تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821146120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خشکسالی و طغیان بیماریهای گیاهی در مزارع خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خشکسالی و طغیان بیماریهای گیاهی در مزارع خراسان شمالی بجنورد - ایرنا - با پیدایش طغیان گونه برخی آفات و بیماریهای گیاهی در سطح باغها و کشتزارهای خراسان شمالی اکنون خشکسالی بعدی دیگر از پیامدها و اثرات زیانبار خود را در این خطه رونمایی کرده است.


شماری از کشاورزان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از بروز آفات و امراض در مزارع و باغها، بیم آن دارند که این امراض رشد و محصول دهی مزارع آنان را متوقف کرده و خسارت خشکسالی را تکمیل کند.
به گفته آنان اکنون بیماری ˈسنˈ بیشتر گندمزارهای این استان را فراگرفته که شیوع این آفت به خصوص در دیمزارهای گندم، که به دلیل کمی بارندگی امسال بنیه چندانی ندارند، بسیار خسارتبار خواهد بود.
یک کشاورز در شهرستان مانه و سملقان می گوید گسترش این بیماری می تواند عملکرد تولید گندم در واحد سطح را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
ˈمحمد فیروزه ایˈ می افزاید بروز بیماری سن گندم در دیمزارها همه زحمات کشاورزان را به هدر خواهد داد.
یک کشاورز در شهرستان مرزی ˈراز و جرگلانˈ نیز به پیدایش آفت ملخ در این منطقه اشاره و بیان کرد: وجود این آفت میزان عملکرد برخی از مزارع را با افت مواجه کرده است.
ˈصفر رحیم زادهˈ افزود: با وجود اینکه کانونهای ملخ در عرصه های منابع طبیعی این منطقه از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شناسایی و کانون کوبی شده اما هنوز ملخها در مزارع درپروازند.
یک باغدار بجنوردی نیز از آفات باغی گلایه کرده و می گوید برخی حشرات از جمله سوسک و شته سطح شاخه های درختان را فراگرفته است.
ˈسعید وحدانیˈ افزود: هم اکنون درختان گیلاس، هلو، شلیل و گردو دچار آفت شده اند که این امر تولید محصول را بشدت کاهش خواهد داد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با تایید طغیان آفات در مزارع و باغهای این استان گفت: کاهش بارش برف و سرمای زمستانی همیشه پیامدهایی چون طغیان آفات و بیماریها را دارد.
ˈخداداد عابدیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری زمستان ملایمی داشتیم که این وضعیت مانع از مرگ لارو حشرات و آفات شد و اکنون نتیجه آن در عرصه های کشاورزی قابل مشاهده است.
وی گفت: در سطح هزار و 477 هکتار از گندمزارهای این استان در شهرستانهای جاجرم، اسفراین، شیروان و مانه و سملقان با سن گندم مبارزه شده است.
این کارشناس مسوول بر ضرورت مبارزه با سن برای جلوگیری از افت کمی و کیفی محصول تاکید و بیان کرد: اگر کشاورزان نسبت به مزارع سن زده بی توجه باشند دولت با این آفت مبارزه کرده و تمامی هزینه مبارزه را از کشاورز دریافت می کند.
عابدی افزود: همچنین در دو هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی مانه و سملقان و راز و جرگلان با آفت ملخ مبارزه شده که برای این منظور هزار لیتر سم مصرف شده است.
وی ادامه داد: شبکه پایش کانونهای ملخ در سطح مراتع شناسایی شده و قبل از گسترش این آفت به عرصه های کشاورزی، کانون کوبی می شود.
معاون اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی در عین حال گفت: کشاورزان باید از استفاده بی رویه از سم آفتکش خودداری کنند و با روشهای مختلف غیرشیمیایی با آفات مبارزه کنند و گزینه آخر آنان استفاده از سم باشد.
وی وجود آفات را از تبعات خشکسالی دانست و افزود: هم اکنون در دو روستای شهرستان فاروج آفت موش گزارش شده که نسبت به طعمه گذاری این کانونها اقدام شده است.
عابدی مبارزه با ملخ و موش به عنوان آفات عمومی را وظیفه دولت دانست و گفت: مناطق آلوده به این آفات شناسایی و نسبت به نشانه گذاری آنها اقدام شد.
وی افزود: با توجه به استعداد زمینهای شهرستانهای راز و جرگلان و مانه و سملقان برای طغیان ملخ، با هدف مقابله با رشد و ازدیاد این آفت، زمینهای این مناطق کانون کوبی شد.
او اظهار کرد: در این طرح کانونهای ملخ در زمینهای این دو شهرستان شناسایی شد و پیش از آنکه ملخها به توان پرواز برسند این مناطق کانون کوبی و پرچمهای سفیدی در این مناطق نصب شد.
وی افزود: مناطقی که مبارزه با سمپاشی صورت می گیرد نیز با نصب پرچمهای هشداردهنده قرمز رنگ نشان می شود و نصب پرچم زرد رنگ نیز نشاندهنده نقاطی است که به عنوان مناطق آلوده شناسایی شده اما هنوز مبارزه در آن صورت نگرفته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاوزی خراسان شمالی همچنین به شناسایی کانونهای موش در فاروج و گرمه اشاره و بیان کرد: کانونهای شناسایی شده با روش طعمه پاشی کنترل خواهد شد.
عابدی به کشاورزان توصیه کرد تا در صورت مشاهده هر نوع آفت مورد را به مدیریت جهاد کشاورزی گزارش دهند تا به موقع با این آفات مبارزه شود.
وی گفت: کشاورزان باید با سایر آفات نیز به موقع مبارزه کنند تا از گسترش آفت به سایر مناطق جلوگیری شده و خسارت کمتری از این ناحیه به سطوح کشاورزی وارد شود.
او افزود: برای مبارزه با آفات زمان مشخصی وجود دارد و کشاورزان باید طبق نظر کارشناسان به موقع با آفات مبارزه کنند تا نتیجه ای حاصل شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: در سالهای خشکسالی باغها دچار آفت می شوند و حتی در محدوه شهری درختهای غیرمثمر بوستانها نیز دچار آفاتی چون چوب خوارها می شوند.
ˈمحمدنقی کاظمیانˈ اظهار کرد: در مناطق درگیر با خشکسالی، گیاهان و درختان ضعیف شده و آفاتی از جمله سوسک با شناسایی و نفوذ به داخل این گونه ها به مرور آن را می خورند که در نهایت کار به خشکیدن و نابودی درخت می انجامد.
وی بر آبیاری به موقع باغها تاکید و بیان کرد: برخی از کشاورزان به علت کمبود آب مزارع غلات و صیفی خود را آبیاری می کنند و آب کمتری به باغها می رسانند که این امر می تواند موجب تشدید آفات و بیماریهای باغی می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: برخی از باغداران نیز بعد از جمع آوری محصول خود از جمله گیلاس آبیاری را قطع می کنند که این امر موجب خسارت زیادی به باغ می شود زیرا با بالا رفتن درجه حرارت، درخت ضعیف شده و به آب بیشتری نیاز پیدا می کند.
وی بر تجهیز باغها به شیوه های نوین آبیاری تاکید و بیان کرد: با این روش آب کمتری مصرف می شود و باغها در تمامی دوره ها از آبیاری برخوردار می شوند.
کاظمیان افزود: کشاورزان سعی کنند بیشتر در شب مزارع و باغهای خود را آبیاری کنند تا از این راه تبخیر سطحی تا حد ممکن کاهش یابد.
وی همچنین توصیه کرد که باغداران در باغهای خود از پوشش کاه و کلش و سنگ چین استفاده کنند تا از تبخیر سطحی آب جلوگیری شده و آب بیشتری به درختان برسد.
این مدیر کشاورزی همچنین تاکید کرد: کشاورزان نباید کشتزارهایی را که عملکرد اقتصادی پایینی داشته و محصول قابل توجهی ندارند به حال خود رها کنند.
وی گفت:: امسال به دلیل سردی هوا و کاهش نسبی بارندگیها غلاتی چون گندم و جو در خراسان شمالی رشد مطلوبی نداشته است.
او افزود: برخی از کشاورزان با این توجیه که مزرعه آنان عملکرد اقتصادی مناسبی ندارد کشت خود را بدون توجه رها می کنند که این امر می تواند موجب پیدایش آفات و بیماریها و طغیان آن شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از کشاورزان خواست تا حتی در مزارع کم بازده که محصول چندانی ندارد، با بیماریها و آفات مبارزه کنند تا از افزایش آفات جلوگیری شود.
وی از تمامی کشاورزان خواست اصول بهداشت زراعی را رعایت کنند و اظهار کرد: در صورت رهاسازی زمینهای کشت شده بدون مبارزه با آفات آن، در سال آینده کنترل آفات و بیماریها در این مناطق بسیار سخت خواهد شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل باغ و کشتزار دارد.
ک/4
7184/626
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن