تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816814230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محمدحسین رجبی دوانی: رابطه زینب(س) و امام حسین(ع) «ولایی» بود/ بی‌بی‌شهربانو در کربلا نبود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: محمدحسین رجبی دوانی:
رابطه زینب(س) و امام حسین(ع) «ولایی» بود/ بی‌بی‌شهربانو در کربلا نبود
مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: متأسفانه گاهی ذاکران اهل‌بیت(ع) برای گرم‌کردن مجلس، سبب رابطه عاطفی حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) را خواهر و برادری توصیف می‌کنند، در حالی که این رابطه عمیق بیشتر به دلیل تبعیت زینب(س) از ولی زمان خویش بود.

خبرگزاری فارس: رابطه زینب(س) و امام حسین(ع) «ولایی» بود/ بی‌بی‌شهربانو در کربلا نبود



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام درباره برخی ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب (س) عنوان کرد: زینب (س) یکی از توفیقاتشان که البته باعث افزایش درجه‌شان نیز می‌شد، این بود که توانستند از محضر شش معصوم (ع) بهره مند شوند و تحت تعلیمات آنها قرار بگیرند، این معصومین از پیامبر اسلام (ص)، علی بن ابی طالب(ع)، فاطمه زهرا (س)، تا امام حسین (ع) و امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) بودند. وی که در برنامه زنده تلویزیونی سخن می‌گفت، افزود: ولایت مداری یکی از مهمترین نکات زندگی ایشان بود، نخستین مربی ایشان فاطمه (س) بود که درس‌های بسیاری را به ایشان داد و در دفاع و تبعیت از ولایت ایشان را راسخ کرد تا اینکه این ویژگی‌ها در ایشان نیز نمود پیدا کرد و البته از مادر به ارث نیز برده بودند، ایشان از نزدیک مشاهده کردند که مادرشان چطور از امیرالمومنین (ع) تعبیت و دفاع می‌کردند و همین شد که پس از عاشورا خودشان هم چنین راسخ به دفاع از دین پرداختند و با تمام وجود برای دفاع از امام عصر خویش به میدان آمدند. رجبی دوانی یادآور شد: این نقل بدون سند رایج شده که حضرت زینب(س) هنگام ازدواج با عبدالله بن جعفر، در عقد شرط کردند که هرگاه برادرم حضرت حسین بن علی(ع) قصد سفر داشتند، من نیز همراه ایشان خواهم بود.  لذا به این دلیل عبدالله جعفر شوهر حضرت زینب(س) موافقت کرد که در حرکت تاریخ ساز امام حسین(ع) در کربلا آن حضرت همراه ایشان باشند. حال آن که این مطلب به لحاظ تاریخی سندیتی ندارد و معنا هم ندارد زیرا دفاع از مقام ولایت و امام زمان(ع) که در خطر است، وظیفه همه مسلمانان اعم از زن و مرد است و در واجب عینی اذن شوهر شرط نیست. این کارشناس تاریخ اسلام یکی دیگر از نقل‌های اشتباه را حضور بی‌بی‌شهربانو همسر امام حسین(ع) در کربلا دانست وگفت: تنها همسر امام حسین(ع) حاضر در کربلا «رباب» بود و بی‌بی‌شهربانو سال‌ها قبل از ولادت امام سجاد(ع) از دنیا رفته بود و به هیچ عنوان در کربلا حضور نداشت. وی مهمترین رسالت حضرت زینب (س) را دفاع از امام زمان عصر خویش دانست و افزود: این امر باعث دلگرمی امام حسین (ع) بود و بنابراین سیدالشهدا با تمام وجود وارد کربلا شد البته بانوان دیگری هم آنجا بودند ولی خطاب‌های امام حسین و سفارشان ایشان به حضرت زینب (س) بود بنابراین ایشان چهره برجسته قیام کربلا و کاروان امام حسین (ع) بودند. این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: نقل شده وقتی حضرت علی اکبر(ع) به شهادت رسیدند برای این که مقام ولایت که داغ دیده بودند بیشتر از آن متاثر نباشند، حضرت زینب(س) خود را بر پیکر مطهر حضرت علی اکبر(ع) انداختند و چنان آه و ناله و نوحه سر دادند که امام حسین(ع) توجهش از فرزند شهید به سوی خواهر بی تاب معطوف شد و از بار سنگین مصیبت ایشان کاسته شد.  در تاریخ نقل شده هرگاه مصیبتی به امام حسین(ع) می‌رسید و عزیزی از یاران و خاندان ایشان به شهادت می‌رسید، حضرت زینب(س) سریع از خیمه خارج می شدند، خود را به امام(ع) می‌رساندند تا تحمل مصیبت برای آن حضرت آسان تر شود. وی با اشاره به اینکه پس از شهادت امام حسین (ع) تکلیف حضرت زینب (س) در دفاع از امامت بیشتر شد، توضیح داد: ایشان باید از امام سجاد (ع) مراقبت می‌کردند چرا که احتمال داشت ایشان را به شهادت برسانند. رجبی دوانی اظهار داشت: پس از سخنرانی حضرت زینب (س) در مجلس یزید هم برگ‌های برنده دشمنان اسلام از بین رفت حتی گفته شده تا جایی که یزید زبان به لعن عبیدالله می گشاید و می‌گوید من راضی نبودم با حسین بن علی(ع) این گونه رفتار شود بنابراین حضرت در آن مجلس چنان عبیدالله را لعن می‌کند که او تصمیم به شهادت حضرت می‌گیرد ولی از این کار ممانعت می‌کنند ، همینطور در مجلس شام، امام سجاد(ع) خطبه کوبنده‌ای ایراد کردند و همه متوجه شدند که آن حضرت جانشین امام حسین(ع) و امام جامعه اسلامی هستند. وی در پایان گفت: یک سال و نیم پس از واقعه کربلا و بنا بر نقل مشهور در نیمه رجب سال 62 هجری قمری حضرت زینب(س)، بر اثر تألمات ناشی از واقعه کربلا به نوعی به شهادت رسیدند. به اعتقاد بسیاری حضرت زینب (س) شهیده پس از واقعه کربلا هستند. انتهای پیام/ 

93/02/25 - 12:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن