تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817874709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسیدن به اکوسیستم پایدار هدف اجرای طرح های جنگلداری در گلستان/ حفاظت از جنگل ها با هدف صرفه اقتصادی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان مهر بررسی می کند/
رسیدن به اکوسیستم پایدار هدف اجرای طرح های جنگلداری در گلستان/ حفاظت از جنگل ها با هدف صرفه اقتصادی نیست
گرگان - خبرگزاری مهر: بیش از نیم قرن است که محدوده هایی از جنگل های استان گلستان در قالب طرح های جنگلداری مدیریت می شوند. طرح هایی که خیلی ها آن ها را باعث جنگل زدایی می دانند و به شدت خواهان توقف این طرح ها و حفاظت هر چه بیشتر از این پهنه های سبز هستند، اما کارشناسان این رشته متعقدند این طرح ها برای حفظ جنگل های کشور نیاز است.



به گزارش خبرنگار مهر، استان گلستان به عنوان یکی از استان های جنوبی دریای خزر با وجود رشته کوه های البرز از غنای گونه ای مطلوبی برخوردار است اما این روزها در معرض خطر کم شدن این اراضی ملی قرار دارد. صدای اره های موتوری که در جنگل های استان گلستان به گوش می رسد به مذاق خیلی ها خوش نمی آید و این دسته از افراد در صدد توقف قطع درختان جنگلی در جنگل های کرانه دریای خزر هستند. این در حالی است که قطع اصولی یک درخت در قالب فعالیت طرح های جنگلداری نه تنها همیشه به زیان منابع طبیعی  و جنگل ها  نیست بلکه باعث افزایش کمی و کیفی محدوده ای از جنگل که طرح جنگلداری در آن اجرا می شود. کف جنگل های انبوده در بعضی نقاط استان نیاز به نور برای زادآوری طبیعی درختان و تجدید حیات دوباره جنگل دارد و این کار تنها با قطع چند درخت که به سن کامل خود رسیده اند ممکن است. از طرفی رها کردن جنگل بدون اعمال هیچ مدیریتی باعث می شود که جنگل به طور طبیعی مقاوم ترین درخت ها و نه بهترین آن ها را برای خود نگه دارد و این در نهایت سیمای جنگل های ما را دستخوش تغییر می کند. توسعه، احیا، حفاظت و بهره برداری اصولی و فنی هدف از اجرای طرح های جنگلداری یک کارشناس جنگلداری در خصوص لزوم اجرای طرح های جنگلداری گفت: با توجه به طولانی بودن و دیر بازده بودن دوره های کاری در امور جنگل نسبت به فعالیت هایی مثل کشاورزی و صنعت، امکان دارد در یک محدوده زمانی کوتاه مدت انجام آن ها ممکن نباشد و یا تغییر مدیریت ها باعث گسستگی کارها شود. طرح های جنگلداری به این اقدامات سروسامان بیشتری می بخشد تا چرخه مورد نظر دچار وقفه نشود. مریم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این طرح ها در محدوده معینی اجرا می شوند و مطالعات پایه زمین شناسی، خاک شناسی، مسایل اقتصادی، اجتماعی، جنگلکاری و بهره برداری در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: بنابراین عوامل گوناگونی که در اجرای درست و فنی این طرح ها تاثیر گذار است، مطالعه می شود و برای اجرا به مدت 10 سال عملی می شود. وی با بیان اینکه طرح های جنگلداری بر اساس علوم و فنون جنگل پایه ریزی و مطالعه می شوند، ادامه داد:  هدف از اجرای این طرح ها توسعه، احیا، حفاظت و در صورت امکان بهره برداری اصولی و فنی از جنگل است. طرح های جنگلداری باعث اشتغال در منطقه می شود رضایی با بیان این که طرح هاي جنگلداري با هدف مديريت علمي بر منابع جنگلي شكل مي‌گيرد، افزود: حفاظت از این منابع ملی، جلوگيري از جنگل زدايي و تغيير كاربري عرصه در آن ها، جلوگيري از قطع غير مجاز و قاچاق چوب و فرآورده‌هاي جنگلي جزو هدف های دیگر اجرای این طرح ها است. وی احيا جنگل از طريق كمك به استقرار تجديد حيات طبيعي، غني‌سازي تجديد حيات، بذر پاشي و نهالكاري را از دیگر اهداف اجرای طرح های جنگلداری عنوان کرد. این کارشناس در خصوص دیگر اثرات اجرای طرح های جنگلداری گفت: مديريت این طرح ها غیر از اثرات جنگل شناسی آن در میان مجاورین و ساکنین طرح، موجب ایجاد رونق اقتصادی شده و تداوم اشتغال بخش زیادی از نیروی کار را در این بخش همراه داشته است.

31 طرح فعال جنگلداری در گلستان رییس جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: 31 طرح فعال جنگلداری در گلستان داریم و درحال اجرای برنامه های طرح هستند. مدیریت اجرایی این طرح ها به بخش خصوصی، تعاونی ها و شرکت های وابسته به دولت واگذار شده است. جهانبخش صادقیان افزود:  در جنگل هایی که طرح های جنگلداری فعال هستند مدیریت بهتری در راستای مسایل زیست محیطی انجام می گیر و در این طرح ها مراقبت حیات وحش، کمک به نفوذ آب بیشتر در زمین، امنیت منطقه و... بیشتر دیده می شود. وی با بیان این که قطع اصولی درخت تنها به منظور از بین بردن جنگل انجام نمی شود، اضافه کرد: برای بالابردن کیفیت و کمیت جنگل این کار انجام می شود چرا که جنگل های ما به دلایلی مثل ورود دام، عواملی مثل سیل و آتش سوزی کیفیت خود را از دست داده است. صادقیان گفت: با دخالت فنی در جنگل باعث می شویم آمیختگی درختان و ناهمسالی بیشتری ایجاد شود وچرا که یک جنگل ناهمسال و آمیخته پایداری بیشتری در برابر عوامل نامساعد، آفت ها و بیماری ها دارد. کمتر از رویش سالیانه جنگل برداشت چوب داریم وی در خصوص نظارت بر عملکرد طرح های جنگلداری افزود: بر روی کار این طرح ها 4 لایه نظارتی وجود دارد و تنها یک شخص وجود ندارد بلکه یک سیستم نظارتی در روند اجرای کار تاثیر گذار است. صادقیان با بیان این که مدیریت جنگل یک کار تخصصی است،ادامه داد: رویش جنگل های شمال با توجه به گونه های کند و تند رشد به طور متوسط 2 تا 6 متر مکعب در هکتار در سال محاسبه شده است اما از این مقدار رویش جنگل ها کمتر از یک متر مکعب در هکتار در سال برداشت می شود. وی خاطر نشان کرد: در هیچ کدام از طرح های جنگلداری صرفه اقتصادی مهم نیست و ما به این طرح ها به عنوان یک کارگاه اقتصادی نگاه نمی کنیم و در درجه اول اصلاح ساختار جنگل با مدیریتی که در آن انجام می دهیم اهمیت دارد تا در نهایت اکوسیستم پایدار تری داشته باشیم. آن چه مشخص است اگر فعالیت های مربوط به امور جنگل در محدوده طرح های مدون جنگلداری به اجرا در آید نتایج و اثرات قابل توجه تری را خواهد داشت. اجرای طرح های جنگلداری توسط مجریان توانمند اثرات مثبتی در ایجاد فضای سالم و پویا برای یک مجموعه زیستی  دارد و باعث پیشبرد برنامه های مهم طرح جنگلداری می شود كه در پي آن حفظ محيط زيست و منابع طبیعی گلستان را خواهیم داشت.




۱۳۹۳/۲/۲۸ - ۱۴:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن