تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818038229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گلستان مجموعه ای منحصر به فرد از تنوع زیستی دنیا / پلنگ و فک خزری گونه های در معرض انقراض استان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی/
گلستان مجموعه ای منحصر به فرد از تنوع زیستی دنیا / "پلنگ" و "فک خزری" گونه های در معرض انقراض استان
گرگان - خبرگزاری مهر: استان گلستان به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی از تنوع زیستی گونه های فراوانی را درخود جای داده است اما متاسفانه به دلیل توجه نکردن برخی مسئولان و نبود اراده همگانی برای حفاظت از این گونه های کم یاب در سال های گذشته بسیاری از این گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.



به گزارش خبرنگار مهر بنا بر اعلام سازمان ملل دهه جاری دهه ” تنوع زیستی ” نام دارد و همه ساله در روز 22 می که برابر اول خرداد است را به عنوان روز تنوع زیستی گرامی می دارند.

هدف از این اقدام افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت حفظ تنوع زیستی است. تنوع زیستی انواع حالتهای حیات بر روی کره زمین را دربر می گیرد؛ به عبارت دیگر این مفهوم در برگیرنده انواع حیوانات، میکرو ارگانیسم ها، گیاهان و اکوسیستم های در برگیرنده این موجودات است.  تنوع زیستی در سه لایه مختلف اکوسیستم، گونه و ژن وجود دارد.  



ایران دارای شرایط اقلیمی متفاوت و تنوع زیستی زیاد است اما کارشناسان با هشدار در مورد ادامه روند برداشت بی رویه از طبیعت با اهداف اقتصادی از احتمال انقراض برخی گونه‌های گیاهی و جانوری و نابودی زیستگاهها خبر می‌دهند. روند ترکیب و تکامل گونه های جدید و نیز انقراض گونه‌هایی که توان سازگاری با تغییرات شرایط محیطی را نداشتند، بیش از چند میلیارد سال به طول انجامید. این تنوع زیستی در ایران در بخش مهره داران شامل 165 گونه پستاندار، 517 گونه پرنده، 209 گونه خزنده، 174 گونه ماهی و 22 گونه دوزیست است.  



شکل گیری چهره های متفاوت طبیعت و تنوع زیستی بالا در این مرز و بوم زاییده شرایط متعددی نظیر وضعیت زمین شناسی، عوامل خاکی، اقلیمی، روند تکامل حیات و عوامل زیستی بوده است. در حقیقت تنوع زیستی نوعی بیمه طبیعت در برابر حوادث بد و ناگوار است لیکن وضعیت و روند کنونی محیط زیست جهان، در واقع چالشی نگران کننده در آستانه هزاره سوم است. چالشی میان انسان و طبیعت که به دنبال بهره برداری بی رویه و خطرناک عصر کنونی پدید آمده است. توسعه بی رویه فعالیت های اقتصادی انسان گونه های زیستی را در معرض خطر انقراض قرار داده

متاسفانه توسعه بی رویه فعالیتهای اقتصادی انسان از یک سو و اتکای بلاواسطه و وابستگی معیشتی قشر کثیری از جمعیت رو به رشد جهان به طبیعت از سوی دیگر، روز به روز از تنوع طبیعی اکوسیستم ها می کاهد و محدودیتهای بیشتری برای زندگی و بقای حیات وحش فراهم کرده و همین طور عرصه های زیستی آنها را تنگ تر می کند.  



ایران از سال ۱۳۷۵ به کنوانسیون تنوع زیستی سازمان ملل پیوست و متعهد شد در حفاظت از آن تلاش کند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان گلستان در خصوص وضعیت تنوع زیستی در استان گلستان اظهار کرد: تنوع زیستی مفهومی است که همان گونه که از اسم آن پیداست در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم ودر گام مهم تر فرهنگ ها را در برمی گیرد.

سید مجتبی حسینی افزود: گلستان جزو استان هایی است که در منتهای زون البرز قرار دارد و بعد از آن  زون کپه داغ قرار دارد و به همین دلیل استان ما از لحاظ اقلیمی و اکوسیستمی جزو استان های خاص است .  



استان گلستان با مساحتي بالغ بر 22 هزار 33 كيلومترمربع، از نظر وضعيت توپوگرافي مناطق مرتفع، اراضي تپه ماهوري و مناطق هموار و كم ارتفاع استان را در بر گرفته اند. وجود تنوع در اقليم وزيستگاه هاي استان ، تنوع گونه اي را در پي داشته است. استان در مجموع دارای 136 هزار 636 هکتار مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست  است که معادل 67/6 درصد مساحت کل استان را دارا است .

1700 گونه گیاهی در گلستان وجود دارد

حسینی با بیان این که در استان گلستان بیش از هزار و 700 گونه گیاهی وجود دارد که 24 درصد کل گونه های گیاهی کشور است، گفت: 81 پستاندار در استان وجود دارد که 52 درصد کل پستانداران کشور را شامل می شود و 304 گونه پرنده در استان زیست می کنند که 65 درصد کل پرندگان کشور است و همه اکوسیستم های شامل خشکی ودریا و جنگل در استان ما وجود دارد که شرایط استان گلستان را شرایط ویژه ای کرده است.  

وی گلستان را از تنوع زیستی بسیار غنی خواند و افزود: حفظ این تنوع زیستی در استان عزم همگانی می خواهد که تمام دستگاه های اجرایی استان و آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید در باب آموزش وارد شوند و بحث محیط زیست مبحث همیشگی رسانه ها و از جمله صدا و سیما باشد تا آگاهی عمومی جامعه در بخش محیط زیست افزایش یابد و مثلا در یک فرصت زمانی 5 ساله بتوانیم آموزش های لازم را در زمینه حفظ محیط زیست به مردم داده باشیم .

وی تصریح کرد: اگر مردم هر کشوری ضرورت دفاع و پاسداری از محیط زیست را درک کنند، باعث خواهند شد که مسئولان به سمت حفاظت از این مواهب طبیعی سوق یابند. در حقیقت یکی از مهم ترین مشکلات محیط زیست ایران فقر فرهنگی است که باید با آموزش آن را رفع کنیم.  



پلنگ نماد تنوع زیستی گلستان در معرض خطر انقراض است

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان گلستان در ادامه گونه هایی مانند روباه ترکمنی که تنها در استان گلستان گونه آن وجود دارد را از گونه های در معرض انقراض استان نام برد و گفت: گونه هایی چون پلنگ که نماد تنوع زیستی گلستان نیز نامگذاری شده است هم اکنون در معرض خطر است و انواع پرندگان شکاری و گونه های گیاهی چون سرخدار نیز که از گونه های گیاهی نادر استان است در معرض خطر انقراض قرار دارد.

حسینی ادامه داد: باتوجه به وسعت زیستگاه ها وتنوع زیستی غنی استان، موارد مصدومیت حیات وحش دراثرعواملی از قبیل تیراندازی وشکارمجازوغیرمجاز، برخوردبا خودروهای عبوری، گیرافتادن درتله، حمله سگ های گله ونگهبان و...  به تعدادزیاد گزارش می شود.  

  وی تصریح کرد: در سال 1392 حدود210  موردگزارش مصدومیت درسطح استان، از گونه های مختلف دریافت شده که شامل 6 قلاده فک خزری، یک قلاده پلنگ، 2  قلاده خرس قهوه ای،  حدود 132  بهله پرنده با ارزش شکاری از قبیل انواع عقاب، سار گپه، دلیجه، پیغو، جغد جنگلی، شاه بوف و... ،13 طاقه قرقاول ، 17 قطعه پرنده آبزی وکنارآبزی، 7 قلاده گربه جنگلی و دشتی، 3 قلاده شغال وروباه ، یک راس گراز و سایر گونه ها است.

گفتنی است، از نظر آخرین فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت IUCN  درسال 2013میلادی خروس کولی دشتی دروضعیت بحرانی بالابان، عروس غاز، کرکس مصری و اردک سرسفید درمعرض خطر انقراض ، غازپیشانی سفیدکوچک، عقاب خالداربزرگ، عقاب شاهی، تلیله بزرگ، هوبره ایرانی، اردک دم دراز، عقاب دریایی پالاس، اردک مرمری و پلیکان پاخاکستری ازپرندگان آسیب پذیر قراردارند.  

  از پستانداران استان گلستان نیز يوزپلنگ در وضعیت بحرانی، فک خزری در معرض خطر انقراض،  آهو، کل و بز و زرده بر، از گونه های آسیب پذیر و  قوچ و ميش وحشي، پلنگ، سياه گوش، گربه جنگلي، خرس قهوه اي،  مرال، روباه تركمني و شوكا از پستانداران حمايت شده هستند. سمندرکوهستانی گرگانی از دوزیستان و5 گونه از خانواده ماهیان خاویاری شامل تاس ماهی ایرانی (قره برون)، تاس ماهی روسی(چالباش)، ازون برون، فیل ماهی و شیپ از ماهیان درمعرض خطر انقراض هستند.  


به گزارش خبرنگار مهر، گرچه تنوع فراوان گونه های زیستی در استان، گلستان را به مجموعه از زیباترین گونه های جانوری تبدیل کرده است، اما توجه به این نکته ضروریست که حفظ این گونه ها باید در اولویت برنامه ریزی مسئولان باشد. زیرا در صورت انقراض این موجودات دیگر نمی توان گلستان را از این لحاظ غنی دانست و از سوی دیگر نابوی یک گونه شرایط بر هم خوردن تعادل محیط زیستی استان را رقم می زند که این خود جزو آسیب های محیط زیست است. آسیبی که حتی در وسعت بزرگتر آینده زندگی انسان را نیز تهدید خواهد کرد. منبع عکس: آرشیو اداره محیط زیست گلستان




















۱۳۹۳/۲/۳۱ - ۱۰:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن