تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاطمه خونساری در گفت‌وگو با فارس: اندیشه‌های افلاطون در پیوند با فلسفه اسلامی قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فاطمه خونساری در گفت‌وگو با فارس:
اندیشه‌های افلاطون در پیوند با فلسفه اسلامی قرار دارد
مترجم کتاب «نفس انسانی در اسطوره‌های افلاطونی» که به تازگی از سوی مؤسسه انتشارات حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است، گفت: افلاطون شروعی برای فلسفه همگان است، فلسفه او در پیوند فلسفه اسلامی هم قرار دارد.

خبرگزاری فارس: اندیشه‌های افلاطون در پیوند با فلسفه اسلامی قرار دارد



فاطمه خونساری عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن بیان خبر انتشار این اثر در دو روز انتهای بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: حوزه تخصصی مطالعاتی و فعالیت من فلسفه افلاطون است، چرا که افلاطون فیلسوفی برای همه ادوار و در واقع شروع فلسفه است. وی با اشاره به اینکه این اثر برای حدوداً هفت سال پیش بوده که اکنون به انتشار در آمده است، توضیح داد: کتاب حاضر از سوی عده‌ای از هیئت تحریریه معبد حکمت در انگلستان Shrine of Wisdom (سال 1934) منتشر شده که اکنون به ترجمه در آمده است. خونساری درباره اهمیت توجه به مباحث مختلف افلاطون به ویژه نفس انسان گفت: این اثر به صورت اختصاصی به نظریات و مباحث مختلف افلاطون درباره نفس می‌پردازد. وی با بیان اینکه مطالعه افلاطون را برای همه به عنوان مقدمه فلسفه پیشنهاد می‌کند، گفت: هر فردی که می‌خواهد فلسفه بداند باید فلسفه افلاطون را مرور کند.  

  بر اساس این گزارش، از نظر تاریخ فلسفه، درباره نفس تا چهار قرن پیش فقط دو نظریه معروف وجود داشته است. افلاطون و عده بسیاری از فلاسفه باستانی آن را حقیقتی مجرد از ماده و مستقل از آن می‌دانستند و می‌گفتند که نفس یا روح، پیش از بدن موجود بوده و پس از آماده شدن بدن انسان به آن ملحق می‌شود و آن را تا لحظه توانایی همراهی می‌کند و پس از ضعف و مرگ بدن، به جای دیگری بار می‌گردد. در این نظریه نفس در بدن همانند حضور ناخدا در یک کشتی است. دیدگاه افلاطون درباره ساحات وجودی آدمی را می‌توان نوعی ثنویت‌گرایی افراطی خواند. به اعتقاد او میان نفس و بدن نهایت فاصله برقرار است، به‌گونه‌‌ای که نفس موجودی متعلق به عالم بالا بوده و پیش از بدن موجود است و فقط چند صباحی در این بدن مقام کرده است؛ پس از ترک بدن نیز همچنان به حیات خود، خواه در عالم دیگر و خواه در قالب ابدان دیگر، ادامه می‌دهد. به تعبیر ریچارد تیلور: افلاطون و بسیاری از حکمای باطنی قبل و بعد از او، بدن را زندان واقعی نفس می‌پنداشتند و آن را شیء زمختی از گل رس می‌دانستند که نفس همچون پرنده‌ای که از قفس می‌پرد یا چون ماری که پوستش را می‌افکند، روزی شادمانه از قید آن رها می‌شود تا زندگی خویش را مستقل از بدن و فارغ از قید و بندهای آن سپری کند. انتهای پیام/ک

93/02/28 - 10:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن