تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819395849




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حسین کلباسی در همایش «فلسفه و صلح جهانی»: صلحی که براساس توافق بشری باشد، پایدار نخواهد بود/انبیاء مصلحان واقعی بشری هستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حسین کلباسی در همایش «فلسفه و صلح جهانی»:
صلحی که براساس توافق بشری باشد، پایدار نخواهد بود/انبیاء مصلحان واقعی بشری هستند
استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر صلح براساس توافق بشری باشد، نمی‌تواند پایدار باشد، مگر اینکه به فطرت انسانی بازگردد.

خبرگزاری فارس: صلحی که براساس توافق بشری باشد، پایدار نخواهد بود/انبیاء مصلحان واقعی بشری هستند



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست‌های تخصصی همایش «فلسفه و صلح جهانی» پس از برپایی مراسم افتتاحیه این همایش امروز (پنج‌شنبه اول خرداد ماه) در مجتمع فرهنگی آدینه آغاز شد. حسین کلباسی استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در نخستین کارگروه این همایش با دبیری قاسم پورحسن مقاله خود را با عنوان «فیلسوفان و صلح جهانی» ارائه کرد. وی در بخشی از سخنان خود درباره بحث تشکیک و وحدت وجود صحبت کرد و گفت: وحدت تشکیک صدرالمتألهین شیرازی افاده وحدت توحید ناب اطلاقی است، تفرد چه به لحاظ عددی و شخصی از نگاه عارف محض عین شرک است، نگاه عارف جز این است که وجود جز به ذات حضرت حق قابل اطلاق باشد، لذا علامه طباطبایی در نقد نظر ملاصدرا درباره جعل ماهیت می‌گوید ماهیت حتی در مرز عدم افاده معنای توحید نمی‌کند. کلباسی در ادامه بحثش با طرح این سؤال که انبیاء به صلح چه دیدگاهی داشتند، گفت: انبیاء مصلحان واقعی بشر هستند، اگر مبنای ما نسخه قرآن کریم باشد و بدان مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که بیش از 150 بار ماده صلح، صالح، مصلح و صالحون تکرار شده است و در معنای لغوی در مفردات راغب آمده که همین معنای متعارف هم یعنی دفع و رفع کین، دشمنی و ... وی ادامه داد: حال باید گفت که انبیاء برای چه آمده‌اند؟ انبیاء مصلحان بشر هستند، این به چه اعتباری است؟ من معتقدم که نه از نگاه ذوق بلکه حاج آقای محقق داماد هم در مراسم افتتاحیه بیان کردند که فرشتگان به خلقت بشری که خونریزی و دماء می‌کند، سؤال می‌کنند، بنابراین نخستین خروج از قاعده تکوین داستان هابیل و قابیل است، بشری که ساز و آهنگ خروج از نظام تکوین دارد، این نظام، نظام نزاع نیست، چرا که آنچه در ساحت بشری خارج از نظام تکوین بیاید پایدار نیست. استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: کافی است با نگاه روشنگری به این بحث سرزمین صلح پایدار که در غرب مطرح شد، نگاه کنیم این نگاه قرار بود آرمان نهفته خود را بیدار کند و امیدوارانه بود، اما 200 سال بعد این هم نشان داد که ناپایدار است. بنابراین صلحی که براساس توافق بشر باشد پایدار نخواهد بود. انتهای پیام/

93/03/01 - 12:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن