محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854258500
چهره سوء استفادهگران در دفاع مقدس را فاش میکنم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
گفتوگو با قاسمعلی فراست، داستاننویس چهره سوء استفادهگران در دفاع مقدس را فاش میکنم قاسمعلی فراست از نویسندگان پرکاری است که در زمینههای مختلف نویسندگی ـ از گزارشگری تا رماننویسی و کارهای تحقیقی در عرصه ادبیات ـ آثار ارزشمندی به وجود آورده و بسیاری نام او را با کتاب «نخلهای بیسر» میشناسند؛ رمانی که به روایت زندگی سه فرزند یک خانواده اشاره داشت که در طول مبارزه در خرمشهر به شهادت میرسند.
نمایشگاه کتاب تهران، امسال میزبان کتاب تازه ای از این نویسنده خوب کشورمان بود و در آستانه سوم خرداد، بهانه ای یافتیم تا پای صحبت های او درباره کتاب تازه اش، «فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد» بنشینیم. بگذارید از همین کتاب آخرتان شروع کنم، موضوعات بعضی داستان های این مجموعه آنقدر متفاوت از یکدیگرند و در زمان های مختلف رخ داده که پیش از هر چیز این سوال به ذهن می رسد که داستان های آن در چه بازه زمانی نوشته شده اند؟ شاید در هیچ کجای دنیا نتوان نویسنده ای را یافت که مجموعه داستانی را در یک برهه خاص بنویسد و چاپ کند. معمولا داستان های یک مجموعه دوره هایی طولانی طی کرده اند و در نهایت در یک اثر جمع بندی شده اند، زیرا داستان به بازنگری های زیادی نیاز دارد. اولین داستان این مجموعه نیز حدود پنج سال پیش نوشته و بارها بازنگری شده تا این که در این مجموعه به چاپ رسیده است. کتاب شما مجموعه ای از داستان های مربوط به دوران جنگ و اتفاقات و مسائل اجتماعی روز است. یکسان نبودن ژانر داستان ها با چه هدفی صورت گرفته است؟ من نمی دانم چقدر حرفه ای است که کسی کتابش را منحصر به یکی از موضوعات دین یا جنگ یا مسائل عاطفی و سیاست کند. همواره موضوعات متعددی به ذهن نویسندگان می رسد، زیرا نویسنده بین مردم عادی زندگی می کند و به طور طبیعی، موضوعات و افراد مختلف الهام بخش او برای نوشتن می شوند. بنابراین شاید موضوعات مجموعه داستان من نیز هیچ ربطی به یکدیگر نداشته باشند و تنها وجه اشتراکشان مردم روزگار باشد. هنگام خواندن کتاب به نظرم می رسید، آگاهانه این کار را انجام داده اید تا گروهی از افراد که کمتر مخاطب ادبیات دفاع مقدس بوده اند، خواه ناخواه به خاطر داستان های اجتماعی و مسائل روز، این آثار را هم مطالعه کنند. شاید نتیجه کار چنین فرضیه ای را پیش روی خوانندگان قرار دهد، ولی در مجموع من درباره هر چه در اطرافم متاثرم می کند، می نویسم. تصمیم گیری نهایی با شادی ها و غم ها و معضلات جامعه است که هم من و هم مردمم را متاثر می کند و من از طریق قلم آنها را بیان می کنم. معدود کسانی را می شناسم که خودشان را محدود به موضوعات خاص کنند. گویی چنین افرادی دیسک گردن دارند و نمی توانند سرشان را به این طرف و آن طرف برگردانند تا شاهد موضوعات و اتفاقات دیگر باشند. داستان های مربوط به دفاع مقدس با موضوعاتی مانند دوری از نگاه کاسبکارانه به سابقه رزمندگی، عاشقی و دلسوختگی مادران شهدا، در این کتاب تا چه حد برگرفته از واقعیت زندگی شما بوده اند؟ تکان های اولیه تمام آنها، همگی واقعی بوده اند. این نطفه های اصلی را با حس گیری ها و پرداخت های شخصی نوشته ام. معمولا در جامعه ما جنگ را یکسویه نگاه می کنند. به گمانشان جنگ یعنی شخصی بدون هیچ تعلق خاطر به نامزد و والدین و بدون هیچ ترسی خانه اش را ترک کند و وارد میدان جنگ شود در حالی که رزمنده های جنگ نیز مجموعه ای از تمام آدم هایی بودند که حتی امروز اطراف ما وجود دارند. یعنی افرادی مختلف با ترس و شجاعت، صداقت و گاهی ریاکاری و... من این شخصیت های صادق و سوءاستفاده گر را نشان داده ام در حالی که در یک برهه زمانی جامعه نمی پذیرفت درباره خیانت و ترس و زدگی و عقب نشینی و طمع موجود در ماجراهای جنگ ایران و عراق نوشت. این دقیقا آفت ادبیات آن دوره بوده است. داستان مجموعه ای از افت و خیزهای موجود در هر زمانی است و همین عاملی برای دلنشین بودن آن است. هرگونه دستور بر چگونه نوشتن و حذف یا اضافه کردن مسائل مختلف، مانع خلق اثر هنری است. فکر می کنم گاهی از تقابل بدی و خوبی است که خوبی ها بیشتر نمایانگر می شود. یادمان باشد هر کس در هر سطحی، پیش از هر چیز یک انسان است که از تمام ویژگی های انسان ها یعنی سیاهی ها و سفیدی ها تشکیل شده و اما پاسخ این سوال این که: مخالفین بیان بدی ها در دوران جنگ به دو دسته تقسیم می شدند. گروه اول کسانی بودند که احتمالا شاید هیچ نیت بدی نداشتند، ولی معتقد بودند در دوران نیاز به گسیل نیروها به سمت جبهه، نباید از سوءاستفاده ها، ترس ها و دزدی ها در جبهه سخن بگوییم. گروه دوم کاسه های داغ تر از آشی بودند و هستند که دامنشان هرگز به آب خطر، تر نشد. در نظر اینان به خاطر خوش رقصی هایشان، خطر همواره برای دیگران است. من نمی دانم جایگاه چنین کسانی کجاست. تشخیص دسته اول که نیت سویی نداشته اند، شاید برای برهه ای از زمان قابل تامل باشد، ولی دسته دوم همچنان در برابر فیلم و کتاب شما موضع می گیرند و این یکی از دشواری های همیشگی ما در حوزه ادبیات دفاع مقدس است تا حدی که گاهی ما را دچار سانسورهای زیاد و آسیب رسان به متن می کنند. آیا کتاب شما نیز با چنین برخوردهایی مواجه شده است؟ این کتاب با سانسور زیادی مواجه نشد. فقط دیدگاه هایی از طرف دوستان و کارشناسان بود که برای من نه تنها اشکالی ایجاد نکرد بلکه مفید هم بود. کدام نویسنده یا هنرمندی است که نظرهای اصلاحی درباره یک کار را به جان
نشنود و از آن استقبال نکند. چه شد که در داستان «مزه انار» به سراغ موضوع تکراری حلالیت طلبیدن و مواجه شدن با شرط ازدواج با دختری نابینا و زشت و البته واقعیتی متفاوت رفتید؟ کار هنر و هنرمند واقعی این است که می تواند سوژه هایی را که بارها تکرار شده، از منظر دیگری برای مخاطب بیان کند. شخصیت اصلی داستان ابتدا تا مرز شهید شدن می رود و هنگام عکسبرداری از او، ناگهان زنده می شود. در این روند خواستم نشان دهم انسان وقتی وارد مرحله شهودی شود و آن را عملا طی کند، دید عمیق تری نسبت به هستی پیدا می کند و بخشی از حجاب ها را کنار می زند. همه ما به وجود راز و رمزهای موجود در هستی باور داریم. این شخص نیز پس از طی کردن مسیر مذکور، گویی باید اجر طی طریقش را بگیرد و این اجر حلالیت طلبیدن از صاحب باغ برای پاک شدن بیشتر و اجرای بهتر شرایع است و همین راه او را به مقام های بالاتری می رساند. حورا نژادصداقت / جام جم نگاهی به مجموعه داستان «فقط عاشق، زبان عاشق را می فهمد»
تفاوت در نگاه فراست قاسمعلی فراست، با نوشتن مجموعه داستان متفاوت خود با نام «فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد» نشان داد تا چه میزان از فراست نخل های بی سر از نظر نگرش ها و ارزش های مورد نظرش فاصله گرفته است البته نه در حوزه دین و اخلاق. بلکه نگاه وی به جنگ و دفاع مقدس از نگاهی صرفا هیجانی و طرفدارانه، به نگاهی عمیق تر و اجتماعی تر و از زبانی شکیبا و شیرین، به زبانی گاه تلخ و گزنده تغییر کرده است. فراست دهه نود، نویسنده ای کم حوصله است، زشتی ها را برنمی تابد. دیگر نمی گوید وظیفه ایجاب می کند در هر حال و در هر شرایطی تحمل کرد، اگر فاصله طبقاتی زیادتر شده، اگر جانبازان و یادگاران دوران ایستادگی در دشواری و انزوا هستند، نباید سکوت کرد. «فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد» مجموعه هشت داستان کوتاه است با نام های: هر کس گمشده ای دارد، دو غریب دو آشنا، عشق در منطقه ممنوع، هرکس کامرانی دارد، عکس (مزه انار)، مسافر، نشان و گواهی. برای نمونه «هرکس گمشده ای دارد»، روایت زندگی ماشین زده است. صاحب کارخانه ای ربات را به جای انسان ها به کار می گیرد؛ بعد احساس بیهودگی می کند و عاقبت از سوی همان ربات ها که فاقد احساس اند، کشته می شود؛ وجود سرخپوست و سفیدپوست و سیاهپوست در این داستان دلیلی بر نگاه جهانی نویسنده است. این داستان نه جغرافیای مشخصی دارد و نه نژاد و ملیتی، بلکه نویسنده انسان را به طور عام در نظر داشته و بر آن بوده است تا تنهایی و بی پناهی این موجود را در برابر ماشینی شدن نشان دهد. داستان «دو غریبه، دو آشنا»، برخورد دو زن از دو سرزمین در بارگاه امام رضا(ع) را به تصویر می کشد،که یکی عرب است و پسرش که سرباز عراقی بوده، در جنگ عراق علیه ایران کشته شده است و دیگری ایرانی، که پسرش در همان منطقه عین خوش و در همان جنگ جان باخته است. هر دو نیز پسرشان را شهید می خوانند. این داستانی است که نقطه اوج تفاوت نگرش فراست درباره دفاع مقدس، با نگرش وی در آثار گذشته اش محسوب می شود؛ هر دو مادر ایرانی و مادر عراقی فرزندان خود را شهید می خوانند و نویسنده هم هر دو را حق به جانب نشان می دهد. فراست نخل های بی سر و گلاب خانم، نظامیان عراقی را دشمن می خواند؛ اما در اینجا در واقع بدون اشاره به مسببان وقوع جنگ، بر مادران این جوانان ـ از هر دو طرف ـ دل می سوزاند و در کنه کلام خود می خواهد بگوید جنگ هشت ساله جنگی میان دو ملت مسلمان و سربازانی عمدتا شیعه بود، و البته این حرف تازه ای نیست، اما شهید خواندن جوان های هر دو طرف و به عبارتی بی گناه خواندن سربازان عراقی در ماجرای حمله صدام حسین به ایران و جدا کردن سفره این دو با هم، سخنی است که از زبان فراست تازگی دارد و بیانگر تغییری در دیدگاه های این نویسنده است. اما در همین مجموعه داستان کوتاه «گواهی»، از یک جانباز شیمیایی را داریم که می گوید گرفتن سابقه جبهه و گواهی درصد جانبازی را خلاف اعتقاداتش می دانسته و به همین دلیل در آزمون استخدامی پذیرفته نشده است. این داستان نشانه ای است از پایبندی فراست به آرمان های نخل های بی سر و گلاب خانم؛ ناصر نخل های بی سر و موسی در گلاب خانم. با این حال در این داستان زبان فراست برخلاف دو داستان پیشین، پر نیش و گزنده است و زهرش را در واژه واژه اش می توان جست؛ زهری که نشان از درک نشدن جانبازان و رزمندگان از سوی جامعه و قانونگذاران و مجریان آن دارد. داستان «عکس» (مزه انار) هم درباره جوانی به نام کیمیاست. این رزمنده در جبهه به شهادت می رسد، اما درست زمانی که عکاسی در حال گرفتن عکس از او و دیگر شهداست، زنده می شود. کیمیا در بازگشت به تهران، متوجه می شود دارای خصوصیتی از مردان خاص خدا شده است؛ یعنی مردم را به صورت ویژگی های درونی آنها می بیند. پس از ماجراهایی، او باید به قم برود تا از قاسم حسینی بابت کندن اناری از باغش ـ در دوره نوجوانی ـ حلالیت بطلبد. صاحب باغ شرط حلالیت را ازدواج کیمیا با دخترش قرار می دهد. کیمیا که ابتدا می شنود دختر صاحب باغ مطلقه و نابیناست و فرزند دوساله ای دارد، تردید می کند، اما بالاخره می پذیرد. ولی یکباره با دیدن دختر که زهرا نام دارد، می فهمد که دختر همان کسی است که او در رویا و به هنگام شهادت در بهشت دیده است که البته نابینا
و مطلقه هم نیست. این داستان را می توان دلیلی محکم بر تحکیم اعتقادات دینی و سبک ذهنی نگاه فراست در خصوص نگاهش به دین محسوب کرد. به عبارتی، تغییر نگرش فراست تنها درآن لایه های سبک زندگی رخ داده که به دست انسان ها رقم خورده است و می توان گفت اندیشه های ماورایی فراست، نه تنها تغییر نکرده، تحکیم نیز شده است. جنبه های عینی سبک زندگی در مجموعه داستان فقط عاشق زبان عاشق را می فهمد، بسیار متنوع تر و متفاوت تر از رمان های نخل های بی سر و گلاب خانم است؛ در آن دو داستان نگاهی سنتی به معماری، پوشاک و خوراک وجود داشت، درحالی که در این مجموعه داستان سبک های مختلف زندگی ارائه شده اند: با این حال در کنه کلام نویسنده، آن نگاهی که به حق می نماید، نگاه به شیوه زندگی شخصیت هایی ا ست که در سطح متوسط اقتصادی و در سطح سنتی اجتماعی قرار دارند. او به دنبال نگاه تبلیغی نیست بلکه می خواهد از تفاوت ها بگوید. ذهنیات قاسمعلی فراست در این مجموعه داستان، با ذهنیاتش در نخل های بی سر و گلاب خانم تفاوت های آشکاری دارد. فراست از این مجموعه داستان گرچه از نظر عقاید دینی تغییر نکرده ـ که می توان ادعا کرد به نگاه دینی پخته تری هم رسیده ـ اما از نظر سلیقه زیباشناختی، سرگرمی، ارزش های اجتماعی و بویژه ارزش های سیاسی تفاوت های فاحشی کرده است. دکتر محمد حنیف / جام جم
شنبه 03 خرداد 1393 2:00 بازدید:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
رونمایی از دو عنوان کتاب سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۵ مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی امام خمینی ره برگزار شد به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این مراسم امیر سرتیپ ابراهیم گلفام - رکتابهای دفاع مقدسی مبنای توسعه معرفت هستند
سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۳ مراسم رونمایی از چهار عنوان کتاب شهدای شاخص سال 92 با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نویسندگان این آثار برگزار شد به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگحماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سردار محمدرضا نقدی که در سرای اهل قلم در بیستوهفتمین نمایشگامدالآوران دفاع مقدس شهدا هستند
سهشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۷ فرمانده سپاه ناحیه بروجرد گفت شهدای گرانقدر قهرمانان و مدالآوران میدان جنگ هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان سرهنگ محمد پاپینژاد در جمع ورزشکاران بسیجی بروجرد اظهار کرد شهدا پس از افتخارآفرینی در تحقق انقلاارزشهای انقلاب و دفاعمقدس بیشتر در فضای سایبری معرفی شود
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۹ استاندار گیلان با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر افتخاری ملی اسلامی و نقطه عطفی در جنگ تحمیلی بود گفت آزادسازی خرمشهر نمادی از پیروزی ایثار و ایستادگی در برابر دشمنان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه گیلان- محمدعلی نجفی امروز دواجرای آبنمای موزیکال برای بازدیدکنندگان از باغ موزه دفاع مقدس همدان
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۲ مدیر باغ موزه دفاع مقدس استان همدان از رایگان بودن این باغ موزه برای شهروندان همدانی در روز سوم خرداد خبر داد به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سرهنگ پاسدار خلیل الهی با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت در طول هشت سال دفاعروح ایثاردفاع مقدس در کالبد بسیج سازندگی البرز
روح ایثاردفاع مقدس در کالبد بسیج سازندگی البرز کرج- ایرنا- اگر در دوران دفاع مقدس بودند کسانی که با تمام وجود برای دفاع از کیان اسلامی به دل خطرها زدند امروز نیز جوانانی از همان تبار هستند که بدون ادعا و چشمداشتی کمر همت را برای محرومیت زدایی در کشور بسته اند به گزارش ایرنا اتدفاعمقدس در روزنامههای امروز
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۰ امروز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشتماه روزنامهها بخشی از اخبار و مطالب خود را به دفاع مقدس اختصاص دادهاند به گزارش سرویس فرهنگ حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا روزنامه رسالت ازا امضای تفاهمنامه بین باغ موزه دفاع مقدس و سازمان حفظ آثار و نشررییس خانه داستان ایران: رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد
رییس خانه داستان ایران رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد تهران- ایرنا- رییس خانه داستان ایران گفت رمان دفاع مقدس در سایه خاطرات قرار دارد و به نظر می رسد به راحتی از زیر این سایه بیرون نمی آید به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا همزمان با دهمین روز بیست و هفتمین نجلسه کمیسیون یادمانهای دفاع مقدس برگزار شد
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۷ دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت جلوگیری از فراموشی و تحریف وقایع دفاع مقدس با توجه به ثبت این وقایع به صورت مستند و با ذکر منبع و مأخذ مورد تأیید از مزایای اجرای طرح گویاسازی مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس خواهد بود به گزارش ایسنا جاصول پیروزی در دفاع مقدس تبیین میشود
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کردستان گفت تبیین عوامل شکست و اصول پیروزی رزمندگان عملیات بیتالمقدس ضروری است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه کردستان- محسن شرفبیانی که در جلسه ستاد گرامیداشت 14 خرداکشف پیکر ۱۴ شهید دفاع مقدس در عراق
کشف پیکر ۱۴ شهید دفاع مقدس در عراق وزارت حقوق بشر عراق از کشف پیکر۱۴ شهید ایرانی دوران دفاع مقدس و ۲۰ سرباز عراقی در جنوب این کشور خبر داد وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد که پیکرهای ۳۴ سرباز ایرانی و عراقی مربوط به جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را در جنوب عراق کشف کرده و هویت ۱۰ نفلزوم بهرهگیری از ابزار هنر در حفظ فرهنگ و ارزشهای دفاعمقدس
چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ معاون پژوهشی بنیاد شهید لرستان با بیان اینکه بهواسطه ابزار هنر میتوان هر پدیده و اثر تاریخی را ماندگار کرد که حماسه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست گفت در قالب هنر میتوان تاثیرگذاری در اذهان مخاطبان را دو چندان کرد به گزارش خبرنگار خسردار نقدی:دفاع مقدس یک فرهنگ و ادبیات جدید تولید کرده است
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۳ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت دفاعمقدس ما صرفاً یک حادثه نظامی نبوده بلکه بالاتر از آن حادثه فرهنگی بود و یک فرهنگ و ادبیات جدید تولید کرد و آثار سرنوشتسازی بر منطقه و کل جهان داشته است به گزارش ایسنا سردار محمدرضا نقدی در حاشیه بازدید از غرفه فاترونمایی از سه لباس منقش به تصویر سرداران شهید دفاع مقدس
فرهنگ و ادب بازار نشر رونمایی از سه لباس منقش به تصویر سرداران شهید دفاع مقدس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور در غرفه مد و لباس سالن چشم انداز بخش کمیته فعالیتهای جنبی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب بصورت نمادین از سه لباس منقش به چهره سرداران شهید دفاع مقدس رونمایی می کناوضاع عکسها و نگاتیوها انقلاب و دفاع مقدس هر روز وخیمتر میشود
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی ساماندهی عکسهای انقلاب و جنگ-1 اوضاع عکسها و نگاتیوها انقلاب و دفاع مقدس هر روز وخیمتر میشود رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس معتقد است اوضاع عکسها و نگاتیوهای به جا مانده از دوران انقلاب و دفاع مقدس در انبارهای سازمانهای مختلف هر روز/نشست جایگاه ادبیات دفاع مقدس در ادبیات معاصر کشور/ بایرامی: سیستم فرهنگی ما تنبل است
نشست جایگاه ادبیات دفاع مقدس در ادبیات معاصر کشور بایرامی سیستم فرهنگی ما تنبل استمحمدرضا بایرامی گفت درهم آمیختگی واقعیت و خیال برای نوجوانان می تواند مورد استفاده باشد و شهید علیرضا شاهی این ویژگی را در کتاب هایش داشت گاهی غفلت هایی انجام می شود و یکی از این غفلت ها عدم شناحجت بر نویسندگان دفاع مقدس تمام شد/ مردم دوست دارند که واقعیت دفاع مقدس را به طور دقیق بدانند
سردار سرتیپ محمدرضا نقدی در جمع خبرنگاران حجت بر نویسندگان دفاع مقدس تمام شد مردم دوست دارند که واقعیت دفاع مقدس را به طور دقیق بدانند حجت بر نویسندگان دفاع مقدس به گفتهی سردار سرتیپ محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفان به واسطهی اینکه مردم دوست دارند واقعیت را به طور-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها