واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دعوای کارگردان ها بر سر "ذوالقرنین"کاش همیشه دعوای سینما بر سر شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی بود. چقدر لذت بخش است که می بینیم سینماگران ایران برای به تصویر کشیدن عظمت و جایگاه فرهنگ این مرز و بوم از یکدیگر پیشی می گیرند. باعث بسی خرسندی است که فیلمسازان با غیرتی همچون "حمیدنژاد"،"معلم" و "جعفری جوزانی" بر سر ساخت پروژه ای ملی با یکدیگر رقابت دارند که ایرانیان سالها برای به تصویر کشیدن آن لحظه شماری می کرده اند. شاید در حد آرزویی باشد اگر بگوییم کاش سینمای ایران بجای رقابت برای برج سازی و مبتذل سازی بر ساخت این پروژه های فاخر رقابت می کردند.
به گزارش جهان، در حالی که موج ساخت فیلمهای ضد ایرانی از سوی سردمداران هالیوود به راه است،در طول این سالیان این نکته در ذهن هر ایرانی نقش می بست که دست اندرکاران و اهالی سینما در مقابل این هجمه ها و تولیدات غیر منصفانه، غیر از موضع گیری و سخنرانی و محکوم کردن چه کرده اند و حاشا به غیرت سینماگران که فقط نظاره گر شده اند!اما شنیدن پیشنهاد ساخت فیلم(ذوالقرنین)از سوی عزیزالله حمیدنژاد، آنهم در دوران وزارت "محمد حسین صفار هرندی" و معاونت سینمایی"جعفری جلوه" و در شرایطی که مدیران وقت سینمایی معیارشان در سینما، "چشمک" و "مادر زن سلام" و "پشمک"و ....بود و در همین راستا بلایی بر سر سینمای ایران آوردند که برگشتش کاری بس سخت و جانفرساست!خبر بسیار خوشحال کننده ای بود که صد البته بی توجهی مدیران وقت در آن زمان، آنهم بدلیل سطحی انگاری برخی از آنها،این خبر و قاعدتا ساخت آن بدست فراموشی سپرده شد.تا اینکه انتشار خبر امضای تفاهم نامه ای از سوی "علی معلم" و "مسعود جعفری جوزانی" برای تولید پروژه ای مشابه آنچه "حمیدنژاد "پیشنهاد و تصویب کرده بود،ما را سوار بر کشتی زمان کرد، تا بار دیگر خاطرات "پشمک" ساختن ها در 3-4 سال پیش و همزمان با حمله های سینمایی بر علیه فرهنگمان و سکوت سینماگران از یک طرف و عدم حمایت دست اندرکاران سینما از پروژه هایی مانند "ذوالقرنین"حمید نژاد برایمان زنده شود.اما بدنبال انتشار خبر ساخت پروژه "ذوالقرنین" از سوی علی معلم و مسعود جعفری جوزانی،حمیدنژاد را به واکنش واداشت:کاش همیشه دعوای سینما بر سر شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی بود. چقدر لذت بخش است که می بینیم سینماگران ایران برای به تصویر کشیدن عظمت و جایگاه فرهنگ این مرز و بوم از یکدیگر پیشی می گیرند. باعث بسی خرسندی است که فیلمسازان با غیرتی همچون "حمیدنژاد"،"معلم" و "جعفری جوزانی" بر سر ساخت پروژه ای ملی با یکدیگر رقابت دارند که ایرانیان سالها برای به تصویر کشیدن آن لحظه شماری می کرده اند."عزیزالله حمیدنژاد" که کارگردانی آثاری چون "هور در آتش"، "اشک سرما" و "آناهیتا" را در کارنامه کاری خود دارد، در یادداشتی ضمن یادآوری این نکته که وی در زمان تصدی معاونت سینمایی قبل پیشنهاد ساخت همین پروژه را داده، به ثبت هم رسیده، اما حمایت نشده است می گوید: سال1382 بعد از ساخت فیلم «اشک سرما» با دیدن فیلم ضد ایرانی «اسکندر» روی این موضوع متمرکز شدم وپس از تحقیقات اولیه خلاصه فیلمنامه سینمایی کوروش کبیر (ذوالقرنین) را در بانک فیلمنامه خانه سینما به شماره 18/35-9190 مورخ 13/9/1384 به ثبت رساندم. البته وی این نکته را هم یادآوری کرده است که "معلم "و "جعفری جوزانی" از پیشرفت پروژه وی(ذوالقرنین) اطلاعی نداشته اند.اما:ای کاش همیشه دعوای سینما بر سر شکوه و عظمت فرهنگ ایرانی بود و چقدر لذت بخش است که می بینیم سینماگران ایران برای به تصویر کشیدن عظمت و جایگاه فرهنگ این مرز و بوم از یکدیگر پیشی می گیرند.باعث بسی خرسندی است که فیلمسازان با غیرتی همچون "حمیدنژاد"،"معلم" و "جعفری جوزانی" بر سر ساخت پروژه ای ملی با یکدیگر رقابت دارند که ایرانیان سالها برای به تصویر کشیدن آن لحظه شماری می کرده اند.شاید در حد آرزویی باشد اگر بگوییم ای کاش روزی سینمای ایران بجای رقابت برای برج سازی و مبتذل سازی، برای ساخت پروژه های فاخر اینچنینی رقابت می کردند. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان و تهیه کننده پروژه "ذوالقرنین"به عنوان اولین پیشنهاد دهنده این طرح در 5 سال پیش می گوید:
....این پروژه پس ازسالها دوندگی در دستور کار تولید بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته است. بدیهی است که این پروژه ملی با مشارکت مراکز فرهنگی و نهادهای مردمی و بخش خصوصی تولید خواهد شد. اکنون پس از ساخت فیلمهای ضد ایرانی «اسکندر» الیوراستون، «300» فرانک میلر، «نفوذی» مایکل مان و «شاهزاده ایرانی» مایک نیوئل توسط هالیوود نیاز به تولید چنین فیلمی بیش از هر زمان دیگری احساس میشوداما علی معلم تهیه کننده ای که روز گذشته خبر ساخت این پروژه را منتشر کرد، در مورد ضرورت ساخت پروژه کوروش کبیر می گوید: شخصیت كوروش از جهت جایگاه تاریخی و ملی، پایهگذاری امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان، بنیانگذاری حقوق بشر و احترام به ادیان 600 سال پیش از میلاد (زمانهای كه هنوز در جهان بحث حقوق بشر حضور اولیه هم نداشت)، پذیرش این شخصیت تاریخی از جانب ادیان الهی (به خصوص ذكر این شخصیت در قرآن كریم با عنوان ذوالقرنین) در شرایط امروز جهان كه قدرتهای بزرگ و بیتاریخ درصدد نفی جایگاه ایران در معادلات جهانی هستند، بسیار حائز اهمیت است. توضیح بنیاد سینمایی فارابی:احمد میرعلایی در همین رابطه و در گفتگو با ایلنا چنین گفت:فیلمنامه فیلم ذوالقرنین توسط حمیدنژاد در سال 84 ثبت شده است و سوابق آن نیز موجود است البته به جز ایشان؛ عرفانمنش یكی از محققین و پژوهشگران نیز فیلمنامهای را با این موضوع ارائه كرده است. وی ادامه داد: ساخت این فیلم بستگی به تكمیل شدن فیلمنامه توسط حبیبنژاد دارد و ما درتلاش هستیم كه درصورت امكان شرایطی را به وجود بیاوریم كه حمیدنژاد و عرفانمنش از تجربیات یكدیگر استفاده كنند. میراعلائی با اشاره به سنگین بودن هزینه پروژه فیلم ذوالقرنین گفت: ساخت این فیلم در زمره كارهای فاخر و big prudoction است و فقط ما میتوانیم از یك فیلم حمایت كنیم. وی درباره سایر اخباری كه پیرامون ساخت فیلمهای دیگر در این حوزه شنیده میشود، گفت: ما علاقه داریم كه از چند فیلم سینمایی در این حوزه با این موضوع حمایت كنیم اما نه امكانات آن وجود دارد و نه این امر شدنی است و آنچه كه مشخص است؛ این است كه براساس اولویت؛ ساخت فیلم ذوالقرنین براساس فیلمنامه حمیدنژاد بهدلیل اینكه ایشان زودتر اقدام به ارایه فیمنامه كرده است، در اولویت است.تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 827]