تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818947141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلیل تفاوت رویکرد آمریکا و اروپا در قبال پرونده هسته‌ای ایران چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دلیل تفاوت رویکرد آمریکا و اروپا در قبال پرونده هسته‌ای ایران چیست؟
از همان ابتدای روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، آنچه به عنوان یک حقیقت انکارناپذیر قابل مشاهده بود، تفاوت سیاست های هریک از اعضای این گروه در قبال ایران نسبت به بقیه اعضا بود. تحقیقی که به تازگی از سوی چند پژوهشگر غربی انجام شده، نشان می دهد که ماهیت رویکرد و سیاست هریک از کشورهای غربی در مقابل ایران، با رویکردهای کلی این کشورها در سیاست داخلی خود ارتباط مستقیم دارد.
کد خبر: ۴۰۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱ - 20 May 2014



دلیل تفاوت رویکرد آمریکا و اروپا در قبال پرونده هسته‌ای ایران چیست؟
از همان ابتدای روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، آنچه به عنوان یک حقیقت انکارناپذیر قابل مشاهده بود، تفاوت سیاست های هریک از اعضای این گروه در قبال ایران نسبت به بقیه اعضا بود. تحقیقی که به تازگی از سوی چند پژوهشگر غربی انجام شده، نشان می دهد که ماهیت رویکرد و سیاست هریک از کشورهای غربی در مقابل ایران، با رویکردهای کلی این کشورها در سیاست داخلی خود ارتباط مستقیم دارد.


به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی به بررسی سیاست کشورهای غربی نسبت به ایران پرداخته و می نویسد با وجود تلاش های اخیر صورت گرفته در مذاکرات، ایالات متحده به طور سنتی رویکرد تقابل جویانه تری را نسبت به کشورهای اروپایی در مقابل ایران در پیش گرفته است. اما دلیل اصلی این تفاوت رویکردها چیست؟


در سال 2002، رابرت کیگان، پژوهشگر آمریکایی چنین استدلال کرد که وجود اختلاف میان سیاست های جنگ طلبانه و مصالحه جویانه، تا حد زیادی به میزان قدرت نظامی کشورها بستگی دارد. بر این اساس، از آنجا که ایالات متحده همچنان موقعیت خود را به عنوان یک قدرت بزرگ حفظ کرده اما کشورهای اروپایی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، آمریکا به طور کلی سیاست های تهاجمی تری از خود بروز می دهد.


با این حال، نتایج پژوهشی که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که یک موضوع کمتر مورد توجه، شاخص بهتری برای سنجش رفتار کشورهای غربی در این زمینه است: دادگاه ها و زندان های این کشورها. 


ولفگانگ واگنر و مایکل اوندرکو، دانشمندان علم سیاست هلندی، در پژوهش خود به این نتیجه رسیده اند که نحوه رفتار کشورها با مجرمین در داخل، شاخص خوبی برای پیش بینی میزان «کژرفتاری» آن ها در عرصه بین المللی است. این دو دانشمند، در پژوهش خود رفتار 34 کشور را در قبال ایران، از سال 2009 تاکنون – یعنی از زمان علنی شدن موضوع هسته ای ایران – مورد بررسی قرار داده اند. 


این دو دانشمند، رفتار این کشورها را بر اساس شاخص های مختلفی مورد بررسی و سنجش قرار داده اند: از قدرت نظامی گرفته تا وابستگی متقابل اقتصادی؛ یعنی عواملی که می تواند بر نحوه رفتار یک کشور در مقابل کشور دیگر تأثیر بگذارد. آن ها دریافته اند که قدرت نظامی، تنها نقش اندکی در شکل دهی به رفتار تقابل جویانه یک دولت دارد و افزایش تجارت و روابط اقتصادی نیز نقش چندانی در مصالحه جویانه شدن رویکرد کشورها ندارد.


در عوض، آن ها رابطه مستقیمی را میان میزان خشونت و رفتار تهاجمی دولت ها (به عنوان مثال میزان تهاجمی بودن موضع گیری های علنی و یا میزان حمایت آن ها از تحریم ها علیه ایران) و نسبت جمعیت زندانی در این کشور یافته اند. بر این اساس، هرچه تعداد افراد بیشتری در یک کشور در زندان به سر ببرند، احتمال تهاجمی تر بودن رفتار آن کشور نسبت به ایران بیشتر است. همین الگوی رفتاری درباره رویکرد این کشورها نسبت به کره شمالی نیز قابل مشاهده بوده است.


اما چرا باید موضوع انتظام در داخل، به عرصه سیاست خارجی سرایت پیدا کند؟ واگنر و اوندرکو استدلال می کنند که این موضوع به هنجارهای فرهنگی ارتباط پیدا می کند که خود را به حوزه های مختلف تسری می دهد. کشورهایی که دارای فرهنگ «عدالت کیفری» هستند (تمرکز اصلی خود را بر مجازات مجرمان به منزله عاملی برای محافظت از عرصه عمومی قرار می دهند) رفتارهای خصمانه تری را نسبت به کشورهایی همچون ایران از خود بروز می دهند. 


از سوی دیگر، کشورهایی که به نظام «عدالت بازپرورانه» اعتقاد دارند (تمرکز خود را بر آماده کردن مجرمین برای بازگشت به اجتماع و آسیب شناسی عوامل زمینه ساز وقوع جرم قرار می دهند) سیاست تعامل جویانه تری را نسبت به ایران از خود بروز داده اند. 


واگنر و اوندرکو می گویند که تحقیق آن ها نشان می دهد چگونه رفتار دولت های گوناگون نسبت به کشورهایی همچون ایران، بخشی از همان تفاوت فرهنگی است که سبب شده آلمان قوی ترین سیستم امنیت اجتماعی و آمریکا قوی ترین قوانین ضد مواد مخدر را داشته باشد. به عبارت دیگر، همین موضوع است که سبب شده به طور کلی، رفتار آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران با یکدیگر متفاوت باشد. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن