تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816611332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس انجمن آموزش عالی ایران: ماهیت و هویت دانشگاه درچند سال گذشته زیرسوال رفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رئیس انجمن آموزش عالی ایران: ماهیت و هویت دانشگاه درچند سال گذشته زیرسوال رفت مشهد - ایرنا - رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: در چند سال گذشته ماهیت و هویت دانشگاه بر اثر نگاه سیاسی زیر سوال رفت.


دکتر یدالله مهرعلیزاده روز چهارشنبه در همایش ˈتوسعه آموزش عالی فرامرزیˈ در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این دوران، نگاه متولیان و برنامه ریزان به آموزش عالی فرامرزی دچار نوعی کج فهمی بود که اجازه نمی داد دانشگاه در این عرصه کاری انجام دهد.
وی گفت: هویت دانشگاه، ایجاد تحول و اندیشه ورزی است لذا به تهران، مشهد، شیراز، لندن و مسکو کاری ندارد و در این منطق و تعریف دانشگاه ذاتا بین المللی است.
او افزود: در حالی که ما در سیستم آموزش عالی کشور با آن همه قدمت و افتخار تنها شش هزار دانشجوی خارجی داریم و کشور امارات متحده عربی طی چهار، پنج سال اخیر حدود 40 هزار دانشجوی خارجی جذب کرده است.
وی اظهار داشت: کشورهای هم سنگ و هم ردیف ما در توسعه نظیر ترکیه، سنگاپور و چین نیز فعالیتهای گسترده ای در این زمینه انجام داده اند.
او گفت:دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین همزمان با رویکرد مالزی به جذب دانشجوی خارجی به وجود آمد اما اکنون آنها 150 هزار دانشجوی خارجی دارند.
وی افزود: ایران، طبق سند چشم انداز 20 ساله در افق 1404 کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل است.
مهرعلیزاده گفت: با اینکه افق نوینی ترسیم شده اما این اهداف تاکنون محقق نشده است و در مبحث توسعه پایدار، شاخصهای کشور وضعیت نگران کننده ای را نشان می دهد.

* بخشی از ظرفیتهای آموزش عالی کشور تصنعی است

مدیر کل آموزش غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این همایش گفت: در نظام آموزش عالی کشور طی سالهای اخیر ظرفیتهای تصنعی بسیار در تعداد رشته ها و دانشجویان ایجاد شده است.
دکتر کارن ابری نیا افزود: این در حالی است که در ارائه مقالات علمی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان و نیز حضور دانشجویان و استادان در جوامع علمی خارجی کاهش داشته ایم.
وی تعداد دانشجویان کشور را حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از سال 1383 روند تاسیس موسسات آموزش عالی کشور سیر صعودی شدید داشته است.
او افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از زیر مجموعه های نظام آموزش عالی کشور از نظر تعداد دانشجو با 36 درصد کل دانشجویان کشور بزرگترین سهم را به خود اختصاص داده است و پس از آن دانشگاه پیام نور با 24 درصد کل دانشجویان در رتبه بعدی قرار دارد.
وی با بیان اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها 15 درصد کل دانشجویان مراکز آموزش عالی کشور را در اختیار دارد اظهار داشت: سهم موسسه های آموزش عالی غیر انتفاعی و دانشگاه جامع علمی، کاربردی در این زمینه هر کدام 10 درصد، سهم دانشگاه فنی حرفه ای چهار درصد و سهم سایر دستگاههای اجرایی یک درصد است.
او تاکید کرد: وزارت علوم اینک به دنبال ساماندهی و تصحیح این وضعیت بوده و در پی آن است که توسعه متوازنی ایجاد کند و بخشهایی که رشد بی حسابی داشته اند کاهش یافته و بخشهایی که توان رشد حساب شده دارند افزایش یابند.
وی افزود: خصوصی سازی مد نظر قانون گذار در آموزش عالی انجام نشده است زیرا دانشگاه آزاد اسلامی به انواع مختلف از رانتهای حکومتی استفاده می کند.
وی با بیان این که فرامرزی شدن آموزش عالی یک فرایند دینامیک است که شکل آن با تغییرات جهانی تغییر می کند گفت: فرامرزی شدن بخشی از جهانی شدن و globalizatin است که زمینه بین المللی شدن دانشگاهها را فراهم کرده و در این میان فناوری اطلاعات نقش مهم و شایانی دارد.
دبیر همایش ˈتوسعه آموزش عالی فرامرزیˈ نیز گفت: برای برگزاری این همایش از 40 استاد برجسته آموزش عالی کشور دعوت به عمل آمد.
دکتر آهنچیان افزود: در پاسخ به فراخوان همایش، 400 چکیده مقاله با مشارکت هزار پژوهشگر داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد، 75 مقاله به صورت سخنرانی و 33 مقاله نیز به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود.
او افزود: طبق آمار نه چندان دقیق، شش هزار دانشجوی غیر ایرانی در کشور مشغول تحصیل هستند که نشان از آن دارد که تبادل دانشگاهی ما با جهان قوی نیست و نیاز به مدلسازی دارد./2
1922 /664
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




24/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن