تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842164094




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهمین عصرانه ادبی فارس/2 تنهایی و قیامت در شعر سودابه امینی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نهمین عصرانه ادبی فارس/2
تنهایی و قیامت در شعر سودابه امینی
اما کشتی نوحی نیست که شاعر را از دریا بگیرد و از طوفان بگذراند. بنابراین دوباره دل به طوفان می‌سپارد که «رفتار آتش با سیاوش را شنیدم/ دل را به خنجر دادم و گفتم خطر کن»

خبرگزاری فارس: تنهایی و قیامت در شعر سودابه امینی



خبرگزاری فارس - بهروز قزلباش؛ قرار است پاسداشتی برای سودابه امینی در واپسین سه شنبه اردیبهشت برقرار و برگزار شود. این مراسم «نکو داشت» به احترام «سودابه امینی» است و این یادداشت نیز. بر آیین آتش رقم خوردنِ انسان باید رها بخشی از تاریکی و تلخی و طوفان را به ارمغان بیاورد و طنین تپش‌های دل را پر از خون کند. خون یعنی جان و حیات؛ که ریختنش موجب ممات است و بخشیدنش موجب حیات. هم آتش دو سویه‌ی دوزخین و روشنا دارد، هم خون شامل حیات و مرگ است. آتش روشنا بخش ، پسامرگ را در بهشت نوید می‌دهد و آتش دوزخین که لابد جامی برای نوشیدن مرگ است  نذیری از جهان پسین در دوزخ را فرا یاد می‌آورد. شاعر قیامت قرمز، اما حیات را نه در وجه خونبارش مرگانه، که ناگریزی هبوط دائم در چکیدنی می‌یابد که حاصل صیقل سنگ و شکستن شیشه است. اگر شیشه عمر، بشکند آنگاه حیات پسین را نشانه رفته است. «در این شیشه‌ی ناگزیر از شکست/ چکیدم که از مرگ بِستانی‌ام». اینگونه است که شاعر خود را در قید اندوه و فعل جنون درمی‌یابد و دل در سایه می‌پراکند و می‌گذرد. فقدان عشق، او را وادار به فغان می‌کند که: « مرد می لافد می‌بافد: «عشق آوردم»/ باز می‌بینی زن، با دل خود تنهایی» و این تنهایی او را در دل توفان به آشیان نشینی محال می‌کشاند به نحوی که شاعر، خود را در محاصره زخم تیر فلاخن‌هایی می‌یابد که برجانش نشسته است. شاعر در قیامتی قرمز، استخوان می‌سوزاند و نیش نشتر می‌خرد، اما امیدوار رویش دوباره عشق به همت بهار است که می‌گوید:« من می‌سرایم از نو خون سیاووشان را/ ای عشق همتی کن تا گل کند بهاری» و همه امیدش به پروانه نگاری در شعله آتش است. اما دریغا و دردا که کشف عمیق او حسرتبارتر از  کورسوی امیدش به عشق است. زاری و التماس کار ساز تنهایی، غربت، سرگردانی در حیرت و حیرت در کابوس‌های خسته‌ی انسان روزگارش نیست و این حقیقت که «کابوس خسته‌ای بود بال شکسته من» شلاق وار بر هستی انسان امروز فرود می‌آید و خاکستر می‌کند که :« درمان نمی‌توان کرد بیماری جهان را/ گفتم که لحظه ها را بیهوده می شماری» هرچند در قیامت نگاری این تنهایی فریاد می‌کند : «برخیز و خورشید قیامت را خبر کن/ روح پریشان مرا زیر و زبر کن» یا «افسانه پرداز دل ویران خویشم/ برگرد و در این بی‌قراری ها سفر کن» اما کشتی نوحی نیست که شاعر را از دریا بگیرد و از طوفان بگذراند. بنابراین دوباره دل به طوفان می‌سپارد که « رفتار آتش با سیاوش را شنیدم/ دل را به خنجر دادم و گفتم خطر کن» معاد باوری، تنهایی را تحمل پذیر کرده است و تنهایی، امید به روشنایی را در دل، کور سویی بخشیده است. آیا این همان پرنده ایمان نیست در صورت کلمات کهن که از سرزمین ما کوچیده است.« قلم‌ها می‌نویسند از حدود آسمان گم شد/ پر پرواز مرغی در مسیر پر‌فشانی‌ها»؟ این صورت این جهانی از قیامت پسین است که در زبان سودابه امینی التماس تولد دوباره‌ای دارد« شبیه من نبود آن زن که در آیینه می‌دیدم/ بیا باز آفرین این چهره را در نوجوانی‌ها »؟ بشارت قیامت نزدیک از خیال دور مخاطب شاعر او را به احساس حرارت قیامت نزدیک کرده است:« درنگ دیگری دارد جهان در صورت محشر/ که وحشت می‌دود در ماجرای ارغوانی‌ها» در سپهر جهان شناسی سودابه امینی این حقیقت به الحان گوناگون از سمفونی معنا و زبان به گوش می‌رسد؛ اما شنیدن داریم تا شنیدن. بشنوید « یک حقیقت خواندم از دنیا و آن افسانه بود/ دست غم، نقش پری بر جام مینا می‌زند» و تضاد و طباق افسانه و حقیقت یکی از تکیه‌گاه‌های معنوی خیال،اندیشه و نگرش شاعر است. گیرم که این سیاق مسبوق است در زبان و خیال شاعران ایرانی، و ضرباضرب این مضمون در ضرباهنگ قید اندوه را حتی در خیال خیامی هم می‌توان به تاریخ سپرد و فعل جنون را حتی با اشیا و حیوان هم نسبتی است. اما ترس از رستاخیزی که در اکنون است، در شبیخون‌هایی که حتی از سایه دیوارها می‌چکد، و «شب و گرگی که بر می‌خیزد از رفتار آهوها» ادامه می یابد و هذیان‌های ما را تعبیر می‌کند. باز این گردش بیهوده از اول بر سر مدار است، بی که از شاعر تنهایی‌اش بگرید و یا نگران قیامتی باشد که در اکنون اوست. سرخوش خیالات شیرین است.«دوباره سفره را بچین، دو شمع در دو سوی آن/ دوباره نان و عشق را و عطر رازیانه را....» پاسداشت شاعر یعنی پاسداشت خیال و فکر او، سودابه امینی در شعرها و دیگر نوشته‌ها و گفته‌هایش شاعری است معاد باور و قیامت آفرین، که دائم دریغ ایمان کوچیده از جهان را با خود دارد، با این حساب باید او را راهبه‌ای در معابد کهن به حساب آورد اما نیت، یا شاعری که قید اندوهش جانسوز است و زبانش تلخ و هست. هر چه هست او شاعر جنبه‌های کهن و پوسیده حیات است که از اوراق موریانه خورده دفتری در طاقچه، بهانه‌ای برای گریستن به حال نزار ایوب می‌سازد و زار می‌زند. اینها تنها هنر شگرف او نیست. تحمل دیوانه‌ای دیگر درخانه‌اش  مثل تحمل یک شکنجه دایمی جان‌گَزاست. چنان که او ضرب المثل معروف « پشت سر هر مرد موفقی یک زن فداکار است»را به صورت« پشت سر هر مرد دیوانه‌ای یک زن موفق هست» تغییر داده است. انتهای پیام/

93/02/30 - 10:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن