر بسازیم  اما ما هنوز حتی یك پنی هم از سوی آنها دریافت نكرده‌ایم. حرف اصلی این است كه اگر قراردادی امضا شده، پس چرا پولی رد و بدل نمی‌شود؟»زمانی كه دست به امضای قرارداد با شركت زیپ‌فیلمز زدیم وضعیت اقتصادی جهان چندان مناسب نبود. احساس خود من این است كه این قرارداد كمی شتابزده صورت عملی به خود گرفت. حتی كشوری مثل اسپانیا هم مشكلات اقتصادی خاص خود را دارد. كوهن در مقابل، پاسخ خود را دارد و ماجرا را اینگونه تعریف می‌كند: «زمانی كه دست به امضای قرارداد با شركت زیپ‌فیلمز زدیم وضعیت اقتصادی جهان چندان مناسب نبود. احساس خود من این است كه این قرارداد كمی شتابزده صورت عملی به خود گرفت. حتی كشوری مثل اسپانیا هم مشكلات اقتصادی خاص خود را دارد. طرف مقابل ما هم این مشكلات را قبول دارد و می‌داند كه سرمایه‌گذاری بر روی محصولات سینمایی كار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل، من فكر می‌كنم این قرارداد باید فعلا مسكوت بماند تا در یك فرصت و شرایط بهتر، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.» مسئولان شركت زیپ فیلمز بر این تصور بودند كه با كمك شركت رگال اینترتینمنت، دست به تولید یكسری فیلم با كیفیت بالا بزنند. قرار بود این فیلم‌ها آبروی سینمای اسپانیا در هر دو وجه داخلی و بین‌المللی باشد و سروصدای زیادی در قاره اروپا ایجاد كند. یكی از این پروژه‌ها درام تاریخی نوجوانانه «بتی و امپراتور» بود كه آل‌پاچینو در آن نقش اصلی را باید بازی می‌كرد. فیلم دیگر، «ویلیام فاتح» است كه برایان ادگار و درك والبانك فیلمنامه آن را نوشته‌اند و گفته می‌شود یكی از بهترین فیلمنامه‌های تاریخی صنعت سینمای اسپانیاست. اما در شرایط فعلی معلوم نیست چه بر سر این پروژه‌ها می‌‌آید. این سؤال كه آیا شركت زیپ‌فیلمز همچنان درگیر تولید این فیلم‌ها خواهد بود یا خیر؟ فعلا بدون جواب باقی مانده است.در ارتباط با فیلم «بتی و امپراتور»، كوهن چنین توضیح می‌دهد و مدعی می‌شود كه«این پروژه متعلق به شركت فیلمسازی ماست. زمانی كه قرار شد ما با زیپ فیلمز همكاری مشترك داشته باشیم، توافق كردیم كه پخش بین‌المللی آن را این شركت بر عهده بگیرد. منظور از پخش بین‌المللی هم فقط كشورهای قاره اروپا بود. به این ترتیب، طبیعی است كه آنها نمی‌توانند این فیلم را خودشان- به تنهایی یا با همكاری شركت یا كشور دیگری- تهیه و تولید كنند.» قصه این فیلم فانتزی كه قرار بود تمام صحنه‌های آن در لوكیشن‌های متفاوت اسپانیا جلوی دوربین برود، درباره دختر نوجوانی است كه با ناپلئون بناپارت دیدار و گفت‌وگو می‌كند.اما با وجود به هم خوردن قراردادهای زیپ فیلمز با شركت رگال اینترتینمنت، مسئولان این شركت اسپانیایی قصد دارند پروژه‌های شخصی خود را جلوی دوربین ببرند و به روی خود نیاورند كه این اواخر چه اتفاقاتی برایشان رخ داده است. یكی از این پروژه‌ها یك كار ترسناك به نام «جسم» است كه با هزینه‌ای 5میلیون دلاری و به زبان انگلیسی تهیه خواهد شد. كارگردانی این فیلم را خود ردیو مدیر زیپ‌ فیلمز بر عهده دارد و قرار است كلید فیلمبرداری آن ماه اكتبر در شهر بارسلون زده شود. ردیو در این ارتباط می‌گوید: «ما ملاقات‌هایی با یوكین آندیوزا تهیه‌كننده مطرح بارسلونی داشتیم و از او خواستیم كه  روی تولید «جسم» با ما همكاری كند. اگر مذاكرات به خوبی پیش برود، ما حتی می‌توانیم همكاری‌های مشترك بیشتری با شركت فیلمسازی او داشته باشیم. آندیوزا پیشنهاد كرده تا با همكاری یكدیگر، دست به تولید یك‌سری محصول مشترك بین‌المللی بزنیم كه با هزینه‌های تولید 7تا 15میلیون دلاری تهیه می‌شوند.این محصولات مشترك با همكاری كشورهای انگلستان، آمریكا، كانادا و آلمان خواهد بود.» رسانه‌های گروهی اسپانیا در طول هفته گذشته، اخبار مذاكرات بین مسئولان شركت رگال اینترتینمنت با شركت آلمانی وی‌سی‌ال را با دقت تمام دنبال كرده‌اند. آنها می‌خواهند بدانند سرنوشت این مذاكرات چه خواهد شد. این در حالی است كه مسئولان شركت وی‌سی‌ال، قبل از این در جریان روابط بین رگال اینترتینمنت و زیپ فیلمز قرار گرفته‌اند و از نتیجه این روابط به خوبی آگاهند.به همین دلیل است كه داتی‌روت مدیر شركت و ی‌سی‌ال با لحنی آرام و شمرده می‌گوید: «ما دقیقا از وضعیت شركت همكاران اسپانیایی خود در زیپ‌فیلمز مطلع هستیم و برای همین، هوشیارتر از آنها مذاكره با رگال اینترتینمنت را ادامه می‌دهیم. ما از سوی مسئولان این شركت وعده‌های زیادی دریافت كرده‌ایم و در مقابل، هنوز در عمل چیزی عایدمان نشده است. آنها قول دادند كه در ماه آوریل پول خوبی به ما پرداخت خواهند كرد  ولی تا این لحظه ما حتی یك پنی هم دریافت نكرده‌ایم. ما فقط زمانی به تعهدات خود عمل می‌كنیم كه طرف مقابل به قول‌هایی كه داده است، وفا كند.» رسانه‌های گروهی اسپانیا و اهل فن در این كشور اروپایی می‌گویند كارها و اقدامات مسئولان شركت رگال اینترتینمنت فقط باعث بی‌اعتبار‌تر شدن این شركت در سطح بین‌المللی و به ویژه قاره اروپا خواهد شد. به گفته آنها، در شرایط فعلی دیگر كمتر سازمان و شركت فیلمسازی حاضر می‌شود همكاری مشترك با این شركت را قبول كند، زیرا نمی‌شود به حسن نیت مسئولان این شركت امیدوار بود و به قول‌های آنها  اطمینان داشت. اهالی سینما می‌گویند كه  تا به امروز، قانون معافیت‌های مالی جدید فیلمسازی اسپانیا كه در ماه دسامبر سال2007 تصویب شد و قرار است به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی كمك‌رسانی كند، مورد استفاده قرار نگرفته است. منتقدان سینمایی هم از تغییر آهسته و گام‌به‌گام سیستم مالیاتی و یارانه‌ای دولت صحبت می‌كنند. از سوی دیگر، گفته می‌شود عدم همراهی نهادهای دولتی با تهیه‌كنندگان سینما، طرح كمك‌رسانی دولتی به صنعت سینما را با تهدیدات زیادی روبه‌رو كرده است. این در حالی است كه تهیه‌كنندگان جوان سینمای اسپانیا كه بسیار بلندپرواز به نظر می‌رسند، ابایی از این ندارند كه محصولات خود را با هزینه‌های گزاف و كلان جلوی دوربین ببرند.آنها براین باورند كه فقط با تولید خوب و دست و دل بازانه یك اثر سینمایی می‌توان به موفقیت مالی و انتقادی آن در داخل و خارج از كشور امیدوار بود. نكته جالب این است كه آنها سعی در پنهان‌كردن این موضوع نیز ندارند  كه توجه ویژه‌ای به تماشاگران بین‌المللی در خارج از كشور اسپانیا دارند.  مسئولان دولتی می‌گویند: «پس از «اف-23» قصد دارند به حدود 10فیلم دیگر سینمایی نیز كمك مالی كنند و از این پس طرح معافیت‌های مالیاتی در مورد بسیاری از محصولات سینمایی اعمال خواهد شد. ولی كسی نسبت به این اظهارات (حداقل در شرایط فعلی) اظهار خوش‌بینی نمی‌كند. رسانه‌های گروهی هر خبری را در این رابطه تبدیل به تیتر اول می‌كنند و نمی‌گذارند شعله این جدل و بحث خاموش شود.»اهالی صنعت سینما می‌گویند كه به دنبال بحران اقتصادی 2سال قبل جامعه جهانی، فشار زیادی به دست‌اندركاران هنری وارد شده و این وظیفه دولت است كه از سینمای ملی حمایت كند و با تزریق پول و سرمایه، مانع از افت فعالیت‌های آن شود. تهیه‌كنندگان سینما براین نكته پای می‌فشرند كه همكاری دولتی به نفع طرف مقابل نیز هست، زیرا در زمان اكران عمومی در سود حاصل از فروش فیلم‌ها شریك می‌شود و سرمایه‌اش را همراه با سود خود برداشت می‌كند. بسیاری از منتقدان و تحلیل‌گران اقتصادی سینمای اسپانیا براین باورند كه معافیت‌های مالیاتی دولتی حكم پاشنه آشیل صنعت سینمای اسپانیا را در شرایط فعلی دارند و آینده سرمایه‌گذاری در صنعت سینمای اسپانیا (حداقل در شرایط فعلی) وابسته به این موضوع است.تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن