تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805550033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفع تنش آبی در گیلان، نیازمند مدیریت صحیح بارش های جوی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رفع تنش آبی در گیلان، نیازمند مدیریت صحیح بارش های جوی رشت - ایرنا - گیلان پرباران ترین استان کشور است و میزان بارندگی آن، 79 درصد از مازندران به عنوان دومین استان پرباران، بیشتر است؛ با این همه، رفع تنش آبی در گیلان نیازمند مدیریت صحیح بارش های جوی است.


شواهد حاکی از آن است که آب، مهمترین کالای دهه های آینده خواهد بود؛ آمارها نیز گویای این است که 80 درصد کشورهای جهان هم اکنون با موضوع کم آبی مواجه هستند و ایران که یک کشور نیمه خشک از نظر اقلیمی محسوب می شود، نیز با این مشکل دست به گریبان است.
ایران کشوری است که تبخیر آب آن، سه برابر دنیاست و 70درصد بارندگی های آن در 30درصد مناطق رخ می دهد و 75درصد این بارندگی ها هم در خارج از فصل نیاز کشاورزی است.
در این میان، گیلان یکی از پرباران ترین استان های کشور است و میزان بارندگی آن، 79 درصد از دومین استان پرباران یعنی مازندران بیشتر است.
چنانچه گیلان با تنش کم آبی مواجه شود، معنای آن این است که کل کشور با بحران آب مواجه است و با اینکه بارندگی ها در این استان در طول همه ماه های سال کم و بیش رخ می دهد، ولی عمده آب شرب و کشاورزی گیلان از آب های ورودی خارج از استان از طریق دو رودخانه شاهرود و قزل اوزن تامین می شود.
سه میلیون و 700 هزار مترمکعب آب توسط این دو رودخانه در پشت سد سفیدرود جمع و پس از تنظیم، بین نیازهای آبی استان توزیع می شود.
52 رودخانه بزرگ و کوچک داخلی گیلان نیز پنج میلیون و 400 هزار مترمکعب آب این استان را تشکیل می دهند که عمده آنها بدون کنترل به دریا می ریزند.
آب همواره به عنوان یک کالای کمیاب اقتصادی، کشاورزی و اقتصاد استان گیلان را تحت تاثیر قرار داده و بر همین اساس، ضرورت مدیریت صحیح آن اهمیتی دوچندان می یابد.
با اینکه سه و نیم درصد جمعیت کشور در گیلان زندگی می کنند، ولی این استان هشت و نیم درصد آب کشور را به خود اختصاص داده است.
حال این سوال در ذهن هاست، در شرایطی که متوسط بارندگی جهان 750 میلی متر و متوسط بارندگی ایران 250 میلی متر است، چرا استانی که متوسط بارندگی آن بیش از یک هزار و یکصد میلی متر است، باید مشکل آب داشته باشد؟
جنگل های انبوه، ابرهای مداوم و دریای خزر سه منبع عمده تولیدکننده بارندگی گیلان محسوب می شود، پرباران ترین استان کشور سالیانه بیش از 9میلیارد مترمکعب توان آبی دارد اما تاکنون تاسیسات لازم برای مهار آب های داخلی آن ایجاد نشده است.
سفیدرود تنها سد مخزنی استان و تامین کننده آب 80 درصد شالیزارهای گیلان است که در سال 1341 در منجیل به بهره برداری رسید و از آن تاریخ تاکنون هیچ سدی برای مهار بارندگی های استان احداث نشده است.
سدهای پلرود در شهرستان رودسر، شفارود در رضوانشهر و سد آب شرب آیت الله بهجت فومنی (شهربیجار) در این استان سال هاست که در دست ساخت قرار دارند و از مدت زمان تعیین شده برای بهره برداری آنها، چندین سال می گذرد.
باید توجه داشته باشیم که گیلان استانی کشاورزی است و 68 درصد آب آن صرف نیاز کشاورزی و آبزیان می شود و تنها پنج درصد، مصرف شرب دارد.
گیلان اگرچه رکورددار بارندگی های کشور است و قاعدتا نباید با کمبود و تنش آبی مواجه باشد، ولی در این استان به سبب نداشتن امکانات و سدها و سازه های مهار و ذخیره آب، در فصل کم باران تابستان شانسی برای استفاده از آب های جاری فصول پر باران پاییز و زمستان وجود ندارد.
تجربه ساکنان گیلان نشان می دهد که تغییر اقلیم، در آب رودخانه ها و چشمه های این استان نیز تاثیر داشته ولی اگر آب استان به طور صحیح مدیریت شود، آب موجود می تواند در سال های دشوار و سخت آبی نیز جوابگوی نیازها باشد.
علاوه بر آب های جاری و سطحی، 800 میلیون مترمکعب آب استان نیز از طریق آب های زیرزمینی مانند چاه های عمیق و نیمه عمیق و از طریق چشمه ها تامین می شود که در صورت کاهش نزولات جوی در بهار و کاهش بارندگی در تابستان، میزان آبدهی این چاه ها نیز به شدت افت می کند.
استان گیلان دارای چند محصول راهبردی برنج، چای و زیتون است که جمع نیاز آبی کشاورزی استان، سه میلیون و 674 هزارمتر مکعب در سال است و فقط یک میلیون و 661 هزارمتر مکعب برای تامین آب 180هزار هکتار شالیزاری استان از طریق سد سفیدرود تامین می شود.
کارشناسان، متوسط سرانه آب قابل دسترسی در گیلان را سه هزار و 800 متر مکعب می دانند که با توجه به متوسط سرانه آب قابل دسترس و برنامه ریزی های مناسب برای کنترل و مهار آب و همکاری کشاورزان و کارشناسان، این استان در کم باران ترین تابستان سال هم می تواند تنش آبی نداشته باشد و آب را به خوبی مدیریت کند.
آب سد سفیدرود که یک منبع اصلی و حیاتی برای 80 درصد مصرف شرب گیلان و تامین کننده 180هزار هکتار شالیزار استان است، همه ساله در اردیبهشت ماه رهاسازی می شود و تا مردادماه آب جلگه گیلان را تامین می کند.
جریان آب سد سفیدرود در کانال ها و شبکه های زهکشی و آبیاری گیلان شریان های حیاتی استان را تشکیل می دهند که باید این ماده حیاتی را به اندام های کشاورزی استان انتقال دهند تا بتوان محصولی خوب برداشت کرد.
ذخیره آب این سد بزرگ برای جلگه حاصلخیز استان گیلان جنبه حیاتی دارد و ادامه کاشت محصولاتی از قبیل برنج و زیتون به آب آن وابسته است.
در همین زمینه مدیرعامل آب منطقه ای گیلان به خبرنگار ایرنا گفت: سدسفیدرود برای جلگه حاصلخیز استان طراحی و در اردیبهشت ماه سال 1341 با هدف اصلی تنظیم جریان های ورودی به رودخانه سفیدرود برای آبیاری 180 هزار هکتار اراضی شالیکاری دشت گیلان و فومنات احداث شد.
ˈسیف الله آقابیگیˈ اهداف فرعی درنظر گرفته شده برای ساخت این سد را کنترل سیلاب، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت اسمی 87 مگاوات ساعت ، تأمین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق گیلان، تامین نیازهای شیلات، آبزی پروری و دامپروری سفیدرود و تامین نیاز محیط زیست عنوان کرد.
وی افزود: اراضی شالیزاری گیلان که از طریق پایاب سدسفیدرود آبیاری می شوند، به بیش از دو میلیارد متر مکعب آب کشاورزی نیاز دارند که باید بموقع در پشت این سد ذخیره شوند.
ریزش های جوی فصول پاییز، زمستان و بهار در استان به دلیل واقع شدن در پایین دست سدسفیدرود، هیچ تاثیری بر ذخیره آب این سد ندارند و آب این سد کاملا وابسته به بارندگی های استان های دیگر بویژه زنجان ، کردستان و آذربایجان شرقی است.
کاهش بارندگی در بهار امسال در 56 هزار و 200 کیلومتر مربع حوزه آبریز این سد در بالادست، مسوولان استان گیلان را به شدت نگران کرده و آنها در انتظار بارندگی ماه های آینده هستند تا بتوانند اراضی شالیزاری استان را در تابستان بدون تنش آبی مدیریت کرده و کشاورزان شالیکار با بحران کمبود آب روبرو نشوند.
بیشترین مشکل آبیاری استان گیلان زهکشی ها و نقاط انتهایی شبکه های آبیاری سد سفیدرود است که به دلیل فرسودگی کانال های آب برای نشاکاری، دیر به کشاورزان این مناطق می رسد.
با این وضعیت در سال جاری، 94 روستا با 19 هزار هکتار در گیلان در معرض تنش آبی قرار دارند و تلاش همه مسوولان بر این است که مشکل آب این روستاییان نیز بزودی برطرف شود.
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان معتقد است: هم اکنون حدود 850میلیون مترمکعب ذخیره آب در سد سفیدرود وجود دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 45میلیون مترمکعب کمتر است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آب سد سفیدرود به دلیل سدهای انحرافی که در بالادست این سد در استان های دیگر در حال ساخت است، نمی تواند منبع مطمئنی برای آب کشاورزی استان باشد.
ˈعلیرضا شعبان نژادˈ بر ضرورت ساخت سدهای لاستیکی و کوچک در گیلان تاکید کرد.
کارشناسان برای انجام مدیریت موفقیت آمیز تنش های آبی در استان گیلان معتقد به همکاری متقابل کشاورزان و مسوولان هستند تا با استفاده بهینه از آب موجود، فصل شالیکاری را پشت سر بگذارند.
این کارشناسان بر این باورند که اگر مدیریت آب در گیلان به خوبی صورت گیرد، استان سال آبی را بدون تنش پشت سر می گذارد. ک/4
619/695
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن