تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804651716




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام میرزایی در گفت‌وگو با فارس: چرا زینب کبری(س) «عقلیه بنی‌هاشم» نام گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام میرزایی در گفت‌وگو با فارس:
چرا زینب کبری(س) «عقلیه بنی‌هاشم» نام گرفت
مدرس حوزه علمیه گفت: بارزترین نکته شخصیت زینب کبری(س) این است که ایشان حرکتشان برای اثبات ولایت تکوینی امام حسین (ع) بود، یزیدیان تلاش کردند این حرکت را خارجی برعلیه حکومت وقت قلمداد کنند اما نقشه‌هایشان نقش برآب شد.

خبرگزاری فارس: چرا زینب کبری(س) «عقلیه بنی‌هاشم» نام گرفت



حجت‌الاسلام علی‌اکبر میرزایی، رئیس دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هرمزگان و مدرس حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز وفات زینب کبری (س) درباره برخی ویژگی‌های شخصیتی و القاب ایشان در گفت و گو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس سخن گفت و توضیح داد: نام‌هایی که برای حضرت زینب (س) مطرح شده هر کدام برای شرایط و ویژگی‌های خاصی بوده، زینب یعنی «زین‌ الأب»؛ زینت پدر. این یعنی فردی که حرکات و سکنات و برخوردهایش به لحاظ ظاهری و باطنی شباهت به پدرش دارد. وی در ادامه افزود: زمانی که حضرت زینب (س) در کوفه خطبه می‌خواندند اهل کوفه می‌گفتند که ما تصور می‌کردیم علی بن ابی طالب (ع) سخنرانی می‌کنند این منظور صدای مرد و زن نیست، منظور روش صحبت کردن و استفاده کردن از واژه‌ها، عبارات، تحلیل‌ها و دیدگا‌ه‌هایی است که در سیره امام علی (ع) و سخنان حضرت زینب (س) وجود است. وی با اشاره به اینکه عناوین و القاب دیگری هم برای زینب کبری (س) مطرح است که یکی از القاب عقیله بنی هاشم است، توضیح داد: قوم بنی هاشم که مشخص است اما عقیل (منسوب به مرد) و عقیله (منسوب به زن) به انسانی می‌گویند که همه سخنانش از روی فکر و اندیشه و خرد باشد نه احساسات و عواطف، این فرد مشورت و تفکر و تحلیل می‌کند و سپس سخن می‌گوید. البته این طور نبوده که همه به این نام موصوف باشند، این صفت را عده‌ای برخوردار هستند، اسامی ائمه الی‌الخصوص اینگونه بوده است، بنابراین نامی اگر برای ائمه می‌گذاشتند متناسب آنها بوده، باید آن ویژگی‌ها و صفات در درونشان باشد تا آن نام بر آنها منسوب شود، بنابراین نام‌های حضرت زینب (س) هر کدام دریای اندیشه‌ و معنویت است و باعث تعمق و تفکر ما می‌شود. ابعاد مختلف زندگی زینب کبری(س) حجت‌الاسلام میرزایی با بیان اینکه اگر بخواهیم درباره شخصیت حضرت زینب (س) صحبت کنیم باید زندگی ایشان را به چند بخش تقسیم کنیم، توضیح داد: بخش نخست حیات مبارک آن حضرت در زمان پدر بزرگوارشان است، در زمان مادر و جدشان رسول خدا (س) که البته سنشان کم بود و مسائل کلی درباره ایشان وجود دارد، منتها در زمان امام علی (ع) همراه بسیار خوبی ایشان برای پدر بودند تا جایی که می‌توان گفت، زینب (س) یکی از کسانی بود که طرف مشورت امام علی (ع) قرار داشت، این ویژگی برجسته حضرت زینب (س) بود که جایگاه بی بدیل ایشان را می‌رساند. وی مهمترین نکته درباره شخصیت حضرت زینب را اینگونه معرفی کرد که هرچه ایشان جلوتر می‌رود جایگاه واقعی‌شان بیشتر مشخص می‌شود، افزود: اما بعد دیگر حیات آن حضرت در دوران امام حسن (ع) به عنوان یک حامی، مشاور و همراه برای ایشان بوده و در دوران امام حسین (ع) دیگر جریان حضرت زینب (س) و زندگی ایشان از یک زندگی فردی و اجتماعی فراتر می‌رود و حیطه دیگری به زندگی ایشان به نام زندگی سیاسی اضافه می‌شود، اینجاست که کربلا مطرح شده و مسائلی در آن پیش می‌آید که بحث بسیار گسترده‌ای است. ابعاد شخصیت سیاسی حضرت زینب در دوران امام حسین (ع) این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: حضور حضرت زینب در کربلا آگاهانه بود، اینطور نبود که یک مرتبه ایشان بیایند و در شرایط قرار بگیرند، اما نکته دیگر حضور ایشان در کربلا پس از شهادت امام حسین (ع) برای حفظ امامت امام سجاد (ع) و حفظ دین بود، ایشان هدایت افراد و جریانات را برعهده گرفت تا آسیبی به امام سجاد (ع) نرسد. نقشه‌های یزیدیان پس از واقعه کربلا نقش بر آب شد وی با بیان اینکه واقعه بزرگی به نام کربلا و عاشورا که قرار بود نقش تعیین کننده تا روز قیامت داشته باشد، توضیح داد: بنابراین حساس‌ترین برهه در مسئله عاشورا همین بلافاصله پس از آن ایجاد شده چرا که یک عده به دنبال منحرف کردن واقعه عاشورا بودند و می‌خواستند این قیام را خارجی برعلیه خلیفه وقت  مطرح کنند، بنابراین حقیقت اینجا باید روشن می‌شد و کسانی که قرار بود سکان دار پس از عاشورا شوند باید ماندگار می‌شدند و این مسئله حیاتی و مهم است که نقش حضرت زینب (س) برای مقابله با این جریانات انحرافی را مشخص می‌کند. وی نکته دیگر درباره زندگی حضرت زینب (س) را خطبه‌های ایشان به شمار آورد و گفت: هدف ایشان از این خطبه‌ها همان هدفی بود که حضرت زهرا (س) در خطبه فدک برای اثبات ولایت امام علی (ع) معرفی کرد و نشان دادن اینکه ولایت ائمه یک ولایت تکوینی است، بنابراین در این خطبه‌ها حضرت زینب هم چنین نکاتی نهفته است، بارزترین نکته شخصیت حضرت زینب (س) این است که ایشان حرکتشان برای اثبات ولایت تکوینی امام حسین (ع) بود می‌خواستند به یزیدیان بفهماند که شما به جنگ جانشین خدا رفتید، یعنی درست نقطه برعکس شد، یزیدیان می‌خواستند این حرکت را خارجی مطرح کنند اما حضرت زینب (س) تلاش کرد نشان دهد نه تنها امام حسین خارجی نیست بلکه شما با جانشین خدا بر روی زمین جنگیدید، این حقیقت ولایت تکوینی است بنابراین کار بزرگ ایشان اینجا مشخص می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال که زینب (س) چگونه پس از واقعه کربلا از امام سجاد(ع) مراقبت کرد، گفت: مراقبت دو گونه است یک بار ظاهری است یک مرتبه باطنی که درباره ارتباط امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) هر دو اینها مطرح بود، همین که امام سجاد از کاروان کربلا زنده ماندند این نشان می‌دهد که یزیدیان ذره‌ای به امامت اعتقاد نداشتند چون اگر داشتند مطمئناً یک نوع دیگر با ایشان برخورد می‌کردند، این نشان می‌دهد که جامعه اسلامی به چه حال و روزی افتاده است که مسئله بسیار مهم امامت که پیغمبر تبیین کرده، به همین زودی فراموش شده است. انتهای پیام/ک

93/02/25 - 14:06





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن